Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

electronische ontsteking op oerpanda's

Alles met betrekking tot de Oerpanda

Moderator: michiel van g.

Plaats reactie
Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

electronische ontsteking op oerpanda's

Bericht door Paul4x4 »

dag allemaal,

ik ben op zoek naar iemand die heel veel weet over de motoren van onze oudjes

843cc
903cc
965cc

het gaat om de stroomverdeler
is die voor al deze motoren van dezelfde constructie?
daarmee bedoel ik specifiek, of dat ze qua vorm hetzelfde zijn. dat ze een andere vervroeging hebben, dat maakt niet uit, ook niet tot hoeveel toeren etc.

ik ben bezig met het achterhalen, of productie van electronische ontsteking haalbaar is. er moet genoeg vraag naar zijn of gecreeerd worden.
de producent kan er gewoon wat electronica in zetten, zodat je de ontstekingskarakteristiek kan aanpassen voor het model/type van jou keuze

ik denk bijvoorbeeld, aan de Fiat 850, de 127, en waar zitten deze motoren nog meer in gemonteerd?
als iemand deze stroomverdelers heeft liggen en er foto's van kan maken, ben ik al een heel eind geholpen.

bedankt voor het meedenken

Paul

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: electronische ontsteking op oerpanda's

Bericht door Pinda1000 »

Paul,

Er zijn voor deze motoren verschillende merken verdelers, Marelli, Bosch, Ducelier en nog een paar andere. Zover ik weet zijn deze verschillende merken uitwisselbaar met elkaar kwa aansluiting op het blok, ik heb vroeger wel eens een Ducelier vervangen voor een Marelli (of andersom... :? ) omdat de contacthoek van de ene makkelijker van buitenaf is te verstellen met een inbussleuteltje bij draaiende motor.

De A112 Abarth 70HP heeft een elektronische ontsteking van Marelli en die bestaat uit een verdeler met daarin ipv de contactpuntjes een 4 armige rotor die dmv een hallsensor en wat andere electronica de bobine aanstuurt. Er zit dus nog wel een rotor en verdeelkap op. Deze verdeler past zonder aanpassingen in de 843cc, 903cc en 965cc. Bij deze verdeler wordt de vervroeging ook nog op de conventionele manier dwz met gewichtjes en veertjes verzorgd.

Er zijn voor het ombouwen van contactpunt naar contactpuntloos ook diverse setjes te koop die je zelf vrij makkelijk kan inbouwen bijvoorbeeld Hotspark of Pertronix. 123Ignition heeft waarschijnlijk ook wel iets.

http://www.hot-spark.eu/dutch/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Pinda1000 op 01 okt 2014 01:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: electronische ontsteking op oerpanda's

Bericht door michiel van g. »

http://www.scuderiatopolino.com/3-8-ignition.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: electronische ontsteking op oerpanda's

Bericht door zwrtw »

Ik heb een Pertronix setje in de originele Panda 34 ontsteking. Destijds moest dat wel door een importeur van pertronix ( ik dacht in Zeewolde) pas gemaakt worden. Dat koste niets voor mij, want hij redeneerde dat hij weer een extra auto-type kon bedienen. Dus als het goed is, is er nu een kant-en-klaar setje voor.
Het is een Minarelli verdeler. Ik heb de vervroeging aangepast i.v.m. de ombouw naar het Abarth blok. Ik rijd met deze ontsteking sinds begin 2010 rond en het werkt perfect.

Edit:
Mocht er een redelijk betaalbare ontsteking op de markt komen waar ik zelf m'n eigen vervroegingscurve in kan programmeren, zou ik interesse hebben. (Ik dacht dat sommige 123 ontstekingen dat hebben)
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: electronische ontsteking op oerpanda's

Bericht door Pinda1000 »

zwrtw schreef:Ik heb een Pertronix setje in de originele Panda 34 ontsteking. Destijds moest dat wel door een importeur van pertronix ( ik dacht in Zeewolde) pas gemaakt worden. Dat koste niets voor mij, want hij redeneerde dat hij weer een extra auto-type kon bedienen. Dus als het goed is, is er nu een kant-en-klaar setje voor.
Het is een Minarelli verdeler. Ik heb de vervroeging aangepast i.v.m. de ombouw naar het Abarth blok. Ik rijd met deze ontsteking sinds begin 2010 rond en het werkt perfect.

Edit:
Mocht er een redelijk betaalbare ontsteking op de markt komen waar ik zelf m'n eigen vervroegingscurve in kan programmeren, zou ik interesse hebben. (Ik dacht dat sommige 123 ontstekingen dat hebben)
Wijnand, waarom heb je de orginele Abarth ontsteking niet gebruikt, omdat je die niet had? Wat heb je aan de vervroeging aangepast, eerder vervroegen en/of meer vervroegen? En hoe is die klopsensor daarop aangesloten?

Ik zal eens navragen of er een betaalbare (wat versta je onder betaalbaar?) set bestaat waarbij je de curve zelf kan aanpassen.

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: electronische ontsteking op oerpanda's

Bericht door zwrtw »

@Panda 1000: ik had i.d.d. geen originele ontsteking bij het Abarth blok. De vervroegingscurve van het Abarth blok vervroegt minder sterk en blijft over de toeren range steeds verder vervroegen (curve C van het plaatje).

Wat betreft de klopsensor met bijbehorend brein: http://www.jandssafeguard.com/
Kost het e.e.a., maar is goedkoper dan motorschade wegens pingelen...

