Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Temperatuurmeter in oerpanda

Alles met betrekking tot de Oerpanda

Moderator: michiel van g.

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Temperatuurmeter in oerpanda

Bericht door zwrtw »

Een tijd terug was ik koelvloeistof aan het vervangen van de 4x4. Daarna de boel warm draaien zodat ik na het afkoelen het peil kon controleren en evt bijvullen. Maar de ventilator ging niet draaien en even later was de boel aan de kook. Ik had dat nog niet eerder meegemaakt, dus ik greep de gelegenheid aan om te kijken of het temperatuurlampje werkte. Niet dus. De storing van de ventilator was snel gevonden: een gecorrodeerde stekkerverbinding bij de thermoschakelaar. Wat betreft het lampje: die werkte wel als je de draad die normaal op de sensor in de cilinderkop aan massa legt. De sensor in de kop was dus stuk.

Zo'n thermoschakelaar in de cilinderkop i.c.m. een lampje op het dashbord is dus vragen om moeilijkheden: je hebt dus niet door als het fout gaat. Je weet ook nooit of de sensor in de kop nog goed is. Ik wilde dus een temperatuurmeter. Als daar wat fout is met het elektrisch circuit zie je dat gelijk aan een meter die die totaal niet uitslaat of juist volledig uitslaat. Ook zie je aan de meter of de motor goed qua temperatuur is of dat 'ie al dicht tegen het "rood" zit. Bij Panda's is het bekend dat het lampje pas aan gaat als het te laat is... Ik wil niet een apart metertje aan het dashbord hangen omdat ik dat lelijk vind en totaal niet bij het basic karakter van een Panda vind horen.

Via de te koop gevraagd rubriek wees "Pinda 1000" me op een setje waarbij je een temperatuurmeter achteraf in het instrumentenpaneel kan inbouwen. De originele Panda's 4x4 en Panda's Super hadden zo'n meter standaard, dus de instrumenten zijn er op voorbereid! Hier een fotoverslag van de inbouw. Het ging niet helemaal zonder slag of stoot...

De set met de temperatuurmeter, nieuwe wijzerplaat en temperatuursensor.
Afbeelding

Het begin, de originele tellerplaat:
Afbeelding

Aan de onderkant van de tellerbak zitten 3 schroeven die eruit moeten. Ook moet je de sierknoppen van de verwarmings/luchtschuiven eraf trekken..
Afbeelding

Je kan dan voorzichtig de tellerbak aan de onderkant naar je toe trekken. Aan de bovenkant "klikt" de boel dan ook los.
Afbeelding

Aan de linker kant is het handig om eerst de tellerkabel los te maken. Er zit een soort "busje" om de aansluiting van de tellerkabel. Dat "busje" moet je richting de motorruimte duwen. Dan komt de tellerkabel los.
Afbeelding

Ik ga verder in de volgende post...
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Temperatuurmeter in oerpanda

Bericht door zwrtw »

Dan moet je alle stekkers los maken van de schakelaars en de tellereenheid. De stekkers van de tellereenheid kan je pas los maken door een ontgrendeling in te drukken (de langwerpige rode en witte stekkers op onderstaande foto's)
Afbeelding
Afbeelding

De stekkers aan de schakelaars hebben geen vergrendeling, die kan je zo los trekken. Ik heb ze al eens in een eerder stadium gemarkeerd om ze later op de goede plek te kunnen terug duwen.
Afbeelding

Vervolgens kan je de tellerbak weg schuiven. In de richting van het bestuurdersportier bij geopend portier vind ik het handigst. Daarna ben ik op een regenachtige zondagmiddag lekker aan de keukentafel gaan zitten om verder te werken.
Afbeelding

De instrumenten moeten uit de tellerbak. De instrumenten zitten met 4 schroeven vast. Hier 2...
Afbeelding
...
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Temperatuurmeter in oerpanda

Bericht door zwrtw »

...en de andere kant ook 2. Dan pak je de tellereenheid er zo uit.
Afbeelding

De platine voor de tellerverlichting bovenin los frummelen.
Afbeelding

De 4 klemmen rondom de tellereenheid voorzichtig open buigen en de boel gaat open:
Afbeelding

