Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Selecta niet meer in de achteruit, van automaat naar handbak
Moderators: michiel van g., Niels9966
Re: Selecta niet meer in de achteruit, van automaat naar handbak
Hallo allemaal,
Na bijna twee maanden geen tijd om te sleutelen te hebben, is het er afgelopen weekend weer van gekomen om de klus af te ronden. En na inmiddels 50 km gereden te hebben doet ie t nog steeds. Naast de transfusie van de versnellingsbak, heb ik maar meteen even groot onderhoud gepleegd.
2 nieuw pirelli voorbanden,
Voorremklauwen gangbaar gemaakt en achterremcilinders vervangen
remolie vervangen
rubbers stabi-stang
verder, alle vloeistoffen en filters vervangen,
'nieuwe' marktplaats uitlaat.
linkermotorsteun is een mooie 'brand-new' van de dealert
en nieuwe pakkingen uiteraard waaronder dat gummistuk in de uitlaat echt een enorm duur exemplaar was!
De nieuwe bak, is niet helemaal fris, derde versnelling 'klakt' er nogal in, en drukgroep heeft al een heel leven achter zich.. maar goed... ook hier zien we wel weer hoelang alles heel blijft.
Daarnaast viel de motor voor de transfusie vaak uit na starten, en op het laatste wilde hij niet eens meer starten. Oorzaak: computer gaf geen +signaal af richting het brandstofrelais... heel vaag... bij het testen met een losse accu op de brandstofpomp, en het verwisselen van het aansturingsrelais met het brandstofrelais bleken deze wel goed te functioneren, en startte hij meteen. Ik heb nu het +signaal van de remlichten gehaald en achter de computer gesoldeerd. Hiermee valt het signaal toch weg bij omdraaien van het contactslot. Hiervoor dank aan mijn peug205 maatje!
Voor 'the pimp', hebben we nu een hoedenplankje, kaartenbak voor de rechterdeur, asbak voor het kleingeld en originele panda speakers in de hangmat.
Uiteraard is deze reanimatie niet vlekkeloos verlopen, en ben ik tot de conclusie gekomen dat dat de pinda niet zo 'hard' is als dacht dat ie was... Kokerbalken zijn goed, alleen er zijn wat krokantere delen van de bodem aan het licht gekomen... maar goed de toekomst zal leren hoelang we het ermee kunnen volhouden.
Acties die ik nog moet afwerken zijn:
- Elektra en middenconsole aan de binnenzijde
- Opnieuw monteren van de rembekrachtiger doordat deze door het nieuwe pedalenset niet helemaal op dezelfde plaats teruggezet kon worden en nu ongeveer 4mm tegen een opstaand randje van de carosserie zit. Dat opstaande randje moet ik nog even wegslijpen. Remmen werken prima overigens, is meer voor mijn gemoedrust.
- uitlijnen, omdat het stuur nu dwars staat, en wellicht m'n nieuwe bandjes anders wel heel raar gaan afslijten
- stekkertje scoren op de sloop zodat ik het achteruitrijlicht weer in ere kan gebruiken met aansturing via de bak.
Wat zou ik bij eenzelfde project anders aanpakken?
Een sloop-pinda ernaast zetten zodat je niet voor elk beugeltje en ringetje naar se sloop moet rennen !(wat uiteindelijk de reanimatie kostbaarder heeft gemaakt dan noodzakelijk). Wat overigens door selecta-specialist Rob was geadviseerd, maar door ruimtegebrek door mij in de wind was geslagen.
Voorlopig rijden we weer vrolijk rond!
groet,
Stevves
Na bijna twee maanden geen tijd om te sleutelen te hebben, is het er afgelopen weekend weer van gekomen om de klus af te ronden. En na inmiddels 50 km gereden te hebben doet ie t nog steeds. Naast de transfusie van de versnellingsbak, heb ik maar meteen even groot onderhoud gepleegd.
2 nieuw pirelli voorbanden,
Voorremklauwen gangbaar gemaakt en achterremcilinders vervangen
remolie vervangen
rubbers stabi-stang
verder, alle vloeistoffen en filters vervangen,
'nieuwe' marktplaats uitlaat.
linkermotorsteun is een mooie 'brand-new' van de dealert
en nieuwe pakkingen uiteraard waaronder dat gummistuk in de uitlaat echt een enorm duur exemplaar was!
De nieuwe bak, is niet helemaal fris, derde versnelling 'klakt' er nogal in, en drukgroep heeft al een heel leven achter zich.. maar goed... ook hier zien we wel weer hoelang alles heel blijft.
Daarnaast viel de motor voor de transfusie vaak uit na starten, en op het laatste wilde hij niet eens meer starten. Oorzaak: computer gaf geen +signaal af richting het brandstofrelais... heel vaag... bij het testen met een losse accu op de brandstofpomp, en het verwisselen van het aansturingsrelais met het brandstofrelais bleken deze wel goed te functioneren, en startte hij meteen. Ik heb nu het +signaal van de remlichten gehaald en achter de computer gesoldeerd. Hiermee valt het signaal toch weg bij omdraaien van het contactslot. Hiervoor dank aan mijn peug205 maatje!
