Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Onderhoud seat panda 35
Moderator: michiel van g.
- alfredo
- Clublid
- Berichten: 675
- Lid geworden op: 19 apr 2004 00:00
- 1e Panda-achtige: seat panda 35 cabriolet 1984
- 2e Panda-achtige: selecta 1100 1991
- Locatie: smilde, 9422
Onderhoud seat panda 35
Hallo iedereen,
Hoe vaak vervangen jullie onderdelen zoals contact-puntjes, verdeel-rotor, verdeel-kap, condensator enz.
Ik wil namelijk niet door zulke dingetjes stil komen te staan maar onnodig vervangen is natuurlijk ook niet de bedoeling.
Wanneer zijn ze versleten of onbetrouwbaar zodat ik ze beter vervangen kan?
En welk merk is het beste om ze mee te vervangen?
Groetjes Alfredo
Hoe vaak vervangen jullie onderdelen zoals contact-puntjes, verdeel-rotor, verdeel-kap, condensator enz.
Ik wil namelijk niet door zulke dingetjes stil komen te staan maar onnodig vervangen is natuurlijk ook niet de bedoeling.
Wanneer zijn ze versleten of onbetrouwbaar zodat ik ze beter vervangen kan?
En welk merk is het beste om ze mee te vervangen?
Groetjes Alfredo
Ik weet niet alles, maar wel veel. Schopt mijn reactie jou tegen het zere been? Lees er dan gerust overheen...
- alfredo
- Clublid
- Berichten: 675
- Lid geworden op: 19 apr 2004 00:00
- 1e Panda-achtige: seat panda 35 cabriolet 1984
- 2e Panda-achtige: selecta 1100 1991
- Locatie: smilde, 9422
Re: Onderhoud seat panda 34
Blijft lekker rustig hier, denk dat hier dus weinig naar gekeken word.
Preventief vervang ik oa contact punjes, condensator, rotor , verdeelkap en bobine
Bougie's en bougie kabels zijn al vervangen dus die laat ik mooi zitten.
Ook vervang ik lucht, benziene en oliefilter icm natuurlijk verse olie.
Zo hoop ik eind mei probleemloos luxenburg weer te halen.
Alfredo
Preventief vervang ik oa contact punjes, condensator, rotor , verdeelkap en bobine
Bougie's en bougie kabels zijn al vervangen dus die laat ik mooi zitten.
Ook vervang ik lucht, benziene en oliefilter icm natuurlijk verse olie.
Zo hoop ik eind mei probleemloos luxenburg weer te halen.
Alfredo
Laatst gewijzigd door alfredo op 07 mei 2013 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik weet niet alles, maar wel veel. Schopt mijn reactie jou tegen het zere been? Lees er dan gerust overheen...
- exprezzo
- Forumgebruiker
- Berichten: 1456
- Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
- 1e Panda-achtige: panda 100hp
- Locatie: apeldoorn
- Been thanked: 1 time
Re: Onderhoud seat panda 34
ik zelf heb nu al heel wat preventief vervangen,
waterpomp en riemen,lamba,bougies,luchtfilter,
bobines zijn bestelt,thermostaat net binnen.
gewoon uit voorzorg,mocht er iets zijn ,kun je een hoop dingen wegstrepen,alhoewel..
maar geeft net iets meer rust,die rekeningen bij de garage geloof ik wel.
nu hou ik het zelf in de hand,en scheelt btw en arbeidsloon.
grt exprezzo.
waterpomp en riemen,lamba,bougies,luchtfilter,
bobines zijn bestelt,thermostaat net binnen.
gewoon uit voorzorg,mocht er iets zijn ,kun je een hoop dingen wegstrepen,alhoewel..
maar geeft net iets meer rust,die rekeningen bij de garage geloof ik wel.
nu hou ik het zelf in de hand,en scheelt btw en arbeidsloon.
grt exprezzo.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 388
- Lid geworden op: 23 okt 2011 23:42
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella 0.9 1997
- Locatie: Laag Zuthem
Re: Onderhoud seat panda 34
Als de bobine puntjes scheef ongelijk afslijten, of als ze bijna helemaal kaal zijn, dan moet je ze vervangen.
