Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
Moderator: michiel van g.
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
Dit weekend was het over met de panda! ik kan er nog mee rijden, maar haal de 10 km niet meer voordat de temperatuursensor over het midden geraakt.
dus uit voorzorg rij ik er niet meer mee!
mijn planning is:
kop eraf en kijken of ie krom is, koppakking vervangen met versterkte bouten. ook direct dubbele klepveren plaatsen, mits de kop nog te gebruiken is! als de kop krom is twijfel ik of ie nog te vlakken is, aangezien dit al meer dan 1 keer is gebeurd en de compressie al best hoog is.
ook heb ik nog een nieuwe waterpomp liggen, die vervang ik dan ook direct.
dus uit voorzorg rij ik er niet meer mee!
mijn planning is:
kop eraf en kijken of ie krom is, koppakking vervangen met versterkte bouten. ook direct dubbele klepveren plaatsen, mits de kop nog te gebruiken is! als de kop krom is twijfel ik of ie nog te vlakken is, aangezien dit al meer dan 1 keer is gebeurd en de compressie al best hoog is.
ook heb ik nog een nieuwe waterpomp liggen, die vervang ik dan ook direct.
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
Balen. Gelukkig komt het altijd wel goed (uiteindelijk). Zo ben je na een tijd wel expert op het gebied van kopbouten en koppakkingen
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
Zo, alweer een tijdje geleden, hier is er weer een update!
Afgelopen weekend maar eens begonnen aan de panda, weer met volledige goede moed!
Die zakte mij al snel in de schoenen toen ik de onderkant van de panda zag...
deze was volledig nat van olie... dit gaf aan dat er toch wel overal olie lekte... dus al snel dacht ik dat de keerringen van de krukas en karterpakking ook aan de beurt waren! dit zal een volgende stap worden, maar eerst de kop eraf!
kop was er binnen een uurtje wel af, wel zo fijn en al snel kwam het probleem aan het licht:
de koperen koppakking dicht niet meer af... dat is wel duidelijk aan de corrosie te zien!
het kan misschien zijn dat het vlak op de kop niet recht meer is, maar aangezien deze gevlakt is toendertijd, heb ik hier een hard hoofd in.
Desalniettemin is dit een duidelijk probleem waar ik gelukkig al op voorbereid was! de kop heb ik naar een revisiebedrijf gebracht om schoon te spoelen en het vlak te checken op vlakheid. Zelf ben ik nog van plan om de kleppen te polijsten en inslijpen in de zittingen, zodat er minder aanslag op blijft hangen en weer goed compressie maakt, mocht ie dat nog niet al goed doen!
Hierna heb ik de kop nog eens goed bekeken, en ben ik erachter gekomen dat de kop van zichzelf al dubbele klepveren bevat! Én dat dit geen origineel abarth kopje is maar een van een elite! na enig onderzoek en navraagwerk kreeg ik te horen dat hier qua constructie geen verschillen in zitten, alleen de authenticiteit van een abarth blok zal ik missen... maargoed, dat neem ik dan nu maar even voor lief.
al met al gemengde resultaten, maar wel duidelijk. ik hou het hier bij
nog een leuk iets: de cromodora velgen zijn binnen! prachtig gepoedercoat en bijgelast, duurde een tijdje, maar de beste man heeft voortreffelijk werk geleverd! vooral voor het feit dat magnesium velgen moeilijk op te vullen en bij te werken zijn, zijn dit toch echt pareltjes geworden!
Afgelopen weekend maar eens begonnen aan de panda, weer met volledige goede moed!
Die zakte mij al snel in de schoenen toen ik de onderkant van de panda zag...
deze was volledig nat van olie... dit gaf aan dat er toch wel overal olie lekte... dus al snel dacht ik dat de keerringen van de krukas en karterpakking ook aan de beurt waren! dit zal een volgende stap worden, maar eerst de kop eraf!
kop was er binnen een uurtje wel af, wel zo fijn en al snel kwam het probleem aan het licht:
de koperen koppakking dicht niet meer af... dat is wel duidelijk aan de corrosie te zien!
het kan misschien zijn dat het vlak op de kop niet recht meer is, maar aangezien deze gevlakt is toendertijd, heb ik hier een hard hoofd in.
Desalniettemin is dit een duidelijk probleem waar ik gelukkig al op voorbereid was! de kop heb ik naar een revisiebedrijf gebracht om schoon te spoelen en het vlak te checken op vlakheid. Zelf ben ik nog van plan om de kleppen te polijsten en inslijpen in de zittingen, zodat er minder aanslag op blijft hangen en weer goed compressie maakt, mocht ie dat nog niet al goed doen!