De "123 Tune" ontsteking staat me erg aan, maar er is geen passend exemplaar voor onze fiatjes. Best vreemd, de fiat 600 (Abarth) en alle afgeleiden van het blok zou toch best interessant kunnen zijn qua aantallen.

Eén van de redenen dat ik best een andere ontsteking zou willen is dat er dan ook een vacuüm vervroeging op kan (last afhankelijk ontstekingstijdstip). Met het Abarth blok en de vervroegingscurve niet aangepast kon ik bij rustig rijden 1 op 17 halen (veel gas geven kon ook niet wegens pingelen...). Dat was domweg omdat de ontsteking een stuk vroeger stond bij pakweg 100 km/h in de 5. Met de "goede" vervroegingscurve is het verbruik nauwelijks zuiniger te krijgen dan 1 op 15 bij 90 tot 100 km/h, bij 120 km/h zit het verbruik nog steeds aan 1 op 14. Langzamer rijden scheelt dus bijna niets! Met vacuum vervroeging zou de ontsteking bij deellast veel vroeger kunnen en bij vollast naar het huidige tijdstip kunnen. Dat zou het verbruik sterk verbeteren.

Edit: nog een plaatje van de vervroegingscurves uit een fiat Panda vraagbaak van Olyslager bijgevoegd. Wellicht handig voor Paul 4x4 en zijn ontsteking-fabrikant zoektocht...
Bijlagen
A112 abarth centrifugaalvervroeging.jpg
P1010058.gif
P1010058.gif (183.72 KiB) 2512 keer bekeken
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: electronische ontsteking op oerpanda's

Bericht door Paul4x4 »

hardstikke mooi mensen!

echter, ik ben niet zo technisch dat ik dit allemaal begrijp. wil ik ook niet
ik zoek ook nog plaatjes
van de losse stroomverdelers, van de 903cc heb ik. als die van bijvoorbeeld de Fiat 850 qua uiterlijk exact hetzelfde is, dan kan er genoeg markt gecreeerd worden, ,waardoor een (desnoods éénmalige) serie gemaakt kan worden. dan heb ik het over 100 stuks.

dat lukt niet binnen onze club, maar als we er wat andere types kunnen bijsprokkelen, wellicht wordt het dan toch interessant

en zoals Wijnand schrijft; 123 maakt bijvoorbeeld de 'tune', waarbij je zelf de vervroegingscurve geheel kan instellen.
als je dan 1 stroomverdelermodel kan maken, waarbij je van alles kunt instellen zoals dat bij jou motortype past, dan zou dat geweldig zijn.
dat kost dan wel wat, maar je hebt wél een nieuwe verdeler, waarbij de verdeleras recht is, niets uitgesleten dus hij draait ook mooi rond, de motor loopt veel mooier, en het verbruik daalt dan ook in de meeste gevallen.

Paul

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: electronische ontsteking op oerpanda's

Bericht door michiel van g. »

Wijnand, heeft jouw ontsteking geen vacuümvervroeging dan? Een Marbella-ontsteking heeft dat standaard, naast de mechanische vervroeging.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: electronische ontsteking op oerpanda's

Bericht door zwrtw »

@ Michiel: nee, de Panda 34 verdeler heeft geen vacuum vervroeger. De Marbella i.d.d. wel. Ik heb al een tijd zo'n verdeler liggen, maar de magneet van de elektronische ontsteking van de 34 past niet op de Bella. Dat vereist dus verbouwen, maar daar heb ik nog geen zin voor gemaakt. Als Paul 4x4 een 123 tune weet te organiseren, dan doe ik dat...

@Paul4x4: hierbij foto's van de Minarelli verdeler van de Panda 34 op een blok van de Autobianchi/Lancia A112 Abarth. Je zou buiten Panda 34 en 45 ook A112 rijders helpen, fiat 850, fiat 127 903cc, oudere Marbella's, en ik denk ook fiat 600 viercilinders, maar dat weet ik niet 100% zeker (en dus ook Zastava klonen).

Overigens: met het blikken Panda 34 klepdeksel kon je de verdeler laten zitten en het klepdeksel verwijderen (maar daar was wel een "foefje" voor nodig). Met het Abarth klepdeksel moet de verdeler eruit. Erg onhandig...
Bijlagen
verdeler1.gif
verdeler1.gif (199.5 KiB) 2467 keer bekeken
verdeler4.gif
verdeler4.gif (204.52 KiB) 2467 keer bekeken
verdeler3.gif
verdeler3.gif (165.49 KiB) 2467 keer bekeken
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: electronische ontsteking op oerpanda's

Bericht door zwrtw »

En hier nog foto's van een Marbella verdeler (Femsa).
Bijlagen
marbella1.gif
marbella1.gif (243.75 KiB) 2467 keer bekeken
marbella2.gif
marbella2.gif (236.44 KiB) 2467 keer bekeken
marbella3.gif
marbella3.gif (234.31 KiB) 2467 keer bekeken
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: electronische ontsteking op oerpanda's

Bericht door michiel van g. »

ah, juist.
Ik had op mijn Panda 34 een Magneti Marelli ontsteking van een Marbella L geschroefd. Die had ik van de sloop in Velserbroek gehaald. Die had ook vacuüm vervroeging, en dat werkte uitstekend. Ik weet echter niet precies het type. Panda II had er een van Femsa en die was platter. Het exemplaar van Magneti Marelli vrij hoog, en met een blauwe verdeelkap.

Op een Panda 34 ging dat goed.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Plaats reactie

Terug naar “Oerpanda”