Seat Marbella 0.9 '97
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Onderhoud seat panda 34
Deze week de blauwe panda gereden na 4 maanden stil stand. En dat ging prima. Hij reed beter na het
wegschrapen van de corrosie van de verdelerkappuntjes.
Verder zou ik de bougies eruit halen en de contact punten schoonmaken en stellen.
Preventief vervangen doe ik eigenlijk zelden, maar dat is een budget kwestie.
wegschrapen van de corrosie van de verdelerkappuntjes.
Verder zou ik de bougies eruit halen en de contact punten schoonmaken en stellen.
Preventief vervangen doe ik eigenlijk zelden, maar dat is een budget kwestie.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- lanser54
- Forumgebruiker
- Berichten: 3493
- Lid geworden op: 27 aug 2010 00:50
- 1e Panda-achtige: Rudolpf FiatPanda 45 1.4Diesel Rood 1984
- Locatie: Noord-Beveland
- Been thanked: 1 time
Re: Onderhoud seat panda 34
Als je de contakt puntjes vervangt , kan je beter ook de Ontsteking stellen ,
Na 3000 km is het fiber van de contactpunten een eind versleten , en komen de puntjes steeds dichter naar elkaar toe
En kan je de contactpuntjes beter even nastellen , met een voeler maat
Meen dat er electronische ontstekingen , te koop zijn , die de contactpunten compleet vervangen
Na een keer de ontsteking , goed af te stellen ben je van dat probleem af .
Controleer ook de vacuüm vervroeger , lurk test of gewoon vervangen door een nieuwe , kan veel brandstof schelen
Na 3000 km is het fiber van de contactpunten een eind versleten , en komen de puntjes steeds dichter naar elkaar toe
En kan je de contactpuntjes beter even nastellen , met een voeler maat
Meen dat er electronische ontstekingen , te koop zijn , die de contactpunten compleet vervangen
Na een keer de ontsteking , goed af te stellen ben je van dat probleem af .
Controleer ook de vacuüm vervroeger , lurk test of gewoon vervangen door een nieuwe , kan veel brandstof schelen
Fiat Panda 45 D Rood 26-11-1984 Belasting Vrij PVDA Bedankt 40 jaar/ Diesel verbruik gemiddeld 1 op 26,25
- alfredo
- Clublid
- Berichten: 675
- Lid geworden op: 19 apr 2004 00:00
- 1e Panda-achtige: seat panda 35 cabriolet 1984
- 2e Panda-achtige: selecta 1100 1991
- Locatie: smilde, 9422
Re: Onderhoud seat panda 34
Loopt weer als een zonnetje, alleen is nu de tankmeter er weer eens mee opgehouden.
Denk dat ik die mooi laat zitten tot na luxenburg gewoon elke 300 km tanken zou toch ook goed moeten gaan
Of er moet iemand zijn die nog een hele goede heeft liggen dan kan ik er nog eens over denken om weer de tank eronder vandaan te halen.
Alfredo
Denk dat ik die mooi laat zitten tot na luxenburg gewoon elke 300 km tanken zou toch ook goed moeten gaan
Of er moet iemand zijn die nog een hele goede heeft liggen dan kan ik er nog eens over denken om weer de tank eronder vandaan te halen.
Alfredo
Ik weet niet alles, maar wel veel. Schopt mijn reactie jou tegen het zere been? Lees er dan gerust overheen...
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Onderhoud seat panda 34
Ik had het probleem met de tankmeter ook. Hij bleef vol aangeven maar dat was ie niet.
Er zit een soort anti-schommel mechanisme in, een soort zuigertje. Ik heb dat hele ding los gemaakt... Nu zie je wel het wijzertje schommelen als je over een hobbel rijdt, maar hij doet het gewoon... Verder heb ik ook een luikje gemaakt boven de vlotter om er weer bij te kunnen. Marbella's van 1997-1998 hebben dat ook, dus van zo'n exemplaar het dekseltje gemaakt. Ziet er precies origineel uit.