Hierna heb ik de kop nog eens goed bekeken, en ben ik erachter gekomen dat de kop van zichzelf al dubbele klepveren bevat! Én dat dit geen origineel abarth kopje is maar een van een elite! na enig onderzoek en navraagwerk kreeg ik te horen dat hier qua constructie geen verschillen in zitten, alleen de authenticiteit van een abarth blok zal ik missen... maargoed, dat neem ik dan nu maar even voor lief.
al met al gemengde resultaten, maar wel duidelijk. ik hou het hier bij
nog een leuk iets: de cromodora velgen zijn binnen! prachtig gepoedercoat en bijgelast, duurde een tijdje, maar de beste man heeft voortreffelijk werk geleverd! vooral voor het feit dat magnesium velgen moeilijk op te vullen en bij te werken zijn, zijn dit toch echt pareltjes geworden!
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
Balen man. Het lijkt inderdaad dat één kant van het blok goed aan het lekken was. Zuigers en kop zijn ook vrij donker van het roet. Nu dus even afwachten hoe recht de kop is. De velgen zien er wel netjes uit!
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
check met een stalen rij en voelermaatjes ook even je onderblok... bij de Panda zat er destijds bij mij toen ook verschil tussen en heb ik een extra dikke pakking moeten plaatsen.
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
Een koperen pakking lekvrij krijgen is soms tricky, maar als ie eenmaal dicht is, blijft eeuwig dicht (bij wijze van spreken).
Voordeel is dat je h'm kunt hergebruiken: goed schoonmaken en uitgloeien (google maar )
Voordeel is dat je h'm kunt hergebruiken: goed schoonmaken en uitgloeien (google maar )
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
Ja, ik had het gelezen, ik had ook gelezen dat de koperen koppakking vooral gebruikt werd voor racerij, waarbij de pakking vaak 2000 km mee ging en dan weer werd uitgegloeid... bij de racerij lijkt het mij ook dat de blokjes wat vaker uit elkaar worden gehaald. Dit is iets wat ik liever niet (meer) wil
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
Nog even een verlate update van afgelopen weekend:
de kop bij een revisiebedrijf laten nakijken of 'ie krom was geworden en of er nog ergens anders schade is ontstaan. gelukkig was dit niet het geval! dus dat valt in ieder geval mee!
rest van de zondag besteed aan het schoonmaken van het kopje en het onderblok + cilinders en het monteren van een nieuwe waterpomp.
Ik miste nog enkele pakkingen en heb een investering gedaan in een nieuwe thermostaat, dus die zijn als het goed is binnengekomen deze week en dan wordt het dit weekend afbouwen!
nog enkele foto's ter ondersteuning:
de kop bij een revisiebedrijf laten nakijken of 'ie krom was geworden en of er nog ergens anders schade is ontstaan. gelukkig was dit niet het geval! dus dat valt in ieder geval mee!
rest van de zondag besteed aan het schoonmaken van het kopje en het onderblok + cilinders en het monteren van een nieuwe waterpomp.
Ik miste nog enkele pakkingen en heb een investering gedaan in een nieuwe thermostaat, dus die zijn als het goed is binnengekomen deze week en dan wordt het dit weekend afbouwen!
nog enkele foto's ter ondersteuning:
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
vorige update n latertje, deze vers uit het vuistje:
de zaterdag wilde ik de kop erop zetten, maar toch nog eventjes het schroefdraad checken en schoonmaken, wat uiteindelijk vrij cruciaal bleek:
een bout bleek toch wel heel erg hoog tov de andere te staan... eerst met schoonmaak middelen en een raggertje geprobeerd om schoon te maken, maar dat wilde niet baten. M9 x 1,25 tapje had ik nodig! laat dat nou net niet in de doorgaande tapsetjes zitten... dus alle winkels af totdat de goede man bij de Brezan mij wees op een goedkoop setje bij de hornbach wie had dat gedacht! uiteindelijk het schroefdraad schoon weten te krijgen en alles ontvet voor de Spesso pakking bij de kop nog de bougies op goede afstand gezet en op de juiste aanhaalmoment gezet, aangezien er bij een bougie wel wat lekte... kon ik meteen ook goed inzichtelijk krijgen hoeveel "vlees" ik had, mocht ik nog eens moeten vlakken... namelijk geen:
gelukkig kwamen de bougies niet boven het vlak van de "pakkingkant", dus die zullen de zuigers niet raken:)
De kop erop gezet en rustig aangedraaid met 40nm, toen 50, toen 60 en ten slotte 68nm en het ging zonder gedoe!
daarna was het hetzelfde liedje als altijd, weer volledig opbouwen. ik had zoals eerder vermeld een nieuwe thermostaat besteld, deze bleek toch een flink grotere opening te maken dan de oude: namelijk 10mm ipv 3mm, dit zal ook wel iets te maken hebben gehad met het oververhitten denk ik zo
ook het vlak van de thermostaatbehuizing dat op de kop gezet wordt, op mijn werk laten vlakken, deze was 0,2mm bol gelopen.
