Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Verstelbare veerpootbrug
Moderators: WelshWitch, sjirafje
- Robert100HP
- Clublid
- Berichten: 2993
- Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
- 1e Panda-achtige: Panda HP 2007
- Locatie: Schiedam
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 51 times
Verstelbare veerpootbrug
Vandaag is mijn bestelde veerpootbrug afgeleverd, de kleur rood verschilt behoorlijk t.o.v. van de rode kleur van de Panda. Hopelijk is hij vrijdag in de kleur van de auto terug van de spuiter. Ik weet dat er HP's rond rijden met een veerpootbrug van Sparco. Iemand ervaring met het monteren/afstellen van zo'n brug?? Of tips?
Grtz Rob
Grtz Rob
- exprezzo
- Forumgebruiker
- Berichten: 1456
- Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
- 1e Panda-achtige: panda 100hp
- Locatie: apeldoorn
- Been thanked: 1 time
Re: Verstelbare veerpootbrug
geen idee..
je maakt er geen banden eter van he?!
je had toch een grijze hp?
off topic de hp van exprezzo kan pas over 2 weken naar de ic...(intensive care).
de beste man gaat op vak naar italie.
grt exprezzo.
je maakt er geen banden eter van he?!
je had toch een grijze hp?
off topic de hp van exprezzo kan pas over 2 weken naar de ic...(intensive care).
de beste man gaat op vak naar italie.
grt exprezzo.
- Robert100HP
- Clublid
- Berichten: 2993
- Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
- 1e Panda-achtige: Panda HP 2007
- Locatie: Schiedam
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 51 times
Re: Verstelbare veerpootbrug
Nee, ik heb hem of haar op 14-07-2007 met het kenteken 77-XL-ZZ nieuw uit doos gekregen in de kleur Sfrontato Rosso. Dit is een rode lak met er overheen een blanke lak laag. Dit om te voorkomen dat hij of zij roze wordt. Voorbanden zijn denk september weer aan de beurt nog 2,5 mm tot aan de slijtage indicator. Volgens mij maken ze ze van kauwgom!!!
Grtz Rob
Grtz Rob
- Bijlagen
-
- DSC01613.JPG (41.18 KiB) 2747 keer bekeken
- Robert100HP
- Clublid
- Berichten: 2993
- Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
- 1e Panda-achtige: Panda HP 2007
- Locatie: Schiedam
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 51 times
Re: Verstelbare veerpootbrug
Dit weekend de tijd genomen om de veerpootbrug (strutbar) te monteren een klusje wat gemakkelijker leek dan het in werkelijkheid was. Het eerste probleem waar ik tegen aanliep,de brug was niet in een geheel te monteren. Het linker deel leverde weinig problemen op, maar het lange rechterdeel paste niet onder de kabelboom en achter de accu langs.Accu en zekeringkast gedemonteerd/losgehaald, de voorste gaten waren snel geboord.De achterste gaten vallen n.l. onder rand van de paravanbak en zijn dus alleen onder hoek van 60 graden te boren, wat uiteraard niet gaat!! Door een gat van 10 mm in de rand vanparavanbak te boren was het mogelijk om met 2 bithouders op elkaar het achterste centreergat te boren. Boren 8 mm kun je in langere uitvoeringen bestellen alleen niet op zaterdag, dus wielen en schokdempers wederom gedemonteerd. De achterste twee gaten nu vanaf onder naar boven geboord, alle gaten gespoten met zinkspray. Boorsel verwijderd en de bovenzijde van de veerkoker voorzien een laag tectyl. Na dat alles droog was de brug met r.v.s bouten en borgmoeren vanuit de wielkast vast gezet. En de binnenzijde van de veerkoker voorzien van een laag bitumen. Na montage van de dempers en wielen de brug op spanning gezet. Nu nog even weekje rijden daarna wordt er nog een M8 boutje met een zeer nauwe passing aangebracht (boren tappen) hierdoor kan de brug niet meer gaan zoeken.
