Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Erik's Panda 45, 1983, 900

Alles met betrekking tot de Oerpanda

Moderator: michiel van g.

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Mattijs »

Erik` schreef: Ik zie jij ze ook net vervangen hebt. Zoals je kunt zien heb ik die bolle hoezen, jij hebt een nieuwere soort gemonteerd?
Bevallen die een beetje? Ook las ik veel op het forum dat wanneer de ashoezen lekken, ook de keringlager(?) vervangen dient te worden? of zou dat wel meevallen.
ja ik had dezelfde die jij nu hebt, eigenlijk nog steeds aan de rechterkant, alleen kreeg ik nu deze van martin willems! past een stuk beter en er zit een wit-kunststof(misschien nylon?) soort glijlager in met daarna een afsluiting die goed er omheen past! alleen als je de wielen van de grond hebt bij het opkrikken lekt ie wel, maar dat kan omdat de linkeras wat ingesleten is wat richard uitlegt... moet eigenlijk een nieuwe as, maar ik vind hem nog niet hard genoeg lekken om een as op te kop te gaan tikken :mrgreen:
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Erik` »

Vandaag ben ik dus de kleppen wezen stellen en vervolgens met een warme motor ook de ontsteking afgesteld.
Wel kwam ik erachter dat een fout staat in de vraagbaak van meneer Olving.
Zoek de fout,,
Zoek de fout,,
Het plaatje in de vraagbaak is nogal verwarrend, de R van rijrichting klopt, de D van distributie zijde en V van vliegwielzijde kloppen,
maar de omtrek van het blok staat 180 graden gedraaid. Dit is onder andere goed te zien aan het uitstulpinkje waar de verdeler in zit. :|
Wanneer je als oplossing denkt dat je het plaatje dan ondersteboven moet houden, klopt de Rijrichting, D en V niet meer.
Gelukkig maakt het voor de kleppen niet veel verschil deze zijn in ondersteboven als normale stand het zelfde.

Maar uiteindelijk is alles gelukt, en hij loopt weer als een zonnetje.

Morgen toch maar even wat metingen verrichten, er zijn zoveel verschillende maten ashoezen die volgens verschillende website allemaal op mn panda moeten passen. :?

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Pinda1000 »

Dat plaatje van de kop is puur schematisch. Aan de andere kant zit ook een uitstulping waar de thermostaat zit.

Haal je de ontsteking eraf als je de kleppen gaat stellen?

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Erik` »

Pinda1000 schreef:Dat plaatje van de kop is puur schematisch. Aan de andere kant zit ook een uitstulping waar de thermostaat zit.
De thermostaat zit niet in een uitstulping. Ook klopt de contour van de motor precies met die op de afbeelding, alleen zit de afbeelding onderste boven. Daarom was het zo vreemd.
Pinda1000 schreef: Haal je de ontsteking eraf als je de kleppen gaat stellen?
Ja, zonder het verwijderen van de ontsteking krijg de kleppendeksel er niet af.
(natuurlijk heb ik het eerst geprobeerd zonder de ontsteking te verwijderen)
Maar ook in de vraagbaak staat dat men de ontsteking dient te verwijderen bij het stellen van de kleppen.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Pinda1000 »

Het kleppendeksel kan er gewoon af zonder de ontsteking te verwijderen. Klein stuk omhoog eventueel.

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Mattijs »

Dat plaatje in het boek van dhr. Olving klopt inderdaad niet! heb het probleem bij de volgorde van de kopbouten aandraaien gehad, toen zag ik dit ook.
houdt je scherp :wink: :mrgreen:

kleppendeksel kan je inderdaad met flink wat gehannes los krijgen zonder de ontsteking eraf te halen, vervolgens zit dat klereding wel flink in de weg bij het stellen van de kleppen :yes:
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Pinda1000 »

Ik ken niemand die kleppen stelt of kopbouten aantrekt vanaf de achterkant...... :P

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Mattijs »

Dhr. olving zal je eerste zijn dan :mrgreen:
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Pinda1000 »

Ik zal hem even bellen.....

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Erik` »

Het is inmiddels al weer een tijdje stil hier, zo rond m'n panda.
Reden is dat ik maar bleef wachten tot ik eindelijk weer eens foto's kan posten, maar dat duurt helaas maar,, :-(
Echter is er best wat gebeurt en ik kan het niet meer voor mij houden. Ik ben namelijk heerlijk op vakantie geweest met mn auto!
M'n eerste auto vakantie (in m'n uppie), maar zeker niet m'n laatste. 8*)

Ik ben met mn panda naar Engeland gegaan en heb daar (zonder problemen) in drie weken tijd 5500 kilometer gereden.
Dit was al m'n plan voordat ik begon met afstuderen als lichtpuntje aan het einde van de tunnel.
Het heeft me zeker geholpen, dit vooruitzicht.
Van te voren een flink uitgebreid plan gemaakt wat ik allemaal wilde zien en hoe de route globaal moest gaan worden.
M'n ouders sponsorde mij de overtocht en daar ging ik. :D

23-05 Eerst naar Duinkerken, twee uur eerder vertrokken dan nodig was, maar het bleek die ochtend -openeens!- de druktste ochtendspits van dat jaar de worden, (tot dan toe) dus de boot haalde ik bij lange na niet meer.
Toen ik half in de stress vanuit Gent naar de rederij belde, bleek ik een ticket te hebben waarmee ik gratis een boot later kon nemen, ik was in 1 klap weer compleet Zen. Bij de eerste pomp maar even gestopt en een pauze genomen, uiteindelijk was ik zo zen dat ik alsnog moest haasten om de boot later niet missen. :oops:
Die boot naar Dover had ik overigens prima gehaald, en de 10 auto's achter mij ook nog.