De koelvloeistof die uit het blok kwam was erg zwart aangeslagen door al het olie en was groen geworden ipv het blauw wat ik er altijd in gooide, wat erg apart is... in de winkel heb ik mij laten verleiden tot de roze variant, aangezien deze tegen hogere temperaturen zou kunnen... we gaan het zien!
ik denk dat ik nu m zelfs s' nachts kan zien lekken
de rest van de opbouw was vrij hetzelfde... geen gekke dingen tegengekomen.
was helaas mijn afstellamp vergeten in den haag dus mijn pa gaat de wagen vooral deze week inrijden en ik laat hem bij een bevriende garagist op tijd zetten en meteen eens kijken naar de carb afstelling
ZO, dat was hem weer voor deze week
de zaterdag wilde ik de kop erop zetten, maar toch nog eventjes het schroefdraad checken en schoonmaken, wat uiteindelijk vrij cruciaal bleek:
een bout bleek toch wel heel erg hoog tov de andere te staan... eerst met schoonmaak middelen en een raggertje geprobeerd om schoon te maken, maar dat wilde niet baten. M9 x 1,25 tapje had ik nodig! laat dat nou net niet in de doorgaande tapsetjes zitten... dus alle winkels af totdat de goede man bij de Brezan mij wees op een goedkoop setje bij de hornbach wie had dat gedacht! uiteindelijk het schroefdraad schoon weten te krijgen en alles ontvet voor de Spesso pakking bij de kop nog de bougies op goede afstand gezet en op de juiste aanhaalmoment gezet, aangezien er bij een bougie wel wat lekte... kon ik meteen ook goed inzichtelijk krijgen hoeveel "vlees" ik had, mocht ik nog eens moeten vlakken... namelijk geen:
gelukkig kwamen de bougies niet boven het vlak van de "pakkingkant", dus die zullen de zuigers niet raken:)
De kop erop gezet en rustig aangedraaid met 40nm, toen 50, toen 60 en ten slotte 68nm en het ging zonder gedoe!
daarna was het hetzelfde liedje als altijd, weer volledig opbouwen. ik had zoals eerder vermeld een nieuwe thermostaat besteld, deze bleek toch een flink grotere opening te maken dan de oude: namelijk 10mm ipv 3mm, dit zal ook wel iets te maken hebben gehad met het oververhitten denk ik zo
ook het vlak van de thermostaatbehuizing dat op de kop gezet wordt, op mijn werk laten vlakken, deze was 0,2mm bol gelopen.
De koelvloeistof die uit het blok kwam was erg zwart aangeslagen door al het olie en was groen geworden ipv het blauw wat ik er altijd in gooide, wat erg apart is... in de winkel heb ik mij laten verleiden tot de roze variant, aangezien deze tegen hogere temperaturen zou kunnen... we gaan het zien!
ik denk dat ik nu m zelfs s' nachts kan zien lekken
de rest van de opbouw was vrij hetzelfde... geen gekke dingen tegengekomen.
was helaas mijn afstellamp vergeten in den haag dus mijn pa gaat de wagen vooral deze week inrijden en ik laat hem bij een bevriende garagist op tijd zetten en meteen eens kijken naar de carb afstelling
ZO, dat was hem weer voor deze week
- Erik`
- Forumgebruiker
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
- 1e Panda-achtige: 45cl - 1983
- 2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
- 3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
- Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
- Skype ID: erik_overmars
- Locatie: Espel
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
Je bent er maar druk mee man!
Wel fijn die foto's er zo bij, wordt een mooie rapportage zo.
Lekker bezig.
Wel fijn die foto's er zo bij, wordt een mooie rapportage zo.
Lekker bezig.
1986 Mazda 323 BF †
1983 Fiat panda 45CL
2001 Fiat Panda 1100 young 2001 †
2000 Fiat 126 EL
1999 Fiat panda 900 hobby
1990 Seat Marbella special - verkocht
1983 Fiat panda 45CL
2001 Fiat Panda 1100 young 2001 †
2000 Fiat 126 EL
1999 Fiat panda 900 hobby
1990 Seat Marbella special - verkocht
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
dank dank ja het houdt mij van de straat, totdat 'ie t doet natuurlijk
- Erik`
- Forumgebruiker
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
- 1e Panda-achtige: 45cl - 1983
- 2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
- 3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
- Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
- Skype ID: erik_overmars
- Locatie: Espel
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
haha, zeker waar.
Denk je er wel bij te zijn met je pasta raket op de landelijke panda dag?
Denk je er wel bij te zijn met je pasta raket op de landelijke panda dag?
1986 Mazda 323 BF †
1983 Fiat panda 45CL
2001 Fiat Panda 1100 young 2001 †
2000 Fiat 126 EL
1999 Fiat panda 900 hobby
1990 Seat Marbella special - verkocht
1983 Fiat panda 45CL
2001 Fiat Panda 1100 young 2001 †
2000 Fiat 126 EL
1999 Fiat panda 900 hobby
1990 Seat Marbella special - verkocht