Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Ongelukkig geplaatste slang BMC CDA airbox

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eric R
Forumgebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: 14 jul 2015 12:35
1e Panda-achtige: Panda 100HP
Locatie: Terneuzen

Ongelukkig geplaatste slang BMC CDA airbox

Bericht door Eric R »

Ik heb een BMC CDA airbox ingebouwd.
De aansluiting van de carterontluchtingsslang op de BMC CDA aitbox vind ik een beetje ongelukkig.
Door de slechte positie van de aansluitslang van de CDA airbox komt de slang tegen de steun waar de ECU op is gemonteerd.
Ik vind dit een beetje riskant, ik denk dat er de kans bestaat dat de Siliconen slang door wrijving op den duur beschadigd raakt en dan kan scheuren.
In ieder geval is het niet aan te bevelen om de slang ergens tegen aan te laten drukken.

Ik heb de slang nu gemonteerd mbv een kabelklem zodat de slang niet meer `los` tegen de ECU-steun drukt.
Het nadeel blijft dat de slang enigszins onder `spanning` opzij wordt gedrukt door de klem.
De carteontluchtingsslang zit nu wel goed vast in de kabelklem.
Het beste is eigenlijk om de slangaansluiting te opnieuw te positioneren mbv een zelfvulkaniserende nippel en een slangklem.
Is dit een slordigheids foutje van BMC ? , die hadden hier rekening mee kunnen houden (denk ik :S )
Ik weet het niet meer zeker maar ik dacht dat bij mijn oude Panda 100 HP de ECU in een platte box naast de accu zat, en dan heb je geen probleem met de slangaansluiting.

Op de foto´s is te zien hoe ik het nu hebt gemonteerd.
Ik heb gebruik gemaakt van een metalen kabelklem met een rubber omranding.
De maat van de klem is 22 mm., met een grotere klem kan je het makkelijker monteren b.v. maat 24.
Door de klem in model te buigen kan je een degelijke bevestiging maken.

Het zal wel zo zijn dat er nog geen problemen zijn met kapotte slangen, maar het is beter om slangen vrij te houden en eventueel in een geleider of klem te plaatsen.
Succes.
Bijlagen
Panda kabelklem 1.jpg
Panda kabelklem 2.jpg
De kabelklem
De kabelklem
Panda kabelkelm 3.jpg (21.56 KiB) 587 keer bekeken

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Ongelukkig geplaatste slang BMC CDA airbox

Bericht door Robert100HP »

Mmm, ik ben minder huiverig voor een gescheurde carter ontluchtingsslang dan voor de situatie die ik nu zie. Aan de boutjes van de Ecu moet je niets vast maken, de montage steun van de Ecu moet voor de koeling en massa gewoon blank blijven. Heel kritisch het is heel mooi wat je doet maar soms moet je stoppen, je kunt ook overdrijven..... :yes: :yes: Sorry.

Grtz Rob

Plaats reactie

Terug naar “Panda 100HP”