Er zit een soort anti-schommel mechanisme in, een soort zuigertje. Ik heb dat hele ding los gemaakt... Nu zie je wel het wijzertje schommelen als je over een hobbel rijdt, maar hij doet het gewoon... Verder heb ik ook een luikje gemaakt boven de vlotter om er weer bij te kunnen. Marbella's van 1997-1998 hebben dat ook, dus van zo'n exemplaar het dekseltje gemaakt. Ziet er precies origineel uit.
- alfredo
- Clublid
- Berichten: 675
- Lid geworden op: 19 apr 2004 00:00
- 1e Panda-achtige: seat panda 35 cabriolet 1984
- 2e Panda-achtige: selecta 1100 1991
- Locatie: smilde, 9422
Re: Onderhoud seat panda 34
Heb je ook foto''s van dat dekseltje, de vloer is nogal ribbelig daar waar het luikje zou moeten komen.
Zou natuurlijk wel de makkelijkste oplossing zijn, en dan gelijk een andere meter er in .
Alfredo
Zou natuurlijk wel de makkelijkste oplossing zijn, en dan gelijk een andere meter er in .
Alfredo
Ik weet niet alles, maar wel veel. Schopt mijn reactie jou tegen het zere been? Lees er dan gerust overheen...
- lanser54
- Forumgebruiker
- Berichten: 3493
- Lid geworden op: 27 aug 2010 00:50
- 1e Panda-achtige: Rudolpf FiatPanda 45 1.4Diesel Rood 1984
- Locatie: Noord-Beveland
- Been thanked: 1 time
Re: Onderhoud seat panda 34
Misschien heb je hier wat aan , heb het bij mijn Marbelle naar injectie ook zo gemaaktalfredo schreef:Heb je ook foto''s van dat dekseltje, de vloer is nogal ribbelig daar waar het luikje zou moeten komen.
Zou natuurlijk wel de makkelijkste oplossing zijn, en dan gelijk een andere meter er in .
Alfredo
http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... &start=195" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bijlagen
-
- Inspectieluik%20gat%201.JPG (144.09 KiB) 1827 keer bekeken
Fiat Panda 45 D Rood 26-11-1984 Belasting Vrij PVDA Bedankt 40 jaar/ Diesel verbruik gemiddeld 1 op 26,25
- alfredo
- Clublid
- Berichten: 675
- Lid geworden op: 19 apr 2004 00:00
- 1e Panda-achtige: seat panda 35 cabriolet 1984
- 2e Panda-achtige: selecta 1100 1991
- Locatie: smilde, 9422
Re: Onderhoud seat panda 34
Wat is de benodigde diameter om de tankmeter eruit te krijgen ?
Alfredo
Alfredo
Ik weet niet alles, maar wel veel. Schopt mijn reactie jou tegen het zere been? Lees er dan gerust overheen...
- lanser54
- Forumgebruiker
- Berichten: 3493
- Lid geworden op: 27 aug 2010 00:50
- 1e Panda-achtige: Rudolpf FiatPanda 45 1.4Diesel Rood 1984
- Locatie: Noord-Beveland
- Been thanked: 1 time
Re: Onderhoud seat panda 34
Zal kijken , dacht 120 mm . maar mischien kan ik nog een tekening vinden er vanalfredo schreef:Wat is de benodigde diameter om de tankmeter eruit te krijgen ?
Alfredo
het ligt precies in het midden van de ribbel het center punt ,
Fiat Panda 45 D Rood 26-11-1984 Belasting Vrij PVDA Bedankt 40 jaar/ Diesel verbruik gemiddeld 1 op 26,25
- alfredo
- Clublid
- Berichten: 675
- Lid geworden op: 19 apr 2004 00:00
- 1e Panda-achtige: seat panda 35 cabriolet 1984
- 2e Panda-achtige: selecta 1100 1991
- Locatie: smilde, 9422
Re: Onderhoud seat panda 34
Nu ruim een jaar later toch maar de tankmeter vervangen.
