Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Micha's blauwe monster
Moderator: michiel van g.
- Micha D.
- Forumgebruiker
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
Micha's blauwe monster
De eerste auto is voor iedereen een keuze die je maar een keer kunt maken, dus dat moet wel een goede keuze zijn. Voor sommigen is het kiezen tussen een 3-serie of een Golf, anderen gaan voor een Alfa Romeo omdat ze zo van auto’s houden die het nooit doen. En sommigen, die kopen een Fiat Panda. Ik ook dus.
Eergisteren, zaterdag 20 april, was de dag. Twee weken daarvoor zijn we gaan kijken bij een Fiat Panda 45CL uit 1985, ik wist dat hij niet in nieuw staat was, daar was de prijs dan ook naar. Met een rit van 120km achter de rug kwamen we aan bij de Panda. Oei, dat was toch niet wat we verwachtten, hij was ten eerste ontzettend ranzig en de roest was ook een tikkeltje erger dan verwacht. Aan de andere kant, hij is wel 30 jaar oud. Nou ja, we hebben nu een flink stuk gereden, dan moeten we toch even proefrijden. En zo geschiedde, ik achter het stuur van een bijna 30 jaar oud koekblik. Ik had nog nooit in zo’n oude of kleine auto gereden, maar dat viel helemaal niet tegen. Heerlijk Spartaans, lekker simpel. Het starten is even lastig, je moet de choke regelen en genoeg gas geven om hem op gang te houden, maar dat houd het leuk toch?
Dus weer naar huis en goed overdenken. Ja het is een auto met werk. Maar ik heb na m’n eindexamens drie maanden vrij, dus tijd is geen probleem.
Na een paar dagen toch de knoop doorgehakt, dit gaat hem worden. En zaterdag avond is de bolide opgehaald. Met net 102.000 kilometers achter de kiezen begint het koektrommeltje net aan zijn avontuur. Technisch is hij voor zover ik weet in goede staat, APK tot eind maart 2014, dus dat komt goed.
Genoeg geluld, tijd voor foto’s.
Zo kwam hij aan bij zijn thuishaven, behoorlijk ranzig dus.
IMGP9799 (klein) by Micha Panda, on Flickr
IMGP9802 (klein) by Micha Panda, on Flickr
De ergste roestplek zit op een best rottige plek, namelijk onder het voorraam.
IMGP9803 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Ze hebben geprobeerd in te breken, met dit als gevolg. Het slot was er nu in zit is afkomstig van een Marbella. Alleen nog even het slot van de achterklep en de passagiersdeur vervangen en dan matcht alles weer.
IMGP9804 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Rechts ook een roestplek in de kofferbak. Dat moet ook even verhopen worden.
IMGP9805 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Hoewel het linker achterraam helemaal roestvrij is rondom, is het rechter achterraam dat niet. Dit plekje is al eens aangepakt.
IMGP9807 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Rondom de vuldop van de tank zit ook wat roest.
IMGP9808 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Het interieur is nog in vrij nette staat, alleen vooral heel vies.
IMGP9810 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Het motortje, kan ook wel een schoonmaakbeurtje gebruiken.
IMGP9814 (klein) by Micha Panda, on Flickr
De wielen zien er niet meer uit, gelukkig heb ik een setje originele Oer Panda wielen op de kop getikt (deze zijn van de classic), inclusief naafkappen.
IMGP9816 (klein) by Micha Panda, on Flickr
IMGP9817 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Het raamrubber van het raam links voor is een beetje krom, dus kun je er zo af trekken. Daar onder geen spatje roest.
IMGP9820 (klein) by Micha Panda, on Flickr
De vulling van de stoel is een beetje uitgedroogd denk ik. Dat is die troep die onder de stoel ligt.
IMGP9821 (klein) by Micha Panda, on Flickr
IMGP9822 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Een klein stukje al gepolijst. Zo ga ik de hele auto polijsten is het plan.
IMGP9823 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Na z’n wasbeurt zag hij er weer redelijk netjes uit.
IMGP9824 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Oeps, koelvloeistof. Waarschijnlijk is het slangetje van de radiateur naar het expansievat verstopt, dan kan de vloeistof niet weg als het uitzet en spuit het dus uit de dop die een beveiliging daarvoor heeft.
