Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Alles met betrekking tot de Oerpanda

Moderator: michiel van g.

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Mattijs »

geen probleem hoor;) mooi dat je nu een werkend account heb :P
pastaraket kwam volgens mij door Micha die een proffesionele photosoep had gemaakt van een pastaraket :P

even een update:

Ik zou afgelopen weekend een afdakje/schuurtje bouwen voor de panda, maar in het thema van "liever lui dan moe" had mijn vader een andere oplossing gevonden!
We hebben naast de keuken bij mijn ouders een afdakje gehad waar vroeger de achterdeur zat, de achterdeur is verplaats en omgebouwd naar twee openslaande deuren. Nou is het afdakje er wel nog en was het opslag voor kachelhout, fietsen en tuinmeubulair.
Dit in de garage te hebben gestouwd en onder de carpoort kwam er toch een mooi afdakje tevoorschijn! en de panda past precies! :mrgreen:

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

staat er prima onder, al zeg ik het zelf! :) er zat nog een afvoer voor de droger, daar hebben we de afvoer verlengd met flexibele slang die je onder de panda ziet uitkomen! uiteindelijk om het inregenen tegen te gaan hebben we nog bruin bouwzeil opgespannen met 10cm speling van de grond, zodat het wel goed door kan tochten! uiteindelijk veel te veel bouwzeil gekocht, dus bij de volvo ook maar meteen gedaan :D

Afbeelding
Afbeelding

bij deze is de panda dus ten ruste voor de komende 3 maanden, niet veel van plan te gaan doen in de winter... wat nog op het lijstje staat is:
- bestuurdersdeur onderrand begint met roesten, dat aanpakken
- toerenteller is te licht, daar iets op verzinnen.
- radio inbouwen, waarschijnlijk nieuwe bekabeling aanleggen.
- motorsteunen bekijken, vind 'm nog erg veel trillen!

tot zover de laatste update van 2016 :D
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Pinda1000 »

Wel gaaf zo die dikke zijuitlaat :P

Giovanni.
Forumgebruiker
Berichten: 150
Lid geworden op: 18 nov 2016 10:35
1e Panda-achtige: Cool 2010
2e Panda-achtige: A112 Junior

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Giovanni. »

Die staat bijzonder netjes gestald deze winter!

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Mattijs »

ZO! alweer bijna het einde van maart en de panda is alweer vanaf 1 maart rijdende, dus even een update:

1 maart de panda onder het afdakje gehaald, zag er keurig uit! vochtvreter had goed z'n best gedaan! :yes:
moest wel de benzine op pompen, maar liep gelijk weer als 3 maanden terug :) dus dat viel reuze mee! alleen was er na 3 maanden staan wel wat vocht ontstaan in de olie, dus had wel last van sludge (even ervan uit gaande dat dit niet door een lek komt oid :mrgreen: ).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

daarna dagelijks gebruik, en in feite dezelfde kwaal nog steeds: KVS kwijtraken na +\- 250 km. Dus daar maar eens ingedoken. expansievat kwam ook alleen maar voller maar "gooide" het niet terug, maar wel via de dop van het expansievat, dus die een klein bodempje gegeven een bijgehouden hoeveel er kwijt raakt... hierbij raakte ik toch wel wat kwijt, maar t lag aan vele factoren...

De twee hoofdoorzaken die volgens mij het probleem vormen van dit ge-etter met KVS komt OF door de koperen koppakking, die toch niet goed blijft afsluiten OF door de radiator waarbij de hals veel ondieper is dan een normale radiator voor de panda(hierdoor laat de radiatordop geen kvs door, aangezien hij geen veerweg heeft). Ik zag bij Zwrtw dat een koppakking van Spesso samen met versterkte kopbouten bij hem prima werkte, dus dat wilde ik ook wel graag uitvoeren, aangezien zo'n koperen koppakking toch iets heel speciaals is... MAAR, eerst wilde ik het euvel met de radiatorhals en kvsdruk behelpen, zodat ik zeker weet dat het in ieder geval geen weggegooid geld is (koperen koppakking of optie-Zwrtw).

Ik ben begonnen met gewoon de dop toch geheel dicht te draaien (hiervoor draaide in m lichtjes dicht, waardoor de dop altijd nog kon bewegen, maar dit kan vanalles veroorzaken qua druk). dit resulteerde in een hogere werktemperatuur (boven het middelste streepje... secuurder kan ik t niet vertellen :P ) en na het rijden ermee een flinke plas onder de auto... het lag onder de aansluiting van de versnellingsbak en het blok, terwijl de kop en thermobehuizing droog waren...

