Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Panda 34x4 project
Moderator: michiel van g.
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Panda 34x4 project
@Gatti500, waar is dat aan te zien?
@Zwrtw, vermoed je dat de koppakking door een niet al te beste passing eerder is gaan lekken? Dat is trouwens een mooi stuk gereedschap geworden. Ik wist niet dat die kern van de bougie er zo makkelijk uit ging. Misschien dat ik ook eens zoiets ga proberen te knutselen.
@Zwrtw, vermoed je dat de koppakking door een niet al te beste passing eerder is gaan lekken? Dat is trouwens een mooi stuk gereedschap geworden. Ik wist niet dat die kern van de bougie er zo makkelijk uit ging. Misschien dat ik ook eens zoiets ga proberen te knutselen.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Panda 34x4 project
Als die stalen ringen niet goed om de cilinder heen vallen kunnen ze daar eerder gaan lekken.
- zwrtw
- Forumgebruiker
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
- Locatie: omgeving Apeldoorn
- Been thanked: 9 times
Re: Panda 34x4 project
Ik ben nog niet veel verder, ik wacht nog op de koppakking. Vrijdag stond GLS bij ons thuis, maar we waren er niet... Maandag eind van de middag dus maar in de buurt afhalen bij een depot.
In tussentijd aan het meten geweest. De kop is niet krom, dus ik laat 'm niet vlakken. Temeer omdat ik zeker niet omhoog wil met de compressieverhouding. Op aanraden van Pinda1000 ook nog de boel "uitgeliterd". Dat wil zoveel zeggen als bepalen wat de volumes van de verbrandingsruimtes zijn. Dat bleek 20cc te zijn. De variaties tussen de verbrandingskamers zat in de orde van mijn meetnauwkeurigheid, dus daar doe ik niets aan.
Ik heb ook nog het volume boven de zuiger tot pasvlak uitgeliterd. Dat was 3,5 cc. Nadat ik nog de dikte van de originele koppakking had bepaald (zo'n 1,1 mm; corresponderend met 3,9 cc) kon ik het totale compressievolume uitrekenen. Volgens mijn metingen kom ik dan uit op 27,4 cc. Het werkplaatshandboek zegt 27,9 cc, dus dat komt aardig overeen! Ik heb echter overmaat zuigers waardoor het slagvolume iets groter is dan origineel. Ik kom dan op een compressieverhouding van 10,7:1 (fabrieksopgave origineel is 10,4:1).
Als de dikkere pakking die ik heb besteld i.d.d. 1,8mm dik is, dan kom ik een compressieverhouding van 9,8:1.
Wordt vervolgd...
In tussentijd aan het meten geweest. De kop is niet krom, dus ik laat 'm niet vlakken. Temeer omdat ik zeker niet omhoog wil met de compressieverhouding. Op aanraden van Pinda1000 ook nog de boel "uitgeliterd". Dat wil zoveel zeggen als bepalen wat de volumes van de verbrandingsruimtes zijn. Dat bleek 20cc te zijn. De variaties tussen de verbrandingskamers zat in de orde van mijn meetnauwkeurigheid, dus daar doe ik niets aan.
Ik heb ook nog het volume boven de zuiger tot pasvlak uitgeliterd. Dat was 3,5 cc. Nadat ik nog de dikte van de originele koppakking had bepaald (zo'n 1,1 mm; corresponderend met 3,9 cc) kon ik het totale compressievolume uitrekenen. Volgens mijn metingen kom ik dan uit op 27,4 cc. Het werkplaatshandboek zegt 27,9 cc, dus dat komt aardig overeen! Ik heb echter overmaat zuigers waardoor het slagvolume iets groter is dan origineel. Ik kom dan op een compressieverhouding van 10,7:1 (fabrieksopgave origineel is 10,4:1).
Als de dikkere pakking die ik heb besteld i.d.d. 1,8mm dik is, dan kom ik een compressieverhouding van 9,8:1.