IMGP9881 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Daarnaast heb ik nog een lijstje wat ik nodig heb aan onderdelen:
Gordelhouder
Fans voorruit
Knopjes temperatuur
Binnenbekleding achterklep
Kabeltje hoedenplank 2x
Lampenkapje achterbumper kentekenverlichting
Serviceboekje
Originele gordelhouder
Antenne
Stuurkap
Spatlappen
Raamrubber linksvoor
Spiegelhouder links
Genoeg te doen dus. Maar eerst maar eens beginnen met polijsten, dan van de zomer de bumpers en de onderkant van de zijkant netjes spuiten (in de originele kleur), dan is hij al weer een stuk meer toonbaar.
Eergisteren, zaterdag 20 april, was de dag. Twee weken daarvoor zijn we gaan kijken bij een Fiat Panda 45CL uit 1985, ik wist dat hij niet in nieuw staat was, daar was de prijs dan ook naar. Met een rit van 120km achter de rug kwamen we aan bij de Panda. Oei, dat was toch niet wat we verwachtten, hij was ten eerste ontzettend ranzig en de roest was ook een tikkeltje erger dan verwacht. Aan de andere kant, hij is wel 30 jaar oud. Nou ja, we hebben nu een flink stuk gereden, dan moeten we toch even proefrijden. En zo geschiedde, ik achter het stuur van een bijna 30 jaar oud koekblik. Ik had nog nooit in zo’n oude of kleine auto gereden, maar dat viel helemaal niet tegen. Heerlijk Spartaans, lekker simpel. Het starten is even lastig, je moet de choke regelen en genoeg gas geven om hem op gang te houden, maar dat houd het leuk toch?
Dus weer naar huis en goed overdenken. Ja het is een auto met werk. Maar ik heb na m’n eindexamens drie maanden vrij, dus tijd is geen probleem.
Na een paar dagen toch de knoop doorgehakt, dit gaat hem worden. En zaterdag avond is de bolide opgehaald. Met net 102.000 kilometers achter de kiezen begint het koektrommeltje net aan zijn avontuur. Technisch is hij voor zover ik weet in goede staat, APK tot eind maart 2014, dus dat komt goed.
Genoeg geluld, tijd voor foto’s.
Zo kwam hij aan bij zijn thuishaven, behoorlijk ranzig dus.
IMGP9799 (klein) by Micha Panda, on Flickr
IMGP9802 (klein) by Micha Panda, on Flickr
De ergste roestplek zit op een best rottige plek, namelijk onder het voorraam.
IMGP9803 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Ze hebben geprobeerd in te breken, met dit als gevolg. Het slot was er nu in zit is afkomstig van een Marbella. Alleen nog even het slot van de achterklep en de passagiersdeur vervangen en dan matcht alles weer.
IMGP9804 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Rechts ook een roestplek in de kofferbak. Dat moet ook even verhopen worden.
IMGP9805 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Hoewel het linker achterraam helemaal roestvrij is rondom, is het rechter achterraam dat niet. Dit plekje is al eens aangepakt.
IMGP9807 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Rondom de vuldop van de tank zit ook wat roest.
IMGP9808 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Het interieur is nog in vrij nette staat, alleen vooral heel vies.
IMGP9810 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Het motortje, kan ook wel een schoonmaakbeurtje gebruiken.
IMGP9814 (klein) by Micha Panda, on Flickr
De wielen zien er niet meer uit, gelukkig heb ik een setje originele Oer Panda wielen op de kop getikt (deze zijn van de classic), inclusief naafkappen.
IMGP9816 (klein) by Micha Panda, on Flickr
IMGP9817 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Het raamrubber van het raam links voor is een beetje krom, dus kun je er zo af trekken. Daar onder geen spatje roest.
IMGP9820 (klein) by Micha Panda, on Flickr
De vulling van de stoel is een beetje uitgedroogd denk ik. Dat is die troep die onder de stoel ligt.
IMGP9821 (klein) by Micha Panda, on Flickr
IMGP9822 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Een klein stukje al gepolijst. Zo ga ik de hele auto polijsten is het plan.
IMGP9823 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Na z’n wasbeurt zag hij er weer redelijk netjes uit.
