Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Ontstekingsproblemen

Alles met betrekking tot de Oerpanda

Moderator: michiel van g.

Beertje
Forumgebruiker
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 mei 2015 14:08
1e Panda-achtige: 1100 Hobby Selecta 1994
2e Panda-achtige: twinair '13

Ontstekingsproblemen

Bericht door Beertje »

Hallo allemaal,

Dit is een wat oudere topic, maar wel van toepassing op wat me deze ochtend gebeurd is.
Ben afgesleept met de anwb conclusie dat de krukas versleten is die de verdeler aandrijft.
Vraag is nu kan ik niet gewoon een langere verdeler erop zetten die dan weer in de tandjes valt van de krukas??

Ik hoop dat iemand de oplossing heeft anders moet ik afscheid nemen

Fiat panda 34 van 1985

BertPanda
Forumgebruiker
Berichten: 110
Lid geworden op: 09 sep 2013 22:28
1e Panda-achtige: Selecta cabriotop 1992
2e Panda-achtige: Marbella Jeans 1991
Locatie: Geleen
Been thanked: 1 time

Re: electronische ontsteking op oerpanda's

Bericht door BertPanda »

Je kunt ook wat van de kraag afslijpen, bijv. 3 mm, dan zakt het asje van het verdelerhuis wat dieper in de vertanding en zal weer aangrijpen.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Ontstekingsproblemen

Bericht door michiel van g. »

Opmerking moderator:
topic gesplitst
Is het de vertanding die versleten is? Want dat heb ik nog nooit meegemaakt. Ik vermoed eerder de nokken op de ontsteking die het contactpuntje open en dicht doen.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

BertPanda
Forumgebruiker
Berichten: 110
Lid geworden op: 09 sep 2013 22:28
1e Panda-achtige: Selecta cabriotop 1992
2e Panda-achtige: Marbella Jeans 1991
Locatie: Geleen
Been thanked: 1 time

Re: Ontstekingsproblemen

Bericht door BertPanda »

De nokken kunnen ook versleten zijn, maar niet zover dat de as totaal rond is. Als de nokken wat versleten zijn en niet meer voldoende lifthoogte hebben kun je als noodmaatregel de afstand van de puntjes verkleinen naar bijv. 0,3 of richting 0,2, zodat ze in ieder geval open en dicht gaan. Wel moet je dan ook het ontstekingstijdstip opnieuw afstellen. Het moet toch mogelijk zijn om dat matzwarte monster op de weg te houden.

Beertje
Forumgebruiker
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 mei 2015 14:08
1e Panda-achtige: 1100 Hobby Selecta 1994
2e Panda-achtige: twinair '13

Re: Ontstekingsproblemen

Bericht door Beertje »

Hoi het lijkt niet versleten te zijn het was de conclusie vd anwb dat de krukas vertanding niet meer pakt en dus versleten is. Ikzelf had dus het idee dat de verdeler te kort is en daarom niet goed pakt
Heeft er iemand nog een verdeler liggen??
Bertpanda??

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Ontstekingsproblemen

Bericht door michiel van g. »

ik zou als ik jou was eerst d verdeler eens uitbouwen en dan iemand vragen te starten. Als je dan in het blok kijkt moet je het wieltje zien draaien. Doet dat het niet, dan kun je maar beter een andere motor plaatsen... nogmaals, dat ding dat slijt nooit.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

BertPanda
Forumgebruiker
Berichten: 110
Lid geworden op: 09 sep 2013 22:28
1e Panda-achtige: Selecta cabriotop 1992
2e Panda-achtige: Marbella Jeans 1991
Locatie: Geleen
Been thanked: 1 time

Re: Ontstekingsproblemen

Bericht door BertPanda »

Ja, hier BertPanda. Met al deze tips moet je het toch duidelijk krijgen wat er aan de hand is. Anders moet je eens hulp vragen van de specialist uit Geleen.

Beertje
Forumgebruiker
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 mei 2015 14:08
1e Panda-achtige: 1100 Hobby Selecta 1994
2e Panda-achtige: twinair '13

Re: Ontstekingsproblemen

Bericht door Beertje »

Ja hallo bertpandA, geleen is wel. Ff een brug te ver voor een ratlook panda met een hartklepprobleem

Wel goed om te horen dat de conclusie vd anwb misschien niet goed is en dat slijtage nooit voorkomt,
Dan zou het met afsluipen vd kraag idd al vooruitgang moeten zijn.
Panda bert wanneer heb je tijd??

