Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Selecta niet meer in de achteruit, van automaat naar handbak

Alles met betrekking tot de Panda Selecta

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Petez
Forumgebruiker
Berichten: 149
Lid geworden op: 26 sep 2007 13:27
1e Panda-achtige: Tesla S
Locatie: Rotterdam
Been thanked: 2 times

Re: Selecta wil niet meer in de achteruit

Bericht door Petez »

Black Peanut schreef:
Petez schreef:Hier in Rotterdam staat een Panda Selecta met goeie bak op de sloop,zou dat niet handiger zijn?
Marktplaats staat vol met gebruikte pandaas voor een paar honderd euro met apk...
Nadeel daarvan is dat je niet precies weet wat je krijgt.
Hoe weet je dat het een goede bak is?? Rijdt de auto waar ie in zit nog? Ik heb geloof ik al eens eerder in een ander topic verteld dat bij de sloperijen waar ik meestal kom de selecta's die daar liggen (y10, panda, uno etc) daar meestal niet liggen vanwege roest op de deuren en versleten bandjes.... Als je begrijpt wat ik bedoel :wink:

De Panda waar het over gaat is rijdend binnengekomen,en was eigenlijk gewoon mooi.
Jammer genoeg zijn ze ook geen stuiver waard,dus gaan de meeste direct door de sloop in.
Zijn meestal prima auto's,met apk,die ingeruild zijn door handelaars,maar de moeite van het verkopen niet meer.

Stevves
Forumgebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 aug 2008 16:41

Re: Selecta wil niet meer in de achteruit

Bericht door Stevves »

Hallo,

Ik heb inderdaad een stanggeschakelde bak gekocht (helaas)... Dat wordt dus klussen aan de uitlaat (en een gat maken waar de schakelstangen doorheen moeten).

@Petez,
Dank voor de tip! Helaas heb ik de onderdelen voor de handbak al binnen.

Nog een vraagje:
De uitlaat moet aangepast worden, zou ik 'gewoon' het voorste deel van een 1000fire kunnen gebruiken ?


groet,
Stefan.

Gebruikersavatar
Rob Peereboom
Forumgebruiker
Berichten: 193
Lid geworden op: 23 aug 2004 13:08
Locatie: Amsterdam
Been thanked: 1 time

Re: Selecta wil niet meer in de achteruit

Bericht door Rob Peereboom »

Stevves schreef:Hallo,

Nog een vraagje:
De uitlaat moet aangepast worden, zou ik 'gewoon' het voorste deel van een 1000fire kunnen gebruiken ?
Nou, "gewoon" niet... Je hebt een liggende kat, en een 1000 heeft een hangende, en de aansluiting op het spruitstuk is anders.

Rob

Gebruikersavatar
Black Peanut
Forumgebruiker
Berichten: 1102
Lid geworden op: 03 aug 2006 23:43
2e Panda-achtige: 2001 yaris met 230.000 op de teller
Locatie: Amersfoort noord, nabij A1 afslag 12

Re: Selecta wil niet meer in de achteruit

Bericht door Black Peanut »

Dat gat in de bodem :? .... Ik kan me niet heugen bij de conversie waarbij ik ooit heb meegewerkt, dat we daar een gat in de auto hebben moeten maken om de schakelstangen doorheen te laten lopen. Qua koets zitten er namelijk volgens mij niet zo gek veel verschillen tussen de verschillende pandasoorten. (maar ik kan me natuurlijk altijd vergissen, autofabrikanten zijn soms in staat hele gekke veranderingen door te voeren bij een bepaald model)
Voor wat betreft de modificaties aan de uitlaat zou ik gewoon een compleet systeem incl. spruitstuk van een 1000 met stangenbak afhalen.
What's the difference between horsepower and torque?
Horsepower: Determines how fast you are going when you hit the wall
Torque: Determines how far you take the wall with you.

Stevves
Forumgebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 aug 2008 16:41

Re: Selecta wil niet meer in de achteruit

Bericht door Stevves »

Owkeey,tis weer wat minder eenvoudig dan ik d8.

Dus het spruitstuk van een 1000 past 'gewoon' op een 1100-blok?

gr,
Stefan

Stevves
Forumgebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 aug 2008 16:41

Re: Selecta wil niet meer in de achteruit

Bericht door Stevves »

Hallo, even een status update!

Nou... een telefoontje van de politie! Een pientere buurtbewoner had onze Ferrari panda al enkele maanden op dezelfde plaats zien staan en vroeg zich toch af of er nog een eigenaar bij hoorde... waarschijnlijk deed de inmiddels leeggelopen voorband het imago van de auto ook geen goed.