IMGP9824 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Oeps, koelvloeistof. Waarschijnlijk is het slangetje van de radiateur naar het expansievat verstopt, dan kan de vloeistof niet weg als het uitzet en spuit het dus uit de dop die een beveiliging daarvoor heeft.
IMGP9881 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Daarnaast heb ik nog een lijstje wat ik nodig heb aan onderdelen:
Gordelhouder
Fans voorruit
Knopjes temperatuur
Binnenbekleding achterklep
Kabeltje hoedenplank 2x
Lampenkapje achterbumper kentekenverlichting
Serviceboekje
Originele gordelhouder
Antenne
Stuurkap
Spatlappen
Raamrubber linksvoor
Spiegelhouder links
Genoeg te doen dus. Maar eerst maar eens beginnen met polijsten, dan van de zomer de bumpers en de onderkant van de zijkant netjes spuiten (in de originele kleur), dan is hij al weer een stuk meer toonbaar.
Laatst gewijzigd door Micha D. op 22 apr 2013 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8806
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Micha's blauwe monster
Leuk! Gefeliciteerd
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Re: Micha's blauwe monster
Gezien de roest, gaat het nog veel moeite kosten om dit te herstellen. Hopelijk verdwijnt deze niet naar de sloop als deze opnieuw gekeurd moet worden.......
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Micha's blauwe monster
@Pandafool
voor een auto van deze leeftijd is dit niets ernstigs hoor... En ook vrij gemakkelijk bij te werken. Het enige is dat je hem moet bijhouden, dat zie ik aan mijn Panda ook.
voor een auto van deze leeftijd is dit niets ernstigs hoor... En ook vrij gemakkelijk bij te werken. Het enige is dat je hem moet bijhouden, dat zie ik aan mijn Panda ook.
- lanser54
- Forumgebruiker
- Berichten: 3493
- Lid geworden op: 27 aug 2010 00:50
- 1e Panda-achtige: Rudolpf FiatPanda 45 1.4Diesel Rood 1984
- Locatie: Noord-Beveland
- Been thanked: 1 time
Re: Micha's blauwe monster
Kijk goed in de achterwiel kasten , naar de flens rand van de draagbalk . of er geen bobbels roest zitten daar heb ik plaatjes in gelast
Voor de rest is het toch een nette Panda 45
Dat met de vulling van de stoelen heb ik ook .
Marbella intérieur tôt en met 1996 past ook gewoon er in
maar veel plezier met de Panda 45 Micha
Voor de rest is het toch een nette Panda 45
Dat met de vulling van de stoelen heb ik ook .
Marbella intérieur tôt en met 1996 past ook gewoon er in
maar veel plezier met de Panda 45 Micha
Fiat Panda 45 D Rood 26-11-1984 Belasting Vrij PVDA Bedankt 40 jaar/ Diesel verbruik gemiddeld 1 op 26,25
- exprezzo
- Forumgebruiker
- Berichten: 1456
- Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
- 1e Panda-achtige: panda 100hp
- Locatie: apeldoorn
- Been thanked: 1 time
Re: Micha's blauwe monster
ziet er wel leuk uit!
knappe kilometerstand voor 85`.
beetje tlc,en je kunt er jaren plezier van hebben.
grt exprezzo.
knappe kilometerstand voor 85`.
beetje tlc,en je kunt er jaren plezier van hebben.
grt exprezzo.
- PandaMobilisation
- Forumgebruiker
- Berichten: 626
- Lid geworden op: 21 sep 2010 21:08
- 1e Panda-achtige: Op het moment geen Panda
- 2e Panda-achtige: Aveo 2012
- Locatie: Made (De May)
Re: Micha's blauwe monster
Veel plezier met je nieuwe aanwinst.
Ik zal deze denk ik minder vaak zien dan voorheen.
Even een vraagje tussendoor: De classic en oerpanda heeft toch geen bekleding voor de achterklep?
Ik zal deze denk ik minder vaak zien dan voorheen.
Even een vraagje tussendoor: De classic en oerpanda heeft toch geen bekleding voor de achterklep?
