Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Motorolie 15 W 50 van Motul voor Panda 100 HP

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Freeman
Forumgebruiker
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2011 12:37
1e Panda-achtige: 1.4 16 V 100 HP bwj 2008
Locatie: Belfeld

Motorolie 15 W 50 van Motul voor Panda 100 HP

Bericht door Freeman »

He luitjes,

Heeft er iemand ervaring met Motul 15 W 50 motorolie?
Mij is ter oren gekomen dat dit de perfecte olie is mensen die er een sportieve rijstijl opna houden. Door deze olie zou de motorolie niet meer zo warm worden (verbranden) en rustiger en zuiniger lopen.
De nomale olie 5 W 40 verbrand namelijk te snel.

Groet,

Elbert
Als je je eigen *piep* voelt, moet je je handen uit je zak halen

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Motorolie 15 W 50 van Motul voor Panda 100 HP

Bericht door Robert100HP »

Geen ervaring met Motul, wel met Selenia 10 W 60 heel moeilijk verkrijgbaar en Agip Sint 2000 10 W 60. Momenteel rij ik met Castrol Edge 10 W 60 bij de jaarbeurt/APK in juli dit jaar gaat er voor de derde keer Castrol 10 W 60 in. Het voordeel van deze duurdere motorolie producten is dat er zoveel dopes in zitten dat verstuivers en gasklephuis niet of nauwelijks vervuilen. Aanslag wordt door de dopes verwijderd en de olie kan veel hogere temperaturen aan.Van Castrol weet ik uit ervaring dat het de motor lichter laat lopen, de oliepomp heeft het makkelijker. Verbruik van beurt naar beurt is minimaal, ook als je net zo als ik graag de hogere toeren opzoekt. Wel zul je merken dat de olie na de eerste wissel snel donkerder word, na de tweede verversing blijft de olie schoner. Kleur word nooit donkerder dan goudgeel.

Grtz Rob
Laatst gewijzigd door Robert100HP op 03 jun 2013 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
exprezzo
Forumgebruiker
Berichten: 1456
Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
1e Panda-achtige: panda 100hp
Locatie: apeldoorn
Been thanked: 1 time

Re: Motorolie 15 W 50 van Motul voor Panda 100 HP

Bericht door exprezzo »

hallo freeman,
is 15w50 niet bedoeld voor snelle motorfietsen!?
het heet worden zal bij de hp nog meevallen,dankzij de scoops in de beschermplaat onder de voorbumper.
het carter heeft koelribben,moet wel heel gek gaan dan.
ik heb nu agip sint 10w40.deze is halfsyntheet.die gooien ze ook in een f40..
dat moet voor de hp voldoende zijn :mrgreen:
vraag anders bij een echte olieboer,heb ik ook gedaan!
grt exprezzo.

Gebruikersavatar
bloemie
Forumgebruiker
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 aug 2011 21:18
1e Panda-achtige: emotion 1.2 2009
Locatie: anna paulowna

Re: Motorolie 15 W 50 van Motul voor Panda 100 HP

Bericht door bloemie »

kijk gewoon eens bij valvoline vr1 racing 10w60 ,zelf ben ik totaal geen gastrol liefhebber.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Motorolie 15 W 50 van Motul voor Panda 100 HP

Bericht door Robert100HP »

Valvoline ook een heel goed merk, maar wat heb je tegen op Castrol Bloemie? Slechte ervaringen mee gehad?
Vr 1 is volgens de specificaties wel een semi synthetische olie.

