Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
aandrijfashoezen oer- Panda
Moderator: michiel van g.
aandrijfashoezen oer- Panda
mensen,
wie heeft er hier de gouden tip?
in oktober lag er wat 'sap' onder de auto (de blauwe Seat Pandita 1983)
hier ligt de 34-motor in
en ja hoor, even proeven en het blijkt versnellingsbakolie te zijn
niet goed, want zo loopt de bak leeg en dan is hij zo stuk!
welnu, in de voorraadkast liggen een paar nieuwe ouwe stock ashoezen van Spidan
gemonteerd en nieuwe olie er in
niet heel veel mee gereden, en in maart van dit jaar er mee naar Reims geweest. hij deed het weer heerlijk, zelfs veel open gereden
echter, thuis gekomen weer een plasje olie er onder. je raadt het al; bakolie
vorig weekend een nieuwe ashoes gestoken, 50 centimeter verrolt, en ja hoor; lek!!!!
kortom, of de passing van de hoes is niet juist, of de as is te dun geworden om goed af te kunnen dichten.....(kan dat ook?)
nu twijfel ik of ik een nieuwe as compleet bestel, of toch de gok waag een paar ashoezen te bestellen
ik lees graag uw mening
wie heeft er hier de gouden tip?
in oktober lag er wat 'sap' onder de auto (de blauwe Seat Pandita 1983)
hier ligt de 34-motor in
en ja hoor, even proeven en het blijkt versnellingsbakolie te zijn
niet goed, want zo loopt de bak leeg en dan is hij zo stuk!
welnu, in de voorraadkast liggen een paar nieuwe ouwe stock ashoezen van Spidan
gemonteerd en nieuwe olie er in
niet heel veel mee gereden, en in maart van dit jaar er mee naar Reims geweest. hij deed het weer heerlijk, zelfs veel open gereden
echter, thuis gekomen weer een plasje olie er onder. je raadt het al; bakolie
vorig weekend een nieuwe ashoes gestoken, 50 centimeter verrolt, en ja hoor; lek!!!!
kortom, of de passing van de hoes is niet juist, of de as is te dun geworden om goed af te kunnen dichten.....(kan dat ook?)
nu twijfel ik of ik een nieuwe as compleet bestel, of toch de gok waag een paar ashoezen te bestellen
ik lees graag uw mening
Laatst gewijzigd door Paul4x4 op 07 sep 2020 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: aandrijfashoezen Panda 34
De plek waar de aandrijfas in de witte kunststof bus draait wordt in de loop der tijd door slijtage dunner. Nieuwe hoezen monteren heeft daarom geen zin. De beste oplossing is om de nieuwere aandrijfassen te monteren, deze hebben een kogellager met oliekeering ipv een kunststof bus. Mattijs heeft dat volgens mij ook al gedaan ivm dezelfde problemen. Vraag hem even voor de details.
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: aandrijfashoezen Panda 34
oef, bekend probleem inderdaad. heb ze nog liggen van de 34, maar de assen slijten uiteindelijk uit waardoor nieuwe ashoezen ook niet meer werken. (ik geloofde het ook eerst niet, maar kan mij weinig anders bedenken).
ik heb toen van richard 2 assen met ashoezen van 1000.i.e. overgenomen waar de hoes ipv op de as rust, er een lager om de as zit waar dan weer de ashoes omheen zit. hierna niet meer last gehad van lekkende ashoezen!
in mijn oerpanda topic is het terug te leze vanaf blz. 60... gek genoeg zijn de foto's weg... laat maar weten als je visueel materiaal wil, dan zoek ik het nog even op.
ik heb toen van richard 2 assen met ashoezen van 1000.i.e. overgenomen waar de hoes ipv op de as rust, er een lager om de as zit waar dan weer de ashoes omheen zit. hierna niet meer last gehad van lekkende ashoezen!
in mijn oerpanda topic is het terug te leze vanaf blz. 60... gek genoeg zijn de foto's weg... laat maar weten als je visueel materiaal wil, dan zoek ik het nog even op.
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: aandrijfashoezen Panda 34
Marbella's hebben ook de kogellager-keerring hoes. Ik herken het probleem. Tot op heden bij mijn Panda als ook de Trans (laten) monteren wegens plassen olie...