Afbeelding

Hieruit concludeerde ik dat er te veel druk op het KVS systeem stond (dit was ook wel te merken aan de bovenste buis die zowat een ballon leek). Toen heb ik meerdere radiatordoppen bij verschillende firma's besteld om ze allemaal te passen (wat heel spannend was, want ik heb in totaal nu 6 totaal verschillende radiator doppen voor panda/A112...) allemaal waren ze of dezelfde veerweg, veel te kort of te harde veer... allemaal geprobeerd mee te rijden, maar geen enkele was een uiteindelijk een optie...

Uiteindelijk doordat ik een oliedrukzender via marktplaats heb gekocht kwam ik bij de verkoper die vele A112 abarth's in onderhoud had en er flink wat uren aan heeft besteed (uren.. zeg maar jaren, deze man wist elk euvel en geluidje te indentificeren en had bergen met tips!). Bij hem heb ik het probleem voorgelegd en heb ik samen met hem naar de radiator van zijn A112 abarth gekeken en de dop vergeleken. wat bleek, die van hem leek op geen enkele zoals ik had besteld en zag hetzelfde eruit, alleen een half cm minder veerweg! nog voor de zekerheid van zijn radiator de hals opgemeten en die was identiek met die van mijn radiatorhals! Deze man was zo aardig om hem deze dop te ruilen met mij en ik ben hem nu eeuwig dankbaar WANT:
op de terugweg een normale werktemperatuur (zoals ik hem herken van het 34 blokje), toen ik de panda stil zette heb ik gewacht tot de ventilator aansloeg, dit duurde welgeteld 5 min (dit was met die andere dop binnen 2 min) EN na de motor te hebben afgekoeld (4 uur later) was de KVS die uit de radiator was gestroomd, weer terug de radiator in gegaan! :D :D

De reddende dop, niet zo glimmend als de vorige, maar werkend!

Afbeelding

IK BLIJ! dus komende dagen het KVS peil bijhouden om te kijken of er daadwerkelijk nog wat lekt, maar het euvel met de verkeerde dop is voor nu opgelost, denk ik zo!
Laatst gewijzigd door Mattijs op 25 mar 2017 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Mattijs »

HO ik merk dat ik alweer veel te veel gedaan heb en te weinig in dit topic geschreven, dus hier NOG MEER... jajajaja

even terug naar de Abarth-man waar ik in eerste instantie de oliedrukzender vandaan wilde halen: oliedrukzender had hij keurig tijdens mijn vakantie opgestuurd en heb ik direct na vakantie gemonteerd en werkt als een tiet!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

al snel deze foto sturende naar Abarth-man, raakte we aan de praat en zou ik een keer langs komen voor al het andere moois dat hij in opslag had aan a112 spul. uiteindelijk nog een nieuwe waterpomp goedkoop weten te kopen en een kurken kleppendeksel pakking, maar het belangrijkste waren de tips om het blokje wat mooier te laten lopen. Hij gaf bijvoorbeeld aan dat de 10W40 die ik erin had, te dun was en dat 15W40 beter was om het blokje rustiger te laten lopen. Het voorbeeld was zijn abarth die bij stationair, buiten de uitlaat, vrijwel geruisloos was t.o.v. mijn rinkelblokje. dus dit ga ik zeker proberen bij de volgende olievervanging.

helaas had hij geen koppakking liggen van Spesso, wel van ene Victor Reinz (duits merk), iemand hier ervaring mee of iets van gehoord? hij had bij deze koppakkingen nooit problemen gehad.
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Mattijs »

OJA! ik blijf dingen vergeten! in de wintermaanden ben ik ook mijn studentenkamertje uit gemoeten en ben ik maarliefst 400 meter verder verhuisd! :rofl:

Hier ben ik samen gaan wonen met een goede maat van me die zelf ook een voorliefde voor auto's heeft en zelf in een 350Z cabrio rondrijd :) ieder zijn smaak!

maargoed, met dat appartement hebben wij ook parkeerplaatsen in de onderliggende Q-park erbij. dus vanaf nu staat de panda droog en goed geventileerd in een garage :) dat zal alleen maar positief uitpakken voor het behoud van de carrosserie denk ik zo :D

Afbeelding

Verder irriteerde ik mij mateloos elke keer dat ik s'avonds met de panda reed aan mijn toerenteller die zo veel licht gaf, dat ik vervolgens na het rijden een extra blinde vlek had de 5 min erna. Hier heb ik diep in de buidel getast en heb ik voor een goede VDO toerenteller als vervanging gekocht! hier zit een apart lampje bij en kleurenhoedjes! moet wel nog een extra massakabeltje bijmaken dus een foto van het licht komt later:

Afbeelding

Verschil met de merkloze autostyle toerenteller en de VDO is er wel! veel rustigere naald, de VDO kan uitelkaar gehaald worden terwijl die van Autostyle kunststof gelast is. ben zeer benieuwd naar de licht opbrengst! (humor is wel, dat volgens mij als je terugleest, ik eerst bang was voor te weinig licht opbrengst...maargoed!).

en TEN SLOTTE heb ik een investering gedaan in enkele cromodora's! de 14 inch OZ zijn verkocht (zoals sommige op het forum hebben gezien) en ik heb met dat geld 7 flink gehavende cromodora CD57 op de kop weten te tikken.