Grtz Rob

rp-panda
Forumgebruiker
Berichten: 166
Lid geworden op: 10 jun 2010 21:19

Re: Motorolie 15 W 50 van Motul voor Panda 100 HP

Bericht door rp-panda »

In bepaalde motorfietsen zit zulke dikke olie, omdat daarmee ook de versnellingsbak wordt gesmeerd. Ik zou deze olie niet in een auto gebruiken. Dat de motor lichter loopt en dat de oliepomp het minder zwaar heeft kan niet waar zijn. Dat de motor stiller loopt zou nog kunnen, doordat de olie meer dempt. Olie verbranden kan naar mijn mening ook alleen als die langs je klepstelen loopt, bij een gezonde auto gebeurt dat niet. De motor is watergekoeld en daarmee indirect ook je olie, dus warmer dan 100 graden wordt het amper. Naar mijn mening is deze olie alleen geschikt als je nooit korte afstanden rijdt, alleen in de zomer en als je de motor langdurig zwaar belast. Voor normaal gebruik alleen de voorgeschreven olie, dus 5W40.

Freeman
Forumgebruiker
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2011 12:37
1e Panda-achtige: 1.4 16 V 100 HP bwj 2008
Locatie: Belfeld

Re: Motorolie 15 W 50 van Motul voor Panda 100 HP

Bericht door Freeman »

Ik merk gewoon dat de 5 W 40 die er standaard in zit gewoon na mijn mening te dun is en te snel verbrand. Ook ik heb last van een zwarte uitlaatpijp en verbruik op in een half jaartje (> 20.000 km) 5 liter van deze olie.
Ik rij op LPG....motortemperatuur wordt standaard hoger en wil nu wat dikkere olie proberen, omdat verbranden enigsinds tegen te gaan.

Greetz, Elbert
Als je je eigen *piep* voelt, moet je je handen uit je zak halen

Gebruikersavatar
exprezzo
Forumgebruiker
Berichten: 1456
Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
1e Panda-achtige: panda 100hp
Locatie: apeldoorn
Been thanked: 1 time

Re: Motorolie 15 W 50 van Motul voor Panda 100 HP

Bericht door exprezzo »

hallo freeman,
1 liter op 4000,vind ik aardig veel...
volgens mij is er nog iemand op het forum met een hp op lpg.
mischien kun je even vragen,wat zijn olieverbruik is?
grt exprezzo.



dat is volgens mij Imco poelman,en pandapouwer.die rijden op lpg.

Freeman
Forumgebruiker
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2011 12:37
1e Panda-achtige: 1.4 16 V 100 HP bwj 2008
Locatie: Belfeld

Re: Motorolie 15 W 50 van Motul voor Panda 100 HP

Bericht door Freeman »

Bij mijn Fiat garage zeggen ze dat het niet buiten proportioneel is (huidige kilometerstand is 125.000)
Het is bekend dat bij Italiaanse motoren en ook nog rijdend op LPG het olie verbruikt iet wat hoger ligt dan normaal.
Rij voornamelijk autobaan kilometers en rij gemiddeld tussen de 120 en 140 km/pu....met natuurlijk enkele uitschieters in de nachtelijke uren en laat het wijzertje dan de 190 km/pu aantikken en dan staat ie nog gewoon op LPG.

Auto krijgt 2 maal jaarlijks bij mijn Fiat dealer een onderhoudsbeurt en rookt niet, pluimt niet, zweet niet, lekt niet.....het verbrand gewoon door de hoge temperatuur en dunne olie.

Greetz,

Elbert
Als je je eigen *piep* voelt, moet je je handen uit je zak halen

pandafool

Re: Motorolie 15 W 50 van Motul voor Panda 100 HP

Bericht door pandafool »

Een motor op lpg produceert ca 1000tpm meer warmte tov benzine. Een motor zou in principe geen olie moeten gebruiken, doch is er altijd een verwaarloosbaar verlies ivm verdamping en de zuigerveren laten wel iets door.
Advies is om motoren op lpg niet langdurig boven de 4000tpm te laten draaien ivm de extra warmte-ontwikkeling.

Kans is groot dat de kleppen toch hun opdonder hebben gehad ivm hoge snelheden. Dit weet je pas als je de cil.kop eraf hebt :lol: .
Heb je ook flashlube erop zitten?

