Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Ervaringen brandstof

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Fred100HP
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 sep 2014 09:08
1e Panda-achtige: Panda 100HP 2008

Ervaringen brandstof

Bericht door Fred100HP »

Iemand al ervaring met de competition102 brandstof? (http://competition102.com/)

Momenteel tank ik alleen nog RON97 (V-power) of RON98 en merk ten opzichte van de RON95 brandstof dat de motor een stuk soepeler loopt. Ik ben benieuwd wat de Competition102 doet in de 1.4 16v.

Groet,
Fred.
Panda 100HP '07 rood (2008-2008)
Panda 100HP '09 wit (2009-2011)
Panda 100HP '08 grijs (2014-heden)

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Ervaringen brandstof

Bericht door Erik 319 »

Dat wordt weer een lange discussie.
De ene helft zegt dat het onzin is,de andere helft "voelt" een hele verbetering.
In 5th gear hebben ze al eens v power getest op 3 verschillende auto"s.
Hun conclusie was dat een auto die euro 95 hoort te tanken exact 0,0 pk extra leverde bij het gebruik van v power.Een andere auto, die 98 nodig had presteerde logischerwijs op 98 beter dan op 95.
Met 102 zal je naar mijn mening ook geen pk winnen.
Ik heb ook nog nooit bewijs gezien dat die speciale brandstof werkt.
Maar als je de extra muntjes kunt missen is er niets op tegen om het te gebruiken.
312=500 319=Panda.

BMPanda
Forumgebruiker
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 mei 2015 07:21
1e Panda-achtige: 1.2 2008
Locatie: omg. Nijmegen

Re: Ervaringen brandstof

Bericht door BMPanda »

Als je een beetje Duits lezen kunt is dit wel een aardige samenvatting van wat borrelpraat:

https://www.adac.de/infotestrat/adac-im ... ageId=6729

Over merken/soorten:
Grundsätzlich kommt das Benzin – egal ob für Marken- oder Billigtankstellen – aus denselben Raffinerien. Markentankstellen fügen allerdings Additive (Zusatzstoffe) hinzu, die Einfluss auf Qualität, Motorleistung oder Benzinverbrauch haben sollen. Inwieweit diese Additive wirksam sind, lässt sich jedoch kaum praxisgerecht prüfen. Die Anforderungen an die Kraftstoffqualität sind in Deutschland gesetzlich geregelt und in den einschlägigen Kraftstoffnormen festgeschrieben; diese gelten sowohl für Marken- als auch für No-Name-Benzin.
In het kort: Het octaangetal 95/98 halen ze allemaal wel. Het verschil zit in de additieven. En hoe die uitwerken in jouw motor is niet goed te testen.

Zelf merk ik verschil tussen Aral 102 (Duitsland, BP in NL maar of de brandstof ook hetzelfde is is weer een andere vraag) en diverse merken Euro95 in NL. Alleen; dan heb ik het over een drie liter zescylinder en niet over een 1.2 pandaatje in stadsverkeer.

Wel weet ik twee dingen van hebben zien en horen zeggen:

E10 in Duitsland is niet goed voor je motor. Heb ik het over een V8 met behoorlijke vervuiling intern (aangekoekte troep). Het is goedkoop maar ik tank het liever niet te vaak.

Een 525i BMW tankte witte pomp Euro95 en had last van storingen in het emissiesysteem. Begonnen met Aral 102 en daarna BP 95. Nog geen storingen meer gehad.

Voor de panda heeft het qua prijs weinig zin om de grens over de gaan (25 a 30 liter x 10 cent verschil = 2,5 a drie euro. Dat kost het heen en weer rijden al). Maar voor 70 liter en als je er toch bent (werk/inkopen/verzenden) dan helpt het toch wel met een kleine 2500 liter per jaar.
--- Als je in een Panda rijdt, zie je ze werkelijk overal! ---

Gebruikersavatar
jvmaurik
Forumgebruiker
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 mar 2013 00:09
1e Panda-achtige: 100HP 2007
Locatie: Noordeloos

Re: Ervaringen brandstof

Bericht door jvmaurik »

ik gooi het af en toe in de panda, het dichts bijzijnde tankstation is voor mij Raamsdonksveer. De prijs is hetzelfde als euro 98, minder dan euro 98 gaat er niet in bij mijn panda op euro 95 heb ik iedere maand wel dat het motorstoringlampje gaat branden