Huidige status is overigens onveranderd.
Op de plank (eigenlijk achterin de panda) ligt nu een versnellingsbak van een 1000-fire, de schakelstangen+pook , aandrijfassen van een 1000, een pedalensetje voor een rembekrachtiger en sinds gisteren een uitlaat van een 1000, die vanwege een lekke kop van de vorige eigenaar zijn weg naar de eeuwige jachtvelden heeft gevonden. Echt een nieuwe uitlaat! ding had slechts drie dagen onder het pandaatje gehangen toen de koppakking het begaf... mazzeltje voor mij!

Nu nog de krappe factor...... tijd.....
Twee weekenden gepland in midden november om (met hulp van een peugeot205 liefhebber) de conversie uit te voeren.

Na alle tips op dit forum (hartelijk dank daarvoor!) hoop ik alles in huis te hebben om de ferrari weer (veilig) de weg op te krijgen!

Wellicht kan een modder-eter de naam van dit draadje veranderen in Selecta ombouwen naar handschakel of i.d. Dat is waarschijnlijk beter vindbaar voor the future....

Nu nog een rode bestuurdersdeur en een bullbarsetje op de kop tikken dan zou ie naar idee helemaal af zijn!

Ik laat het weten als er weer vorderingen zijn.

groet,
Stevves.

Gebruikersavatar
Black Peanut
Forumgebruiker
Berichten: 1102
Lid geworden op: 03 aug 2006 23:43
2e Panda-achtige: 2001 yaris met 230.000 op de teller
Locatie: Amersfoort noord, nabij A1 afslag 12

Re: Selecta wil niet meer in de achteruit

Bericht door Black Peanut »

Wij hebben de conversie toendertijd (met redelijke sleutelervaring, maar zeker geen professionals) in een dikke 2 dagen gedaan. Maar daarbij hebben we toen het complete blok+bak+voorwielophanging in een keer van de donor overgezet in de selecta. Daarentegen hoef jij niet meer een donor uit elkaar te trekken, wat ook weer een hoop tijd scheelt. Ik denk dat je tijdsplanning best reeel is als je een beetje de druk op de ketel houdt voor jezelf.
Succes ermee!
What's the difference between horsepower and torque?
Horsepower: Determines how fast you are going when you hit the wall
Torque: Determines how far you take the wall with you.

Stevves
Forumgebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 aug 2008 16:41

Re: Selecta wil niet meer in de achteruit

Bericht door Stevves »

Hallo,

Ik hoop dat de planning meezit! Gelukkig heb ik wel wat goed gereedschap tot m'n beschikking (motortakel etc.) Je zegt voorwielophanging? Moet ik nog rekening houden met de draagarmen ook? Of kan ik die van de selecta zelf blijven gebruiken?

groet,
Stevves

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Selecta niet meer in de achteruit, van automaat naar handbak

Bericht door michiel van g. »

Stefan, ik heb de titel zoals je had gevraagd aangepast.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Black Peanut
Forumgebruiker
Berichten: 1102
Lid geworden op: 03 aug 2006 23:43
2e Panda-achtige: 2001 yaris met 230.000 op de teller
Locatie: Amersfoort noord, nabij A1 afslag 12

Re: Selecta niet meer in de achteruit, van automaat naar handbak

Bericht door Black Peanut »

Volgens mij zijn de draagarmen hetzelfde, maar bind me er niet op vast!. We hebben dat toen zo gedaan, omdat dan de aandrijfassen ook niet uit de bak los hoefden. Scheelde gewoon een enorme berg werk. Wij hadden ook geen motortakel. Door "onze" methode werd de voorkant van de auto zo licht, dat hij met 3 man over het motorblok+bak+voorwielophanging getild kon worden.
What's the difference between horsepower and torque?
Horsepower: Determines how fast you are going when you hit the wall
Torque: Determines how far you take the wall with you.

Stevves
Forumgebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 aug 2008 16:41

Re: Selecta niet meer in de achteruit, van automaat naar handbak

Bericht door Stevves »

@ Black Peanut,

Ik ga er maar gewoon 'op de goede gok' mee aan de slag. Thnx voor het diepe geheugengraven!

het weekend van de 15e en de 22e moet het dan toch echt gaan gebeuren. Het iedere x uit een parkeervak duwen begint ook te vervelen (vooral als het regent). En dan heb ik het nog niet gehad over fileparkeren! maar goed.

Ik heb nog een paar vragen;

Is er hier een liefhebber voor de defecte cvt-bak, anders laat ik namelijk mijn nieuwsgierigheid de vrije loop, en haal ik de beruchte op oer-tilburgse bodem geproduceerde riem uit de bak, om mijn ongelovige collega aan te tonen dat het toch echt een cvt van vdt/bosch is.
Maar als de bak, of onderdelen daarvan nog een nuttigere toepassing kunnen krijgen is dat uiteraard een beter doel. bak heeft nu 170.000 km gelopen.

