Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
aandrijfashoezen oer- Panda
Moderator: michiel van g.
Re: aandrijfashoezen Panda 34
update;
de linker aandrijfas er uit gehaald;
homokineetding is dus een maatje te klein. waarom heb ik dat niet gecontroleerd?
en de oude er opzetten gaat niet. de as is 1mm dikker dan de oude......
het wordt een harttransplantatie; motor en bak van een 45, met nieuwe koppeling en nieuwe aandrijfassen
(als het juiste spul leverbaar is........)
de linker aandrijfas er uit gehaald;
homokineetding is dus een maatje te klein. waarom heb ik dat niet gecontroleerd?
en de oude er opzetten gaat niet. de as is 1mm dikker dan de oude......
het wordt een harttransplantatie; motor en bak van een 45, met nieuwe koppeling en nieuwe aandrijfassen
(als het juiste spul leverbaar is........)
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: aandrijfashoezen Panda 34
Jee! Een mens kan tegenslag hebben!
Wederom, als het je kan troosten, aan mijn recent vervangen "SKF"-assen hangen alweer een paar druppels olie aan één gelagerde afdichting...
Wederom, als het je kan troosten, aan mijn recent vervangen "SKF"-assen hangen alweer een paar druppels olie aan één gelagerde afdichting...
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: aandrijfashoezen Panda 34
jammer dat de bakken van een Marbella met spi niet plug en play zijn voor wat betreft de versnellingspook. Die hebben droge steekassen. Wel zo fijn.
overigens, als je een goede Marbella 5-bak zou kunnen vinden zou ik die zeker plaatsen aan de 45 motor. Ik heb die combinatie in de Trans en dat rijdt erg fijn (en met minder herrie)
overigens, als je een goede Marbella 5-bak zou kunnen vinden zou ik die zeker plaatsen aan de 45 motor. Ik heb die combinatie in de Trans en dat rijdt erg fijn (en met minder herrie)
Re: aandrijfashoezen Panda 34
en dan nu een beetje geluk;
de 'homokineetjes' van de oude 45-as passen op de nieuwe assen, althans, op de lange as. morgenavond de korte as proberen!
de 'homokineetjes' van de oude 45-as passen op de nieuwe assen, althans, op de lange as. morgenavond de korte as proberen!
Re: aandrijfashoezen Panda 34
de korte aandrijfas, daar past de homokineet ook op, weliswaar met een kleine aanpassing;
er zit op de as een schuine rand waar hij tegenaan komt.
hij moet recht zijn en de veerring kan er nu net niet op
dus, aanpassen, met de slijptol. spannend, maar met geduld is het zeker te doen
motor en bak van een 45 liggen inmiddels ook al in de auto, gemonteerd, niet in de achterbak
bijna alles is aangesloten en olie en water moeten er nog op
dan de assen en de hevel op de achterkant van de bak. ik dacht dat dit wel van de 45 zou passen, maar helaas
ik verwacht dat er komend weekend het eerste rondje mee gereden kan worden
er zit op de as een schuine rand waar hij tegenaan komt.
hij moet recht zijn en de veerring kan er nu net niet op
dus, aanpassen, met de slijptol. spannend, maar met geduld is het zeker te doen
motor en bak van een 45 liggen inmiddels ook al in de auto, gemonteerd, niet in de achterbak
bijna alles is aangesloten en olie en water moeten er nog op
dan de assen en de hevel op de achterkant van de bak. ik dacht dat dit wel van de 45 zou passen, maar helaas
ik verwacht dat er komend weekend het eerste rondje mee gereden kan worden
Re: aandrijfashoezen Panda 34
had ik al gemeld dat de afgelopen 3 maanden er geen enkele drup olie onder de auto op de vloer valt?
al diverse ritjes mee gemaakt
nu staat hij uiteraard wintergestald
al diverse ritjes mee gemaakt
nu staat hij uiteraard wintergestald
Re: aandrijfashoezen Panda 34
en we zijn 10 maanden verder;
beide aandrijfassen lekken olie
ik denk niet dat er 1000km mee gereden is. iemand de echte oplossing?
beide aandrijfassen lekken olie
ik denk niet dat er 1000km mee gereden is. iemand de echte oplossing?
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: aandrijfashoezen Panda 34
Had je er nou al aandriijfassen van een 900/1000/1100 inzitten of niet? Ben het even kwijt, sorry....
Of zitten er nog van die oude onder met van die kunststof bussen?
Of zitten er nog van die oude onder met van die kunststof bussen?