Laatst gewijzigd door PandaMobilisation op 22 apr 2013 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, PandaM
Matsumoto: Nuova 2010 ->ingeruild
Shirona: Classic 2000
Matsumoto: Nuova 2010 ->ingeruild
Shirona: Classic 2000
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Micha's blauwe monster
zeker wel, de Oerpanda eigenlijk altijd. Maar het is behoorlijk zeldzaam, dat wel.
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Micha's blauwe monster
Een ding zie je ongeloofelijk fout.
Alfa Romeo bouwt al jaren oerbetrouwbare en degelijke autos.
Kijk maar eens op mp naar 156 en 166 modellen met 3 a 400.000 km op het klokkie.
Toegegeven,een panda is ook heeeeeel goed.
Alfa Romeo bouwt al jaren oerbetrouwbare en degelijke autos.
Kijk maar eens op mp naar 156 en 166 modellen met 3 a 400.000 km op het klokkie.
Toegegeven,een panda is ook heeeeeel goed.
312=500 319=Panda.
- Micha D.
- Forumgebruiker
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
Re: Micha's blauwe monster
Bedankt allemaal voor de reacties .
Weet ik, was ook een grapje . Vooral een grapje richting m'n broer, die een smetteloze witte Alfa Romeo 155 1.7 T-spark rijdt uit 1994 met zwarte bumpers.erguly schreef:Een ding zie je ongeloofelijk fout.
Alfa Romeo bouwt al jaren oerbetrouwbare en degelijke autos.
Kijk maar eens op mp naar 156 en 166 modellen met 3 a 400.000 km op het klokkie.
Toegegeven,een panda is ook heeeeeel goed.
Re: Micha's blauwe monster
Hadden de latere bouwjaren 85-86 van dit type niet deze velgen standaard, gelijk aan de Uno 45?
- Micha D.
- Forumgebruiker
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
Re: Micha's blauwe monster
Naar mijn weten kwamen deze velgen er onder bij de overgang van Oer naar Classic. Maar ik kan het mis hebben. Ik vind de oude velgen mooier, dus die komen er hoe dan ook onder .
- martin.cc
- Forumgebruiker
- Berichten: 684
- Lid geworden op: 17 aug 2011 14:45
- 1e Panda-achtige: 1.o cl 1993 Ratpanda met nu 110000 km
- 2e Panda-achtige: Saab 9-5 SE 2.0t (1998)
- Locatie: amersfoort
Re: Micha's blauwe monster
Gefeliciteerd. Ik zeg ff verlagen, schuurmachine erbij en welkom bij de club!
Rat is how we roll!
Rollin' on steelies!
Rollin' on steelies!
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Micha's blauwe monster
moderne velgen kwamen ergens in 1984/5. Maar precies weten doe ik het niet, het is nogal een grijs gebied.
- Micha D.
- Forumgebruiker
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
Re: Micha's blauwe monster
Bedankt Martin, deze gaat echt niet omlaag . Misschien dat er ooit een tweede Panda komt die omlaag gaat.
Zo, vandaag eens lekker aan de slag gegaan. Omdat het linkerslot was vervangen door een Marbella slot en ik van diezelfde Marbella ook het slot had van de achterklep en van de passagiersdeur leek het me een goed plan om die vandaag maar eens erin te gaan zetten. Te beginnen met het slot van de achterklep. Geen probleem, met drie boutjes was het slot eruit. Nu het andere slot erin. Hmm, dat past niet.
Nee, dat past echt niet, daar moet even een andere oplossing voor komen.
IMGP9893 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Nou, dan maar het slot van de passagiersdeur vervangen, dan kan ik in ieder geval een sleutel gebruiken voor links en rechts. De bekleding zat vast met van die leuke plastic dopjes, dus na flink trekken kwamen die los (geen eentje kapot, jeej), plastic matje wat erachter zat eraf getrokken en toen het slot los gemaakt (zat vast met een metalen schuifje aan de binnenkant van de deur.
Nou, dat ziet er allemaal nog wel prima uit.
IMGP9901 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Eigenlijk zou voor de goeiigheid ook eens het raammechanisme gesmeerd moeten worden, maar daar kon ik nu even niet zo handig bij.
Van binnen zit het allemaal netjes in de tectiel en geen roest, prima dus.
IMGP9907 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Prima, ‘nieuw’ slot erin en alles weer opbouwen.
