Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Fiat Panda 45 , welke benzine euro 98 of euro 95 of naar LPG

Alles met betrekking tot de Oerpanda

Moderator: michiel van g.

Gebruikersavatar
lanser54
Forumgebruiker
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 aug 2010 00:50
1e Panda-achtige: Rudolpf FiatPanda 45 1.4Diesel Rood 1984
Locatie: Noord-Beveland
Been thanked: 1 time

Fiat Panda 45 , welke benzine euro 98 of euro 95 of naar LPG

Bericht door lanser54 »

Fiat Panda 45 1984 , welke benzine euro 98 of euro 95 of ombouwen naar LPG :roll:
Wil waarschijnlijk toch een Panda 45 , en er LPG in bouwen :wink:
Maar dan heb je , Flashlube klepsmering nodig , op LPG :?:
Daar 1984 motoren niet goed op euro 95 lopen , en met LPG snel de kleppen verbranden :?:

Maar als het nu juist in de kleppen zit , kan je er dan niet beter een , Cilinderkop van een Marbella opzetten :?:
Deze motoren rijden , ook gewoon goed op euro 95 en LPG , ken iemand die al jaren op LPG rijd met zijn Marbella :?:
Zonder Flashlube klepsmering , en heeft nooit verbrande kleppen gehad :|

Weet iemand hier meer van , hoe en wat :?:
Fiat Panda 45 D Rood 26-11-1984 Belasting Vrij PVDA Bedankt 40 jaar/ Diesel verbruik gemiddeld 1 op 26,25

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Fiat Panda 45 , welke benzine euro 98 of euro 95 of naar

Bericht door michiel van g. »

Een 45 moet op 98 lopen, vanwege de compressie. Anders gaat de motor pingelen. Dat heeft te maken met de zuigers en cilinders. Een Marbella 903 heeft een lagere compressie, waardoor deze wél op 95 lopen kan.
LPG heeft van nature een octaangetal van 103, dus dat is geen probleem, maar wordt warmer. Hierdoor bestaat de kans dat er schade ontstaat aan de kop. (Nu is dat niet zo'n probleem, de kop van een Marbella past er op...)
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
2x34
Forumgebruiker
Berichten: 438
Lid geworden op: 13 feb 2011 09:42
Locatie: Made (De May)

Re: Fiat Panda 45 , welke benzine euro 98 of euro 95 of naar

Bericht door 2x34 »

flashlube is beregoed spul ,dit werkt zelfs bij een oude ford v6 die eigelijk niet op lpg zonder geharde klepzetels kunnen rijden.
kost ook niet zoveel en je verbruikt bijna niets.
panda 34 openair

Gebruikersavatar
lanser54
Forumgebruiker
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 aug 2010 00:50
1e Panda-achtige: Rudolpf FiatPanda 45 1.4Diesel Rood 1984
Locatie: Noord-Beveland
Been thanked: 1 time

Re: Fiat Panda 45 , welke benzine euro 98 of euro 95 of naar

Bericht door lanser54 »

michiel van g. schreef:Een 45 moet op 98 lopen, vanwege de compressie. Anders gaat de motor pingelen. Dat heeft te maken met de zuigers en cilinders. Een Marbella 903 heeft een lagere compressie, waardoor deze wél op 95 lopen kan.
LPG heeft van nature een octaangetal van 103, dus dat is geen probleem, maar wordt warmer. Hierdoor bestaat de kans dat er schade ontstaat aan de kop. (Nu is dat niet zo'n probleem, de kop van een Marbella past er op...)
Heeft een Marbella kop wel geharde klepzetels ? en de compressie zit niet in de kop maar de zuigers :roll:
2x34 schreef:flashlube is beregoed spul ,dit werkt zelfs bij een oude ford v6 die eigelijk niet op lpg zonder geharde klepzetels kunnen rijden.
kost ook niet zoveel en je verbruikt bijna niets.
Als flashlube goed werkt en niet teveel kost , is dat natuurlijk wel beter , beetje meer compressie , kan geen kwaad :wink:
Denk dat dat juist , de prestaties verbetert :roll:
Fiat Panda 45 D Rood 26-11-1984 Belasting Vrij PVDA Bedankt 40 jaar/ Diesel verbruik gemiddeld 1 op 26,25

Gebruikersavatar
2x34
Forumgebruiker
Berichten: 438
Lid geworden op: 13 feb 2011 09:42
Locatie: Made (De May)

Re: Fiat Panda 45 , welke benzine euro 98 of euro 95 of naar

Bericht door 2x34 »

