Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda 34 wil niet meer aanslaan

Alles met betrekking tot de Oerpanda

Moderator: michiel van g.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Panda 34 wil niet meer aanslaan

Bericht door bero »

Nadat de conclusie gemaakt was dat mijn carburateur hemel was,
heb ik een andere carburateur gemonteerd...
Starten, en lopen.. Weliswaar hoog in de toeren (ook zonder shoke) maar hij deed het... voor een schrale 10 minuten. Toen viel hij weer dood.. sinds die tijd, moeilijk tot niet meer aan de gang gekregen, en als hij even loopt, lijkt het of hij op maar 2 of maximaal 3 poten loopt.
ik heb de bougies + kabels gecheckt, bombine, contactpuntje(s), vlotter van de carburateur,
en zelfs de ontsteking geprobeerd anders te timen. De benzine pomp werkt, de benzine filter werkt, en ben dus een beetje het einde zoek..

Heeft er iemand enige sugestie? Misschien een fototje van een lopende 34 waar te zien is hoe de ontsteking getimed staat? Of zin om een keertje naar amsterdam te rijden om samen te kijken/sleutelen/koffie/thee/whatever te leuten...
GRAAG!

Groeten,
Bero
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Panda9001100

Re: Panda 34 wil niet meer aanslaan

Bericht door Panda9001100 »

Wil best meekijken en meedenken. Heb je een vraagbaak van deze type motor? Anders cylkop loshalen. Wellicht kun je dan zien, wat er precies loos is. Was bij me rode ook, pufte. Bleek een klep niet goed te staan.

Zelf heb ik een engelse Haynes boek voor pinda's van 1981 tot 1993.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Panda 34 wil niet meer aanslaan

Bericht door bero »

vraagbaak heb ik ergens digitaal staan (moet em even zoeken)
maar zelf denk ik dat het handiger is als er iemand kijkt die zelf ook
een 34 heeft of ervaring en van het motortje wat afweet :)

mocht er niemand zijn, ben je natuurlijk welkom :)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Black Peanut
Forumgebruiker
Berichten: 1102
Lid geworden op: 03 aug 2006 23:43
2e Panda-achtige: 2001 yaris met 230.000 op de teller
Locatie: Amersfoort noord, nabij A1 afslag 12

Re: Panda 34 wil niet meer aanslaan

Bericht door Black Peanut »

Ik voel de hint Bero! Maar kleppen stellen heb ik bij de a112 laten doen, en ik denk ook niet dat daar je probleem zit.
Ik gok ongezien vanaf hier erop dat er vuil in een sproeiertje of een ander kanaaltje aan de binnenkant van je carburateur zit.
What's the difference between horsepower and torque?
Horsepower: Determines how fast you are going when you hit the wall
Torque: Determines how far you take the wall with you.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Panda 34 wil niet meer aanslaan

Bericht door bero »

ik heb de 'kop' van de carburateur open gehad, en waar het flottertje drijft, zat inderdaad wat benzine met vuil. dat heb ik er helemaal uitgehaald, en met een dun pennetje/speldje de kanaaltjes doorgeprikt..
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

fiejatje
Forumgebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:24

Re: Panda 34 wil niet meer aanslaan

Bericht door fiejatje »

bero schreef:i en met een dun pennetje/speldje de kanaaltjes doorgeprikt..
dat moet je dus niet doen...
een aantal van die kanaaltjes zijn boringen met een zeer bepaalde diameter en als je daar in gaat zitten wroeten kan die diameter groter worden (het metaal van een carb is erg zacht).
je mag dat hoogstens doen met een stijve borstelhaar (niet met iets metaligs).

iha is 'niet willen lopen': geen benzine, geen vonk, geen compressie, ontsteking helemaal fout gesteld.
als na wat vergeefs starten de bougies nattig zijn (van benzine, ruiken!) dan ligt het niet aan de benzine.
of de bougies vonken kun je testen door te starten met een uitgedraaide maar aangesloten bougie tegen het motorblok te houden, er moeten vonken (behoorlijke vonken) overspringen.
of er compressie is (kleppen sluiten goed, zuigerveren doen hun werk) kun je checken met een compressietester (bij automaterialenzaken). de kop hoeft er daar niet voor af (pas als er geen compressie op een of meer cylinders is) de nodige compressiewaarden staan in de manual.
ik geloof niet dat een ontsteking 'vanzelf' niet meer op tijd staat, dus of je hebt e.e.a. per ongeluk (b.v.) verzet of hij staat goed.

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Panda 34 wil niet meer aanslaan

Bericht door aribold »

Panda9001100 schreef:Anders cylkop loshalen. Wellicht kun je dan zien, wat er precies loos is. Was bij me rode ook, pufte. Bleek een klep niet goed te staan.
Ik neem aan dat je wat anders bedoelt.
De cilinderkop even demonteren is niet iets wat ik iemand zou aanraden als eerste diagnose stap. Er zijn kosten, kennis, tijd en gereedschap mee gemoeid om hem er weer op terug te krijgen. Zelfs het demonteren mag je niet lukraak doen.
(Ik zeg dit alleen voor de duidelijkheid, zodat niet iedereen met een niet-lopende motor zijn cilinderkop eraf gaat trekken).
Om foutieve klepspeling te vinden moet je het klepdeksel verwijderen)
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Panda9001100

Re: Panda 34 wil niet meer aanslaan

Bericht door Panda9001100 »

Moet ook niet als eerste doen en idd, je moet wel weten wat je doet. Zijn motor slaat niet meer aan. Als alles uitgesloten is....... Bovendien heeft Bero meerdere auto's, dus is het niet erg als eentje niet direct meer kan rijden.

