Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Toepassing waterinjectie op atmoferische motoren.. zinvol..?

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Toepassing waterinjectie op atmoferische motoren.. zinvol..?

Bericht door Robert100HP »

Sinds Milan de Savali Twin-Air Panda onder onze aandacht heeft gebracht, blijft waterinjectie mij intrigeren.
Zeker nu BMW dit ook gaat toepassen om vermogen te winnen en besparingen te realiseren ook op de M4 :yes:
Verder werkt Mercedes aan een HCCI motor die soepel kan overschakelen van vonk ontsteking naar compressie (hoge druk zelfontbranding) ontsteking. Helaas waren Ford (1962) en Saab (1978) eerder deze merken pasten waterinjectie al eerder toe op turbo motoren. Nog eerder in de Tweede Wereld Oorlog werd er al waterinjectie toegepast op vliegtuig motoren. Ga ik terug naar naar maandag 17 augustus de dag dat de meeste regen viel sinds mensenheugenis. Met 13 graden en veel vochtigheid reageerde de HP[/b] veel agressiever dan vandaag 22 augustus met 32 graden. Sets zijn voor een redelijk bedrag te koop, maar volgens mij kom je met een 12V 17 bar pompje en een tankje al een eind.

Als toevoeging aan het water wat je gaat injecteren kun je gewoon brand spiritus gebruiken. Dit bestaat n.l. uit 85% ethanol, 10% water, 3% methanol, 1% aceton en 1% pyridine (een geurstof) plus een blauwe kleurstof.


Word vervolgd....

Grtz Rob


Hier een oude discussie van de Alfa Boys, zij gebruikten het ruitensproeier reservoir voor de waterinjectie http://forum.alfaclub.eu/viewtopic.php?t=60301" onclick="window.open(this.href);return false;
Bijlagen
Waterinjectie.jpg
Waterinjectie.jpg (65.8 KiB) 841 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Robert100HP op 23 aug 2015 07:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Toepassing waterinjectie op atmoferische motoren.. zinvol..?

Bericht door Pinda1000 »

Op een atmosferische motor brengt het weinig tot geen winst in vermogen en/of koppel.

pandapouwer
Forumgebruiker
Berichten: 550
Lid geworden op: 18 apr 2008 19:34
1e Panda-achtige: Fiat 141 selecta 1993
Locatie: zoetermeer
Been thanked: 3 times

Re: Toepassing waterinjectie op atmoferische motoren.. zinvol..?

Bericht door pandapouwer »

Hallo

Moet je het water dan ook vernevelen.....en gaat de auto niet heel erg roken....( waterdamp )...?
Wel succes gewenst...

Gr Pandapouwer.....

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Toepassing waterinjectie op atmoferische motoren.. zinvol..?

Bericht door Robert100HP »

Pinda is wel heel resoluut met zijn antwoord, water injectie zal zeker niet altijd vermogenswinst geven bij atmosferische motoren. Maar dat het verschil van 17 graden buitenlucht temperatuur en een hoge luchtvochtigheid zoveel verschil maakt in de reactie van een motor op het gaspedaal zet mij toch aan het denken. Toevoegen van een fijn verneveld water/ethanol mengsel in de inlaat zal ook de MAP sensor laten denken dat er meer brandstof geinjecteerd moet worden.

@PandaPouwer vergelijk het met een warme zomerdag en de stenen van het terras heet zijn. Wanneer je nu het terras nat spuit met water zal er voor korte tijd een afkoeling boven het terras ontstaan. Het water verdampt en onttrekt hiervoor de benodigde warmte aan de omgevingslucht.

Grtz Rob

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Toepassing waterinjectie op atmoferische motoren.. zinvol..?

Bericht door Pinda1000 »

Ja sorry voor de korte reactie, het was laat en ik had even geen zin om het hele verhaal uit de mail hier te plakken :P

Waterinjectie of een mengsel van water en iets alcoholachtigs is vooral heel effectief bij geblazen motoren omdat hierbij de inlaatluchttemperatuur door de samenpersing van de turbo of compressor enorm stijgt. Door de vloeistof te vernevelen in het inlaattraject vlak voor de intercooler kan je de luchttemperatuur na de intercooler weer tientallen graden laten dalen. Maar dat wist je al :) 

Bij een atmosferische motor werkt deze truc veel minder goed omdat de inlaatlucht veel minder warm is, natuurlijk heeft het wel effect alleen veel minder. Bij een Ford Cosworth 2 liter turbomotor zag je vaak 20/30 pk meer op het moment dat de waterinjectie in werking was. Probleem is alleen dat je het niet constant in werking kan hebben, het is eigenlijk alleen bedoeld voor tijdelijke overboost. Dat lees je ook in het artikel over die Savali Panda. Er gaat best veel water doorheen als je het systeem gebruikt! 

Al met al zeker interessant om een waterspray systeem te gaan gebruiken, ik vraag me alleen af hoeveel vermogens en koppelwinst het zou gaan opleveren. Lastige is ook de vraag hoe je de pomp moet aansturen, mooiste is door de ECU maar dan moet je de software aanpassen. Bij de RS Cosworth en de Lancia Delta Integrale Evo zat dat al in de software ingebouwd.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Toepassing waterinjectie op atmoferische motoren.. zinvol..?

Bericht door Robert100HP »

Ik ben er zelf ook benieuwt naar de werking van zo'n systeem op een non turbo motor. In principe is het alleen te gebruiken bij 5 a 6000 trm plus en geeft het effect bij buitentemperaturen boven de 8 a 9 graden. Een 12volt 4 Bar vloeistofpomp is al onderweg :lol: voor de rest zal ik even ons magazijn moeten plunderen. Ik wil hoe dan ook niets aan ECU veranderen, dus de aansturing van het timerrelais wil ik laten doen door een benaderingsschakelaar. Deze moet in de nabijheid van gaspedaal gemonteerd worden, eerst een en daarna al het werkt een tweede sensor. De tweede moet ingeval van nood de pomp direct stil kunnen leggen. Zie schema

Grtz Rob
Bijlagen
Water- Ethanol inspuiting schema.jpg
Water- Ethanol inspuiting schema.jpg (8.5 KiB) 792 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Panda 100HP”