Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Uitlaat Magneti Marelli

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Heinz

Uitlaat Magneti Marelli

Bericht door Heinz »

Sinds een paar dagen heb ik een einddemper van Marelli onder mijn HP-tje hangen (niet de rvs-versie van 500 piek). Erg leuk, maar het geluidsverschil is niet denderend. Hij klinkt wat lager, vooral in lage toeren.
Ik zou het geluid graag wat rauwer willen hebben (pruttelend, gorchelend). Want dat verdient zo'n autootje :yes:. Een Abarth is daar natuurlijk een mooi voorbeeld van. Nu heb ik een aantal filmpjes bekeken op yt en ik kwam dus uit bij de Marelli. Het is die met de dubbele pijpjes (zie filmpjes). Om de simpele reden dat de uitlaat er strak uitziet, totaal niet opvalt en zeker niet dat goedkoop ogende chroom heeft (wat de originele demper wel heeft).

Nu het volgende en daar zit ik een beetje mee. De garageman vertelde me dat als je hem pruttelend als een Abarth wil hebben, hij de middendemper weg wil halen en er 'gewoon een stuk pijp' tussen wil plakken. Nu leek mij dat niet meteen het beste idee en dacht ik aan een middenpijp van hetzelfde merk. Hij vertelde me ook dat hij deze demper onder de 500 van zijn vrouw heeft hangen, maar dat er bij haar geen middendemper tussen zit. Dat die modellen dat standaard niet hebben(?), maar andere weer wel. Hij had het over de verschillen tussen de 0.9 en de 1.2 als ik mij niet vergis. Op google kan ik hier moeilijk iets over vinden.
Overigens, ik heb het laten doen in Hem, bij Auto Europa-Italië. Dempertje kostte mij bij hen €170,-.

Ik kwam dus bij deze filmpjes uit. Al moet ik zeggen dat die onder de blauwe Panda het meest lijkt op wat ik wil. De witte klinken wat scherper.

[youtube][/youtube]

[youtube][/youtube]

[youtube][/youtube]

Nu vraag ik me dus af, is dit geluid binnen de normen in NL? Ik heb weinig zin in een boete.
Heeft iemand hier ervaring mee? Is er een echte techneut in de zaal die mij precies kan vertellen hoe het zit en wat ik kan doen? Let wel, ik ben zo a-technisch als een aap, dus houd het een beetje in Jip en Janneke-taal haha. :oops:

Ik kan later vandaag wel even filmpjes maken van een koude en warme start om te laten horen hoe het nu klinkt.

Alvast heel erg bedankt voor de moeite!

Gebruikersavatar
roythetaz
Forumgebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 feb 2014 09:52
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Uitlaat Magneti Marelli

Bericht door roythetaz »

Bij mij is alleen inderdaad het middendemper weg gehaald en rvs pijpje tussen gelast

dit is het resultaat

" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Uitlaat Magneti Marelli

Bericht door Pinda1000 »

Ik vind die MM dempers van de filmpjes erg blikkerig en schel klinken, het klinkt als een standaard demper waar een schotje van los zit.... Het zijn volgens mij ook geen full-flow dempers maar schottendempers zo te horen. Full-flow/doorstroomdempers geven een veel voller en dieper geluid.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Uitlaat Magneti Marelli

Bericht door Robert100HP »

Het verschil in geluid wordt mede bepaald door het type demper, de vulling (dempend materiaal) en de kwaliteit van het soort staal waar hij van gemaakt is. Goedkope uitlaten gemaakt van ijzer met een laagje aluminium als bescherming ( het zgn pisbakkenstaal ) hebben ingelaste schotten. Deze klinken vrij blikkerig, uitlaten gemaakt van hoogwaardig koolstofstaal (dus geen rvs) produceren een diepe sonore brom. Het materiaal waar deze uitlaten van zijn gemaakt is ook dikker. De duurdere rvs uitlaten zijn over het algemeen van het type free-flow dwz vanaf de kat. loopt als het ware een door lopende buis. Daar waar de buis in een demper zit is hij geperforeerd (honderden gaatjes). Bij deze uitlaten worden ook weer twee soorten dempings materiaal gebruikt keramische wol en rvs wol waarvan de laatste de beste, is of een combinatie van beiden. Uitlaat geluid begint al bij het uitlaat spruitstuk een gietijzeren exemplaar dempt, een spaghetti spruitstuk versterkt. Katalysatoren en turbo's dempen het uitlaat geluid ook. Verder spelen de motor inhoud en de compressie ook mee. Dat is ook de reden dat een 1.1 / 1.2 en een Abarth kunnen volstaan met alleen een einddemper. Handhaaf je het standaard 100 HP spruitstuk dan zou je kunnen overwegen de middendemper te verwijderen. Produceer je meer dan 90 db en je wordt staande gehouden dan is de boete 450,- euro + de administratie kosten. :mrgreen:

Grtz Rob

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Uitlaat Magneti Marelli

Bericht door Robert100HP »

1 Free-flow silencer design inner tube.
2 Precision finished joints and perfectly positioned brackets, for easy mounting and a flawless fit.
3 Long lasting sound absorbing materials (Rock wool, with stainless steel wool wrap around silencer cores).
4 Stainless steel inner perforated tubes.
5 Stainless steel, chrome plated tail pipes, with inward rolled edge.
6 Stainless steel silencer endcaps.
7 Stainless steel silencer box.


Grtz Rob
Bijlagen
Free flow demper.jpg
Free flow demper.jpg (17.37 KiB) 2235 keer bekeken

Heinz

Re: Uitlaat Magneti Marelli

Bericht door Heinz »

Mensen, bedankt voor jullie input!

Klopt inderdaad dat deze wat scheller klinken. Ik vind dat gaver. Die Ragazzondingen bijvoorbeeld vind ik een beetje van die HondaSjonnieregenpijpen (en net zo groot en opvallend), maar is geheel smaak. Deze MM vind ik persoonlijk meer lekker rauw en een beetje een rallysoundje geven. Daarnaast valt hij totaal niet op, wat nog veel cooler is. IMHO. 8)

Robert, bedankt voor je uitleg. Ik zie veel Nederlandse HP's op Youtube die volgens mij aardig wat herrie ophoesten. Zijn die nog legaal of nemen die een behoorlijk risico? 450 ballen is best een boel centjes. :oops:
De vraag is alleen of ik met een middenpijp van Marelli meer dan 90db ga produceren. Geloof dat dat de ss500c of b is?

Eigenlijk wel idioot; als er bij mij op de laan een Kawasaki vol pot opstijgt, springen de ramen uit de stopverf, en mag dat blijkbaar. Maar wil je onder je autootje een ander geluid dan moet je meteen oppassen voor max. db's.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Uitlaat Magneti Marelli

Bericht door Robert100HP »

N.B. ook voor motorfietsen geldt deze limiet, ook hier worden fikse bekeuringen voor uitgedeeld. De meeste motor uitlaten hebben standaard een demontabele db killer. Een of twee schroefjes los db killer eruit en het geluid verviervoudigd.
Ik ben het alleen niet eens met jou vergelijking. Ragazzon is een Italiaans kwaliteits product met een perfecte afwerking, een donkere sound en prestatie verhogend. In niets te vergelijken met die goedkope White Hooker dempers van een een 6 tal tientjes, Dat zijn inderdaad herrie pijpen. Maar gelukkig heeft een ieder zijn eigen idee over uitlaatgeluid. :yes: :yes: :yes:

Grtz Rob

Gebruikersavatar
Alvin100hp
Forumgebruiker
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 aug 2015 17:15
1e Panda-achtige: 100hp 2006
Facebook: https://www.facebook.com/alvin.aarnoutse/abou
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Uitlaat Magneti Marelli

Bericht door Alvin100hp »

roythetaz schreef:Bij mij is alleen inderdaad het middendemper weg gehaald en rvs pijpje tussen gelast

dit is het resultaat

" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus bij jou is alleen je middendemper weg . En je hebt gewoon je originele einddemper nog?

Klinkt lekker :thumbup:
I AM A NIKON FAN

Plaats reactie

Terug naar “Panda 100HP”