Ik meen dat een flesje 15 euro koste bij 1000 rpm moest hij 10 druppels per minuut hebben.
zomers en winters wat bij stellen ivm de dikte van de flashlube maar komt allemaal niet zo heel nauw.
Het systeem is supersimpel en kost ook maar een 50 euro.
Ik heb voor mijn capri,s en mijn ducato camper lpg in laten bouwen bij www.nlautogas.nl in oirshot dit is maar een eenmans bedrijf en bouwt in naar jouw wensen en is helemaal niet duur.
panda 34 openair

Gebruikersavatar
lanser54
Forumgebruiker
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 aug 2010 00:50
1e Panda-achtige: Rudolpf FiatPanda 45 1.4Diesel Rood 1984
Locatie: Noord-Beveland
Been thanked: 1 time

Re: Fiat Panda 45 , welke benzine euro 98 of euro 95 of naar

Bericht door lanser54 »

2x34 schreef:Ik meen dat een flesje 15 euro koste bij 1000 rpm moest hij 10 druppels per minuut hebben.
zomers en winters wat bij stellen ivm de dikte van de flashlube maar komt allemaal niet zo heel nauw.
Het systeem is supersimpel en kost ook maar een 50 euro.
Ik heb voor mijn capri,s en mijn ducato camper lpg in laten bouwen bij http://www.nlautogas.nl in oirshot dit is maar een eenmans bedrijf en bouwt in naar jouw wensen en is helemaal niet duur.
Zal eens kijken , in oirshot 2x34 , maar de tank gaat onder de auto , en niet in de kofferbak , Foto van Michiel
Bijlagen
4x4oplpg.jpg
4x4oplpg.jpg (40.6 KiB) 2620 keer bekeken
Fiat Panda 45 D Rood 26-11-1984 Belasting Vrij PVDA Bedankt 40 jaar/ Diesel verbruik gemiddeld 1 op 26,25

pandafool

Re: Fiat Panda 45 , welke benzine euro 98 of euro 95 of naar

Bericht door pandafool »

Onderbouw gastank lijkt mij wel link, dat kan door de jaren heen gaan roesten dmv steenslag. Dat wordt een flinke knal, als gas bij een zwakke plek eruit wil.

Gebruikersavatar
lanser54
Forumgebruiker
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 aug 2010 00:50
1e Panda-achtige: Rudolpf FiatPanda 45 1.4Diesel Rood 1984
Locatie: Noord-Beveland
Been thanked: 1 time

Re: Fiat Panda 45 , welke benzine euro 98 of euro 95 of naar

Bericht door lanser54 »

pandafool schreef:Onderbouw gastank lijkt mij wel link, dat kan door de jaren heen gaan roesten dmv steenslag. Dat wordt een flinke knal, als gas bij een zwakke plek eruit wil.
Dat is ook wel zo , maar het mag wel zo , zover ik weet , dan de tank eerst behandelen met anti steenslag lak , en daarna in de tectyl zetten als dat mag :?:
Vind een LPG tank in de kofferbak helemaal niks , het is altijd een obstakel , maar zal nog wel het een en ander na vragen , misschien een kunststof bescherming er omheen :?:
Fiat Panda 45 D Rood 26-11-1984 Belasting Vrij PVDA Bedankt 40 jaar/ Diesel verbruik gemiddeld 1 op 26,25

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Fiat Panda 45 , welke benzine euro 98 of euro 95 of naar

Bericht door michiel van g. »

pandafool schreef:Onderbouw gastank lijkt mij wel link, dat kan door de jaren heen gaan roesten dmv steenslag. Dat wordt een flinke knal, als gas bij een zwakke plek eruit wil.
De gastank wordt ieder jaar gecontroleerd bij de APK, dus het lijkt me niet dat 'ineens' gebeurt.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

pandafool

Re: Fiat Panda 45 , welke benzine euro 98 of euro 95 of naar

Bericht door pandafool »

Er wordt gecontroleerd dat deze niet lekt, niet op beschadigingen of roest :wink: . En roest zit op de raarste plekken, wat men niet kan zien door de auto eromheen :P of er bovenop in dit geval.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Fiat Panda 45 , welke benzine euro 98 of euro 95 of naar

Bericht door michiel van g. »

hm, dan maar net als bij een Marbella een rubberenflap voor de tank hangen zodat er geen steenslag tegenaan komen kan.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
lanser54
Forumgebruiker
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 aug 2010 00:50
1e Panda-achtige: Rudolpf FiatPanda 45 1.4Diesel Rood 1984
Locatie: Noord-Beveland
Been thanked: 1 time

