Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda 45 1984

Alles met betrekking tot de Oerpanda

Moderator: michiel van g.

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Panda 45 1984

Bericht door Paul4x4 »

en dan zit het toch nog (weer) even tegen
na de proefrit besloten om de v-bakolie te vervangen. gisteravond gedaan

en wat zie ik, de schokbreker links is aan de onderkant nat...........de aandrijfas niet
zaterdagmorgen dan maar weer besteden aan het vervangen van de schokbreker
geen zin om ze allebei te vernieuwen..............ja, ik weet het, helemaal fout! maar mijn handen en ellebogen willen de laatste tijd niet zo goed mee.........redelijk pijnlijk. dus eerst even minimaal doen wat ik kan, en dan zien we wel. ik kan nu op mijn gemak 2 schokbrekers helemaal klaarmaken, om ze beide op termijn te vervangen. ht komt een keer echt goed.

kom ik vanmorgen in de schuur om te beginnen, ligt er een plasje olie onder de v-bak. jawel hoor.........hoes stuk. niet gezien bij de oliewissel, ook niet aan gedacht

dus ook die maar vervangen, mijn laatste!

bij de wissel van de motor en bak van de cabrio had ik 2 nieuwe SKF-assen besteld.
die pasten daar niet op; homokineet in de bak te dik/groot! dat kwam uit de 82-er, dus ik dacht dat ze dan wel op een later modeljaar zouden passen.
nu, bij de 45 uit 1984 pas de as wel in de bak, maar is de ashoes van een verkeerd type. ik word helemaal gek van alle verschillen.........ik wil eigenlijk nu de ashoes van de nieuwe as vervangen door het juiste model...........maar welke moet ik dan hebben? en hoe krijg ik die oude nieuwe er af? de ashoes op de lange as (ook SKF) is wél het juiste model

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Panda 45 1984

Bericht door Micha D. »

Mattijs weet hier heel veel vanaf volgens mij, die heeft er ook mee lopen *piep* met het vervangen van z'n motor, v-bak en bijhorende assen.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Panda 45 1984

Bericht door Pinda1000 »

Wat zijn de verschillen dan tussen de twee verschillende ashoezen? Het zijn toch wel beiden met de kunststof bus erin? De Tripode die in de bak gaat kan je uitwisselen als hij niet past. Zo kan je ook de ashoes vervangen.

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Panda 45 1984

Bericht door Paul4x4 »

er zit ook nog verschil in de dikte van de assen. daarmee is de tripoide niet per definitie te verwisselen!

als ik morgen genoeg tijd heb, zal ik wat foto's plaatsen

ik zou graag de 'nieuwere' as monteren met de ashoes gemonteerd op een lager op de as

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Panda 45 1984

Bericht door Pinda1000 »

Ja Mattijs heeft er een paar van mij opgezet dacht ik. Die kwamen van een 1000 uit 1991 af.

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Panda 45 1984

Bericht door Paul4x4 »

ik kom zojuist van de autokeuring. resultaat; afgekeurd. :oops:
waarom?
1) teveel verschil in remkracht op de achteras. tja, tussen 30-50%. hij trekt overigens niet naar 1 kant, maar hij moet het wel goed doen :yes:
2) rechter achterschokbreker doet erg weinig. niets van te merken, maar de set is zo vervangen :roll:
3) ontbreken van gordels achter :?

dat laatste verbaast mij ten zeerste. hé, hij is van oktober 1984. er moeten volgens de keurmeester 2 heupgordels in

voor de Belgen hier, waar vind ik dat terug op een officiele site?
ik weet dat de draagplicht geldt vanaf 1-1-1991. maar draagplicht is iets anders dan montageplicht........... ):

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Panda 45 1984

Bericht door Paul4x4 »

klus 2 geklaard; er lag nog een setje gebruikt, uit eigen gebruik, dus bekend met hoe weinig ze geleden hebben
naast dat de schokbrekers goed roestig waren, weinig interne weerstand, dus maar goed zo.
daarnaast was het onderstaande ook wel op, denk ik zo

Afbeelding

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Panda 45 1984

Bericht door michiel van g. »

Het wettelijk kader tbv de gordels
http://www.lokalepolitie.be/files/5388/ ... 8056b5.pdf

Keurmeester was dus niet juist.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Panda 45 1984

Bericht door Paul4x4 »

die was bekend Michiel, dat gaat over de draagplicht.
dit kan (denk ik) iedereen vinden. het gaat mij om de verplichting om gordels gemonteerd te hebben in de wagen. dat is wat anders

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Panda 45 1984

Bericht door PandaVespa »

In NL zijn gordels achterin verplicht vanaf 1-4-'92. Als de auto ouder is, hoeven ze er niet in. Alleen als achterbank er niet inzit, hoeven er geen gordels achterin meer ongeacht leeftijd auto.
Werkt dat in België ook? Achterbank eruit en goedgekeurd?

