Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Vraagje.. Komt dit iemand bekent voor..

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Vraagje.. Komt dit iemand bekent voor..

Bericht door Robert100HP »

Wanneer de contactsleutel wordt omgedraaid naar de eerste stand, lichten alle dashboard lampjes op, de radio werkt en de binnenverlichting brand. Draai ik door om te starten dan doven alle lampjes en stopt de radio. Draai ik de sleutel terug dan ratelen er een paar relais, dashboard blijft uit. Sleutel uit/in contact en nogmaals naar stand 1 draaien dan verschijnt in het display een lichtkrant van storingen ABS, Airbags,enz.. Het motorstoringslampje blijft uit, motor tester aangesloten ook hier geen foutmeldingen wel een reset uitgevoerd. Accu is 100% wel getracht met startkabels de motor te starten. Maar het resultaat blijft het zelfde. :shock: :shock: :shock:

Grtz Rob

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Vraagje.. Komt dit iemand bekent voor..

Bericht door Pinda1000 »

Hij start dus helemaal niet meer nu? Je hebt toch laatst de massakabel(s) vervangen?

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Vraagje.. Komt dit iemand bekent voor..

Bericht door Erik 319 »

Komt mij wel bekend voor.
Heb het met een oude ducato gehad.
Is zoals Pinda 1000 al zegt waarschijnlijk een massaprobleem.
Een beetje stroom kan het systeem wel aan maar de grote stroom die de startmotor nodig heeft legt de boel lam.
In mijn ducato was de massakabel wel aangesloten maar het plaatwerk waar deze aan vast zat was rondom weggeroest.
Een accukabel die rechtstreeks van de accu naar een goed stuk carrosserie gaat lost het probleem op.
Een Panda van dit bouwjaar zal niet geroest zijn dus waarschijnlijk zit de massakabel los.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Vraagje.. Komt dit iemand bekent voor..

Bericht door Robert100HP »

Nee de auto start niet meer, vanochtend starte de HP nog probleemloos ( met nog 5 start/stops er achteraan ) de 6e start was fataal de motor had niet langer dan 40 seconden uit gestaan. Met startkabels was de auto ook niet meer te starten, alle massa aansluitingen tussen motor, accu en body zijn 100% in orde. Accuspanning was direct na het probleem nog 12,8 volt ramen, c.v. e.d. werkten normaal. Acculader aangesloten laadstroom was < 2 Amperé, auto zo 2 uur laten staan met de lader erop. Direct na het omdraaien van de sleutel is het probleem weer terug, dashboard dooft en weer ratelen er relais. Als laatste een sleepkabel er aan en de HP aangesleept deze starte direct :yes: wel ging het ABS lampje samen met het motor storings lampje branden. 1e conclusie: de oorzaak is sluiting van de startmotor, deze draait niet en zelfs het startrelais hoor je niet klikken. Startmotor is er inmiddels onder vandaan, wat een t....gklus hiervoor moeten n.l. de accubak,airbox en de beplating onder de auto verwijderd worden. Verder moet de bovenste bout van de versnellingsbak er uit, hierop zit een steun met clips die slangen en bekabeling op hun plaats houd. Achter deze steun zit de bovenste M8 bevestigingsbout van de startmotor. De tweede bout is alleen vanaf onder te bereiken. Haal deze pas los als de + kabel van de startmotor los is. Deze zit samen met de aansturing van het startrelais en de dynamo aansluiting onder een kunststof kapje wat ellendig vast geklikt zit. Draai als laatste de tweede bout vanaf onder los, de startmotor komt nu direct los. Startmotor is niet van het reguliere type, heeft een laag gewicht en is vrij compact. Als de startmotor geheel uit elkaar is blijkt er niets mee aan de hand, lagers, rotor, stator, koolbortels. planetair tandwielstelsel en start relais zijn nog vrijwel nieuw. Nogmaals de startmotor op de accu aangesloten met startkabels (accu was in de tussentijd weer aan de lader gezet. Geen reactie, inmiddels lichtelijk geïrriteerd de accu beplating van de Cactus er afgehaald en de startmotor hierop aangesloten. Startmotor draait nu probleemloos rond......@#&%(# eind conclusie maandag even een nieuwe accu halen, vragen om coulance en een boze mail sturen naar Magneti Marelli accu is nog geen 1 1/2 jaar oud. ): ):

Grtz Rob

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Vraagje.. Komt dit iemand bekent voor..

Bericht door Pinda1000 »

Vreemd dat de accu dus gewoon verrot was. En jammer van al het werk!

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Vraagje.. Komt dit iemand bekent voor..

