Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Selecta niet meer in de achteruit, van automaat naar handbak
Moderators: michiel van g., Niels9966
Selecta niet meer in de achteruit, van automaat naar handbak
Hallo,
Onze Selecta kampt met een probleempje.
Mijn broer startte de panda en zette deze in de D. Hij gaf een beetje gas, maar schijnbaar iets te veel want de panda schoot vooruit. Helaas was daarvoor een sloot en was de afstand tot de helling te kort om deze met de remmerij tijdig te kunnen vertragen. Daarom stampte hij de automaat in de N en een handrem en twee voeten op het grote rempedaal leverde het gevraagde resultaat. ... Hij stond immers stil zonder dat de Selecta en hijzelf natte voeten kregen.
Vervolgens wilde hij de automaat in R zetten, maar bleek dat onder deze R... geen actie volgde.... Ofwel, hij doet t niet meer in z'n achteruit. En da's lastig met parkeren etc.
Heeft iemand een idee waar dit probleem aan kan liggen? De auto doet het in D overigens nog steeds ok. Zou er iets uitwendigs krom kunnen zijn? Of is het iets inwendgs en is de automaat nu naar z'n grootje?
Ideeën zijn zeeeeeer welkom.
groet,
Stefan.
Onze Selecta kampt met een probleempje.
Mijn broer startte de panda en zette deze in de D. Hij gaf een beetje gas, maar schijnbaar iets te veel want de panda schoot vooruit. Helaas was daarvoor een sloot en was de afstand tot de helling te kort om deze met de remmerij tijdig te kunnen vertragen. Daarom stampte hij de automaat in de N en een handrem en twee voeten op het grote rempedaal leverde het gevraagde resultaat. ... Hij stond immers stil zonder dat de Selecta en hijzelf natte voeten kregen.
Vervolgens wilde hij de automaat in R zetten, maar bleek dat onder deze R... geen actie volgde.... Ofwel, hij doet t niet meer in z'n achteruit. En da's lastig met parkeren etc.
Heeft iemand een idee waar dit probleem aan kan liggen? De auto doet het in D overigens nog steeds ok. Zou er iets uitwendigs krom kunnen zijn? Of is het iets inwendgs en is de automaat nu naar z'n grootje?
Ideeën zijn zeeeeeer welkom.
groet,
Stefan.
- Rob Peereboom
- Forumgebruiker
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 23 aug 2004 13:08
- Locatie: Amsterdam
- Been thanked: 1 time
Re: Selecta wil niet meer in de achteruit
Wel een vreemde actie, immers de automaat ontkoppelt bij gas loslaten, dus in z'n N "rammen" was volstrekt overbodig. De handrem werkt op dezelfde remschoenen als de voetrem, dus ook die actie was overbodig (je bent met je handrem echt niet sterker dan de rembekrachtiging). Maar goed, gedane zaken en zo....
Je zou aan de bak kunnen kijken of als je de selectiehandel beweegt het mechaniek aan de bak ook de juiste stapjes voor en achteruit neemt. Dit als controle van de selectiehandel. Werkt de "P" stand nog wel gewoon? Branden naast de selectiehandel de juiste controle lampjes, die horen bij de gekozen versnelling? (met name dus die bij de "R")
Rob
Je zou aan de bak kunnen kijken of als je de selectiehandel beweegt het mechaniek aan de bak ook de juiste stapjes voor en achteruit neemt. Dit als controle van de selectiehandel. Werkt de "P" stand nog wel gewoon? Branden naast de selectiehandel de juiste controle lampjes, die horen bij de gekozen versnelling? (met name dus die bij de "R")
Rob
Re: Selecta wil niet meer in de achteruit
Hallo Rob,
Mee eens. Begrijp zijn actie ook nog steeds niet helemaal. Maar goed.
Ik kruip er wel onder en ga eens kijken hoe het te verhelpen is!
Andere vraag: De Panda ratelt (al meer dan een jaar) enorm als je een bocht naar rechts neemt en gas geeft... De oplossing tot nu toe is geen (of zo min mogelijk) gas te geven.. Het geluid komt duidelijk uit de bak. Heeft iemand een idee wat dit probleem kan zijn?
Wat zijn een beetje prijzen voor een selectabak? waar moet je op letten bij aankoop van een exemplaar dat al demonteert is?
groet,
Stefan.
Mee eens. Begrijp zijn actie ook nog steeds niet helemaal. Maar goed.