Gewoon de olie erin doen, wat Fiat voorschrijft voor de 100HP. Motor is ontworpen voor een bepaalde oliesoort. Het enigste wat je meer moet doen ivm lpg is zijn de bougies sneller vervangen dan voorgeschreven. Dit advies heb ik meegekregen bij de inbouwer. Ben ca 15.000km verder en tot nu toe geen enkele problemen ivm lpg.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Motorolie 15 W 50 van Motul voor Panda 100 HP

Bericht door Robert100HP »

Pandafool, een HP draait bij 120 km/u globaal 3500 tpm in 6e versnelling bij 140 km/u zit je al over de 4000 tpm. Lees alle fora en info maar na, het opgegeven olie type is bij normaal gebruik dus gewoon rijden in Nederland. Ga je dagelijks rijden op de autobaan met hogere snelheiden dan is een ander type motorolie echt aan te raden. Overigens is rijden met 10 W60 ook in de winter geen probleem.

Grtz Rob

Freeman
Forumgebruiker
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2011 12:37
1e Panda-achtige: 1.4 16 V 100 HP bwj 2008
Locatie: Belfeld

Re: Motorolie 15 W 50 van Motul voor Panda 100 HP

Bericht door Freeman »

Ik ga e.e.a. ff navragen mij mijn Fiat dealer. Mijn HP heeft recentelijk pas een grote beurt gehad, waarbij ook distributie en waterpomp (120.000 km) zijn vervangen.

Ik weet dus niet of ik zonder enige problemen 10 W 60 kan mengen met de 5 W 40.

Groet,

Elbert
Als je je eigen *piep* voelt, moet je je handen uit je zak halen

rp-panda
Forumgebruiker
Berichten: 166
Lid geworden op: 10 jun 2010 21:19

Re: Motorolie 15 W 50 van Motul voor Panda 100 HP

Bericht door rp-panda »

Bedankt voor de toelichting. Motorolie is een compromis en misschien is bij jou een ander compromis beter. Met wat dikkere olie zal het verbruik wat lager worden, maar olie die je toch aanzuigt zal nog steeds verbranden. Je zou kunnen overwegen om de snelste ritten op benzine te doen.
Mengen zou ik trouwens niet doen.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Motorolie 15 W 50 van Motul voor Panda 100 HP

Bericht door Robert100HP »

Nooit mengen, het verbruik kan zomaar exorbitant toenemen gewoon filter en olie wisselen.
Voorbeeld: bijna al mijn collega's rijden in leaseauto's voornamelijk diesels, moet er olie worden bijgevuld dan kijkt men of de olie geschikt is voor EEN DIESEL verder niet. Dan begint het probleem, de motor gaat vrij snel olie verbruiken dit terwijl de conditie van de motor uitstekend is. En er wordt weer bijgevuld uit het zelfde kannetje. Zeker motoren die afgevuld zijn met long life (30.000 km) motor olie zijn hier erg gevoelig voor. De enige oplossing is dan olie en filter vervangen en met olie vullen die de juiste specificatie's heeft. Daarna is het overmatig olie verbruik vrij snel weer verdwenen.

Grtz Rob

Gebruikersavatar
PandaStyle
Forumgebruiker
Berichten: 331
Lid geworden op: 06 nov 2012 20:13
1e Panda-achtige: 1200 Dynamic 2004 VERKOCHT
2e Panda-achtige: 1200 Edizione cool 2007 VERKOCHT
Locatie: Valkenburg

Re: Motorolie 15 W 50 van Motul voor Panda 100 HP

Bericht door PandaStyle »

1 liter 5w 40 volgens het boekje in de 1.2
10.000km op gereden op de eerste liter
Fiat Panda 2004 1.2 Dynamic (verkocht)
Fiat Panda 2007 1.2 Edizione Cool (verkocht)

Plaats reactie

Terug naar “Panda 100HP”