Maar dan blijkt dat er duidelijke verschillen zijn (afgezien van de opening voor de temperatuurmeter). Zie bijvoorbeeld de bovenkant boven de "140" van de snelheidsmeter en boven het tanklampje. Daar heeft de nieuwe geen inkepingen, de oude wel. Let ook op de plaats van de klinkjes net links en rechts van het centrum (de as) van de snelheidsmeter. Die zitten bij de nieuwe dichter bij elkaar!
Afbeelding
Fiat had verschillende toeleveranciers. De oude tellereenheid was van Jaeger, de nieuwe van Veglia...
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Temperatuurmeter in oerpanda

Bericht door zwrtw »

Maar geluk is met de dommen... Ik had ooit van Marktplaats een reserve tellerset gescoord. Dus die maar eens opzoeken in m'n onderdelen voorraad. En het was een Veglia!
Afbeelding

Ik kon dus weer verder. Eerst moest de naald van de teller af. Netjes in het verlengde van de as eraf trekken. Een beetje eng, maar er is niets stuk gegaan.
Afbeelding

Met twee schroefjes haal je daarna de wijzerplaat eraf. In de behuizing waren de gaten voor de temperatuurmeter al aanwezig. Ik heb de tellerstand ongeveer gelijk gemaakt aan de teller die uit de auto kwam.
Afbeelding

In de platine moesten ze nog wel geboord worden. Op de plek van de moertjes moet de blauwe isolatie van het koper eraf gekrabt worden.
Afbeelding

Daarna kan het hele spul weer in elkaar: wijzerplaat er weer op, tellernaald er weer op (zorg dat 'ie netjes op 0 staat), "glas"werk er weer op klikken, en het spul weer in de tellerbak monteren. O ja, controleer gelijk even of alle lampjes nog heel zijn!
Laatst gewijzigd door zwrtw op 23 sep 2018 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Temperatuurmeter in oerpanda

Bericht door zwrtw »

Dan moet er nog een draad veranderd worden. Het originele temperatuurlampje wordt buiten werking gesteld en de draad die eerder voor dat lampje werd gebruikt, wordt nu voor de temperatuurmeter gebruikt. Je hoeft dus geen nieuwe draden aan te leggen o.i.d. Maar de temperatuur meter gebruikt wel een ander contact op de platine. Dit is in de gebruiksaanwijzing aangegeven: de draad bij A moet verplaatst worden naar A1.
Afbeelding

De rode stekker heeft één plaatsje over. Die gaat nu gebruikt worden!
Afbeelding

De witte stekker moet open gemaakt worden en de 3e draad van boven (de groen-witte) moet eruit worden genomen. Om dat te kunnen moet je priegelen met een heel klein schroevendraaiertje o.i.d. om een weerhaakje terug te buigen.
Afbeelding

Hier is het weerhaakje (een beetje) te zien. Door dat weerhaakje in te duwen kan de terminal uit de stekker worden geschoven.
Afbeelding

De groen-witte draad is nu op de lege plek in de rode stekker te schuiven "klik". Dan kan alles weer gemonteerd worden. Ik sluit eerst alle stekkers van het tellerblok en schakelaars aan, en dan test ik alle elektrische functies. Het is meer dan eens voorgekomen dat ik de stekker van de alarmlichten "een rij verkeerd" erop heb geschoven, en dan doen je richtingaanwijzers het niet meer. Pas als alles werkt (ook controlelampjes controleren!) sluit ik ook de tellerkabel weer aan en schroef de boel weer vast.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door zwrtw op 23 sep 2018 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Temperatuurmeter in oerpanda

Bericht door Robert100HP »

Mooi resultaat, maar heel veel werk.