IMGP9916 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Prachtig .
IMGP9917 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Volgende ‘klus’, motorkap scoop eraf. Dat was een kwestie van vier schroefjes. Zonder heeft mijn voorkeur.
Van:
IMGP9897 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Naar:
IMGP9899 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Dan de linker deur. Het slot daarvan gaat lastig terug als je hem in druk, even kijken of we daar wat aan kunnen doen.
Het paneel aan de linkerkant zat trouwens vast met drie schroefjes, niet erg netjes, kijken of daar een nieuw paneeltje voor te vinden is.
IMGP9906 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Ook daaronder nog ik goede staat.
IMGP9907 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Hmm, aan het slot zelf kon ik weinig geks ontdekken. Dan zal het wel aan de bevestiging liggen, die is natuurlijk wat ontwricht door de inbraakpoging. Het leek mij wel handig om verdere roest te voorkomen in dit geval, dus ik heb er maar even hammerite opgezet, niet erg mooi, wel effectief.
IMGP9918 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Even laten drogen en het slot kan er weer in.
IMGP9921 (klein) by Micha Panda, on Flickr
De binnenbekleding heb ik er maar even uitgelaten omdat ik binnenkort toch die inbraakschade weg wil werken om het slot weer helemaal goed vast te zetten.
Nu de hammerite er toch stond meteen maar even een stuk gedaan wat net gelast was door de verkoper. Het stond nu alleen in de zinkprimer.
Voor:
IMGP9902 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Na:
IMGP9903 (klein) by Micha Panda, on Flickr
En meteen maar wat andere plekjes even een likje meegegeven. Geen ernstige plekken, dus dat wil ik graag zo houden.
IMGP9922 (klein) by Micha Panda, on Flickr
IMGP9923 (klein) by Micha Panda, on Flickr
IMGP9924 (klein) by Micha Panda, on Flickr
IMGP9925 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Onder de motorkap moet ik even blijven opletten, want daar komt het wel naar boven. Binnenkort maar even schuren en in de hammerite en daarna tectiel zetten.
IMGP9908 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Bij alle andere foto’s lag er nog geen reservewiel onder de kap, maar die hoort er natuurlijk wel. Daar onder hoort trouwens ook de krik te liggen, maar omdat die op de sensor van de handrem drukt (en dus het lichtje constant blijft branden) ligt de krik nu achterin, lekker ontworpen.
IMGP9909 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Het enige probleempje onder de kap is dat de radiateur koelvloeistof spuit. Volgens een Pandaclubber kon dat of het rubber van de dop zijn (waardoor bij het warm worden van de kvs (en dus het uitzetten) het rubber lekt) of het slangetje naar het expansievat is verstopt waardoor er een druk ontstaat en de beveiliging van de radiateur (die zich in de dop bevindt) de kvs eruit spuit. Ten eerst het rubber er maar eens uitgehaald, maar dat was volledig vergaan.
IMGP9910 (klein) by Micha Panda, on Flickr
IMGP9913 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Dat er dus maar uit gepeuterd, waardoor er een metaal op metaal sluiting ontstaat, maar dat is ook niet optimaal, hij spuit nog steeds een beetje. Morgen even kijken of ik een rubber kan scoren bij de locale garage of een hele dop (ik weet niet of die een beetje universeel is). Als dat niet lukt cross ik wel even langs de Fiat-dealer, misschien hebben die nog wat liggen.
IMGP9915 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Nog niet toegekomen aan polijsten (wat wel het plan was), maar dat komt nog wel.
Zo, vandaag eens lekker aan de slag gegaan. Omdat het linkerslot was vervangen door een Marbella slot en ik van diezelfde Marbella ook het slot had van de achterklep en van de passagiersdeur leek het me een goed plan om die vandaag maar eens erin te gaan zetten. Te beginnen met het slot van de achterklep. Geen probleem, met drie boutjes was het slot eruit. Nu het andere slot erin. Hmm, dat past niet.
Nee, dat past echt niet, daar moet even een andere oplossing voor komen.