Het doel van m'n vakantie was Engeland ontdekken en vele tuinen te bezoeken (ik ben fan van tuinieren enz).
Dit probeerde ik op een enigsinds low-budget achtige wijze, door voornamelijk wild te kamperen en in de auto te slapen.
(iets wat ik overigens ook graag wilde, niets mis met campings, maar het hele zelfstandige sprak mij tijdens de reis erg aan)

In grote lijnen ben ik van Emmeloord naar Duinkerken gereden, toen met de boot naar Dover.
Van Dover naar Dartmoor, toen via Wales, Snowdownia _O_ , The Lake district en Glasgow naar Island of Skye en via Edinborough, Scarborough, Leicester, Oxford en London weer terug naar Dover.

Met m'n Dashcam heb ik van elke dag beelden op m'n laptop gezet, als ik zin heb zal ik deze 100gb nog eens doorspitten en een compilatie proberen te maken. :wink:

Het Links rijden viel mij ontzettend mee, pas in m'n derde week heb ik 1 keer de fout gemaakt door rechts te rijden.
Bij terugkomst in Nederland heb ik overigens vaker de fout gemaakt door opeens links te gaan rijden, vrij verwarrend allemaal.
Maar waar ik in Engeland nog het meeste aan moest wennen waren de vele heuvels en glooiende landschappen. :o Met 45 pk is het niet de lichtste motor van de panda, maar doordat je bij veel heuvels moeten terug schakelen vallen de vele heuvels des te meer op. De spannendste weg die ik heb gereden was de Hardknott pass, hellingspercentages tot 30 %. :shock:
Alles overleeft en de porsche boxter voor mij goed bij kunnen houden, maar wel een 'once in a lifetime'.

Voor nu laat ik het hier even bij al wordt het verhaal zeker nog vervolgt en hopelijk ook snel aangekleed met vele mooie foto's.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Panda 500 »

...de Hardknottpass! Ik heb die ook ooit genomen, tijdens mijn jeugdjaren, toen ik met mijn broer een trip doorheen Engeland (Lake District) en nadien ook helemaal de ronde van Schotland deed. Hij had toen een VW 1500, die in Nederland ook wel "Ponton" genoemd wordt, meen ik. Het was toen nat (niet alleen op de Hardknottpass!) en ik herinner me dat ik moest uitstappen en mee duwen terwijl de achterwielen doorslipten! Ook bij andere wagens werd er door de uitgestapte inzittenden meegeduwd... Een erg steile helling inderdaad! En ging je Panda met voorwielaandrijving daar dan gewoon overheen? Ik herinner me ook een trip in Italië, waar ik met een (gehuurde) Panda uit een erg steil straatje een kruispunt over moest, maar dus geen goed zicht had om zonder stoppen dat kruispunt over te steken. Maar eens gestopt slipte hij ook door bij het (proberen te) vertrekken, dus wat achteruit gebold, mijn vrouw uitgestapt om te kijken of het kruispunt veilig was, en ik dan met een aanloopje eroverheen!

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door michiel van g. »

gave rit! Ik wil ooit met de Trans nog eens naar GB. Lijkt me heel mooi!
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Erik` »

Panda 500 schreef:...de Hardknottpass! Een erg steile helling inderdaad! En ging je Panda met voorwielaandrijving daar dan gewoon overheen?
Nouja, gewoon..
De panda in z'n eerste versnelling gezet, gevarenlichten aan, motorkap half ontgrendeld en toen rustig de pass op gekacheld.
Ik had al wel bedacht dat ik met 30% geen hellingproef zou volbrengen.
Het was die dag warm en mooi weer en had ruim voldoende grip.
op de vlakke stukken gepauzeerd en verder liep alles gesmeerd.
Wel een hele gave ervaring, ik heb trouwens de volledige rit op film, dus die zal nog wel eens voorbij komen.

Gebruikersavatar
Zoomer
Berichten: 799
Lid geworden op: 10 dec 2003 13:10
1e Panda-achtige: 1100 Smile
2e Panda-achtige: 80pk Twinair Lounge Automaat
Locatie: Arnhem
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times
Contacteer:

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Zoomer »

Wat een prachtige Panda-tour!

Leuk voor een stukje in het clubblad! (**hint** mail redactieAfbeeldingfiatpandaclubAfbeeldingnl )
Groetjes Zoomer :D
Afbeelding
////Panda 1100 Smile////Azzurro Astrale////09-2002////

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Micha D. »

Wees blij dat je een 45 hebt :lol:. Mooi tripje hoor!

Plaats reactie

Terug naar “Oerpanda”