Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Erik's Panda 45, 1983, 900

Alles met betrekking tot de Oerpanda

Moderator: michiel van g.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Pinda1000 »

Die dakdragers hoor je vast te zetten op een regengoot, niet op een sierstripje. Als je nu ook maar een klein botsingkje maakt ligt dat dakrek een paar meter verderop.......

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Micha D. »

Kon je die spullen niet gewoon in de auto kwijt :lol:?

Maar leuke foto's! Gave reis hoor.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door michiel van g. »

oei, dit doet mij ook veel zin krijgen in zomervakantie!
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Erik` »

Pinda1000 schreef:Die dakdragers hoor je vast te zetten op een regengoot, niet op een sierstripje. Als je nu ook maar een klein botsingkje maakt ligt dat dakrek een paar meter verderop.......
Valt mee hoor, in die 3 weken - 5500km is er niets mee gebeurt, maar bedankt voor de zorgen. Hoe vond je de foto's?
Micha D. schreef:Kon je die spullen niet gewoon in de auto kwijt :lol:?
Maar leuke foto's! Gave reis hoor.
Tuurlijk, had gekund. Maar enerzijds wilde ik natuurlijk even de toerist uithangen en anderzijds, ik heb veel tijd doorgebracht in de panda en dan is dat beetje meer ruimte best wel fijn.
michiel van g. schreef:oei, dit doet mij ook veel zin krijgen in zomervakantie!
Thnx! Heb jij ook plannen om er met de panda op uit te gaan?

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door michiel van g. »

ik wil inderdaad deze zomer met de Trans op pad.
Maar, ik weet nog niet waarheen en of mijn vriendin mee wilt, want ik wil sowieso kamperen, en daar houd ze niet van.
Dus dat moet ik nog bekijken.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door 2cv6 »

Mooie foto's en een leuke auto.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Pinda1000 »

Leuke foto's hoor! Heb je nou ook in de Panda geslapen of alleen in de tent?

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Panda 500 »

Nou Erik, hier moet ik Pinda toch volledig bijtreden hoor!!! 't Is niet omdat er niks is gebeurd dat het OK is. Hetzelfde geldt voor veiligheidsriemen, of doe je die ook niet vast? Da's dan je eigen risico, maar ik heb al bij een botsing een geladen imperiaal van een auto weten vliegen!!! Gelukkig niet tegen een fietser of voetganger, of in de voorruit van de tegenligger...
Voor de rest prachtverhaal en -reis natuurlijk! Ik heb jàren geleden (1997) ongeveer hetzelfde traject gedaan, ook Tintagel, en Schotland, met onze (toen nieuwe!) Punto 60.
Ik vind dit echt een reportage om in het clubblad te laten verschijnen!!! Met wat meer tekst misschien, maar zeker ook de foto's. (y) (y) (y)

Giovanni.
Forumgebruiker
Berichten: 150
Lid geworden op: 18 nov 2016 10:35
1e Panda-achtige: Cool 2010
2e Panda-achtige: A112 Junior

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Giovanni. »

Prachtige plaatjes! Leuk om te zien dat er meer mensen met klassieke Fiat's lange zwerftochten maken!

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Erik` »

