Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
motor-check abarth
Moderator: michiel van g.
motor-check abarth
altijd openmaken!
afgelopen weekend begonnen met de demontage van het abarthblok
staat al efkes in de schuur om onderhanden genomen te worden.
plan; 70pk onder de motorkap
materiaal; blok, los gekocht, 'en is een goed blok, komt uit een rijdende wagen'
waar? ja, want de auto rijdt/rolt............ maar dat blok.......
kop eraf, want er komt een nieuw koppakking in
carter er onderuit, want ik wil met een schoon blok van binnen
oeps! er liggen metaaldeeltjes onderin!
de klus; net zover uiteen nemen tot je de oorzaak hebt!
gevonden; hier het beste en slechtste lagerschaaltje
nu moet alles los en ik start met een geheel kaal blok!
het moet goed, of het moet niet
afgelopen weekend begonnen met de demontage van het abarthblok
staat al efkes in de schuur om onderhanden genomen te worden.
plan; 70pk onder de motorkap
materiaal; blok, los gekocht, 'en is een goed blok, komt uit een rijdende wagen'
waar? ja, want de auto rijdt/rolt............ maar dat blok.......
kop eraf, want er komt een nieuw koppakking in
carter er onderuit, want ik wil met een schoon blok van binnen
oeps! er liggen metaaldeeltjes onderin!
de klus; net zover uiteen nemen tot je de oorzaak hebt!
gevonden; hier het beste en slechtste lagerschaaltje
nu moet alles los en ik start met een geheel kaal blok!
het moet goed, of het moet niet
Re: motor-check abarth
naast de nieuwe koppakking wilde ik ook nieuwe zuigerveren en klephoedjes steken.
nu gaat alles uit elkaar,
de krukas lijkt goed, de cylinderwanden hebben wat krassen, alsof er iets klem gezeten heeft
ook de nokkenas lijkt ongeschonden.
toch maar besloten om bij een motoren revisiebedrijf alles te laten meten en de cylinders te laten hohnen
pas dan kan ik nieuwe zuigerveren en lagerkappen te steken (juiste maatvoering)
fingers crossed!
nu gaat alles uit elkaar,
de krukas lijkt goed, de cylinderwanden hebben wat krassen, alsof er iets klem gezeten heeft
ook de nokkenas lijkt ongeschonden.
toch maar besloten om bij een motoren revisiebedrijf alles te laten meten en de cylinders te laten hohnen
pas dan kan ik nieuwe zuigerveren en lagerkappen te steken (juiste maatvoering)
fingers crossed!
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: motor-check abarth
ja dank je, goed werk, maar niet zo geplanned
nu MOET alles uiteen........
en schoon zijn voordat het weer iets kan worden
ik zal proberen tijdens de opbouw wat foto's te maken, zeker vanaf kaal 'blok'
voor wie wil weten hoe weinig er eigenlijk aan zo'n blok zit. hoe simpel kan het zijn
waar dit blok in komt?
waarschijnlijk in de cabrio, of ik moet zin en tijd hebben om de '82-er weer op te bouwen
nu MOET alles uiteen........
en schoon zijn voordat het weer iets kan worden
ik zal proberen tijdens de opbouw wat foto's te maken, zeker vanaf kaal 'blok'
voor wie wil weten hoe weinig er eigenlijk aan zo'n blok zit. hoe simpel kan het zijn
waar dit blok in komt?
waarschijnlijk in de cabrio, of ik moet zin en tijd hebben om de '82-er weer op te bouwen
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: motor-check abarth
Dat moest wel even schrikken zijn geweest. Hopelijk valt de schade mee aan de krukas. Is natuurlijk te repareren en zeker bij dit blok is het wel een goede investering. De doorverkoopwaarde van deze blokjes is best goed. Wel leuk een snelle cabrio
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 09 dec 2018 14:34
- 1e Panda-achtige: lounge twinair 85 ps
Re: motor-check abarth
als ik de lagerschalen zo zie lijk het erop dat er water in de olie gezeten heeft. water in olie veroorzaakt in de hoofdlagerschalen cavitatie, en dan breekt het lagermateriaal uit. een lekke koppakking kan een oorzaak geweest zijn dat er water bij de olie komt.
Re: motor-check abarth
tja, wat er allemaal gebeurd is weet ik niet
maar het wordt nog erger; het lijkt er op dat de nokkenas een klein beetje krom is. die draait namelijk niet mooi rond
die gaat er dus ook uit om te controleren
nieuwe distributie-set gekocht, nu lijkt het er op dat het grote tandwiel niet op de nokkenas past. iemand hier weet van?
verschilt een 845 van een 903, 965 of 1050?
maar het wordt nog erger; het lijkt er op dat de nokkenas een klein beetje krom is. die draait namelijk niet mooi rond
die gaat er dus ook uit om te controleren
nieuwe distributie-set gekocht, nu lijkt het er op dat het grote tandwiel niet op de nokkenas past. iemand hier weet van?
verschilt een 845 van een 903, 965 of 1050?