Mijn klepspeling waren ook goed en toch pufte hij. Nu is mijn cylkop gehard ivm LPG en moest hij toch eraf. Toen zag de monteur dat 1 cyl zwart van kleur was, betekend dat deze cyl olie meestookte. Klopte ook wel, want hij verbruikte licht olie. Bleek 1 klep toch niet goed te zitten, maar klepspeling was in orde :?: :idea: . Bovendien was de koppakking ook bijna door, koelvloeistof moest ik ook al bijvullen.

Alles gefixt en hij loopt als een zonnetje, geen verbruik meer van vloeistofjes. Ondanks dat de motor niet 100% in orde was, liep het FIRE-blokje wel. Dus zijn het degelijke motortjes.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Panda 34 wil niet meer aanslaan

Bericht door bero »

Zoals ik al had gezegd, de bougies zijn gecheckt even als de bombine, die geven gewoon vonken.. benzine toevoer en afvoer zijn ook goed. vlottertje is goed, en de spuitkanaaltjes heb ik echt niet vermoord, heb er genoeg ervaring mee met ouwe brommertjes waar ik jaren aan gesleuteld heb ;)
Wat betreft de compressie, die zit ook wel snor..
enigste waar ik aan twijfel is de ontsteking. Ik heb samen met iemand anders dik een half uur met draaien en starten en doen geprobeerd om hem aan de gang te krijgen maar zonder succes.

En panda9001100: ik mag dan wel meerdere auto's hebben, deze moet na 2 jaar toch wel weer eens wat gaan doen. Heb er al zoveel aan gedaan en gelast... dus liever hoe sneller hoe beter
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

fiejatje
Forumgebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:24

Re: Panda 34 wil niet meer aanslaan

Bericht door fiejatje »

deze moet na 2 jaar toch wel weer eens wat gaan doen
hoe oud is die benzine die jij probeert te verbranden?
oud of is het water??

n.b. een panda is geen brommer, hoogstens een brombeer.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Panda 34 wil niet meer aanslaan

Bericht door bero »

de benzine is leeg gehaald en ververst hoor ;)
en ik had het niet over de panda opzich maar over de carburateur (vlotters ect.)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

fiejatje
Forumgebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:24

Re: Panda 34 wil niet meer aanslaan

Bericht door fiejatje »

zou het kunnen dat je ons onjuiste informatie verstrekt over hetgeen het allemaal wel doet?

wanneer ik hier de lege plantenspuit neem, er wat benzine in doe, een brandende kaars neerzet en dan in de richting van de vlam spuit krijg je echt een steekvlam: daar hoeft die benzine niet over na te denken...

ik bedoel hiermee: als er benzine in de carburateur komt en uit de sproeier in de venturi, en als de bougies vonken, dan moet er ontbranding (in de cylinder) volgen.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Panda 34 wil niet meer aanslaan

Bericht door bero »

geen informatie achter gehouden of verkeerd gezegt,
ik deel jou laatste mening dat er gewoon ontbranding moet zijn.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

fiejatje
Forumgebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:24

Re: Panda 34 wil niet meer aanslaan

Bericht door fiejatje »

twas niet kattig of poezig bedoeld hoor!

t.a.v. het probleem:
jouw bougies vonken dus als je ze uit het blok aangesloten tegen het blok aan houdt?
ik meen wel eens gelezen te hebben, dat bougies die onder deze omstandigheden vonken en het dus goed lijken te doen, op het moment dat ze in het blok geschroefd zitten en de compressiedruk (tijdens het starten) ervaren, ofwel geen, ofwel een te kleine vonk afgeven (waardoor het mengsel niet ontbrandt!)
ik weet niet of dit waar is, maar het lijkt me een mogelijkheid, die dan verwijst naar problemen met bobine, bougiekabels, verdeler, condensator, bobinekabel of de bougies zelf

zijn de bougies nou nat of niet na een half minuutje vergeefs orgelen?

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Panda 34 wil niet meer aanslaan

Bericht door bero »

Eergisteren waren de bougies nog droog, morgen even kijken hoe ze het doen na een half minuutje.
Zelf heb ik gekeken met bougies er uit of er een vonk uit kwam, en die deden het,
toen zelf nog de kabels er op gezet, en de kabel getest op fonken, deed het ook.
de verdeler kap heb ik zelf nog vervangen voor een nieuw exemplaar die ik nog had leggen (uit de verpakking) en daar kwam ook geen verandering in.
De bobine kabel geeft ook genoeg stroom (zelf gevoeld ;))

En ik voel me niet snel aangevallen hoor ;)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Plaats reactie

Terug naar “Oerpanda”