Re: aandrijfashoezen Panda 34
ja, nieuwe assen met de hoezen op de lagers
morgen maar weer eens droog vegen en zien waar de eerste druppel olie zich vormt
morgen maar weer eens droog vegen en zien waar de eerste druppel olie zich vormt
Re: aandrijfashoezen Panda 34
weer een stapje verder;
ik heb de assen van SKF besteld. de 2798 (linker)en 2792 (rechter)
de 2792 past niet, omdat de tripoderol 29mm meet, en die moet 25mm zijn. de tripoderol kan je niet omzetten omdat de as te dik is. de ashoes is wel een goede uitvoering; met de dikke rand die onder de ring tegen de bak zit geklemd.
de 2798 past wel op de versnellingsbak (in mijn geval van een 45), maar de ashoes is niet juist. mijn rechter as lag al te ang hier op het schap om te retourneren. dus daar de ashoes vanaf gehaald en op de linker as gemonteerd. klaar voor montage!
en fijn, ik had meteen een proefauto; gemonteerd en lekvrij rijden
voor de losse ashoes; deze past beter in de montagering tegen de v-bak dan die van SKF
met deze skf-as en de juiste ashoes rij je weer een tijd lekvrij rond.
de nieuwe ashoezen voor de oude as; die zijn niet fraai afgewerkt. de keerring in de hoes is van slechte kwaliteit. is wetenschappelijk getest!
ik heb de assen van SKF besteld. de 2798 (linker)en 2792 (rechter)
de 2792 past niet, omdat de tripoderol 29mm meet, en die moet 25mm zijn. de tripoderol kan je niet omzetten omdat de as te dik is. de ashoes is wel een goede uitvoering; met de dikke rand die onder de ring tegen de bak zit geklemd.
de 2798 past wel op de versnellingsbak (in mijn geval van een 45), maar de ashoes is niet juist. mijn rechter as lag al te ang hier op het schap om te retourneren. dus daar de ashoes vanaf gehaald en op de linker as gemonteerd. klaar voor montage!
en fijn, ik had meteen een proefauto; gemonteerd en lekvrij rijden
voor de losse ashoes; deze past beter in de montagering tegen de v-bak dan die van SKF
met deze skf-as en de juiste ashoes rij je weer een tijd lekvrij rond.
de nieuwe ashoezen voor de oude as; die zijn niet fraai afgewerkt. de keerring in de hoes is van slechte kwaliteit. is wetenschappelijk getest!
Re: aandrijfashoezen oer- Panda
het was even stil, maar ben weer een stapje verder
de linker as, de korte, dat lukt nu wel (VKJC 2798)
de tripode van de oude as kan op de nieuwe SKF-as
ashoesprobleem is daarmee opgelost
maar rechts........
ik heb de SKF zusteras, VKJC 2792
hier ligt hij naast de oude as.
de schone is uiteraard de nieuwe, hij meet net geen 21mm aan de tripodekant
de oude as is net geen 22mm
ik weet niet of het duidelijk genoeg is, maar de oude tripode is te groot voor de nieuwe as
daarnaast meet de oude tripoderol 25mm, de nieuwe 29mm
waar ik nu naar op zoek moet gaan is een 25mm tripode voor de 21mm as
of heb ik toch en as voor een net iets vroegere productie nodig?
ik zou graag een as van een 86-er of 87-er zien/opmeten
de linker as, de korte, dat lukt nu wel (VKJC 2798)
de tripode van de oude as kan op de nieuwe SKF-as
ashoesprobleem is daarmee opgelost
maar rechts........
ik heb de SKF zusteras, VKJC 2792
hier ligt hij naast de oude as.
de schone is uiteraard de nieuwe, hij meet net geen 21mm aan de tripodekant
de oude as is net geen 22mm
ik weet niet of het duidelijk genoeg is, maar de oude tripode is te groot voor de nieuwe as
daarnaast meet de oude tripoderol 25mm, de nieuwe 29mm
waar ik nu naar op zoek moet gaan is een 25mm tripode voor de 21mm as
of heb ik toch en as voor een net iets vroegere productie nodig?
ik zou graag een as van een 86-er of 87-er zien/opmeten
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: aandrijfashoezen oer- Panda
Ik heb mijn oude assen nog bewaard, maar dat is dus dezelfde "set" als jij hebt: de 2792 en 2798...
Ze liggen echter niet thuis maar in een garagebox twee straten verder, anders had ik ze al nagemeten...
Ik heb deze hele thread nog eens nagelezen, van in het begin. Daar vermeld je al een aantal verschillen in diameters enz. misschien die verschillende links (en merken Cevam en SKF) nog eens aanklikken/bekijken? Ik zag toch ergens een vermelding van een type voor 1986 ("nog 1 voorradig", toen!)
Ze liggen echter niet thuis maar in een garagebox twee straten verder, anders had ik ze al nagemeten...