Bericht door Robert100HP »

Pinda1000 schreef:Vreemd dat de accu dus gewoon verrot was. En jammer van al het werk!
Wat ik nog vreemder vindt is: dat de motor niet starte met startkabels, maar wel aangesleept/geduwd kon worden in beide gevallen met aangesloten accu.
De accu wel zijn normale spanning levert, maar geen vermogen meer kan leveren. :shock: Zie het werk als preventief onderhoud. :mrgreen: :mrgreen:

Grtz Rob

Gebruikersavatar
alfredo
Clublid
Berichten: 675
Lid geworden op: 19 apr 2004 00:00
1e Panda-achtige: seat panda 35 cabriolet 1984
2e Panda-achtige: selecta 1100 1991
Locatie: smilde, 9422

Re: Vraagje.. Komt dit iemand bekent voor..

Bericht door alfredo »

Als je met de startkabels erop niet kunt starten is je probleem dat je stroom dus niet bij je startmotor komt ( je krijgt immers voldoende stroom van de andere auto).

Ik zou eens een startkabel tussen de min en motorblok doen en als dat niet werkt eentje tussen de plus van de accu en de startmotor. en dan proberen te starten.


Alfredo
Ik weet niet alles, maar wel veel. Schopt mijn reactie jou tegen het zere been? Lees er dan gerust overheen...

Gebruikersavatar
exprezzo
Forumgebruiker
Berichten: 1456
Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
1e Panda-achtige: panda 100hp
Locatie: apeldoorn
Been thanked: 1 time

Re: Vraagje.. Komt dit iemand bekent voor..

Bericht door exprezzo »

hey rob.
ik heb mijn accu vorig jaar preventief gewisseld.
ik heb nu een exide erin liggen.
tandje duurder,maar heb nergen last meer van..
grt exprezzo.



Afbeelding

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Vraagje.. Komt dit iemand bekent voor..

Bericht door Robert100HP »

Mijn Magneti Marelli accu is nog geen 16 maanden oud, of je nu merk A of Y hebt ze komen toch uit Far East. :yes: :yes:

Grtz Rob

Gebruikersavatar
exprezzo
Forumgebruiker
Berichten: 1456
Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
1e Panda-achtige: panda 100hp
Locatie: apeldoorn
Been thanked: 1 time

Re: Vraagje.. Komt dit iemand bekent voor..

Bericht door exprezzo »

Zou kunnen,maar daar heb je ook nog gradatie's in...
In mijn Punto,had ik een optima zitten.
Bij min15,alle buren bijna geen startende auto,behalve ondergetekende :yes:
Grt exprezzo.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Vraagje.. Komt dit iemand bekent voor..

Bericht door Robert100HP »

Het probleem is opgelost, de accu is gisteren bij het starten binnen 1 seconde overleden. :roll: :roll: Vanmiddag (zondag) een nieuwe accu opgehaald bij de groothandel, geen probleem in Rotterdam. Alle massa aansluitingen waren al 100% e.a. toch nog even gecontroleerd, Ohmse waarde tussen - pool en de motor (cilinderkop) 0,4 en tussen - pool en carrosserie 0,03. Laad spanning bij stationair loop 14,41 volt morgen nog even meten wat de laadstroom is bij een 3 a 4000 trm. Probleem van krom trekkende platen kan ook liggen aan een te hoge laadstroom, al verwacht ik dit niet. Ik gok meer op een breuk in een of meerdere cellen.
Blijft over het raadsel: :shock: waarom de motor wel draaide na het aanslepen en niet wilde starten met startkabels. Importeur voor Nederland inmiddels een mail gestuurd met deze vraag, even afwachten dus.

Grtz Rob

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Vraagje.. Komt dit iemand bekent voor..

Bericht door Erik 319 »

Hij zou het waarschijnlijk wel doen als de oude accu losgekoppeld is.
Als er sluiting in zit krijgt de startmotor niet genoeg stroom.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Vraagje.. Komt dit iemand bekent voor..

Bericht door Robert100HP »

Dat begrijp ik maar dan blijft nog de vraag waarom brand de verlichting wel, kan ik de ramen bedienen en werkt de c.v.
Ik ga de oude accu openen, misschien vindt ik daar meer duidelijkheid.

Grtz Rob

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Vraagje.. Komt dit iemand bekent voor..

Bericht door Erik 319 »

Dat ligt toch aan de hoeveelheid stroom die er geleverd moet worden.
Een beetje verlichting is al met al misschien 150 watt.
Een beetje startmotor heeft al gauw een kw nodig,dat kan de accu niet meer trekken.
Lijkt mij de enige verklaring maar goed, met electronica weet je het maar nooit. :mrgreen:
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Vraagje.. Komt dit iemand bekent voor..

Bericht door Robert100HP »

Oude accu is getest bij de garage en heeft intern een volle sluiting, volgens de garage komt dit fenomeen steeds vaker voor. Het heeft vooral te maken met: en daar gaan we weer milieuregels...!!!! De nieuwe accu is een Calcium accu :? :? Calcium is goed voor sterke menselijke botten, maar om het nu in een accu te stoppen :shock: . Ik gok op een maximale levensduur van 3 jaar, anders eet ik hem op. Inderdaad ja, voor sterke BOTTEN

Grtz Rob

Plaats reactie

Terug naar “Panda 100HP”