Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu do, 29 jun 2017, 09:54





Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
aandrijfashoezen Panda 34 
Auteur
Bericht Deel dit onderwerp via: Deel dit onderwerp via: FacebookDeel dit onderwerp via: TwitterDeel dit onderwerp via: Google+
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 31 jul 2012, 15:42
Berichten: 602
Woonplaats: Hove (Antwerpen)
Panda: 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda: Panda30-kop...op mijn 500L 1971 (650cc)
Bericht Re: aandrijfashoezen Panda 34


Hi Paul,
Heb je de assen al ontvangen? Bij wie besteld? Welk merk?

Afbeelding

Ik ben benieuwd wélk type rechteras ("de lange") je zult ontvangen, een "dikke" of een "dunne". Zoals je op de tekening kunt zien, en ook "life" op de foto's van Mattijs hierboven (y) , heeft die lange as normaal een tussengelast stuk holle buis. Ik veronderstel dat dit omwille van gewicht/massa-besparing is, en misschien ook meer torsieweerstand?
Zoals ik al eerder vertelde heeft mijn "SKF"-rechteras die verdikking niet. Hij is gewoon massief en dun over de hele lengte, net zoals de kortere linkeras. Ik veronderstelde dat dit misschien een oud type as was, voorheen met glijbus-mofafdichting, die nadien (door SKF?) herwerkt is tot gelagerde afdichtingsmof. :?: Maar bovenstaande tekening is dus "een oude", met glijbus, en toch al een "dikke"...
Was de originele rechteras van je Seat een dikke of een dunne?


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo, 14 jul 2010, 22:27
Berichten: 2158
Woonplaats: Den Haag
Panda: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Bericht Re: aandrijfashoezen Panda 34


De lange as is is inderdaad deels hol ivm gewichtsbesparing. Op die manier wegen ze beiden ongeveer evenveel. Met de massieve lange as is het onafgeveerde gewicht aan die kant hoger, misschien kregen ze bij Fiat klachten over extra slijtage of wegligging en hebben ze het later aangepast.


Profiel
Clublid

Geregistreerd: do, 08 sep 2005, 10:45
Berichten: 247
Woonplaats: Eksel (B)
Bericht Re: aandrijfashoezen Panda 34


nee, nog niet binnen
ik wacht rustig af, ik heb nog meer werk liggen dus hoef me niet te vervelen


Profiel
Forum-admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo, 09 okt 2005, 15:18
Berichten: 4093
Woonplaats: Hilversum
Panda: 4x4 Climbing 2005
Bericht Re: aandrijfashoezen Panda 34


Andere (theoretische) reden om een lange as dikker en hol te maken is het verminderen van torsie in de as. Anders zou het wiel met de lange as gaan "achterlopen" bij optrekken. Bij assen van gelijke diameter en materiaal, maar verschillende lengte, tordeert de lange natuurlijk meer.
Ik vraag me wel af of dit bij een licht autootje met weinig vermogen zoals de Panda echt merkbaar is....

Is het nieuwere model ashoes met metalen lager niet gewoon met borgmiddel te monteren op de oude assen? Ik kan me niet herinneren dat het diameterverschil groot was. De nieuwere assen zijn volgens mij gewoon niet geslepen op de plek waar de oude dat wel zijn om slijtage aan de nylon bus te verminderen.



A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo, 14 jul 2010, 22:27
Berichten: 2158
Woonplaats: Den Haag
Panda: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Bericht Re: aandrijfashoezen Panda 34


Ik denk inderdaad niet dat die straatstenentrekkende 70 Nm voor veel torsie in die asjes zorgt :rofl:

Op zich zou je best die lagers kunnen monteren op het oudere type as, alleen kan het zijn dat juist op de plek waar het lager moet komen de as door slijtage iets te dun is geworden waardoor je het lager niet goed afgedicht krijgt tussen lager en as.

Simpelste is toch een paar nieuwe type aandrijfassen op te kop te tikken waar de lagers al op zitten, het monteren van de lagers is ook niet echt een simpel klusje.


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 31 jul 2012, 15:42
Berichten: 602
Woonplaats: Hove (Antwerpen)
Panda: 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda: Panda30-kop...op mijn 500L 1971 (650cc)
Bericht Re: aandrijfashoezen Panda 34