- Micha D.
- Forumgebruiker
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
Re: aandrijfashoezen Panda 34
Die van mij lekt ook wel een beetje langs de assen, niet super veel en aangezien hij meestal binnen staat (en bijna nooit op een openbare plek) vind ik het niet zo erg. Nu is het bij mij ook geen plassen tegelijkertijd natuurlijk.
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: aandrijfashoezen Panda 34
Ik heb ze toevallig vorige week allebei vervangen bij mijn 4x4 (identiek aan 4x2). Eén kant lekte een beetje maar vooral vervangen wegens vervelende speling bij het vertrekken (en vertragen). Steeds een "klak-klak" speling bij het lossen van de koppeling. Het bleek (na démontage) vooral te liggen aan speling op de spiebaan-vertanding van de tripode op de as! Nu nog steeds een beetje speling, maar duidelijk minder dan voorheen. Dit vermoedelijk omdat de tripodelagers (de "wieltjes" dus) enige indruk (sleet) hebben achtergelaten in hun zitting.
Maar wat me opviel bij de "nieuwe" assen is dat de rechterkant gewoon uit één stuk "dun" is, daar waar de originele middenin "verdikt" was, een stuk buis tussengelast. Is die "dunne" as een gereviseerde "oud type" as, dus met nu wél met gelagerde afdichting! ?
Maar wat me opviel bij de "nieuwe" assen is dat de rechterkant gewoon uit één stuk "dun" is, daar waar de originele middenin "verdikt" was, een stuk buis tussengelast. Is die "dunne" as een gereviseerde "oud type" as, dus met nu wél met gelagerde afdichting! ?
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: aandrijfashoezen Panda 34
Rechts in de rijrichting, dus de lange as. Ik bestelde en kreeg "SKF"-assen, in originele SKF-verpakking. De eerste levering was defect, nl de homokineet was zéér moeilijk te "plooien", en had ook een afdruk in de doos gelaten, mogelijk op zijn eind laten vallen (?)
Die heb ik dus geretourneerd en probleemloos een nieuwe gekregen (van Winparts). De andere as (korte) van die eerste levering had een slechte tripode, waarvan de loopringen over de helft van hun breedte een en weer konden schuiven over hun rolnaaldjes.
Ik heb die "slechte" tripode op die andere slechte as (de lange) gezet voor het retourneren en de boel dus zo vervangen gekregen, gelukkig met nu dus ook een goede tripode erop!
Die heb ik dus geretourneerd en probleemloos een nieuwe gekregen (van Winparts). De andere as (korte) van die eerste levering had een slechte tripode, waarvan de loopringen over de helft van hun breedte een en weer konden schuiven over hun rolnaaldjes.
Ik heb die "slechte" tripode op die andere slechte as (de lange) gezet voor het retourneren en de boel dus zo vervangen gekregen, gelukkig met nu dus ook een goede tripode erop!
Re: aandrijfashoezen Panda 34
ja, dat van Mattijs had ik ooit gelezen, maar wist niet meer waar dus
merci!
en ja, moet ik nu een nieuwe as aanschaffen of 'slechts die nieuwe ashoes?
plaatjes op de bestelsites zijn niet altijd betrouwbaar,
dus ja, graag een plaatje en onderdeelnummer
mag dat van de fabrikant zijn, zoek ik zelf wel uit voor wel model het is
merci!
en ja, moet ik nu een nieuwe as aanschaffen of 'slechts die nieuwe ashoes?
plaatjes op de bestelsites zijn niet altijd betrouwbaar,
dus ja, graag een plaatje en onderdeelnummer
mag dat van de fabrikant zijn, zoek ik zelf wel uit voor wel model het is
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: aandrijfashoezen Panda 34
Het gaat om de aandrijfassen van na 1986 (????) en die zitten op alle uitvoeringen behalve de Selecta. Je zou ze ook gebruikt kunnen kopen op de sloop maar er zijn ook gereviseerde te koop. Je hebt de complete as met bijbehorende (binnenste bij de bak) ashoes nodig.