Afbeelding

Hierboven zijn de 4 beste te zien. Deze zijn als beste naar voren gekomen door bij een bandenmachine de rechtheid van de velg te bepalen, deze kwamen uit op een maximale uitslag tussen de 0,2 en 0,6 mm. De 3 overgebleven hadden of een flinke scheur, of een uitslag van maar liefst 5mm!

Mijn intentie is om deze natuurlijk op te knappen, maar wil ze eerst goed laten nakijken op scheuren, aangezien deze velgen daar om bekend staan (van horen zeggen/lezen). Ik ben er nog niet over uit of ik ze laat poedercoaten of spuiten, maar mijn idee komt van deze foto, de tweede foto is de kleur die wil gebruiken:

Afbeelding
Afbeelding

Weet iemand een adres waar ik de velgen kan laten nakijken? of kan dit zelf gedaan worden?
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Giovanni.
Forumgebruiker
Berichten: 150
Lid geworden op: 18 nov 2016 10:35
1e Panda-achtige: Cool 2010
2e Panda-achtige: A112 Junior

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Giovanni. »

Het Pastaraketje wakker uit zijn winterslaap! Gaaf!

Gebruikersavatar
louis
Clublid
Berichten: 1284
Lid geworden op: 15 nov 2012 23:37
1e Panda-achtige: 45 1980
Locatie: Malden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door louis »

gr,
Louis

Seat Panda-Trans
Cee’d/Enka/AZU/850T/HQ-bakkie

Sjon77
Forumgebruiker
Berichten: 149
Lid geworden op: 07 jan 2014 13:50

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Sjon77 »

Viktor Reinz koppakking is gewoon een goed merk (y) : gebruik ik in m'n auto's ook (geen panda), 1 ervan op 't circuit => blijft ook heel :yes:

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Mattijs »

@sjon77: ah mooi, dat wilde ik horen :) ik kan m namelijk voor een aanzienlijk lagere prijs krijgen dan een Spesso koppakking... niet dat geld een grote rol speelt als het om betrouwbaarheid gaat, maar als er over beide merken goede ervaringen zijn, is dat toch het volgende :yes:

@louis: dank! ga ze een mail sturen!
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Mattijs »

Afgelopen zondag met een paar vrienden naar de WiMeDo geweest in Lelystad op het midland circuit.
Eigenlijk was het de bedoeling om alleen te kijken, maar toch even 3 keer de baan op gegaan :D wat is dat lache zeg!
wordt wel tijd voor bredere bandjes :oops:

[youtube][/youtube]
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Giovanni.
Forumgebruiker
Berichten: 150
Lid geworden op: 18 nov 2016 10:35
1e Panda-achtige: Cool 2010
2e Panda-achtige: A112 Junior

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Giovanni. »

_O_

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Micha D. »

Zo, die bandjes hoor je inderdaad best snel piepen. Moet zeggen dat ik wel het verschil merk met standaard ten opzichte van 155/70R13.

Wel gaaf, als mijn Panda z'n 'upgrades' heeft gehad ook maar eens naartoe gaan!

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Mattijs »

ja het was flink zwabberen! haha, wil ook voor diezelfde breedte gaan! en dan op die cromodora's!
haha, panda take over! BTracing was ook aanwezig! en iemand van de cento club met een panda 169, baby blauw.
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Gebruikersavatar
btracing
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:58
1e Panda-achtige: 900 Marbella 1993
2e Panda-achtige: 1.1 Young 2002
3e Panda-achtige: 1.1 Young 2006
4e Panda-achtige: 1.2 Edizione Cool 2007
Locatie: Zoetermeer

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door btracing »

Mattijs, wat leuk dat je er gisteren bij was en ook dat je mee hebt gereden! Je hebt een mooie Panda en je racementaliteit was goed, het bijrijdersstoeltje eruit scheelt inderdaad gewicht! Je panda klinkt zo op de videobeelden ook echt super, trekt volgens mij ook wel hard als ik naar je start kijk. Dit is de run waarbij ik voor jou startte en de blauwe 169 achter je, je ziet mij ook op de baan rijden op bepaalde stukken in het filmpje :) .

Wie weet tot een volgende keer! 8*)

Afbeelding
900 Marbella '93 (RIP), 1.1 141a Black Panda Racing '02(RIP), 1.1 169 '06, 1.2 169 '07

Plaats reactie

Terug naar “Oerpanda”