Ik had dus inderdaad gelijklopende bedenkingen ivm. de redenen waarom ze de lange as "dikker maar hol" gemaakt hebben. (En wat het eventueel torderen ("achterlopen") betreft, dat zou het differentieel toch moeten opvangen?)
Maar ik vraag me dus af waar "mijn" dunne SKF-as dan oorspronkelijk vandaan komt. Heeft er iemand weet van of Fiat aanvankelijk de lange rechteras ook dun maakte? Of zou SKF die assen zélf (laten) fabriceren? Lijkt me eerder onwaarschijnlijk. :?:
Ik had al eerder geprobeerd deze beide assen in Antwerpen te bestellen, bij een lokaal toch "gerenomeerd" bedrijf ("Autovak"), maar die konden een rechteras (de lange dus) niet leveren... Enkel de korte linkse.
En zoals ik eerder vertelde, de eerst van Winparts ontvangen defecte SKF-as die heb ik geretourneerd was ook een dunne! Dus was het geen uitzondering, bij SKF.
Op de site van "Mister Auto" krijg je meer informatie, en zij tonen zowel de "Cevam" als de "SKF"-assen. Cevam heeft wél de dikke rechterassen, SKF toont de dunne...
Ook toont de website zelfs nog de "oude" met glijbus-afdichtingsmof! Vreemde toestand... :roll:


Profiel
Clublid

Geregistreerd: do, 08 sep 2005, 10:45
Berichten: 247
Woonplaats: Eksel (B)
Bericht Re: aandrijfashoezen Panda 34


zucht........... :?
de assen zijn binnen

de lange (rechter) as was nodig, die is nu als holle dikke as geleverd, met een ashoes met dubbele keerring in de hoes, geen lager
de korte (linker) as is massief en heeft een ashoes over een lager (zo lijkt het).
vóór montage moet ik dit lager goed schoonmaken, lijkt wel of er zand in zit.

kortom, er zijn 2 typen assen geleverd........tijd om na te denken over een ombouw naar motor van de 45. dan kan ik daar ook 2 nieuwe assen voor bestellen.
hopelijk dan wel van gelijke soort


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 31 jul 2012, 15:42
Berichten: 602
Woonplaats: Hove (Antwerpen)
Panda: 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda: Panda30-kop...op mijn 500L 1971 (650cc)
Bericht Re: aandrijfashoezen Panda 34


"Dubbele keerring in de hoes"... Ben je daar zeker van? Zo'n afgedicht lager heeft inderdaad aan elke kant een rubberen afdichting. Misschien zie jij dat als een "dubbele keerring"? En in feite is het dat ook! Maar die zitten (normaal gezien) toch in een lager, en dichten de beide kanten van de kogels af. De kogels zélf kun je dus niet zien! Die afdichtrubbers zitten vastgeklemd in de buitenring van het lager, en "wrijven" afdichtend over de binnenring. In feite ongeveer zoals bij een olie- of vetkeerring. (Bij een oud lager kun je die afdichtingen er makkelijk met een schroevendraaier uitwippen.) En de binnenring van het lager zélf sluit af omheen de as vanwege de klemmende passing, en de rubberen mof klemt omheen de buitenring van het lager met een klemband of spanring. Zo is het geheel dus afgedicht.
Zoals Richard al aangaf zou de nieuwe "dikke" as voor alle Panda's kunnen dienen, behalve de Selecta's. Tenzij misschien de eerste beginjaren ( tot '86 ?) niet.
En, welk merk heb je nu ontvangen?


Profiel
Clublid

Geregistreerd: do, 08 sep 2005, 10:45
Berichten: 247
Woonplaats: Eksel (B)
Bericht Re: aandrijfashoezen Panda 34


ja, snap ik, alleen het zijn 2 verschillende periodes waarin deze assen zijn geleverd.
dus een 'oud' en 'nieuw' type aandrijfas.

maar goed, als ik zondag nog energie heb zal ik ze vervangen. er mag ook nog een vakantie-auto klaargemaakt moeten worden

assen zijn van Cevam.
er zijn diverse stickertjes over elkaar heen geplakt om het bestelnummer maar te laten kloppen


Profiel
Clublid

Geregistreerd: do, 08 sep 2005, 10:45
Berichten: 247
Woonplaats: Eksel (B)
Bericht Re: aandrijfashoezen Panda 34


ja, en ze zitten er weer onder!

de lange as is zoals op het plaatje van Panda 500, de korte as is zoals die van de foto van Mattijs (ik vergelijk de ashoezen)
op de lange (holle) as zat de afstandring al geperst, op de korte as niet
gisteravond een restant bakolie er al in gekapt, om te zien of er niets lekt. vanavond weet ik meer

wat zou het fijn zijn als er eens geen plas olie onder éénder welke oldtimer ligt......... 8*)

en dan is hij weer klaar voor dit seizoen; eerste rit; Ciney (pinksteren)


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 31 jul 2012, 15:42
Berichten: 602
Woonplaats: Hove (Antwerpen)
Panda: 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda: Panda30-kop...op mijn 500L 1971 (650cc)
Bericht Re: aandrijfashoezen Panda 34


Wat bedoel je met "afstandsring"? Die platte schijf tussen homokineet en lagerblok die er inderdaad (in mijn geval) ook maar aan één kant bij zat? Ik dacht eerst dat die van de andere as ontbrak, maar bij démontage van de assen van mijn Panda bleek er inderdaad ook maar aan één kant zo'n ring te zitten...
Ik heb de "nieuwe" assen dus ook zo gemonteerd. Misschien dat daardoor het "genepen slotje" van die spanring tegen de fuseekogel aantikte? (Al weet ik niet meer aan wélke kant dat was)