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Ontstekingsproblemen

Bericht door Pinda1000 »

Misschien is het handig om iemand die er verstand van heeft even goed naar te laten kijken. Er worden allerlei mogelijke oorzaken geroepen die deze storing zou kunnen veroorzaken maar of het ook echt zo is, is niet duidelijk. Het is erg onwaarschijnlijk dat de nokken van de verdeleras helemaal weggesleten zijn, het nokje van de contactpuntjes dat ertegenaan loopt is van kunststof (fiber) en dat slijt vele malen sneller dan de stalen as.
De aandrijving van de verdeler slijt eigenlijk ook nooit zodanig dat de verdeler niet meer aangedreven kan worden of er moet iets heel raars aan de hand zijn geweest.

Kan je de rotor een flink stuk verdraaien met de hand als je de verdeelkap eraf hebt??
Gaan de puntjes open als je de motor met de hand draait??

Beertje
Forumgebruiker
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 mei 2015 14:08
1e Panda-achtige: 1100 Hobby Selecta 1994
2e Panda-achtige: twinair '13

Re: Ontstekingsproblemen

Bericht door Beertje »

Hoi wat de anwb getest heeft is dat de rotor
Met de hans te verdraaien is punten gaan niet open
Als de auto in versnelling heen en weer wordt
Geduwd.
Vervolgens verdeler gedemonteerd en gestart
Conclusie was dat de krukasnok versleten was.
Aan de verdeler zelf was geen schade te zien
Dus ik hoop dat het wagentje nog te redden is
Snik.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Ontstekingsproblemen

Bericht door Pinda1000 »

Als het echt het aandrijfasje van de verdeler is, moet het blok open om dit (en misschien nog wat andere onderdelen) te vervangen. Draait de verdeler heel zwaar als je hem eruit haalt? Als de aandrijving in het blok versleten is zal je ook slijtagesporen moeten zien in de verdeleras, slijpsel bijvoorbeeld.

Een andere/nieuwe verdeler gaat dan in dit geval niet helpen....

Beertje
Forumgebruiker
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 mei 2015 14:08
1e Panda-achtige: 1100 Hobby Selecta 1994
2e Panda-achtige: twinair '13

Re: Ontstekingsproblemen

Bericht door Beertje »

oke dan Bertpanda heeft vandaag geweldig geholpen,
de as waar de verdele op draait,draait niet altijd watzou kunnen duiden op slijtage.
Volgens bertpanda, kun je hierbij komen via carter, heeft iemand ervaring met dit probleem??

De oliepomp en de verdeler draaien beiden opde krukas, hoop dat ik dit via het carter kan vervangen.

iemand nog tips??

Bertpanda bedankt voorje geweldige hulp!!

BertPanda
Forumgebruiker
Berichten: 110
Lid geworden op: 09 sep 2013 22:28
1e Panda-achtige: Selecta cabriotop 1992
2e Panda-achtige: Marbella Jeans 1991
Locatie: Geleen
Been thanked: 1 time

Re: Ontstekingsproblemen

Bericht door BertPanda »

Even een aanvulling/correctie op het bericht van Beertje. Het asje dat de ontsteking moet aandrijven werkte nog even maar toen helemaal niet meer. Als je aan de rotor draait draait het asje gewoon rond, dus is niet meer in aangrijping. Het asje van de verdeler is een verlengstuk van de oliepomp. De nokkenas drijft via een wormtandwiel de oliepomp aan en via deze wordt weer de ontsteking aangedreven. De oliepomp draait wel nog normaal want er is oliedruk. Het probleem moet hem dus zitten in de verbinding oliepomp/asje verdeler. De bedoeling is om de carterpan af te nemen en de oliepomp met het asje van de ontsteking te verwijderen om te zien wat er aan de hand is. Als er nog tips zijn waarop speciaal te letten dan horen wij het graag.

Beertje
Forumgebruiker
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 mei 2015 14:08
1e Panda-achtige: 1100 Hobby Selecta 1994
2e Panda-achtige: twinair '13

Re: Ontstekingsproblemen

Bericht door Beertje »

heb op een aantal italiaanse sites asjes gevonden met wormwieltjes en losse wormwieltjes
adhv de fotos ervan zit dit wormwiel vast op het asje met een spietje, heb het vermoeden dat dit spiesje weg is en het wieltje dus vrij op en neer kan bewegen waardoor de ontsteking van slag raakt.

we zullen zien als we handel uitelkaar halen he.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Ontstekingsproblemen

Bericht door michiel van g. »

ik zou even op de sloop naar een marbella zoeken. carter eraf, oliepomp los en dan het geheel incl. asje overzetten.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Plaats reactie

Terug naar “Oerpanda”