Ik kruip er wel onder en ga eens kijken hoe het te verhelpen is!
Andere vraag: De Panda ratelt (al meer dan een jaar) enorm als je een bocht naar rechts neemt en gas geeft... De oplossing tot nu toe is geen (of zo min mogelijk) gas te geven.. Het geluid komt duidelijk uit de bak. Heeft iemand een idee wat dit probleem kan zijn?
Wat zijn een beetje prijzen voor een selectabak? waar moet je op letten bij aankoop van een exemplaar dat al demonteert is?
groet,
Stefan.
- Rob Peereboom
- Forumgebruiker
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 23 aug 2004 13:08
- Locatie: Amsterdam
- Been thanked: 1 time
Re: Selecta wil niet meer in de achteruit
Nee, de aansluiting van de kabel zit aan de bovenkant, onder het res.wielStevves schreef:Hallo Rob,
Mee eens. Begrijp zijn actie ook nog steeds niet helemaal. Maar goed.
Ik kruip er wel onder en ga eens kijken hoe het te verhelpen is!
Zeker dat het niet de homokineet is?Stevves schreef: Andere vraag: De Panda ratelt (al meer dan een jaar) enorm als je een bocht naar rechts neemt en gas geeft... De oplossing tot nu toe is geen (of zo min mogelijk) gas te geven.. Het geluid komt duidelijk uit de bak. Heeft iemand een idee wat dit probleem kan zijn?
Stevves schreef: Wat zijn een beetje prijzen voor een selectabak? waar moet je op letten bij aankoop van een exemplaar dat al demonteert is?
[\quote]
geen losse bak kopen! Meest voorkomende is oliedrukprobleem, en dat is los niet te testen! Koop liever een sloper met cvt bak, dan kan je hem nog testen. Of in jouw geval plaats een hand-5-bak......
Heb je al gekeken of het led-je naast de "R" het nu wel of niet doet? Als in de wilde actie de schakelaar stuk gegaan is kan dat ook de oorzaak zijn.
Rob
Re: Selecta wil niet meer in de achteruit
Hallo Rob,
Ok, geen losse bak kopen.
Ik heb nog niet naar het LEDje gekeken nee, doe ik vanavond even.
Een hand-vijfbak ombouwen, is dat een lastig (kostbaar) verhaal? ben niet onhandig, reviseren van een honda cb900 en heb ooit de bak van een 205 (met hulp) vervangen... alleen daar zat zeg maar wel al een koppelingspedaal etc in.....
gr,
Stefan
Ok, geen losse bak kopen.
Ik heb nog niet naar het LEDje gekeken nee, doe ik vanavond even.
Een hand-vijfbak ombouwen, is dat een lastig (kostbaar) verhaal? ben niet onhandig, reviseren van een honda cb900 en heb ooit de bak van een 205 (met hulp) vervangen... alleen daar zat zeg maar wel al een koppelingspedaal etc in.....
gr,
Stefan
- Rob Peereboom
- Forumgebruiker
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 23 aug 2004 13:08
- Locatie: Amsterdam
- Been thanked: 1 time
Re: Selecta wil niet meer in de achteruit
Een eventuele ombouw naar 5bak hoeft je niets te kosten, koop een sloper met goede 5-bak, bouw alles 1 op 1 over wat je nodig hebt en verkoop de sloper weer, maar nu met de cvt bak er (los) bij. Met de huidige 100-150 euro die een sloper opbrengt op de sloop moet dat lukken zonder dat je extra kosten moet maken als je er een van marktplaats oid haalt. Je hebt dus inderdaad behalve de bak ook de pedalenset en het vliegwiel nodig (kan van een 1000). Zoek er wel een van '93 of nieuwer, omdat je een pedalenset moet hebben waar je rembekrachtiging op past. Bouw in dat geval ook je huidige motor compleet met bak uit, een losse selectabak gaat er bar slecht uit, en de ombouw van het vliegwiel is ook wat handiger met de motor eruit.
Maar laten we vooralsnog hopen op een reparabele storing, want niets rijdt leuker dan een panda selecta
Rob
Maar laten we vooralsnog hopen op een reparabele storing, want niets rijdt leuker dan een panda selecta
Rob
- Black Peanut
- Forumgebruiker
- Berichten: 1102
- Lid geworden op: 03 aug 2006 23:43
- 2e Panda-achtige: 2001 yaris met 230.000 op de teller
- Locatie: Amersfoort noord, nabij A1 afslag 12
Re: Selecta wil niet meer in de achteruit
Of je koopt een sloper met een goed blok en bak. Is wel een beetje een downgrade naar 1000cc. Maar je hoeft dan niet het hele blok van de bak te scheiden, wat weer werk scheelt. Nadeel is dan weer wel dat je niet weet hoe de koppeling er aan toe is.