Grtz Rob
Grtz Rob
- Bijlagen
-
- Bevestigingsbouten.jpg (39.72 KiB) 2685 keer bekeken
-
- Stelbout.jpg (36.98 KiB) 2685 keer bekeken
-
- Verstelbare veerpootbrug.JPG (45.55 KiB) 2685 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Robert100HP op 28 mei 2013 20:11, 2 keer totaal gewijzigd.
- exprezzo
- Forumgebruiker
- Berichten: 1456
- Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
- 1e Panda-achtige: panda 100hp
- Locatie: apeldoorn
- Been thanked: 1 time
Re: Verstelbare veerpootbrug
sow...
dat ziet er goed uit!
dat word feest op het klaverblad .
grt exprezzo.
dat ziet er goed uit!
dat word feest op het klaverblad .
grt exprezzo.
- Robert100HP
- Clublid
- Berichten: 2993
- Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
- 1e Panda-achtige: Panda HP 2007
- Locatie: Schiedam
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 51 times
- JustRob
- Forumgebruiker
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 05 okt 2012 15:50
- 1e Panda-achtige: Panda liefhebber
- Locatie: Beuningen Gld
- Contacteer:
- ArjanB
- Forumgebruiker
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 07 nov 2011 09:30
- 1e Panda-achtige: 100HP 2007
- Locatie: Best
Re: Verstelbare veerpootbrug
heeft het ook wat opgeleverd??
Ik heb een verstelbare VPB laten monteren op mijn Alfa 156, een wereld van verschil: strakker en scherper insturen, minder rammels in interieur door toegenomen stijfheid.
Vervolgens heb ik mcc gevraagd naar een VPB voor de Panda, maar werd mij niet echt aangeraden.
Reden is eenvoudig: de wielkast-kuipen zitten al vast aan het schutbord, dus verbinden middels VPB levert dat weinig op: structuur is al stijf.
Voor het oog is de VPB zeker mooi, maar vandaar mijn vraag: merk je iets qua stuurgedrag in de 100HP?
Ik heb een verstelbare VPB laten monteren op mijn Alfa 156, een wereld van verschil: strakker en scherper insturen, minder rammels in interieur door toegenomen stijfheid.
Vervolgens heb ik mcc gevraagd naar een VPB voor de Panda, maar werd mij niet echt aangeraden.
Reden is eenvoudig: de wielkast-kuipen zitten al vast aan het schutbord, dus verbinden middels VPB levert dat weinig op: structuur is al stijf.
Voor het oog is de VPB zeker mooi, maar vandaar mijn vraag: merk je iets qua stuurgedrag in de 100HP?
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP
- Robert100HP
- Clublid
- Berichten: 2993
- Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
- 1e Panda-achtige: Panda HP 2007
- Locatie: Schiedam
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 51 times
Re: Verstelbare veerpootbrug
Hoi Arjan, het schutboard is maar een heel dun stukje enigszins gebogen plaatwerk. Van kraken en andere bijgeluiden had ik al geen last, als eerste heb ik de Koni instelbare sportkit met H&R verlagings veren gemonteerd pas twee weken daarna de veerpootbrug. Met de voor en achterdempers op max ingesteld was er meer torsie om de lengteas merkbaar.Het best reed de auto met de achterdempers op max en voor op 1/4 ingesteld. Sinds de montage van de veerpootbrug staan de dempers weer rondom op de hardste stand. Dit levert een heel goed sturende auto op, ook is wielspin van het binnenste wiel in een bocht behoorlijk afgenomen. Een veerpootbrug inbouwen is een tijdrovend klus, het voorste gat boren is simpel
het achterste gat geeft problemen. Centergat geboord met behulp van de flexibele slang van de Dremel 3 mm, het 8,5 mm gat vanaf onder geboord en juist daar zit de veerpoot in weg.
