Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Project anderhalve Panda

Alles met betrekking tot de Oerpanda

Moderator: michiel van g.

Gebruikersavatar
Manuel_Panda_34
Forumgebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:16
1e Panda-achtige: Panda 34 bouwjaar 1984 Rosso Siam

Project anderhalve Panda

Bericht door Manuel_Panda_34 »

Deel 1: Panda 1

Hallo mede Panda liefhebbers!

Ik wil jullie iets vertellen over het project waar ik eindelijk aan ga beginnen!! Mijn anderhalve Panda project...... :mrgreen: (Ik kom op een later deel hier op terug)

Ik begin bij het begin..... namelijk mijn rode (Rojo Siam) Fiat Panda 34 uit '84.
IMG_9591.jpg
Deze heb ik iets meer dan 1 jaar geleden in Enschede gehaald met nog geen 35000km (99% zeker dat het ook klopt). Deze was technisch 70% maar de carrosserie..... echt _O_ .... nagenoeg geen roest!!! en de originele rode lak 8*). Maar wat was er mis mee dan?
- Allereerst de koppeling was op. Ik moest met laatste 2cm van het pedaal koppelen.
- De carburateur was slecht afgesteld. (te rijk waardoor de motor verzoop wanneer die warm was en te lang stationair draaide)
- Een remblokje was scheef versleten.
- Allerlei achterstallig onderhoud dat nog niet gedaan was (olie en allerlei filters).
- En hier en daar nog wat kleine dingetjes.

Samen met Paul4x4 zijn we begonnen met de koppeling, de carburateur en het onderhoud. (heel erg dankbaar voor de hulp _O_ ) Daarbij zijn de motor en bak er uit gehaald om de werkzaamheden wat makkelijker te maken.
rsz_screenshot_2020-10-28_at_213504.jpg
Na het vervangen en aftellen van de koppeling, afstellen van de carburateur en alle filters en vloeistoffen vervangen te hebben kwam ook nog het probleem van de ashoes erbij. Nieuwe ashoezen aan beide kanten gemonteerd en ja hoor.... ze lekten allebei. En niet zo'n klein beetje ook! En toen?........ Hoe en wat er daarna gedaan is vertel ik in mijn volgende stukje, dus voor nu ff geduld :roll:
Laatst gewijzigd door Manuel_Panda_34 op 12 nov 2020 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mk1992
Forumgebruiker
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 aug 2019 08:57
1e Panda-achtige: 750L 1986 [met extra spiegel]
Twitter: @martijn_kosters
Locatie: Beek, Limburg
Has thanked: 18 times
Been thanked: 10 times

Re: Project anderhalve Panda

Bericht door mk1992 »

Heel gave basis, veel succes!
Heb je een goede foto van de kleur, mijn Rosso Siam is heel dof, daar ga ik aan poetsen. Maar ik zoek een mikpunt qua glans :P
Fiat Panda 750L 1986 'Tino Pandino'

Oudste Panda 141A van Nederland (07-10-1986)


Kijk ook eens op https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699 voor mijn andere hobby

Gebruikersavatar
Manuel_Panda_34
Forumgebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:16
1e Panda-achtige: Panda 34 bouwjaar 1984 Rosso Siam

Re: Project anderhalve Panda

Bericht door Manuel_Panda_34 »

Deel 2: Ashoes en carburateur problemen

De lekkend ashoezen..... wel bekend probleem van de oerpanda. Die van mij was geen uitzondering. Aangezien de assen toch er uit lagen hadden we besloten om deze ook direct te vervangen. Weer versnellingsbakolie er in de auto gedaan en na het eerste ritje ging het al mis. De auto stond net stil en het druppelde al.... :no:
Paul4x4 had wel eens eerder dit probleem gehad en hij zei dat links het nieuwere type as er in moest doen indien de tripoïde er in paste (zie http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 94&t=18287 voor meer info over de ashoezen). Dus een as van hem "geleend" en het paste! :D. As links vervangen en lek vrij! Nu rechts nog...... Volgens wat Paul ontdekt had hebben Panda's rechts een andere tripoïde maat dan links, namelijk 25,4mm ipv 29mm waardoor de nieuwere type as er niet in zou passen. Toch wilde ik het proberen of het misschien bij mijn panda anders was, dus (weer) een van zijn assen "geleend" en ook die paste! 8) Mijn probleem met de lekkende ashoezen was opgelost! En ontdekt dat er door de jaren heen toch meer gewijzigd is dan ik dacht :o