John
Fiat Punto Mk1 Cabrio '98
Fiat Panda 100HP '07

Gebruikersavatar
exprezzo
Forumgebruiker
Berichten: 1456
Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
1e Panda-achtige: panda 100hp
Locatie: apeldoorn
Been thanked: 1 time

Re: Ervaringen brandstof

Bericht door exprezzo »

jvmaurik schreef:ik gooi het af en toe in de panda, het dichts bijzijnde tankstation is voor mij Raamsdonksveer. De prijs is hetzelfde als euro 98, minder dan euro 98 gaat er niet in bij mijn panda op euro 95 heb ik iedere maand wel dat het motorstoringlampje gaat branden

John
Ja,dat herken ik wel.
Nu met de oilcatch can,wel minder.
Maar laatst weer de mapsensor eraf getrokken,weer helemaal nat dat ding...
Dus houd de motor in.
Of dat aan de brandstof ligt,geen idee.
Grt exprezzo.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Ervaringen brandstof

Bericht door Robert100HP »

Ik kan er kort over zijn het enige wat Competition 102 octaan in een standaard HP doet is vermogenswinst voor de leverancier creëren. Het motormanagement van de HP regelt alleen bij in het gebied 95 / 98 daar zou je wel iets van kunnen merken. Wat het motormanagement ook doet is bij mogelijk pingelen (of te wel ) vroegtijdige ontsteking door gloeiende koolaanslag, is minder brandstof inspuiten/ontsteking verlaten. De extra toegevoegde stoffen in merkbenzine zorgen niet alleen voor inwendige reiniging maar ook voor een meer gelijkmatige/effectieve verbranding. Op termijn levert dat wel een beter presterende motor op. Zelf tank ik 2 x Shell Energy Saver 95 en dan 1 X Argos Blue One 95 (met 10 % ethanol) in beide gevallen aangevuld met Millers octaan booster. Bij mij licht het motorstorings lampje nooit op (uitgezonderd bij de start).

Grtz Rob
Laatst gewijzigd door Robert100HP op 24 jun 2015 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Ervaringen brandstof

Bericht door Dennis023 »

Ik heb vroeger geleerd dat hoe hoger het octaangetal, des te hoger de verbrandingswaarde van de brandstof (de Megajoules per kilogram)??
Dit zou inhouden dat als de omstandigheden exact hetzelfde zijn en ook het rijden op precies dezelfde manier plaats vind dat je dan iets verder komt op een liter brandstof (lees; het verbruik zal dan ietsje lager zijn).

Maar inderdaad is moest ook lachen toen ik las dat dit een lange discussie gaat worden. Je hebt twee kampen, voor en tegenstanders.

Zelf heb ik het idee dat de motor mooier loopt op octaan 102 (zelf paar keer getankt bij Q8 in Santpoort)
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Ervaringen brandstof

Bericht door Robert100HP »

@Dennis dat een motor die normaal presteert op Ron 95 beter gaat lopen op Ron 102 kan ik in meegaan. Maar verwacht geen wonderen van Ron 102, het octaangetal bepaald de klopvastheid niet de energiewaarde. Motoren waarbij Ron 102 of 107 echt effect heeft hebben een veel hogere compressie of vuldruk (turbo). In de basis levert elke liter benzine bij verbranding de zelfde hoeveelheid energie, n.l. ca. 35 MJ (= 9,7 kWh) op. Door toevoeging van o.a. stoffen als methyl-tert-butylether, trimethylpentaan en extra benzeen stijgt het octaan getal van de benzine. Voordeel van Ron 102 is het ontbreken van ethanol toevoeging waardoor deze brandstof uitermate geschikt is voor oldtimers.

Grtz Rob

Gebruikersavatar
alfredo
Clublid
Berichten: 675
Lid geworden op: 19 apr 2004 00:00
1e Panda-achtige: seat panda 35 cabriolet 1984
2e Panda-achtige: selecta 1100 1991
Locatie: smilde, 9422

Re: Ervaringen brandstof

Bericht door alfredo »

En daarom heb ik het in de Seat Panda gegooid, omdat 98 niet meer te koop is bij de Fire Zone, kijken wat hij er van vind.

Alfredo
Ik weet niet alles, maar wel veel. Schopt mijn reactie jou tegen het zere been? Lees er dan gerust overheen...

Plaats reactie

Terug naar “Panda 100HP”