Ik heb deze hele thread nog eens nagelezen, van in het begin. Daar vermeld je al een aantal verschillen in diameters enz. misschien die verschillende links (en merken Cevam en SKF) nog eens aanklikken/bekijken? Ik zag toch ergens een vermelding van een type voor 1986 ("nog 1 voorradig", toen!)
Re: aandrijfashoezen oer- Panda
het eigenlijke probleem zit hem in het zgn zonnewiel in de versnellingsbak
links is het vanaf 1980 zo, dat de tripoderol altijd 29mm diameter heeft
rechts begint het met 25mm, en in de loop van de tijd is die van 25mm naar 29mm gegaan. ik kan alleen niet terugvinden wanneer dat is geweest
als ik het zonnewiel zou vervangen door 1 voor de 29mm tripoderol dan is het probleem opgelost. ik weet nu zo niet of zonnewielen links en rechts uitwisselbaar zijn. daarnaast moet de hele bak uit elkaar om het te doen
wellicht dat iemand die een versnellingsbak al eens uit elkaar heeft gehaald kan vertellen of dat van de 5-bakken van de fire-motoren hetzelfde zijn als in de oer-bakken
vandaag (toevallig) de proef op de som met een 34 met flink lekkende ashoes. de as is te dun geworden en moet vervangen worden
het lijkt er op dat er de 29mm tripoderol in past. wagen is van oktober 1984
ik spreek uit ervaring, dat een 83-er nog een 25mm tripoderol rechts heeft.
het probleem met een vervangende as zit dus voornamelijk in de vroege bouwjaren.
links is het vanaf 1980 zo, dat de tripoderol altijd 29mm diameter heeft
rechts begint het met 25mm, en in de loop van de tijd is die van 25mm naar 29mm gegaan. ik kan alleen niet terugvinden wanneer dat is geweest
als ik het zonnewiel zou vervangen door 1 voor de 29mm tripoderol dan is het probleem opgelost. ik weet nu zo niet of zonnewielen links en rechts uitwisselbaar zijn. daarnaast moet de hele bak uit elkaar om het te doen
wellicht dat iemand die een versnellingsbak al eens uit elkaar heeft gehaald kan vertellen of dat van de 5-bakken van de fire-motoren hetzelfde zijn als in de oer-bakken
vandaag (toevallig) de proef op de som met een 34 met flink lekkende ashoes. de as is te dun geworden en moet vervangen worden
het lijkt er op dat er de 29mm tripoderol in past. wagen is van oktober 1984
ik spreek uit ervaring, dat een 83-er nog een 25mm tripoderol rechts heeft.
het probleem met een vervangende as zit dus voornamelijk in de vroege bouwjaren.
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: aandrijfashoezen oer- Panda
Ik heb nog steeds een bak openliggen op mijn werkbank... (Fire) Ik ben vrijwel zeker dat de planeten links en rechts identiek zijn... Maar als je wil zal ik straks even kijken. (Ik denk dat "in de ruimte" van de versnellingsbak het grote kroonwiel "zonnewiel" heet, de twee kleinere waarin de tripodes "pakken" de planeten zijn, en de hele kleintjes op het asje binnenin, de satellieten zijn... ) Op zich is het best de planeten niet van plaats te wisselen wanneer ze al enigszins "ingelopen" zijn, (en bij welke Panda is dat niet?), maar als er een probleem mee is kan je niet anders natuurlijk... En op zich draaien ze maar weinig, alleen een beetje in een bocht. (Best dus nooit één wiel laten spinnen, want dat is erg sletig voor de planeten en satellieten)
Wat de verschillen tussen de oudere en nieuwere bakken betreft (ook tussen 4- en 5-bak) denk ik niet dat de planeten verschillen! Al heb ik geen oudere bak om te vergelijken, wél tekeningen... Daarop ziet het differentieel inwendig er overal identiek uit...
De koppelingsaansluiting is natuurlijk anders bij Fire en "903", en de tandwielassen (en ook de bak-"uitbouw") verschillen bij 4- en 5-bak.
Ik denk dat 1986 het veranderingsjaar is, wat de aandrijfassen betreft (?)
Wat de verschillen tussen de oudere en nieuwere bakken betreft (ook tussen 4- en 5-bak) denk ik niet dat de planeten verschillen! Al heb ik geen oudere bak om te vergelijken, wél tekeningen... Daarop ziet het differentieel inwendig er overal identiek uit...
De koppelingsaansluiting is natuurlijk anders bij Fire en "903", en de tandwielassen (en ook de bak-"uitbouw") verschillen bij 4- en 5-bak.
Ik denk dat 1986 het veranderingsjaar is, wat de aandrijfassen betreft (?)