Wat voor, en hoeveel, olie zit er in de bak van een 1000-fire <'93?

(ik heb inmiddels 'voor de zekerheid' toch ook maar een vraagbaak aangeschaft)

groet,
Stefan.

Stevves
Forumgebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 aug 2008 16:41

Re: Selecta niet meer in de achteruit, van automaat naar handbak

Bericht door Stevves »

Hallo,

Even een ‘status’update. Dit weekend ben ik begonnen met de transmissie-transfusie van onze selecta. Niet alles zat mee (what else is new bij sleutelen aan auto’s) maar overall view is niet slecht.

Blok uitbouwen koste me de zaterdag, automaatbak scheiden, en de versnellingsbak koppelen heeft de zaterdagavond in beslag genomen. Vervolgens heb ik zondag het pedalensetje (wat niet ondermeer in een keer paste helaas, en aanpassen kost tijd) en het Neutraal-signaal van de keuzehendel opgezocht en doorgekoppeld. Zondag later op de middag had ik helaas andere verplichtingen, dus ligt het project deze week weer even stil.

Het blok heb ik naar onderen uitgebouwd, eigenlijk doordat ik met geen mogelijkheid de aandrijfassen uit de automaatbak kreeg. Iemand een idee hoe ik die eruit moet krijgen?

Nu lukt het me niet om de Selecta-startmotor in de 1000-fire bak te bouwen, het past simpelweg gewoon niet! Is er iemand die nog een startmotor voor een 1000-fire heeft liggen? Ook het stalen afdekplaatje van de automaatbak past niet op de versnellingsbak, dus daar zoek ik ook nog een vervanging voor. Waarschijnlijk gaat het een bezoekje worden aan de plaatselijke sloop, maar wellicht dat iemand deze onderdelen nog heeft liggen!

Groet,
Stefan.

Gebruikersavatar
Rob Peereboom
Forumgebruiker
Berichten: 193
Lid geworden op: 23 aug 2004 13:08
Locatie: Amsterdam
Been thanked: 1 time

Re: Selecta niet meer in de achteruit, van automaat naar handbak

Bericht door Rob Peereboom »

Stevves schreef:
Het blok heb ik naar onderen uitgebouwd, eigenlijk doordat ik met geen mogelijkheid de aandrijfassen uit de automaatbak kreeg. Iemand een idee hoe ik die eruit moet krijgen?

Groet,
Stefan.
Ashoezen losmaken, en borgveer uit de bus halen waar de assen in zitten.

Groete, Rob

Stevves
Forumgebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 aug 2008 16:41

Re: Selecta niet meer in de achteruit, van automaat naar handbak

Bericht door Stevves »

Hallo,

The story continues... De panda heeft de wissel inmiddels ondergaan, en het blok hangt weer terug in de carrosserie, na een weekje in de kou te hebben gestaan. Pedalen zitten erin, en ook de versnellingspook en schakelstangen zijn gemonteerd.

Klus valt me tegen, maar voornamelijk doordat ik ervoor gekozen heb om alle onderdelen los bij elkaar heb gesprokkeld in plaats van een goede sloper te kopen. Hierdoor grijp ik op dingen als motorsteunen die niet uitwisselbaar zijn mis, en rijden van en naar de sloop kost erg veel tijd. Stomme zet dus, en er was me hier al anders anders geadviseerd...
Al doende leert men denk ik dan maar...

Nu rest nog: aansluiten motorblok en de schakelstangen en kabels. rubbers draagarmen vervangen, en remcilinders achter waren lek. Dan nog de uitlaat eronder... en testen of we het neutraal-signaal goed hebben doorgekoppeld (bij vooraf testen wel).

We kwamen alleen bij het oorspronkelijke pedalenset een tweetal schakelaars tegen. Een hiervan zal de kickdown-aansturing geweest zijn, maar de andere is mij een raadsel... Kan iemand me hiermee op weg helpen?

groeten,
Stefan.

Gebruikersavatar
Rob Peereboom
Forumgebruiker
Berichten: 193
Lid geworden op: 23 aug 2004 13:08
Locatie: Amsterdam
Been thanked: 1 time

Re: Selecta niet meer in de achteruit, van automaat naar handbak

Bericht door Rob Peereboom »

Stevves schreef:Hallo,


We kwamen alleen bij het oorspronkelijke pedalenset een tweetal schakelaars tegen. Een hiervan zal de kickdown-aansturing geweest zijn, maar de andere is mij een raadsel... Kan iemand me hiermee op weg helpen?

groeten,
Stefan.
Kick-down is een kabel aan de gasklep, aan het gaspedaal zit een schakelaar die bij gas-los de poederkoppeling ontkoppeld, verder ken ik alleen de remlichtschakelaar (op het rempedaal natuurlijk....)

Rob

Plaats reactie

Terug naar “Panda Selecta”