IMGP9893 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Nou, dan maar het slot van de passagiersdeur vervangen, dan kan ik in ieder geval een sleutel gebruiken voor links en rechts. De bekleding zat vast met van die leuke plastic dopjes, dus na flink trekken kwamen die los (geen eentje kapot, jeej), plastic matje wat erachter zat eraf getrokken en toen het slot los gemaakt (zat vast met een metalen schuifje aan de binnenkant van de deur.
Nou, dat ziet er allemaal nog wel prima uit.
IMGP9901 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Eigenlijk zou voor de goeiigheid ook eens het raammechanisme gesmeerd moeten worden, maar daar kon ik nu even niet zo handig bij.
Van binnen zit het allemaal netjes in de tectiel en geen roest, prima dus.
IMGP9907 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Prima, ‘nieuw’ slot erin en alles weer opbouwen.
IMGP9916 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Prachtig .
IMGP9917 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Volgende ‘klus’, motorkap scoop eraf. Dat was een kwestie van vier schroefjes. Zonder heeft mijn voorkeur.
Van:
IMGP9897 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Naar:
IMGP9899 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Dan de linker deur. Het slot daarvan gaat lastig terug als je hem in druk, even kijken of we daar wat aan kunnen doen.
Het paneel aan de linkerkant zat trouwens vast met drie schroefjes, niet erg netjes, kijken of daar een nieuw paneeltje voor te vinden is.
IMGP9906 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Ook daaronder nog ik goede staat.
IMGP9907 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Hmm, aan het slot zelf kon ik weinig geks ontdekken. Dan zal het wel aan de bevestiging liggen, die is natuurlijk wat ontwricht door de inbraakpoging. Het leek mij wel handig om verdere roest te voorkomen in dit geval, dus ik heb er maar even hammerite opgezet, niet erg mooi, wel effectief.
IMGP9918 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Even laten drogen en het slot kan er weer in.
IMGP9921 (klein) by Micha Panda, on Flickr
De binnenbekleding heb ik er maar even uitgelaten omdat ik binnenkort toch die inbraakschade weg wil werken om het slot weer helemaal goed vast te zetten.
Nu de hammerite er toch stond meteen maar even een stuk gedaan wat net gelast was door de verkoper. Het stond nu alleen in de zinkprimer.
Voor:
IMGP9902 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Na:
IMGP9903 (klein) by Micha Panda, on Flickr
En meteen maar wat andere plekjes even een likje meegegeven. Geen ernstige plekken, dus dat wil ik graag zo houden.
IMGP9922 (klein) by Micha Panda, on Flickr
IMGP9923 (klein) by Micha Panda, on Flickr
IMGP9924 (klein) by Micha Panda, on Flickr
IMGP9925 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Onder de motorkap moet ik even blijven opletten, want daar komt het wel naar boven. Binnenkort maar even schuren en in de hammerite en daarna tectiel zetten.
IMGP9908 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Bij alle andere foto’s lag er nog geen reservewiel onder de kap, maar die hoort er natuurlijk wel. Daar onder hoort trouwens ook de krik te liggen, maar omdat die op de sensor van de handrem drukt (en dus het lichtje constant blijft branden) ligt de krik nu achterin, lekker ontworpen.
IMGP9909 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Het enige probleempje onder de kap is dat de radiateur koelvloeistof spuit. Volgens een Pandaclubber kon dat of het rubber van de dop zijn (waardoor bij het warm worden van de kvs (en dus het uitzetten) het rubber lekt) of het slangetje naar het expansievat is verstopt waardoor er een druk ontstaat en de beveiliging van de radiateur (die zich in de dop bevindt) de kvs eruit spuit. Ten eerst het rubber er maar eens uitgehaald, maar dat was volledig vergaan.
IMGP9910 (klein) by Micha Panda, on Flickr
IMGP9913 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Dat er dus maar uit gepeuterd, waardoor er een metaal op metaal sluiting ontstaat, maar dat is ook niet optimaal, hij spuit nog steeds een beetje. Morgen even kijken of ik een rubber kan scoren bij de locale garage of een hele dop (ik weet niet of die een beetje universeel is). Als dat niet lukt cross ik wel even langs de Fiat-dealer, misschien hebben die nog wat liggen.
IMGP9915 (klein) by Micha Panda, on Flickr
Nog niet toegekomen aan polijsten (wat wel het plan was), maar dat komt nog wel.