Profiel
Clublid

Geregistreerd: do, 08 sep 2005, 10:45
Berichten: 247
Woonplaats: Eksel (B)
Bericht Re: aandrijfashoezen Panda 34


op de lange as zat er een afstandring, geperst.
op de korte as zat niets, dus die heb ik er alsnog bij gezet
vandaag de olie er op gedaan, alles ontvet, na 2 uur nog geen druppel
eindelijk lekvrij (voor efkes, denk ik)


Profiel
Clublid

Geregistreerd: do, 08 sep 2005, 10:45
Berichten: 247
Woonplaats: Eksel (B)
Bericht Re: aandrijfashoezen Panda 34


update;
eerste rit, de garage uit........
klap klap klap, het lijkt alsof de de assen in de bak er los in hangen
bij iedere op- of terugschakelen krijgt de bak klappen.

en lekvrij?
nee, nu komt er bakolie uitgedruppeld, tussen bakhuis en de plaat waar de ashoesflens tegen aan gebout is

kortom, binnenkort gaat er een motor en bak in van een 45, met weer nieuwe assen en een nieuwe koppeling
ik moet toch super98 tanken, dan kom ik ook meteen beter mee met het andere verkeer


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 31 jul 2012, 15:42
Berichten: 602
Woonplaats: Hove (Antwerpen)
Panda: 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda: Panda30-kop...op mijn 500L 1971 (650cc)
Bericht Re: aandrijfashoezen Panda 34


O jee... :no:
Doodjammer, vooral van het werk, want het is toch een hele klus (en ook van de assen natuurlijk)!

Maar ik sta er niet veel beter voor... :oops: (Als dat een troost mag wezen) Mijn gereviseerde bak moet er ook weer uit en opengelegd... Ik heb me immers laten misleiden door het feit dat de "vulringen" achter de planeten (in het differentieel) van kunststof zijn...! Ik ging er "dus" vanuit dat die niet zo nauwkeurig moesten zijn, temeer daar de planeten enkel ronddraaien "in een bocht", en bij rechtuit rijden staan ze op zich stil en draaien "stilstaand" mee rondjes met het hele differentieel.
Maar ik had dus nog steeds een speling bij het vertrekken en gas lossen, en verdacht mijn steekassen als veroorzakers. Dus vervangen, zoals in de mail hiervoor verteld. Dit veranderde echter weinig of niks aan die speling. Die moet dus veroorzaakt worden door die kunststofringen die te dun zijn, en speling toelaten tussen planeten en satellieten... Nu pas de procedure nagelezen en gezien dat die ook op 0.05mm nauwkeurig moeten gemonteerd worden...! Voor de conische lagers en de haakse vertanding naar achteren had ik dat allemaal nauwgezet gedaan maar voor die kunststofringen had ik zo'n nauwkeurigheid niet nodig verwacht... :cry:
Ik heb even bekeken hoe dat bij een Punto zit en daar zijn die ringen wél van staal! Waarom ze bij de Panda van "plastic" zijn weet ik ook niet... Ik heb me echt daardoor laten vangen :x


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 31 jul 2012, 15:42
Berichten: 602
Woonplaats: Hove (Antwerpen)
Panda: 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda: Panda30-kop...op mijn 500L 1971 (650cc)
Bericht Re: aandrijfashoezen Panda 34


Ook nog even dit...
Dat "klap klap" lijkt me toch erg vreemd! Hoe kan dat met nieuwe assen? Toch wel goede tripodes? Zoals ik je vertelde had mijn eerste levering van Winparts (volgens mij) slechte tripodes, met erg veel "verschuifbare" speling! Dus die "afgeronde" buitenring omheen de naaldjes. Maar die had ik dus teruggestuurd.
Wat dat lekken aan bakzijde betreft, dat moet toch "gewoon" een slechte zitting van de afdichting zijn... (?) Aan de ene kant (links denk ik) kan het moeilijk mis, met de O-ring in de alu-flens, maar aan de andere kant (rechts dus?) moet je inderdaad wel opletten dat die dikkere rubber afdichting goed op zijn plaats blijft zitten bij het monteren en vastschroeven van de stalen montageplaat...
Maar sowieso een beetje jammer dat je dus nog een "oud type" afdichting had aan één kant. Vreemd dat Winparts die nog levert, want ze bieden ook de gelagerde afdichting aan. Maar je had dus nog een "oudere" levering liggen, als ik het goed begrijp...


Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum





Wie is er online 

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Forum restyle 2010: aribold & welshwitch, 2014: aribold & forumbeheer.
phpBB.nl Vertaling