Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Micha's blauwe monster

Alles met betrekking tot de Oerpanda

Moderator: michiel van g.

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Micha's blauwe monster

Bericht door Ivo »

Het goede nieuws is dat we binnenkort mooie foto's zien van een blok revisie! Als alles blijft werken zou het ook saai zijn. Het is alleen dat vaak het hele wagenpark in één keer besluit niet te werken..
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Micha's blauwe monster

Bericht door Micha D. »

Vandaag maar weer even verder gegaan met de Panda. Afgelopen week al het omliggende al weggehaald, dat wil zeggen luchtfilterhuis, carburateur, dynamo, waterpomp, thermostaat, ontsteking, uitlaatspruitstuk, koppelingskabel, schakelstangen, koelwaterslangen, radiateur, een paar stroomkabels, een paar sensorkabels en de kilometerkabel. Dan ben je eigenlijk al een heel eind. Vrijdagmiddag even snel de kop los gehaald, dat is letterlijk 10 minuten werk als je alles al los hebt liggen (kleppendeksel eraf, tuimelaarsasje eraf, stoterstangen eruit en je draait zo alle 10 de kopbouten los).

Enfin, vandaag begonnen we zo.

Afbeelding

Eigenlijk hoefden alleen de assen er nog maar onderuit. Dat is ook niet zo gek veel werk, even *piep* om de hoek te halen, uiteindelijk rechts de fusee even los gehaald omdat dat makkelijker was. Maar als dat allemaal los in dan ligt dit eigenlijk in een paar minuten op de grond.

Afbeelding

Op de redneckmanier gedaan, eerst een bruggetje gemaakt van hout om onder de motor te leggen, houten latjes aan de voor en achterkant op het pasvlak waar normaal de carterpan op zit en een houten plank erop waar de krik onder kan. Dat is nodig om de motor te ondersteunen, maar de krukas wel vrij te houden. Het houten knutselwerkje zie je links liggen.

Afbeelding

Dan hou je een groot gat over...

Afbeelding

En een kofferbak vol met onderdelen. Uiteraard alles goed schoongemaakt van buiten (koelvloeistofreservoir moet nog van binnen, even kijken hoe ik dat ga aanpakken). De meeste onderdelen zagen er weer heel netjes uit. Ik wil graag het blok ook in een kleurtje spuiten, maar ik ben er nog niet helemaal uit wat precies, ik zat te denken aan Fiat oliefilter blauw, maar ik weet het nog niet zeker.

Toen de garage maar even goed schoon gemaakt :D.

Afbeelding

Leuke 4x4 uitstraling zo.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Micha's blauwe monster

Bericht door Ivo »

Lekker bezig! Ik voel mij wel een beetje aangesproken over de blok-demontage-methode. Dit is een legitieme manier en niet houtje touwtje! Nou ja, wel hout..

Blok en bakken zien er nog best schoon uit, scheelt weer poetsen. Cilinderkop ziet er al hélemaal glanzend uit :P. Wel lekker dat je het grondig aanpakt!
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Sjon77
Forumgebruiker
Berichten: 149
Lid geworden op: 07 jan 2014 13:50

Re: Micha's blauwe monster

Bericht door Sjon77 »

Een luchtgekoelde VW motor laat men ook op de krik naar beneden zakken, zonder houtje: prima methode.

Tip: zonder homokineten is 't beter om niet te rollen met de auto, de wiellagers zitten nu niet opgesloten en vinden dit niet zo fijn.

Plaats reactie

Terug naar “Oerpanda”