What's the difference between horsepower and torque?
Horsepower: Determines how fast you are going when you hit the wall
Torque: Determines how far you take the wall with you.
Horsepower: Determines how fast you are going when you hit the wall
Torque: Determines how far you take the wall with you.
Re: Selecta wil niet meer in de achteruit
Hallo,
Vandaag getracht te kijken of er n.a.v. de tips een diagnose te stellen is. En helaas moeten constateren dat na het los maken van het mechaniek op de bak de selectiehendel gewoon, met LED-lampje aan, in stand R en P te zetten was. Met de hand kregen we het mechaniek ook in N,D of L, maar niet in R of L.... Ik vrees nu dat e het probleem inwendig moeten zoeken...
Ofwel... eCVT overleden? Nog reanimatiemogelijkheden?
gr,
Stevves.
Vandaag getracht te kijken of er n.a.v. de tips een diagnose te stellen is. En helaas moeten constateren dat na het los maken van het mechaniek op de bak de selectiehendel gewoon, met LED-lampje aan, in stand R en P te zetten was. Met de hand kregen we het mechaniek ook in N,D of L, maar niet in R of L.... Ik vrees nu dat e het probleem inwendig moeten zoeken...
Ofwel... eCVT overleden? Nog reanimatiemogelijkheden?
gr,
Stevves.
Re: Selecta wil niet meer in de achteruit/ vijfbakombouw
Goed,
Bak was in stervende staat, dus gekozen voor de ombouw-optie. Heb nu e.e.a. in de schuur liggen om te monteren.
Zijn er nog aandachtspunten waar ik rekening mee moet houden?
Volgens de sloper waar ik e.e.a. heb gekocht zouden de aandrijfassen van een Selecta te dik zijn, en zou ik die ook nog wel eens moeten vervangen voor 1000-fire-spul.
Kep nu:
bak 1000-fire
vliegwiel 1000-fire
pedalensetje voor rembekrachtiger
krijg nog pookje en schakelstangen.
hoor het graag,
groet,
Stevves.
Bak was in stervende staat, dus gekozen voor de ombouw-optie. Heb nu e.e.a. in de schuur liggen om te monteren.
Zijn er nog aandachtspunten waar ik rekening mee moet houden?
Volgens de sloper waar ik e.e.a. heb gekocht zouden de aandrijfassen van een Selecta te dik zijn, en zou ik die ook nog wel eens moeten vervangen voor 1000-fire-spul.
Kep nu:
bak 1000-fire
vliegwiel 1000-fire
pedalensetje voor rembekrachtiger
krijg nog pookje en schakelstangen.
hoor het graag,
groet,
Stevves.
- Rob Peereboom
- Forumgebruiker
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 23 aug 2004 13:08
- Locatie: Amsterdam
- Been thanked: 1 time
Re: Selecta wil niet meer in de achteruit/ vijfbakombouw
De aandrijfassen hebben een andere aansluiting op de bak, dus daar moet je ook "gewone" voor hebben.Stevves schreef:Goed,
Kep nu:
bak 1000-fire
vliegwiel 1000-fire
pedalensetje voor rembekrachtiger
krijg nog pookje en schakelstangen.
hoor het graag,
groet,
Stevves.
En qua bak, even opletten, je hebt stanggeschakeld (-92) en kabelgeschakeld (93-) voor een selecta is de kabelgeschakelde de handigste optie, omdat je al een console hebt, en anders dit niet kunt hergebruiken. Bovendien zou je voor stanggeschakeld een gat ik je bodem moeten maken, omdat een selecta dus ook de aanstuurkabel binnendoor heeft liggen. Bij een selecta zit voor stanggeschakeld ook de uitlaat in de weg.
Rob
- Black Peanut
- Forumgebruiker
- Berichten: 1102
- Lid geworden op: 03 aug 2006 23:43
- 2e Panda-achtige: 2001 yaris met 230.000 op de teller
- Locatie: Amersfoort noord, nabij A1 afslag 12
Re: Selecta wil niet meer in de achteruit/ vijfbakombouw
Haal dus een uitlaat van een stangeschakelde , die loopt iets anders en dan heb je weer ruimte. Die aanstuurkabel kan ik me niet meer herinerren, maar Rob is hier de selectaspecialist, dus ga er vanuit dat wat hij zegt meestal wel waar is.Rob Peereboom schreef:De aandrijfassen hebben een andere aansluiting op de bak, dus daar moet je ook "gewone" voor hebben.
