Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

HP blijft zeurderig naar links trekken....

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

HP blijft zeurderig naar links trekken....

Bericht door Robert100HP »

Sinds het hermonteren (april 2015) van de zomerwielen band/velg is het probleem begonnen. Twee weken na de wissel begon de auto beetje bij beetje en steeds meer en meer naar links te trekken. Reden om de stuurkogels te vervangen en de auto voor de eerste keer te laten uitlijnen. Het uitlijnen is dit jaar inmiddels al voor de derde keer uitgevoerd (op verschillende uitlijninrichtingen). Even als het monteren van twee splinternieuwe Goodyears F1 semi slicks productie jaar van de banden zijn respectievelijk 2013 met 9mm profiel en 2014 met 1500 gereden km. Banden zijn van links naar rechts op de as verplaatst, van voor naar achter gezet, van de velg geweest. En (bijna binnenste buiten gekeerd) beoordeelt op hoogte/langs slag en karkas breuk. De velgen idem, echter de HP blijft zijn weg naar links vervolgen. Monteer de winterbanden 195/50/15 en de auto spoort perfect. In middels zijn de skidplates achter verwijderd, de print van de stuurmotor door gesoldeerd en de stuurhuis sensor vervangen. Bij de APK (10 juni j.l.) is de voor ophanging dubbel gecontroleerd op mogelijke afwijkingen. Maar het probleem blijft wat zie(n) ik (we) nog over het hoofd.......?


Grtz Rob

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: HP blijft zeurderig naar links trekken....

Bericht door Pinda1000 »

Welke maat hebben de zomerbanden? Hebben de zomer en wintervelgen dezelfde ET waarde? Jij hebt geen verstelbare camberplaten erop zitten toch dacht ik? Skidplates eraf achter dus camber is nu weer standaard/o graden?

Gebruikersavatar
exprezzo
Forumgebruiker
Berichten: 1456
Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
1e Panda-achtige: panda 100hp
Locatie: apeldoorn
Been thanked: 1 time

Re: HP blijft zeurderig naar links trekken....

Bericht door exprezzo »

Een remklauw die niet helemaal fijntjes is...
Grt exprezzo.


en de winterbanden set is met de ander velgen of zelfde velg.
volgens mij had je twee paar toch?
grt exprezzo.

panda100hp

Re: HP blijft zeurderig naar links trekken....

Bericht door panda100hp »

Ik had een 100HP nieuw uit de fabriek.
Vanaf het begin heeft hij naar links getrokken bij het remmen ..
Van alles geprobeerd bij de garage ,schokbrekers, uitlijnen, nieuwe banden. en uiteindelijk weinig resultaat .wel beter maar nooit eruit gekregen.
Heb hem uiteindelijk na 4 jaar ingeruild. voor twinair loung 80pk.

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: HP blijft zeurderig naar links trekken....

Bericht door Dennis023 »

De auto trekt dus niet naar links met de winterwielen er onder en trekt wel naar links zodra de zomerwielen er weer onder zitten. Dan zou je toch zeggen dat het door de banden cq velgen komt. Dus niet omdat een remklauw blijft hangen, ook niet door iets van de stuurinrichting, ook niet door iets van een draagarm of uitlijning. Heel vreemd dat zelfs nieuwe banden niet helpt tot de oplossing. Ik ben wel benieuwd waar het uiteindelijk door komt.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

panda100hp

Re: HP blijft zeurderig naar links trekken....

Bericht door panda100hp »

Dennis023 schreef:De auto trekt dus niet naar links met de winterwielen er onder en trekt wel naar links zodra de zomerwielen er weer onder zitten. Dan zou je toch zeggen dat het door de banden cq velgen komt. Dus niet omdat een remklauw blijft hangen, ook niet door iets van de stuurinrichting, ook niet door iets van een draagarm of uitlijning. Heel vreemd dat zelfs nieuwe banden niet helpt tot de oplossing. Ik ben wel benieuwd waar het uiteindelijk door komt.
Is er geen velg krom ..

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: HP blijft zeurderig naar links trekken....

Bericht door Robert100HP »

Probleem is opgelost, gisteren middag/avond de schokdempers voor er onderuit gehaald en de beide toplagers met hun rubbers vervangen. Deze had ik al een jaar op voorraad, Exprezzo had die n.l. ook vervangen bij het monteren van zijn Koni Kit en ik vond dat geen slecht idee. Ze stonden nog op mijn To Do lijstje, vandaag de HP laten uitlijnen en de Panda spoort weer als een trein. Het vreemde was dat de HP op de A20 waar mijn andere auto last van spoorvorming heeft, wel rechtuit wilde rijden. Om vervolgens op een stuk A20 waar splinternieuw wegdek ligt weer naar links te trekken. Ik heb om het toeval uit te sluiten met beide auto's dit stuk weg overigens een aantal keren gereden. Visueel was aan de lagers niets te zien van enige slijtage. :no: :no:

Winterbanden hebben de maat 195/50/15 gemonteerd op standaard HP velgen worden ook als band/velg combinatie bewaard.
Mogelijk heeft het verschil in band hoogte/profiel/rubber samenstelling enige invloed gehad.

Grtz Rob

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: HP blijft zeurderig naar links trekken....

Bericht door Pinda1000 »

Robert100HP schreef:Mogelijk heeft het verschil in band hoogte/profiel/rubber samenstelling enige invloed gehad.
Dit was inderdaad in welke richting ik het zocht, icm een niet perfect toplager/toplagers was dat voldoende om het verschil uit te maken tussen de twee sets.

Mooi dat het opgelost is! :thumbup: 8*)

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: HP blijft zeurderig naar links trekken....

Bericht door Dennis023 »

Wat ook zou kunnen: doordat de auto opgekrikt is geweest en de veerpoten vrij konden hangen bij het omwisselen van winter naar zomerwielen, hebben de veerpootlagers net het laatste "duwtje" gekregen om defect te raken.

Hetzelfde heb ik gehad met mijn Alfa MiTo. Ineens krakende geluiden en scheef trekken toen ik van winter naar zomerwielen ging. Doordat de veerpoten onbelast waren geweest met de auto in de twee kolommer waren de veerpootlagers net even om zeep geholpen.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: HP blijft zeurderig naar links trekken....

Bericht door Robert100HP »

:no: :no: :no: Ik plaats de krik bewust onder de draagarm voor en achter onder de veerschotel, met wel een stuk 10mm dik PVC ertussen.
Ik had de toplagers toen gewoon direct mee moeten vervangen, niet aan gedacht |:| |:|

Grtz Rob

Gebruikersavatar
exprezzo
Forumgebruiker
Berichten: 1456
Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
1e Panda-achtige: panda 100hp
Locatie: apeldoorn
Been thanked: 1 time

Re: HP blijft zeurderig naar links trekken....

Bericht door exprezzo »

fijn dat het opgelost is.
je kunt je suf prakiseren...
grt exprezzo.

Plaats reactie

Terug naar “Panda 100HP”