Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Alles met betrekking tot de Oerpanda

Moderator: michiel van g.

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Mattijs »

zwrtw schreef: 23 jul 2021 22:02 Ik gebruik voor het 70 HP Abarth blok in mijn 4x4 ook 5W-50 volsynthetisch. Dat gaat perfect. Meestal kiep ik er Valvoline in, maar er is ook wel eens Mobil 1 in gegaan.
Is 5W niet te dun voor koude start in ons koude kikkerlandje? en 50 niet wat dik? ik was het eerlijk gezegd 5W30 te gaan gebruiken als inloop olie en voor de rest naar 10W40 te gaan ipv 15W40 wat normaal aangegeven wordt... maar heb mij er nog niet heel erg over ingelezen. misschien ben ik TE voorzichtig :P

@zwrtw: heb je onderbouwing voor je keuze?
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Micha D. »

Mattijs schreef: 25 jul 2021 21:15
Mattijs schreef: 18 nov 2020 20:18
zwrtw schreef: 08 nov 2020 23:53 Als ik me goed herinner zijn sommige hartafstanden tussen de cilinders ook anders.
oh echt? dat had ik nog niet gecheckt! ik zal nog eens controleren!
Micha is hier nog achteraan gegaan een keertje, maar we hebben hier samen naar gekeken, maar volgens mij bleek dit niet het geval. @micha, of heb ik het mis?
Ik zou het je niet durven zeggen.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Pinda1000 »

5W30 is wel vrij dun voor die oude blokjes. En een volsyntheet moet je zeker niet gebruiken voor het inlopen.

deBruijnJ
Forumgebruiker
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 nov 2014 20:17
1e Panda-achtige: Geen Panda maar wel een A112 Abarth

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door deBruijnJ »

Pinda1000 schreef: 23 jul 2021 15:19 Wat is de oliedruk nu stationair/belast bij koude en warme olie op de meter?
Oef, het is alweer een tijd geleden dat ie echt lang genoeg gelopen heeft om warm te zijn eigenlijk.. Met koude motor is de druk prima (beetje midden van de meter zeg maar, 3 bar zo'n beetje denk ik?) maar warm wilt ie stationair wel zover terugvallen dat het oliedruklampje net wel/niet begint te branden. Op toeren wel gewoon ok, 2 bar ofzo. Nu wilde ie ook niet lekker stationair blijven lopen een tijdje omdat er iets met de carburateur was, dat is opgelost, nu loopt ie wel beter en zakt ie niet meer zo laag in toeren. Maar een beetje dikkere olie lijkt dus sowieso wel een goed idee te zijn, eens kijken of ik die Castrol 5w50 ergens kan vinden.

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Mattijs »

Pinda1000 schreef: 25 jul 2021 22:50 5W30 is wel vrij dun voor die oude blokjes. En een volsyntheet moet je zeker niet gebruiken voor het inlopen.
Ik weet nog dat toen het blokje liep (in een ver ver verleden..) bij koude motor, de oliedruknaald ver buiten het bereik van de drukmeter kwam (8 bar+) dat vind ik wat te veel van het goede, lijkt mij... maargoed, eerst maar een goedkope inloop olie erin gooien en kijken wat het doet!
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Mattijs »

Micha D. schreef: 25 jul 2021 21:54
Mattijs schreef: 25 jul 2021 21:15
Mattijs schreef: 18 nov 2020 20:18

oh echt? dat had ik nog niet gecheckt! ik zal nog eens controleren!
Micha is hier nog achteraan gegaan een keertje, maar we hebben hier samen naar gekeken, maar volgens mij bleek dit niet het geval. @micha, of heb ik het mis?
Ik zou het je niet durven zeggen.
Na enige tests zijn we erachter gekomen dat cilinder 1 en 4 een andere offset hebben vanuit het midden! :) meer informatie volgt :mrgreen:
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

deBruijnJ
Forumgebruiker
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 nov 2014 20:17
1e Panda-achtige: Geen Panda maar wel een A112 Abarth

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door deBruijnJ »

10W60 misschien ook een goede optie? Net wat makkelijker te verkrijgen, ook in 5-liter kannen. Castrol alleen in 4-liter, wat betekend dat ik er 2 moet hebben om de Abarth af te vullen. Beetje zonde van die extra 3,5 liter..

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Pinda1000 »

Mattijs schreef: Ik weet nog dat toen het blokje liep (in een ver ver verleden..) bij koude motor, de oliedruknaald ver buiten het bereik van de drukmeter kwam (8 bar+) dat vind ik wat te veel van het goede, lijkt mij...
Die metertjes zijn niet de meest betrouwbare :P

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Pinda1000 »

deBruijnJ schreef: 09 aug 2021 10:30 Beetje zonde van die extra 3,5 liter..
Heb je nog wat over om bij te vullen.....