Re: Fiat Panda 45 , welke benzine euro 98 of euro 95 of naar

Bericht door lanser54 »

pandafool schreef:Er wordt gecontroleerd dat deze niet lekt, niet op beschadigingen of roest :wink: . En roest zit op de raarste plekken, wat men niet kan zien door de auto eromheen :P of er bovenop in dit geval.
Ach het is ook zo , dat er , nauwelijks naar benzine , tanken en leidingen word gekeken , vooral op de tank , heb zelf al een lekke benzine tank vervangen , waar bij de APK niks over gezegd is :roll:
Ook alle slangetjes waren rot en poreus op de tank en bij de benzine pomp , er is al menige auto , ontploft en in de fik gevlogen , hier door , :roll:
Met LPG zijn leidingen , veel sterker koper Etc . ook de Tank is erg dik van metaal , niet zoals een stuk plastic of blik de benzine tank , en benzine blijft rondom de auto liggen en fikt lekker door slangen smelten , en is moeilijk te blussen :roll:
Gas vervliegt , verdampt , een beetje roest aan de LPG tank , 1mm blik is geloof ik 1 cm roest , dus denk dat het wel mee valt ,
maar veiligheid voor alles , daar heb je gelijk in ,
Maar dat laat met Benzine veel te wensen over bij de APK , spreek uit ervaring , gelijk na de APK , even een vonkje bij een poreuze slang , en je houd een verkoolde auto over , dat meen ik echt :roll:
Fiat Panda 45 D Rood 26-11-1984 Belasting Vrij PVDA Bedankt 40 jaar/ Diesel verbruik gemiddeld 1 op 26,25

Gebruikersavatar
2x34
Forumgebruiker
Berichten: 438
Lid geworden op: 13 feb 2011 09:42
Locatie: Made (De May)

Re: Fiat Panda 45 , welke benzine euro 98 of euro 95 of naar

Bericht door 2x34 »

Bij nl autogas kan je hem ook op de plek van de benzine tank laten bouwen,of zelfs twee is mogelijk een voor en een achter de achteras.
er gaat vaker iets mis met een benzinetank dan een gastank wat betreft de veiligheid.
panda 34 openair

rally 850
Forumgebruiker
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 apr 2012 16:09
1e Panda-achtige: fiat 850 sedan

Re: Fiat Panda 45 , welke benzine euro 98 of euro 95 of naar

Bericht door rally 850 »

Lanser54, maak je niet druk over ide tank daar onder, voordat die echt verrot is zijn er 20 of 25 jaar voorbij, en is je Panda al naar de eeuwige jachtvelden. Zelfs de ophangstroppen van de LPG-tank zijn beter dan die van de Panda-benz-tank. Je kan de tank altijd even schoonmaken als je in de modder bent wezen stoeien. Maar regen doet ook een hoop, en daar hebben we hier zat van.
Een 45-motor kan wel op LPG lopen, want had al stellieten-lees harde-klpezittingen. Als je een sprintertje bent, zullen je kleppen eerder aan de limiet zijn dan bij rustig tuffen. In mijn 128 was het na 30000km over... Niet meer te stellen, maar die werd ook geredlined op 7000 of meer, altijd..... Een Panda 45 met zijn OHV motor is natuurlijk geen motor met een gigantisch vermogen, en je zal wel aan acceleratie inboeten, en vermoedelijk zal je bestaande koppakking de overstap naar gas wie weet beantwoorden met een lekke koppakking na een tijdje, Maar zoals je weet is dat bij een 903cc-blok een kinderspel om te vervangen. Het is wel zaak op LPG je klepspeling goed in de gaten te houden, iets meer speling is raadzaam. En als de kop dan echt over is kan je alsnog een Marbella-kop nemen, maar let op: Deze is er ook in meerdere types, die met de lage compressie (*piep*) en die van de Special met 9,0: 1. Deze is simpel te herkennen aan de dubbele klepveren, en is daarmee tevens geschikter voor hogere teorentallen.
PS Er zit verschil in de kop van de marbella en de Panda 45, en wel bij de centreerbusjes van de koppakking als ik mij niet vergis. De Marbella heeft volgens mij ook een grote ring op de plek van de verdeler, maar die zit geloof ik het blok...

pandafool

Re: Fiat Panda 45 , welke benzine euro 98 of euro 95 of naar

Bericht door pandafool »

Ik laat de gastank in mijn kofferbak zetten, is de goedkoopste oplossing. Je benzinetank aanpassen cq vervangen door een andere is weer een duur geintje. Bovendien is de kleinere benzinetank dan meestal van ijzer gemaakt, wat weer kan roesten.

Plaats reactie

Terug naar “Oerpanda”