Op ebay.Dl een nieuwe kunnen kopen voor 35 euronen.
Dus weer de tank er onder vandaag gehaald en de nieuwe meter geplaatst.
Voor het terug plaatsen eerst de meter getest door beide draadjes aan te sluiten en de hevel te bewegen.
Helemaal NIKS, mmmm en nu ???, zou er dan toch iets anders stuk zijn of een kabel breuk???
Na een nachtje slapen bedacht dat de meter misschien massa moest hebben en dit bleek de oplossing.
Tank er weer onder gehangen en precies 10 liter benzine er in gedaan, En weer NIKS.
Dus, geen massa-contact op de tank zelf, tank aan een zijde laten zakken en vanaf de meter naar de
carroserie een goede massa gemaakt. Nu gelijk ook maar het terugslagklepje tussen de aanvoerleiding gezet.
Deze lag ook al maanden te wachten en werd dus ook nog bijna vergeten.
Nu werkt de meter weer goed, dus afbouwen en vol tanken zodat gelijk de inhoud bekend is.
Maar ja het zou ook eens meezitten, totaal geen leven in de panda, wat zou er loos zijn?
Eerst maar eens meten, er is stroom op de aanvoerkabel van de startmotor en de geschakelde draad geeft ook stroom???
Startmotor stuk??? Dus die er af gehaald en nogmaals met startkabels getest en Goed bevonden.
Terug geplaatst en weer NIKS. Vreemd, zou er dan ook hier geen massa zijn?
Met een startkabel de -pool met het motorblok verbonden en in een keer starten!!!
Oude massakabel opgepoetst en voor het onzekere een nieuwe erbij geplaatst.
Op naar het tank station en daar nog een wonderlijke 25,05 liter 98 erbij in gedaan.
Tankinhoud is dus 35 liter incl vul slang.
Nu gaan we er vanuit dat hij het komende week ons naar de Ardennen zal brengen zonder problemen.
Alfredo
Op ebay.Dl een nieuwe kunnen kopen voor 35 euronen.
Dus weer de tank er onder vandaag gehaald en de nieuwe meter geplaatst.
Voor het terug plaatsen eerst de meter getest door beide draadjes aan te sluiten en de hevel te bewegen.
Helemaal NIKS, mmmm en nu ???, zou er dan toch iets anders stuk zijn of een kabel breuk???
Na een nachtje slapen bedacht dat de meter misschien massa moest hebben en dit bleek de oplossing.
Tank er weer onder gehangen en precies 10 liter benzine er in gedaan, En weer NIKS.
Dus, geen massa-contact op de tank zelf, tank aan een zijde laten zakken en vanaf de meter naar de
carroserie een goede massa gemaakt. Nu gelijk ook maar het terugslagklepje tussen de aanvoerleiding gezet.
Deze lag ook al maanden te wachten en werd dus ook nog bijna vergeten.
Nu werkt de meter weer goed, dus afbouwen en vol tanken zodat gelijk de inhoud bekend is.
Maar ja het zou ook eens meezitten, totaal geen leven in de panda, wat zou er loos zijn?
Eerst maar eens meten, er is stroom op de aanvoerkabel van de startmotor en de geschakelde draad geeft ook stroom???
Startmotor stuk??? Dus die er af gehaald en nogmaals met startkabels getest en Goed bevonden.
Terug geplaatst en weer NIKS. Vreemd, zou er dan ook hier geen massa zijn?
Met een startkabel de -pool met het motorblok verbonden en in een keer starten!!!
Oude massakabel opgepoetst en voor het onzekere een nieuwe erbij geplaatst.
Op naar het tank station en daar nog een wonderlijke 25,05 liter 98 erbij in gedaan.
Tankinhoud is dus 35 liter incl vul slang.
Nu gaan we er vanuit dat hij het komende week ons naar de Ardennen zal brengen zonder problemen.
Alfredo
Ik weet niet alles, maar wel veel. Schopt mijn reactie jou tegen het zere been? Lees er dan gerust overheen...
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer: