Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

jojo-remmen

Alles met betrekking tot de Oerpanda

Moderator: michiel van g.

Plaats reactie
Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

jojo-remmen

Bericht door Paul4x4 »

tja, hoe ga ik dit nu uitleggen;

bij het rustig remmen van mijn Panda voelt het aan alsof ik pompend rem
achter; remvoering is vervangen, nieuwe wiellagers en echt ronde trommels

voor remt alles goed. als het vóór een/dit probleem geeft, dan slaat je stuur naar rechts of links, of duikt de wagen onregelmatig
althans, dat zou ik denken.

wie komt dit probleem bekend voor en weet de oplossing?

bedankt voor het meedenken

Paul

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: jojo-remmen

Bericht door Robert100HP »

voor remt alles goed. als het vóór een/dit probleem geeft, * dan slaat je stuur naar rechts of links, of duikt de wagen onregelmatig althans, dat zou ik denken.

* Verklaar je nader!!!!

Grtz Rob

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: jojo-remmen

Bericht door Paul4x4 »

dag Rob,

als er aan de voorzijde een remprobleem is, dan voel je dat in het stuur; wagen trekt naar links of naar rechts, als hij niet remt aan de voorzijde, dan duikt de wagen vóór niet bij kort en hard remmen.
bij mij duikt de wagen wel degelijk en trekt hij niet naar rechts of links. mijn conclusie; vóór zijn de remmen OK

ik moet dus het probleem aan de achterzijde zoeken. maar wat kan het nog zijn?
is het zo duidelijker?

Paul

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: jojo-remmen

Bericht door Robert100HP »

Voel je de de trilling in het stuur of in het rempedaal of in beide, wat gebeurt er als je de handrem met de knop ingedrukt al rijdende aantrekt. Trilt de auto dan ook??

Grtz Rob

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: jojo-remmen

Bericht door Paul4x4 »

geen trillingen in het stuur, voel het ook niet aan het pedaal
als je de handrem aantrekt tijdens het rijden merk ik het ook niet

vandaar; mysterie alom

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: jojo-remmen

Bericht door aribold »

Als je voorremmen niks doen en je achterremmen hebben voldoende remvermogen, dan zal je auto ook duiken tijdens remmen. Het heeft te maken met het feit dat het massa zwaartepunt hoger ligt dan het "scharnierpunt" oftewel het contactpunt met het asfalt (of dit dan de voorwielen of de achterwielen zijn, maakt niet uit). Bij afremmen ontstaat er dus een kracht (door massatraagheid) en een arm (afstand tussen wegdek en het massazwaartepunt), wat samen een moment (kracht maal arm) vormt dat de carrosserie laat kantelen.
Vergelijk dit met het feit dat zowel bij voor- als achterwiel aangedreven auto's, de neus omhoog komt bij optrekken.

Bij een kromme remschijf:
Als de ET waarde van de velgen zodanig klopt, dat de doorgetrokken lijn van het hart van het veerpootlager door het midden van de fuseekogel exact uitkomt in het midden van het contactvlak van de band met de weg, dan zal je stuur niet trillen en zal (bij licht remmen) de auto niet echt merkbaar naar 1 kant trekken.

Ik zou de conclusie dat er niks aan de voorremmen kan mankeren dus niet automatisch zo snel trekken.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: jojo-remmen

Bericht door Robert100HP »

Zelfs als een voorste remschijf "krom" is trekt een auto niet per definitie naar een kant. Naar een zijde trekken wordt eerder veroorzaakt door een remklauw die niet geheel vrijkomt. Hierdoor kan ook de remschijf (ook een nieuwe) bloedheet worden, staat de auto daarna stil dan volgt afkoeling. Alleen op de plek waar de remschoenen de schijf bedekken blijft de temperatuur lange tijd hoog. Juist daar treed eerder de vervorming op, die vervorming hoeft maar minimaal te zijn om trillingen te veroorzaken. Rijden door een diepe plas met hete/warme remmen kan door de snelle afkoeling het zelfde resultaat geven. Als een auto een kruislings gescheiden remsysteem heeft geeft een kromme schijf rechtsvoor ook een reactie links achter. Maar ook anders om, de remdruk in het deel van het circuit plant zich alle n.l. richtingen evenredig voort. Maar omdat beide gescheiden circuits gebruik maken van de zelfde hoofdremcilinder......... kunnen ze elkaar beïnvloeden.

Grtz Rob

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: jojo-remmen

Bericht door Paul4x4 »

remmen zijn opnieuw ontlucht, na montage van nieuwe hoofderemcylinder en remcylinders achter. ook maar meteen 4 schokbrekers vervangen. 1 vóór was slecht en achter oud.
vanavond de laatste dingen en dan een proefritje. eens zien of het nu opgelost is.
wordt vervolgd

Plaats reactie

Terug naar “Oerpanda”