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Temperatuurmeter in oerpanda

Bericht door zwrtw »

Dan moet nog de temperatuursensor in de kop worden vervangen. Hier de oude sensor (in de kop tussen klepdeksel en generator onder de bougiekabels).
Afbeelding

Wellicht handig voor de toekomst; er staan wat nummers op de sensor: "330082"
Afbeelding

"EKI 17"
Afbeelding

En een merkje wat lijkt op "EAB" of zoiets.
Afbeelding

De nieuwe sensor op z'n plaats. De meegeleverde O-ring werkte niet voor deze sensor i.c.m. deze kop. Ik heb teflon tape gebruikt. Dat had ik jaren geleden ook al voor de vorige sensor gebruikt en dat werkt uitstekend.
Afbeelding

En dan de test. Het torretje rustig warm rijden. De temperatuurmeter gaat omhoog. Het werkt! Op de snelweg bij 10 graden buitentemperatuur bleef de wijzer net onder het streepje halverwege. Nadat ik de wagen weer in z'n carport had geparkeerd zat de wijzer er net boven.
Afbeelding

Nog even een tijdje met een wat verhoogd toerental laten draaien totdat de ventilator aansloeg. Toen gaf de meter dit aan:
Afbeelding

Missie geslaagd!
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Temperatuurmeter in oerpanda

Bericht door Micha D. »

Kijk, netjes! Handig, want ik heb een Super interieur in m'n 45 gezet maar moet de teller nog aansluiten. Grappig feit is dat mijn Super dashboard volledig anders was dan degene die er in zat, inclusief alle aansluitingen in de stekkers. Dat was dus even puzzelen.

Gebruikersavatar
louis
Clublid
Berichten: 1285
Lid geworden op: 15 nov 2012 23:37
1e Panda-achtige: 45 1980
Locatie: Malden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Temperatuurmeter in oerpanda

Bericht door louis »

Mooie samenvatting _O_
gr,
Louis

Seat Panda-Trans
Cee’d/Enka/AZU/850T/HQ-bakkie

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Temperatuurmeter in oerpanda

Bericht door zwrtw »

Klopt, de originele 4x4 tellerset die van de super is afgeleid heeft ook andere plaatsen voor de controlelampjes.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Temperatuurmeter in oerpanda

Bericht door zwrtw »

Voor de grap heb ik nog even de oude temperatuursensor voor het lampje open gesneden met de draaibank. Dit zit erin:
Afbeelding
Er zit een soort bol plaatje in die "omklapt" bij een bepaalde temperatuur. Dit duwt een verend massacontactje tegen het contactje in het zwarte cirkeltje. De contacten waren nogal gecorrodeerd waardoor de boel geen elektrisch contact meer maakt bij te hoge temperatuur.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Temperatuurmeter in oerpanda

Bericht door zwrtw »

Merk van de nieuwe sensor is waarschijnlijk ERA. Artikelnummer 330082. Schroefdraadmaat M16x1,5

https://www.besteonderdelen.nl/era-2472544.html
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Temperatuurmeter in oerpanda

Bericht door Robert100HP »

zwrtw schreef:Voor de grap heb ik nog even de oude temperatuursensor voor het lampje open gesneden met de draaibank. Dit zit erin:
Afbeelding
Er zit een soort bol plaatje in die "omklapt" bij een bepaalde temperatuur. Dit duwt een verend massacontactje tegen het contactje in het zwarte cirkeltje. De contacten waren nogal gecorrodeerd waardoor de boel geen elektrisch contact meer maakt bij te hoge temperatuur.
Mooi, dit is de bijna oervorm van een " Pressostaat "

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Temperatuurmeter in oerpanda

Bericht door Pinda1000 »

Grappig dat de rode stippen (schakel-indicators) op de twee tellerplaten op verschillende plekken staan!

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Temperatuurmeter in oerpanda

Bericht door Erik` »

Pinda1000 schreef:Grappig dat de rode stippen (schakel-indicators) op de twee tellerplaten op verschillende plekken staan!
Dat was ook het eerste wat mij gelijk opviel, de schakelpunten zijn bij verschillende snelheden geplaatst.

Maar verder erg mooie en duidelijke uitleg gemaakt!

Plaats reactie

Terug naar “Oerpanda”