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: aandrijfashoezen Panda 34
onderdeelnummer kan ik je niet geven helaas... ik kan wel met 100% zekerheid zeggen dat de assen zitten op types van na 92. ik had gezocht op de 1000 i.e.
je zou bij onderdelenlijn oid kunnen zoeken voor gereviseerde...
foto's:
op de laatste foto zie je het lager, die zit er omheen geperst denk ik, dus die vervangen is een hels karwei!
je zou bij onderdelenlijn oid kunnen zoeken voor gereviseerde...
foto's:
op de laatste foto zie je het lager, die zit er omheen geperst denk ik, dus die vervangen is een hels karwei!
Re: aandrijfashoezen Panda 34
een dikke merci hè!
nu weet ik wat me te doen staat; 2 assen bestellen, ben ik meteen klaar voor de volgende 150.000km
en zo'n lager vervangen, gaat dat dan echt stuk?
daar komt nooit echt kracht op lijkt mij, alleen 'wat duwen' van een rubber hoes
nu weet ik wat me te doen staat; 2 assen bestellen, ben ik meteen klaar voor de volgende 150.000km
en zo'n lager vervangen, gaat dat dan echt stuk?
daar komt nooit echt kracht op lijkt mij, alleen 'wat duwen' van een rubber hoes
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: aandrijfashoezen Panda 34
Hi Paul,
zo'n lager gaat niet echt stuk, denk ik, maar de afdichting begint gewoon ook weer te lekken na (hopelijk) lange tijd... Het is gewoon zo'n kogellager met rubberen afdichtingen. Je hebt die lagers ook met metalen afdichting, tegen stof (denk ik) en in dit geval rubber dus tegen ander vuil en/of olie. De mijne, met dus al gelagerde afdichting, lekte dus een beetje.
Wat je vraag voor nummers betreft, ik heb dus recent SKF-assen besteld bij Winparts (be en nl) met de nummers VKJC2792 (rechts, de lange) en VKJC2798 (links, de korte).
Bij Mister Auto heb ik ook gekeken. Daar kun je er van het merk "CEVAM" bestellen, een Frans merk, wat me ook vertrouwen inboezemt, als je hun website bekijkt. Je kunt daarvan zelfs de volledige catalogus downloaden en de aanbevolen prijs voor garagist én voor particulier zien... (cevam ref. 5402 korte en cevam ref. 5403 voor de lange.) Ze geven ook de afmetingen op!
Via onderstaande link kom je bij Misterauto op de juiste pagina, let wel op, ik heb de 1000cc ingegeven.
http://www.mister-auto.be/fl/aandrijfas ... 4_g13.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb ook gemerkt dat de tekeningen niet àltijd kloppen, en ook geeft de site soms als reactie dat hij voor mijn autotype niet leverbaar is, al is het voor de 4x4 toch dezelfde als voor de 2x4... dus inderdaad goed opletten wat je doet/kiest, al kun je normaal nog ruilen als het fout zou gaan.
Ook raar dat ze bij cevam dezelfde prijs hebben, links en rechts, en bij SKF is de lange duurder.
En als laatste.. Ik merkte ook kwaliteitsverschil in de tripodes! Sommige lijken echt "goedkope namaak", met véél zijdelingse speling (verschuifbaar) van het "loopwiel" over de rolletjes, soms de halve breedte van die loopring. De "goede" hebben maar een paar mm (1 à 2) speling. En ook... de centrale vertanding van de tripode op de spiebaan van de as mag geen speling hebben! Dat was mijn oude dus het geval, en ook bij een eerste "slechte" levering die ik zonder problemen mocht terugsturen, en vervangen kreeg door een (gelukkig!!!) goede.
Op de voorgaande foto's van Matthijs kun je goed zien dat de rechtse (lange) as een verdikking heeft in 't midden van de lengte, en de korte heeft dat dus niet. Welnu, bij "mijn" nieuwe assen is de lange ook dun over de hele lengte... !?!? Maar heeft dus wél de gelagerde afdichting. Vandaar mijn vraag/veronderstelling een paar postst hoger of dat mogelijk een "oud type" as zou zijn, voorheen met glijbus-afdichting, die nu herwerkt is met gelagerde afdichting...(?) Lijkt me op zich geen probleem. Hij zit er al onder en rijdt normaal.