En nu de carburateur. Dat heeft ook lang geduurd voor dat goed werkte.... Zoals ik in deel 1 aangaf was die toen ik hem kocht slecht afgesteld, veel te rijk waardoor de motor om de zoveel tijd verzoop (niet handing als je 2 maal op een druk kruispunt voor het stoplicht stil komt te staan |:| ). Dus die afgesteld maar ik was nog niet helemaal tevreden, het leek alsof de acceleratiepomp het niet goed deed. Zodra ik gas gaf verloor die vermogen en daarna pas begon hij te accelereren. Ook kwam ik erachter dat het een Panda 45 carburateur was :?:
Screenshot 2020-10-29 at 19.12.49.jpeg
Ik heb en revisiesetje gekocht voor mijn carburateur en voor ongeveer 2 weken ging het goed, totdat het niet meer goed ging.... :-( tijdens een rit moest ik langs de weg alle schroefjes aandraaien zodat de auto weer een beetje normaal liep. Hup oude carburateur er weer uit en openmaken, bleek dat er een minuscuul gaatje in het reservoirtje van de carburateur zat waardoor de brandstof van de acceleratiepomp niet alleen de motor in ging, maar ook terug in het reservoir van de carburateur. Tijdelijk een carburateur van een andere Panda er op gedaan totdat ik een nieuwe had. Ik heb uiteindelijk een nieuwe gekocht die bedoeld was voor een Seat Marbella met de 0.8 motor. Die er op geschoefd, afgesteld en die doet het nog tot de dag van vandaag :mrgreen: (Als iemand op zoek gaat naar een nieuwe carburateur, wil ik de tip gegeven om goed te kijken de klep open geduwd wordt of open getrokken. Ik kwam op eBay veel carburateurs tegen, maar een enkele met het treksysteem; wat ik dus nodig had)

In het volgende deel mayo in de motor en roze vloeistof over de vloer :P

Gebruikersavatar
Manuel_Panda_34
Forumgebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:16
1e Panda-achtige: Panda 34 bouwjaar 1984 Rosso Siam

Re: Project anderhalve Panda

Bericht door Manuel_Panda_34 »

Deel 3: Ff stoof afblazen

Dit deel vindt eigelijk plaats tijden mijn ontdekkingstocht van de carburateurs, het was mij namelijk opgevallen dat ook al had ik de auto goed warm gereden (1,5 uur snelweg) er mayo onder de olievuldop zat..... :no: Dat betekende dat er een gat in de koppakking zat. Dus dezelfde dag dat Paul4x4 mij kwam helpen met het reviseren van de carburateur "fffff" de koppakking vervangen. De kop er af gehaald, op het eerste gezicht leek het niet echt in slechte staat te zijn, toch een nieuwe er op gedaan en de kleppen direct goed afgesteld. Maar toen.... had ik net de koelvloeistof bijgevuld zonder (te veel) te morsen en het bleef maar druppelen |:| . Een gat in de radiator. Nieuwe van aluminium besteld en er op gemonteerd, nu (eindelijk) lekvrij rijden :D . Geen problemen mee gehad kwa temperatuur.

In het volgende deel de shiny bits 8*)

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Project anderhalve Panda

Bericht door Micha D. »

Waar heb je die radiateur vandaan? Alu klinkt wel interessant!

Gebruikersavatar
Manuel_Panda_34
Forumgebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:16
1e Panda-achtige: Panda 34 bouwjaar 1984 Rosso Siam

Re: Project anderhalve Panda

Bericht door Manuel_Panda_34 »

@Micha ik heb hem via Autodoc besteld.
Dit is de link:
https://m.autodoc.nl/nrf/2391910

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Project anderhalve Panda

Bericht door Paul4x4 »

jullie hadden z'n gezicht moeten zien toen ik vóór de lunch zei.....
'doen we na de lunch ffff de koppakking' :rofl:

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Project anderhalve Panda

Bericht door Micha D. »

Manuel_Panda_34 schreef: 12 nov 2020 14:31 @Micha ik heb hem via Autodoc besteld.
Dit is de link:
https://m.autodoc.nl/nrf/2391910
Ah check, die heb ik volgens mij ook. Ik dacht dat de boven- en onderkappen wellicht ook metaal waren... Net zoals bij de oude waar ze van koper zijn.