En qua bak, even opletten, je hebt stanggeschakeld (-92) en kabelgeschakeld (93-) voor een selecta is de kabelgeschakelde de handigste optie, omdat je al een console hebt, en anders dit niet kunt hergebruiken. Bovendien zou je voor stanggeschakeld een gat ik je bodem moeten maken, omdat een selecta dus ook de aanstuurkabel binnendoor heeft liggen. Bij een selecta zit voor stanggeschakeld ook de uitlaat in de weg.
Rob
Ik kan me ook dus nog herinneren dat een selecta alleen maar start in de p stand. Knip dus niet klakkeloos allerlei draden van je pientere pookje los. Die p stand zal je moeten simuleren. Je kan dit mooi doen met een schakelaartje die je verstopt onder bijvoorbeeld je stuurkolom. Heb je gelijk een startonderbreker
Succes met sleutelen!
What's the difference between horsepower and torque?
Horsepower: Determines how fast you are going when you hit the wall
Torque: Determines how far you take the wall with you.
Horsepower: Determines how fast you are going when you hit the wall
Torque: Determines how far you take the wall with you.
- Daniel
- Forumgebruiker
- Berichten: 575
- Lid geworden op: 10 mar 2005 21:48
- Locatie: Vroenhoven (bij Maastricht de grens over)
Re: Selecta wil niet meer in de achteruit
die schakelaar kun je wel laten vervallen , de -draad en P draad terug volgen en kun je dan aan elkaar solderen, scheelt een zooi kabels.
gemakkelijk te doen. (kleuren weet ik niet meer)
gemakkelijk te doen. (kleuren weet ik niet meer)
- Petez
- Forumgebruiker
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 26 sep 2007 13:27
- 1e Panda-achtige: Tesla S
- Locatie: Rotterdam
- Been thanked: 2 times
Re: Selecta wil niet meer in de achteruit
Hier in Rotterdam staat een Panda Selecta met goeie bak op de sloop,zou dat niet handiger zijn?
- Black Peanut
- Forumgebruiker
- Berichten: 1102
- Lid geworden op: 03 aug 2006 23:43
- 2e Panda-achtige: 2001 yaris met 230.000 op de teller
- Locatie: Amersfoort noord, nabij A1 afslag 12
Re: Selecta wil niet meer in de achteruit
Marktplaats staat vol met gebruikte pandaas voor een paar honderd euro met apk...Petez schreef:Hier in Rotterdam staat een Panda Selecta met goeie bak op de sloop,zou dat niet handiger zijn?
Nadeel daarvan is dat je niet precies weet wat je krijgt.
Hoe weet je dat het een goede bak is?? Rijdt de auto waar ie in zit nog? Ik heb geloof ik al eens eerder in een ander topic verteld dat bij de sloperijen waar ik meestal kom de selecta's die daar liggen (y10, panda, uno etc) daar meestal niet liggen vanwege roest op de deuren en versleten bandjes.... Als je begrijpt wat ik bedoel
What's the difference between horsepower and torque?
Horsepower: Determines how fast you are going when you hit the wall
Torque: Determines how far you take the wall with you.
Horsepower: Determines how fast you are going when you hit the wall
Torque: Determines how far you take the wall with you.
Re: Selecta wil niet meer in de achteruit
Hallo,
Aan een uitlaat voor een stanggeschakelde had ik ook zitten denken, dat is waarschijnlijk een eenvoudigere ingreep dan zelf de uitlaat passend maken. Thnx voor de tip.
Die P-stand wist ik niet... Twijfel nog over de startonderbreking. Erg gewild is een panda waarbij je door de bestuurdersdeur heen kan kijken nou ook weer niet verwacht ik....
gr,
Stefan
Aan een uitlaat voor een stanggeschakelde had ik ook zitten denken, dat is waarschijnlijk een eenvoudigere ingreep dan zelf de uitlaat passend maken. Thnx voor de tip.
Die P-stand wist ik niet... Twijfel nog over de startonderbreking. Erg gewild is een panda waarbij je door de bestuurdersdeur heen kan kijken nou ook weer niet verwacht ik....
gr,
Stefan