michiel van g. schreef:ik wil inderdaad deze zomer met de Trans op pad.
Maar, ik weet nog niet waarheen en of mijn vriendin mee wilt, want ik wil sowieso kamperen, en daar houd ze niet van.
Dus dat moet ik nog bekijken.
Ze houdt niet van kamperen?! :o Zoek gauw een ander :P
2cv6 schreef:Mooie foto's en een leuke auto.
Thnx :mrgreen:
Pinda1000 schreef:Leuke foto's hoor! Heb je nou ook in de Panda geslapen of alleen in de tent?
In de drie weken heb ik geloof ik 3 of 4 keer in m'n tentje geslapen. Op de campings mag je namelijk niet in je auto slapen.
De rest van de tijd heb ik dus overnacht in de panda. En zelfs ik, met m'n 1,90, kan er languit in liggen 8)
(voeten bij het stuur en hoofd onder de hoedenplank)
Panda 500 schreef:Nou Erik, hier moet ik Pinda toch volledig bijtreden hoor!!! 't Is niet omdat er niks is gebeurd dat het OK is. Hetzelfde geldt voor veiligheidsriemen, of doe je die ook niet vast? Da's dan je eigen risico, maar ik heb al bij een botsing een geladen imperiaal van een auto weten vliegen!!! Gelukkig niet tegen een fietser of voetganger, of in de voorruit van de tegenligger...
Voor de rest prachtverhaal en -reis natuurlijk! Ik heb jàren geleden (1997) ongeveer hetzelfde traject gedaan, ook Tintagel, en Schotland, met onze (toen nieuwe!) Punto 60.
Ik vind dit echt een reportage om in het clubblad te laten verschijnen!!! Met wat meer tekst misschien, maar zeker ook de foto's. (y) (y) (y)
Uit je vele uitroeptekens begrijp ik dat je probeert te schreeuwen? Ik geloof niet dat ik jullie kan proberen gerust te stellen,
Maar m'n dakdrager zat echt wel goed vast en ja gordels draag ik ook altijd. Ik geef zo veel om veiligheid (en dat rijdt panda :roll: ) dat ik ook bij deze panda uit voorzorg de complete remmerij heb vervangen, iets wat een derde van de aanschafwaarde koste. De klemmetjes zitten overigens niet los op de sierlijsten, ze klemmen eronder. Eenmaal gemonteerd kan je er flink aan trekken zodat de hele auto staat te veren zonder dat de dakdrager los komt. En als je me beter kent en dus bekent bent met mijn rij-style, zegt het echt wel iets dat de dakdragers na 5500 km nog onveranderd vast zitten. :roll:

De tekst van de reis is al eerder geschreven op wat pagina's terug.
Giovanni. schreef:Prachtige plaatjes! Leuk om te zien dat er meer mensen met klassieke Fiat's lange zwerftochten maken!
Thnx! Ik moet zeggen, de panda is echt een geniale, veelzijdige en praktische auto als het aankomt op zwerftochten.
Ik zou niet anders willen. :D

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door michiel van g. »

Op de campings mag je namelijk niet in je auto slapen
Is dat dan ook het geval als ik bijv. met de Trans naar GB zou gaan? Dat is een mini campertje, maar dan slaap je ook in de auto...
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Panda 500 »

OK Erik, bedankt voor je antwoord. Mijn reactie (met de uitroeptekens... ;-) ) was alleen maar ingegeven uit bezorgdheid hoor, niet om iemand terecht te wijzen of toe te schreeuwen. Blij te lezen dat je sowieso (ook) om veiligheid bezorgd bent, net al ik dus, en ik rij dus ook in een Panda... :wink: Ik ken(de) je niet persoonlijk en weet (wist) dus niet wie er aan het woord was. Dat heb je nou eenmaal op fora.
Wat je reisverhaal betreft: ik denk dat het veel meer mensen zou kunnen bereiken via het clubblad dan via het forum. Maar jij beslist uiteraard zélf. :|

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Erik` »

Even een kleine update:

It's Alive! 8*)

De laatste keer dat ik hier berichtte was m'n panda 45 toe aan z'n apk.
Daar is hij uiteindelijk goed doorheen gekomen, weer apk tot 09-02-2019 (y).
Er waren een paar kleine dingetjes aan de hand wat zo verholpen was.
(onscherp lichtbeeld, te veel speling op de stoel (scharnier) dat soort dingetjes :| )
De reminrichting was al vernieuwd en voor de roadtrip in engeland waren er al nieuwe banden op gekomen.

Daarna is hij gelijk de stalling weer ingegaan en heeft daar nu ruim een half jaar gestaan..
06-06 was het tijd om deze te doen ontwaken, (niet eerder aan toe gekomen ook).
Maarja, de auto staat ruim een half jaar stil, wat heb je nodig, wat is er nodig?
Ik las op internet dat het olie-filmlaagje na een half jaar wel redelijk weg is,,
de accu leeg is,,
de benzine te oud,,
noem maar op.

Voor ik de panda in de stalling zette, had ik de bandenspanning wat verhoogt naar 3bar (tegen vierkante banden) en de benzine tank volgegooid met euro 98. (tegen condens vorming enzo) De accu ben ik vergeten los te halen, wel had ik de auto niet op de handrem gezet, ook niet in de versnelling maar wat blokjes bij de wielen gelegd.