Gebruikersavatar
Manuel_Panda_34
Forumgebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:16
1e Panda-achtige: Panda 34 bouwjaar 1984 Rosso Siam

Re: Project anderhalve Panda

Bericht door Manuel_Panda_34 »

Micha D. schreef: 12 nov 2020 16:02 Ah check, die heb ik volgens mij ook. Ik dacht dat de boven- en onderkappen wellicht ook metaal waren... Net zoals bij de oude waar ze van koper zijn.
Ik heb geen flauw idee waar de boven- en onderkant van zijn, maar het koel-gedeelte is iig van aluminium

Gebruikersavatar
Manuel_Panda_34
Forumgebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:16
1e Panda-achtige: Panda 34 bouwjaar 1984 Rosso Siam

Re: Project anderhalve Panda

Bericht door Manuel_Panda_34 »

Paul4x4 schreef: 12 nov 2020 15:56 jullie hadden z'n gezicht moeten zien toen ik vóór de lunch zei.....
'doen we na de lunch ffff de koppakking' :rofl:
:oops: :oops: :oops:

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Project anderhalve Panda

Bericht door Paul4x4 »

Manuel_Panda_34 schreef: 12 nov 2020 18:11
Paul4x4 schreef: 12 nov 2020 15:56 jullie hadden z'n gezicht moeten zien toen ik vóór de lunch zei.....
'doen we na de lunch ffff de koppakking' :rofl:
:oops: :oops: :oops:
zoiets ja :mrgreen:
ok, ok........ik had 's-morgens ook al een paar keer gezegd; ik doe maar wat 8*)

Gebruikersavatar
Manuel_Panda_34
Forumgebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:16
1e Panda-achtige: Panda 34 bouwjaar 1984 Rosso Siam

Re: Project anderhalve Panda

Bericht door Manuel_Panda_34 »

Paul4x4 schreef: 12 nov 2020 19:55
Manuel_Panda_34 schreef: 12 nov 2020 18:11
Paul4x4 schreef: 12 nov 2020 15:56 jullie hadden z'n gezicht moeten zien toen ik vóór de lunch zei.....
'doen we na de lunch ffff de koppakking' :rofl:
:oops: :oops: :oops:
zoiets ja :mrgreen:
ok, ok........ik had 's-morgens ook al een paar keer gezegd; ik doe maar wat 8*)
Vind je het raar dat ik dan wit weg trek :lol:
Laatst gewijzigd door Manuel_Panda_34 op 17 nov 2020 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Project anderhalve Panda

Bericht door Erik` »

Lekker bezig man! leuk te volgen dit.
Je had voor de assen ook de assen van een marbella kunnen nemen, die hebben een oliekerend lager in tegenstelling tot de assen van een oerpanda welke alleen een manchet hebben. (correct me if i'm wrong)

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Project anderhalve Panda

Bericht door michiel van g. »

maar ook daar zitten verschillende tripodes op :)
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Manuel_Panda_34
Forumgebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:16
1e Panda-achtige: Panda 34 bouwjaar 1984 Rosso Siam

Re: Project anderhalve Panda

Bericht door Manuel_Panda_34 »

Erik` schreef: 16 nov 2020 10:54 Lekker bezig man! leuk te volgen dit.
Je had voor de assen ook de assen van een marbella kunnen nemen, die hebben een oliekerend lager in tegenstelling tot de assen van een oerpanda welke alleen een manchet hebben. (correct me if i'm wrong)
Ik heb dus assen van de classic Panda gebruikt, die hebben ook een gelagerde kering (als dat zo heet). Tenzij je de latere Marbella’s bedoelt. Die hebben een andere versnellingsbak waarmee je de assen kunt ontkoppelen zonder dat je de olie er uit hoeft te halen. Die hebben een moderner systeem.

Plaats reactie

Terug naar “Oerpanda”