Grtz Rob
het achterste gat geeft problemen. Centergat geboord met behulp van de flexibele slang van de Dremel 3 mm, het 8,5 mm gat vanaf onder geboord en juist daar zit de veerpoot in weg.
Grtz Rob
- roythetaz
- Forumgebruiker
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 27 feb 2014 09:52
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Verstelbare veerpootbrug
Grappig robert dat er verschil zit in de 100hps
ik heb vandaag mijn veerpoot brug binnen (OMP, italiatec.de)
ik hoef helemaal niks te boren, gaten zitten al bij de veerpoten, effe boutjes halen en klaar.
zit het in de bouwjaar misschien ?
Gr Roy
ik heb vandaag mijn veerpoot brug binnen (OMP, italiatec.de)
ik hoef helemaal niks te boren, gaten zitten al bij de veerpoten, effe boutjes halen en klaar.
zit het in de bouwjaar misschien ?
Gr Roy
- ArjanB
- Forumgebruiker
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 07 nov 2011 09:30
- 1e Panda-achtige: 100HP 2007
- Locatie: Best
Re: Verstelbare veerpootbrug
kun je een foto plaatsen van de VPB en hoe die gemonteerd zit?roythetaz schreef:Grappig robert dat er verschil zit in de 100hps
ik heb vandaag mijn veerpoot brug binnen (OMP, italiatec.de)
ik hoef helemaal niks te boren, gaten zitten al bij de veerpoten, effe boutjes halen en klaar.
zit het in de bouwjaar misschien ?
Gr Roy
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP
- roythetaz
- Forumgebruiker
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 27 feb 2014 09:52
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Verstelbare veerpootbrug
Zal ik zeker doen, morgen ga ik het plaatsen, moet bij de bouwmarkt een paar bouten halen,
Foto's volgen dan
Foto's volgen dan
- Robert100HP
- Clublid
- Berichten: 2993
- Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
- 1e Panda-achtige: Panda HP 2007
- Locatie: Schiedam
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 51 times
Re: Verstelbare veerpootbrug
Roy het verschil zit niet in het bouwjaar maar bij de leverancier, mijn veerpootbrug komt van Sparco. Ook als je gebruik maakt van de reeds bestaande gaten is er slecht bij te komen.
Grtz Rob
Grtz Rob
- roythetaz
- Forumgebruiker
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 27 feb 2014 09:52
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Verstelbare veerpootbrug
ArjanB schreef:kun je een foto plaatsen van de VPB en hoe die gemonteerd zit?roythetaz schreef:Grappig robert dat er verschil zit in de 100hps
ik heb vandaag mijn veerpoot brug binnen (OMP, italiatec.de)
ik hoef helemaal niks te boren, gaten zitten al bij de veerpoten, effe boutjes halen en klaar.
zit het in de bouwjaar misschien ?
Gr Roy
blijkbaar geluk voor mij, half uurtje en klaar,
ik had de wielbout al losgedraaid om evt wielen te demonteren voor ruimte
en zelfs dat was niet nodig,ik kon overal makkelijk bij
- Robert100HP
- Clublid
- Berichten: 2993
- Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
- 1e Panda-achtige: Panda HP 2007
- Locatie: Schiedam
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 51 times
Re: Verstelbare veerpootbrug
De Sparco veerpootbrug past niet op de reeds aanwezige gaten, deze moet ( bewust) bevestigd worden in dat deel van de veerkoker waar het materiaal het dikst (dubbel) is. De gebruikte moeren moeten van het zelf borgende type zijn. Boven en onder moeten (chassis) ringen gebruikt worden anders kunnen er mogelijk scheuren in de veerkoker ontstaan. De bestaande gaten hebben 2 functies: eventueel als montage gat en als mogelijkheid om de positie van het toplager te markeren.
Grtz Rob
Grtz Rob
- Bijlagen
-
- Struttbar.jpg (24.98 KiB) 1584 keer bekeken