Voor 'the pimp', hebben we nu een hoedenplankje, kaartenbak voor de rechterdeur, asbak voor het kleingeld en originele panda speakers in de hangmat.
Uiteraard is deze reanimatie niet vlekkeloos verlopen, en ben ik tot de conclusie gekomen dat dat de pinda niet zo 'hard' is als dacht dat ie was... Kokerbalken zijn goed, alleen er zijn wat krokantere delen van de bodem aan het licht gekomen... maar goed de toekomst zal leren hoelang we het ermee kunnen volhouden.
Acties die ik nog moet afwerken zijn:
- Elektra en middenconsole aan de binnenzijde
- Opnieuw monteren van de rembekrachtiger doordat deze door het nieuwe pedalenset niet helemaal op dezelfde plaats teruggezet kon worden en nu ongeveer 4mm tegen een opstaand randje van de carosserie zit. Dat opstaande randje moet ik nog even wegslijpen. Remmen werken prima overigens, is meer voor mijn gemoedrust.
- uitlijnen, omdat het stuur nu dwars staat, en wellicht m'n nieuwe bandjes anders wel heel raar gaan afslijten
- stekkertje scoren op de sloop zodat ik het achteruitrijlicht weer in ere kan gebruiken met aansturing via de bak.
Wat zou ik bij eenzelfde project anders aanpakken?
Een sloop-pinda ernaast zetten zodat je niet voor elk beugeltje en ringetje naar se sloop moet rennen !(wat uiteindelijk de reanimatie kostbaarder heeft gemaakt dan noodzakelijk). Wat overigens door selecta-specialist Rob was geadviseerd, maar door ruimtegebrek door mij in de wind was geslagen.
Voorlopig rijden we weer vrolijk rond!
groet,
Stevves
Re: Selecta niet meer in de achteruit, van automaat naar handbak
het brandstofrelais schakelt de pomp ook uit als je motor afgeslagen is , bv omdat de wagen tegen een boom gevouwen staat.
als de pomp doorloopt en er een leiding gescheurd is , kon het wel eens heel warm worden als je dan zo snel niet uit je auto komt.
probeer dan toch maar weer je relais voor de aansturing van je brandstofpomp aan het lopen te krijgen....
als de pomp doorloopt en er een leiding gescheurd is , kon het wel eens heel warm worden als je dan zo snel niet uit je auto komt.
probeer dan toch maar weer je relais voor de aansturing van je brandstofpomp aan het lopen te krijgen....
Re: Selecta niet meer in de achteruit, van automaat naar handbak
Het relais werkt ook nog nog. Enkel een van de +-signalen die de computer naar het relais geeft (het relais heeft er twee nodig) werd door de computer niet afgegeven, (om welke reden dan ook). We hebben de functie van het relais niet teniet gedaan. Dat zou zeker zoals je aangeeft geen wenselijke situatie zijn.
Re: Selecta niet meer in de achteruit, van automaat naar handbak
Hallo,
Het is weer even geleden, maar onze Ferrari doet ut nog steeds! Het klakken van de derde versnelling lijkt vanzelf opgelost te zijn. Misschien was dat iets omdat die bak even niet meer gedraaid had. Prima autootje! Enkel begint de bak nu (behoorlijk) olie te lekken. Zo te zien (opsekop) komt het uit/langs de kering van de lange aandrijfas uit de bak. Tenminste het komt uit het rubber, maar ik mag aannemen dat daar een kering achter zit?
Is het een dramatisch werkje om die kering te vervangen? Uiteraard, olie eruit, assen eruit, kan je dan meteen bij die kering?
gr,
Stevves
Het is weer even geleden, maar onze Ferrari doet ut nog steeds! Het klakken van de derde versnelling lijkt vanzelf opgelost te zijn. Misschien was dat iets omdat die bak even niet meer gedraaid had. Prima autootje! Enkel begint de bak nu (behoorlijk) olie te lekken. Zo te zien (opsekop) komt het uit/langs de kering van de lange aandrijfas uit de bak. Tenminste het komt uit het rubber, maar ik mag aannemen dat daar een kering achter zit?
Is het een dramatisch werkje om die kering te vervangen? Uiteraard, olie eruit, assen eruit, kan je dan meteen bij die kering?
gr,
Stevves
- Rob Peereboom
- Forumgebruiker
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 23 aug 2004 13:08
- Locatie: Amsterdam
- Been thanked: 1 time
Re: Selecta niet meer in de achteruit, van automaat naar handbak
geen keerring....., alleen de ashoes houdt de olie binnen
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8807
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Selecta niet meer in de achteruit, van automaat naar handbak
De zoekfunctie levert de volgende topic op: http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... ellingsbak
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Re: Selecta niet meer in de achteruit, van automaat naar handbak
en een lager die als keerring fungeert.Rob Peereboom schreef:geen keerring....., alleen de ashoes houdt de olie binnen
Re: Selecta niet meer in de achteruit, van automaat naar handbak
....gatti500 schreef:en een lager die als keerring fungeert.Rob Peereboom schreef:geen keerring....., alleen de ashoes houdt de olie binnen
Thnx voor jullie snelle reactie heren!
gr,
Stevves.