Wél had ik nog een klein probleempje dat het "slotje" van de grote "slangklem" die het rubber rond de homokineet vasthoudt, tegen het metaal van de wielophanging kwam. Daar is echt héél weinig ruimte. Ik heb dat "slotje" wat afgevijld en platter getikt, en nu alles OK.
zo'n lager gaat niet echt stuk, denk ik, maar de afdichting begint gewoon ook weer te lekken na (hopelijk) lange tijd... Het is gewoon zo'n kogellager met rubberen afdichtingen. Je hebt die lagers ook met metalen afdichting, tegen stof (denk ik) en in dit geval rubber dus tegen ander vuil en/of olie. De mijne, met dus al gelagerde afdichting, lekte dus een beetje.
Wat je vraag voor nummers betreft, ik heb dus recent SKF-assen besteld bij Winparts (be en nl) met de nummers VKJC2792 (rechts, de lange) en VKJC2798 (links, de korte).
Bij Mister Auto heb ik ook gekeken. Daar kun je er van het merk "CEVAM" bestellen, een Frans merk, wat me ook vertrouwen inboezemt, als je hun website bekijkt. Je kunt daarvan zelfs de volledige catalogus downloaden en de aanbevolen prijs voor garagist én voor particulier zien... (cevam ref. 5402 korte en cevam ref. 5403 voor de lange.) Ze geven ook de afmetingen op!
Via onderstaande link kom je bij Misterauto op de juiste pagina, let wel op, ik heb de 1000cc ingegeven.
http://www.mister-auto.be/fl/aandrijfas ... 4_g13.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb ook gemerkt dat de tekeningen niet àltijd kloppen, en ook geeft de site soms als reactie dat hij voor mijn autotype niet leverbaar is, al is het voor de 4x4 toch dezelfde als voor de 2x4... dus inderdaad goed opletten wat je doet/kiest, al kun je normaal nog ruilen als het fout zou gaan.
Ook raar dat ze bij cevam dezelfde prijs hebben, links en rechts, en bij SKF is de lange duurder.
En als laatste.. Ik merkte ook kwaliteitsverschil in de tripodes! Sommige lijken echt "goedkope namaak", met véél zijdelingse speling (verschuifbaar) van het "loopwiel" over de rolletjes, soms de halve breedte van die loopring. De "goede" hebben maar een paar mm (1 à 2) speling. En ook... de centrale vertanding van de tripode op de spiebaan van de as mag geen speling hebben! Dat was mijn oude dus het geval, en ook bij een eerste "slechte" levering die ik zonder problemen mocht terugsturen, en vervangen kreeg door een (gelukkig!!!) goede.
Op de voorgaande foto's van Matthijs kun je goed zien dat de rechtse (lange) as een verdikking heeft in 't midden van de lengte, en de korte heeft dat dus niet. Welnu, bij "mijn" nieuwe assen is de lange ook dun over de hele lengte... !?!? Maar heeft dus wél de gelagerde afdichting. Vandaar mijn vraag/veronderstelling een paar postst hoger of dat mogelijk een "oud type" as zou zijn, voorheen met glijbus-afdichting, die nu herwerkt is met gelagerde afdichting...(?) Lijkt me op zich geen probleem. Hij zit er al onder en rijdt normaal.
Wél had ik nog een klein probleempje dat het "slotje" van de grote "slangklem" die het rubber rond de homokineet vasthoudt, tegen het metaal van de wielophanging kwam. Daar is echt héél weinig ruimte. Ik heb dat "slotje" wat afgevijld en platter getikt, en nu alles OK.
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: aandrijfashoezen Panda 34
Opgelet Paul, zie deze link voor een Panda 34 (800cc) (ik keek nog even voor de zekerheid)
http://www.mister-auto.be/fl/aandrijfas ... 1_g13.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Je moet dus goed kijken en niet meteen mijn nummers bestellen!
http://www.mister-auto.be/fl/aandrijfas ... 1_g13.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Je moet dus goed kijken en niet meteen mijn nummers bestellen!