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Robert100HP »

deBruijnJ schreef: 09 aug 2021 10:30 10W60 misschien ook een goede optie? Net wat makkelijker te verkrijgen, ook in 5-liter kannen. Castrol alleen in 4-liter, wat betekend dat ik er 2 moet hebben om de Abarth af te vullen. Beetje zonde van die extra 3,5 liter..
Ook verkrijgbaar in 1 liter flacons.

deBruijnJ
Forumgebruiker
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 nov 2014 20:17
1e Panda-achtige: Geen Panda maar wel een A112 Abarth

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door deBruijnJ »

Robert100HP schreef: 09 aug 2021 18:11
deBruijnJ schreef: 09 aug 2021 10:30 10W60 misschien ook een goede optie? Net wat makkelijker te verkrijgen, ook in 5-liter kannen. Castrol alleen in 4-liter, wat betekend dat ik er 2 moet hebben om de Abarth af te vullen. Beetje zonde van die extra 3,5 liter..
Ook verkrijgbaar in 1 liter flacons.
Als je een link zou kunnen plaatsen,..? 1-liter flessen ben ik nog niet tegen gekomen.

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Mattijs »

Zo, weer een tijdje niks gepost, verdorie.

Nou, ik heb weer wat updatejes, en nog enkele foto's die ik vergeten was! zoals deze:
175970806_4618722804820999_4294604516906307591_n.jpg
Dit was nog voordat ik het blok had opgestuurd, eigenlijk bij die vergelijking, zag ik dat er enige gietonzuiverheden in de terugvoergaten voor de olie zat. kleine "vliesjes". Deze heb ik er met een freesje uitgehaald. Geen idee of het ECHT iets oplevert, maar dit kon mijn ocd niet aan. hieronder het resultaat:
186534152_4618720178154595_3024916663062644780_n.jpg
En voor de rest is de belangrijkste update toch wel dat het blok terug is! hoesee!
186581597_4618719074821372_6963626823417546129_n.jpg
186629925_4618722921487654_4221518219229122435_n.jpg
Niet heel spannend nog, maar het is nu weer een standaard abarth blokje! geen overmaat, geen scheur!
Ook alweer een tijdje hoor geleden teruggekregen :) en heb er al wat werk aan gedaan :roll: :
blok zwart geverfd
blok zwart geverfd
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Mattijs »

...Toch voor de oude vertrouwde duplex ketting gegaan...
...Toch voor de oude vertrouwde duplex ketting gegaan...
Dit gedaan omdat ik een ketting betrouwbaarder vindt en omdat ik een kettingspanner op de kop heb weten te tikken, net zoals Wijnand (hier vervolgens totaal geen foto's van gemaakt.... beetje jammer)
... ARP drijfstangbouten gemonteerd...
... ARP drijfstangbouten gemonteerd...
257466835_5195220080504599_5733756502004141963_n.jpg
En project engine Girdle! Waarbij je een brug maakt tussen de 3 lagerhuizen van de krukas. Hierbij zorg je ervoor dat het geheel aan elkaar versterkt wordt. Mij is verteld dat de middelste lager bij hoge toeren nogal zou schommelen, waar deze beugel dat tegen zou gaan. Deze Girdle is helaas niet ergens te koop, dus toen heb ik heb maar zelf gefabriceerd:
We beginnen met karton voor de grove opzet...
We beginnen met karton voor de grove opzet...
zetten dit in een CAD...
zetten dit in een CAD...
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Mattijs »

laserprinten het in multiplex, want goedkoop...
laserprinten het in multiplex, want goedkoop...
En na 5 itteraties durf je het wel het eindmodel te noemen en bestel je m in staal:
257771064_5195233487169925_7715982274278700528_n.jpg
En hij past als gegoten...
En hij past als gegoten...
volledig op maat :D
volledig op maat :D
met nog enige afstand van de bouten...
met nog enige afstand van de bouten...
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Mattijs »

En dan samen met de nieuwe marbella carter is het onderblok wel klaar te noemen!
255917908_5195216927171581_3194433621610143073_n.jpg
Ik weet even niet meer of ik dit medegedeeld had, maar ik heb door het revisiebedrijf ook de M9 gaten in het onderblok laten vervangen door M10 helicoils, Dit omdat M10 bouten wat makkelijker en vooral goedkoper in verschillende sterktes te verkrijgen is en om wat meer kracht te kunnen zetten. Ik wil ipv de aangegeven 69Nm naar de +/- 80 Nm gaan, aangezien ik zoveel gezeik heb gehad met koppakking en de hogere compressie. Uit de racewereld met de 1000TC'tjes is dit een veelvoorkomende aanpassing, aldus ik gehoord heb.

Dit betekent wel dat de cilinderkop ook enige aanpassing behoeft om die M10 bouten er doorheen te krijgen:
Gaten geruimd naar 10.4mm
Gaten geruimd naar 10.4mm
Wordt vervolgd!
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Plaats reactie

Terug naar “Oerpanda”