Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Remschijven en blokken Selecta

Alles met betrekking tot de Panda Selecta

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
TRXke
Forumgebruiker
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 apr 2007 20:22
1e Panda-achtige: 1000 Selecta 1992
Locatie: Berlaar (Belgie)
Has thanked: 1 time
Contacteer:

Remschijven en blokken Selecta

Bericht door TRXke »

Hallo,

Het is al een hele tijd geleden dat ik hier nog iets gepost heb, en misschien herinneren sommige van jullie nog dat m'n moeder een '92 er Selecta heeft met de 1000cc carburator motor.

De laatste tijd piepen de remmen soms, en nu is het misschien wel tijd geworden om hier eens een grondig onderhoud aan te doen.

Ik had al even aan het rondkijken geweest voor een set remschoenen en remschijven, op ebay.de staan ze voor zeer weinig met hopen te koop.
Maar wat zit er eigenlijk op, op zo'n selecta?
Volgens de cataloog van QH zijn er 2 verschillende diameters en diktes van schijven, de 240 mm zou voor een selecta zijn klopt dit?

Voor de remschoenen is er blijkbaar maar 1 uitvoering of zie ik dit verkeerd?

Is er iets online te downloaden zoals de PDF microfiche's of een onderdelen boek van Fiat betreffende de Panda (voor de klassieke Citroën's is dit het geval) zodat ik de onderdeel nr's kan opzoeken ?

Kan er iemand mij hier meer over vertellen?
Alvast bedankt voor de reactie!

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Remschijven en blokken Selecta

Bericht door bero »

Voor fiat/lancia/alfa bestaat er een onderdelen catalogus genaamd Eper. Op internet zijn er een aantal te vinden.
Ik weet het niet zeker, maar volgensmij zijn de remblokken van een selecta inderdaad anders dan de normale classic panda, zo verschillen de ashoezen ook, en de assen zelf ook.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Remschijven en blokken Selecta

Bericht door aribold »

De 240 mm diameter schijven zijn inderdaad voor de selecta. (dus niet de 227mm).
De remBLOKKEN zijn ook anders. (groter).

RemSCHOENEN zijn voor de achterzijde. Deze zijn gelijk aan de handgeschakelde versie. (Net als de remtrommels).
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Pandapower2
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 17 feb 2013 16:36
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1000 Fire 1993

Re: Remschijven en blokken Selecta

Bericht door Pandapower2 »

Ik wil de voorremmen van mijn Panda young (2001 /1100cc) verbeteren door selecta klauwen (groter neem ik aan) en schijven en blokken op te zetten. Daarnaast wil ik voor flexibele remslangen monteren met een grotere diameter voor meer oliedruk. Nu kan ik online echter nergens de panda selecta selecteren....

Heeft iemand onderdeelnummers voor de schijven en blokken ?
Klopt het dat de remklauwen groter zijn? of is het puur de andere diameter van de schijven en blokken
Ik heb hier al meerdere threads van gezien maar nergens een link of nummer vandaar;)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Remschijven en blokken Selecta

Bericht door Pinda1000 »

Waarom zou je de remmen willen verbeteren? Je remt er niet harder mee, ze worden alleen wat minder snel (te) heet.

Slangen met een grotere diameter zorgen in ieder geval niet voor meer remvloeistofdruk :wink:

De klauwen, schijven en blokken zijn iets groter, de schijven zijn 240 mm ipv 227 mm in diameter.


edit: Selectaremmen voorkomen niet dat je achterop iemand knalt :P

Pandapower2
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 17 feb 2013 16:36
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1000 Fire 1993

Re: Remschijven en blokken Selecta

Bericht door Pandapower2 »

Nou, ik rijd regelmatig met een aanhanger en wat meer remvermogen zou dan best prettig zijn.
Ik wil niet eigenwijs doen maar grotere schijven / Klauwen en blokken zorgen toch voor een groter remoppervlak?
en dus voor voor meer remvermogen? Hetzelfde lijkt mij voor de remslangen, als deze een grotere diameter hebben en dus meer olie kunnen verplaatsen heb je toch ook meer "vermogen"?

Maar het moet natuurlijk wel zin hebben..;)

PandaFan
Forumgebruiker
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 dec 2018 12:19

Re: Remschijven en blokken Selecta

Bericht door PandaFan »

Dat is inderdaad zo: een grotere oppervlakte betekent meer wrijving en dat houdt dan weer in dat de remkracht groter wordt. Als je geen problemen ondervindt bij het remmen, dan zou ik toch alles laten zoals het is. Als je toch het remsysteem wilt veranderen en op zoek bent naar onderdeelnummers voor de schijven en de blokken, dan kan een officiële dealer je hierbij waarschijnlijk het beste helpen.

TRXke
Forumgebruiker
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 apr 2007 20:22
1e Panda-achtige: 1000 Selecta 1992
Locatie: Berlaar (Belgie)
Has thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Remschijven en blokken Selecta

Bericht door TRXke »

Ik heb zelf ook grotere schijven en klauwen gezet op mijn auto (geen Panda) ook omdat ik veel aanhangers trek waaronder ook een ongeremde.
En bij die laatste is het verschil van remkracht goed merkbaar, dit is trouwens ook zonder aanhanger goed merkbaar.
Remslangen met een grotere diameter zullen niet bijdragen tot meer remkracht, het belangrijkste is dat de diameter van de remcilinder (piston) word vergroot waardoor de druk op de remblok groter word.
Nu weet ik niet of er verschil is in de rempomp en rembekrachtiger want die zouden wel eens kunnen horen bij de grotere klauwen en schijven.
Er zal hier op het forum wel iemand zijn die toegang heeft tot de database van fiat om dit te controleren.

Gebruikersavatar
Joost
Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
Locatie: Smilde
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Remschijven en blokken Selecta

Bericht door Joost »

Hier is een link naar de ePER pagina met remonderdelen: KLIK.

De onderdelen die je nodig hebt staan gelabeld onder Compatibiliteit 007 - dat is de Selecta versie.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Remschijven en blokken Selecta

Bericht door PandaVespa »

Rijden met ongeremde aanhangers vind ik sowieso niet slim.

En een Panda als trekauto gebruiken zou ik bij hoge uitzondering laten is mijn mening........

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Remschijven en blokken Selecta

Bericht door Erik 319 »

Ik heb standaard remmen en een ongeremde kar. Gewicht leeg is ongeveer 200 kg dus met een 1100 mag je dus 0 kg laden.
Toch rijdt het prima . Je moet alleen niet te veel laden. 300 a 400 kg gaat best.
312=500 319=Panda.

Plaats reactie

Terug naar “Panda Selecta”