Toen naar de stalling toe, startkabels mee, wat gereedschap en natuurlijk wd40.

Eenmaal aangekomen stond hij daar, donker en bijna alleen in de grote boerenschuur.
Bij het openen van de deur zag ik dat het interieurlampje gelijk brandde, een goed teken.
De blokjes weg gehaald en de auto iets naar voren gerold, dat ging allemaal erg soepel.
De motorkap wilde echter niet open, het scharniertje met haakje boven de grill was wat vast gaan zitten.
Uiteindelijk is het toch gelukt maar het bleek niet nodig. Want toen ik de sleutel in het contact deed werd ik bijna verblind in de donkere schuur van het dashboard wat oplichtte. Eerst even de startmotor laten draaien zonder choke of gas te geven. (om wat motorolie rond te pompen) Daarna de choke helemaal uit en weer de sleutel omgedraaid, zonder moeite sloeg het motortje aan. De terug rit naar huis (zo'n 10 km) zat ik met een big smile in de auto. Wat een geniaal ding is het toch.

Thuis gekomen gelijk lekker gaan poetsen en goed in de wax gezet.
Omdat m'n zusje vanwege een verhuizing haar spullen in de schuur heeft gezet kan de panda even niet droog staan, maar daar lijkt hij nu weinig last van te hebben.
Afbeelding

Ook heb ik de achterbumper inmiddels eindelijk vervangen voor een nieuw exemplaar, verkregen bij de laatste alv) dus geen ledjes en wel originele kleur. :wink:
Tot slot ben ik onlangs weer eens bij Gaos geweest en daar stond tot mijn verbazing een marbella die ik niet lang daarvoor in Emmeloord rijdend had gespot. De marbella viel mij op omdat deze in een wat verwaarloosde staat was en zijwindschermen had.
De zijwindschermen zaten er nog steeds op :o , dus die heb ik natuurlijk gauw geclaimd!. Die passen 1 op 1 op de oerpanda met z'n kleine kiepruitjes voor. Ik blij 8*)

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Erik` »

Weer even een kleine update.
Afgelopen seizoen erg weinig met de panda gereden.
Ik ben van het jaar dan ook niet op vakantie/roadtrip geweest en enkel de landelijke panda dag in Veenendaal aangedaan. Al met al 1 tankje verreden. :|

Verder wel lekker wat geknutseld, natuurlijk m'n kapotte bestuurdersstoel vervangen voor één zgan exemplaar. Dashboard vervangen(behalve de meters), hoedenplank gemonteerd, oldschool radio ingebouwd en alle kleine plekjes weer even langs gelopen.

Naar aanleiding van de landelijke panda dag, waar m'n panda ook even op de brug heeft gestaan, ben ik nog wel even bezig geweest. Ik kreeg de tip om spatlappen te monteren zodat de dorpels en achterkant wielkasten beter droog blijven. Het scheelt natuurlijk al flink dat de panda wielkast-kuipen heeft.

Afbeelding
Op de foto lijken de spatlappen lager te hangen dan dat ze daadwerkelijk doen,,

Ook waren er wat stukjes vloerplaat kaal, dus weer lekker fanatiek met tectyl in de weer geweest.
Wel moet ik nog even opzoek naar nieuwe rubbers voor de 'trekstangen' of 'spoorstangen' :? van de voorwielen. Vervolgens de panda weer in de wax gezet

Afbeelding
dit dus in willekeurige volgorde, want hier zitten de spatlappen er nog niet op)

en inmiddels staat deze weer in de stalling. Wachtend op het volgende seizoen.
Dan staat er wel weer een mooie vakantie/roadtrip met de panda in het vooruitzicht. (Noordkaap) 8)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Pinda1000 »

Goed werk zo! Je bedoelt die 4 ronde rubberen ringen die aan de voorkant van de reactiearmen zitten toch? Die waren bij jou inderdaad verdroogt en helemaal plat gedrukt. Die zijn via eBay.it nog voor een paar euro te koop. Vast ook wel in NL nog.

Plaats reactie

Terug naar “Oerpanda”