Persoonlijk zou ik ze gewoon monteren, mocht je ooit iemand achterin zitten en je krijgt een klap. Je wilt die passengier niet in je stoel krijgen ;) .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Panda 45 1984

Bericht door Paul4x4 »

wil ik ook niet, maar ik wil het ook niemand aandoen om achterin te zitten
kans is ook minimaal dat er iemand achterin zit.
en in een beetje botsing zit je nergens veilig, denk ik.

met de gordels er in heb je geen vlakke laadvloer meer, dan zitten de gordels in de weg, of beschadigen zelfs de lading
ik denk dat ik maar een keuringsetje aanschaf; alleen montage om de keurmeester tevreden te houden

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 45 1984

Bericht door Panda 500 »

Hoi Paul,
Ik heb in mijn jonge jaren de tijd meegemaakt dat de gordelplicht in voege kwam. Wij hebben destijds in de garage van mijn vader (ikzelf tussen 1964 en 1979) dan ook bij véél wagens gordels geplaatst. Ik herinner me van toen dat er gordels moesten geplaatst worden wanneer origineel de boutgaten voorzien zijn. Anders niet! En aanvankelijk alleen vooraan. In mijn 500'tje (van 1971) zijn alleen vooraan montagegaten voorzien en daar heb ik dan ook gordels in. Maar achteraan zijn er geen gaten voorzien en de (jaarlijkse!) keuring heeft hierover nog nooit een opmerking gemaakt. De wetgeving zegt ook letterlijk (bedankt o.a. Michiel) dat gordels op de achterbank moeten gedragen worden... indien ze aanwezig zijn. Wanneer er geen zijn (en dus niet kúnnen zijn wegens geen voorziene gaten) mogen ze daar volgens mij niet op afkeuren. Wagens vanaf 1991 zullen wél (verplicht) van montagegaten voorzien zijn en dan kan ook de wet toegepast worden die draagplicht achteraan vanaf 1991 voorschrijft.
Dus wanneer er wél al gaten voorzien zijn in een 1984'er-Panda zijn gordels achterin verplicht volgens mij.
Ik zou het anders gewoon eens aan de keuringsstations-chef vragen. Bij Fiat Club Belgio is een clublid die keurder is in een keuringsstation (of zelfs chef? Hij is daar wat wazig over ;-) ). Ik kan het hem volgende vergadering vragen, als je zo lang kan wachten (eerste donderdag van september)

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Panda 45 1984

Bericht door Paul4x4 »

dag Frans, dat zou dan betekenen dat er voor de gordels van vóór andere regels gelden dan voor de gordels achter?
een beetje Volvo had in de jaren 50 al montagepunten voorin, dus als 'ie van 1962 is, dan moeten er gordels gemonteerd worden, omdat de gaten er zitten...........terwijl pas in 1975 de draagplicht vóór is ingesteld.
lijkt mij niet

het lijkt er eerder op, dat na de voorruiten, nu de gordels-achterin een afkeurpunt geworden is

maar vraag het gerust na, ik monteer heupgordels voor de keuring, maar daarna gaan ze er gewoon uit, wachtend op een volgende keuring om gemonteerd te worden

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 45 1984

Bericht door Panda 500 »

Hoi Paul,
Het verschil in wetgeving tussen voor en achter is/was zeker zo, zoals ik hierboven vertelde. Dus tijdens de jaren dat die reglementering (gelijdelijk) in voege kwam. Nu, voor hedendaagse auto's uiteraard niet meer!
Maar volgens mij worden oudere auto's gekeurd volgens de reglementering waaraan ze destijds moesten voldoen, ook met mogelijke "updating" van die regels! Bvb wat het achtermistlicht betreft. Die oude Volvo zal dat bij constructie niet gehad hebben maar de eigenaar heeft het nadien wél verplicht moeten toevoegen (ik weet niet in welk jaar). Ik dus ook op mijn 500! Die had dat origineel niet, maar de Oer Panda al wél, denk ik.
Ik ben deze maand nog met mijn 500 naar de keuring geweest en de inspecteur vroeg (commandeerde ;-)): "achteruitversnelling inschakelen", om te zien of het achteruitrijlicht werkt. Welnu, een 500 heeft dat origineel niet, en het is later ook nooit verplicht geworden (in tegenstelling tot het mistlicht). Ik antwoordde dus : "Dat heeft deze nog niet" en het was OK, geen opmerking hierover! (Lamp bijzetten is eenvoudig, maar de bediening door de versnellingsbak minder).
Er wordt blijkbaar toch wel rekening gehouden met wat "mogelijk" is. Zo'n mistachterlicht bijplaatsen kan altijd. Maar gordels plaatsen waar geen montagepunten zijn is toch al een heel andere ingreep. Wij hebben destijds NOOIT montagegaten moeten plaatsen in een wagen die er geen had.
Ook voor de uitlaatgassen wordt voor auto's met carburateur nog altijd meer CO toegelaten dan voor een wagen met ECU en katalysator.
Wat dat "updaten" van de regelgeving betreft meen ik me te herinneren ( ;-) ) dat op een bepaald moment dus verplicht werd gordels te plaatsen wanneer er bevestigingspunten voorzien waren, zowel vooraan maar ook achteraan. Waarschijnlijk wanneer de draagplicht ook voor achteraan verplicht werd. Dat was dus echt wel jàren later dan vooraan!
Maar ik kan me vergissen en/of een slecht geheugen hebben! Ik vraag het aan die kerel, volgende maand!

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 45 1984

Bericht door Panda 500 »

Nog wat wetteksten opgezocht, voor wanneer je een uurtje tijd hebt.
Hier gaat het o.a. ook over de bevestigingspunten. Ik weet niet of je na één lezing wijzer zult zijn geworden...

https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/tech/305-art30

Ongeveer halverwege de tekst vind je puntje 1° en puntje 2°. Ik denk dat puntje 2° op jouw Panda van toepassing is.

De personenauto's en de auto's voor dubbel gebruik, waarvoor de aanvraag om goedkeuring vanaf 1 januari 1977 is ingediend, moeten voor elke zitplaats uitgerust zijn met veiligheidsgordels, die voldoen aan de voorschriften van richtlijn 77/541/EEG, uiterlijk:

1° op 1 januari 1990 voor de voertuigen die in gebruik genomen werden tussen 1 juli 1985 en 31 december 1986;

2° op 1 juli 1990 voor de voertuigen die in gebruik genomen werden tussen 1 januari 1984 en 30 juni 1985.

Plaats reactie

Terug naar “Oerpanda”