Wordt vervolgd...
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Panda 34x4 project
Goed bezig zo, dit is zoals het hoort als je het goed wil doen! Vergeet alleen niet dat de dikte van 1,8 mm de dikte is in ongebruikte toestand. De koppaking zal nog iets van 0,2 mm dunner worden na het aantrekken.
- zwrtw
- Forumgebruiker
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
- Locatie: omgeving Apeldoorn
- Been thanked: 9 times
Re: Panda 34x4 project
Goed punt, ik wist niet zeker of de opgegeven 1,8 in belaste of onbelaste toestand is. Onbelast dus. In dat geval gaat de compressieverhouding naar de 10:1. Mooie waarde dunkt me.
Tot nu toe heb ik me qua experimenteren vooral bezig gehouden met MZ en Vespa tweetakten. De MZ heeft een alu plaatje als koppakking (eigenlijk alleen om de squishrand in te stellen) en de Vespa heeft helemaal geen koppakking... Vandaag reed een 2CV hier door de straat. Die hebben ook geen koppakking! Best handig eigenlijk...
Tot nu toe heb ik me qua experimenteren vooral bezig gehouden met MZ en Vespa tweetakten. De MZ heeft een alu plaatje als koppakking (eigenlijk alleen om de squishrand in te stellen) en de Vespa heeft helemaal geen koppakking... Vandaag reed een 2CV hier door de straat. Die hebben ook geen koppakking! Best handig eigenlijk...
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
- zwrtw
- Forumgebruiker
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
- Locatie: omgeving Apeldoorn
- Been thanked: 9 times
Re: Panda 34x4 project
De nieuwe koppakking is geleverd. De nieuwe koppakking was onbelast 2,2 mm dik. Het zou dus best eens kunnen dat de opgegeven 1,8mm toch in belaste toestand is. Opvallend was dat er een hele dunne wat glanzende, doorzichtige rubberachtige laag op zat. Voor zover ik koppakkingen ken, is het meestal een dof graffiet achtig uiterlijk.
Zonder problemen gemonteerd. Starten en lopen. De radiatordop heb ik tijdelijk wat aangepast zodat er geen druk op het koelvloeistofcircuit zou komen. Ik had namelijk als plan om de motor eerst (verhoogd) stationair draaiend warm te laten worden, als de ventilator voor de eerste maal is aangeslagen nog een kwartier te laten draaien, 3 uur laten afkoelen en dan natrekken. Ik had zoiets ergens gelezen en dit leek me wel een goed idee. De gedachte was dat de koppakking dan nog geen grote drukken te verduren zou krijgen, maar al wel uitzettingen/krimp e.d. door warmte. Kan 'ie zich "zetten".
Zo gezegd zo gedaan...
Zonder problemen gemonteerd. Starten en lopen. De radiatordop heb ik tijdelijk wat aangepast zodat er geen druk op het koelvloeistofcircuit zou komen. Ik had namelijk als plan om de motor eerst (verhoogd) stationair draaiend warm te laten worden, als de ventilator voor de eerste maal is aangeslagen nog een kwartier te laten draaien, 3 uur laten afkoelen en dan natrekken. Ik had zoiets ergens gelezen en dit leek me wel een goed idee. De gedachte was dat de koppakking dan nog geen grote drukken te verduren zou krijgen, maar al wel uitzettingen/krimp e.d. door warmte. Kan 'ie zich "zetten".
Zo gezegd zo gedaan...
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
- zwrtw
- Forumgebruiker
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
- Locatie: omgeving Apeldoorn
- Been thanked: 9 times
Re: Panda 34x4 project
Het warm draaien ging goed, geen lekken o.i.d. Na afkoeling heb ik de klepspeling opnieuw gecontroleerd. Die was duidelijk kleiner geworden. Dat is een duidelijk teken (bij een stoterstangenmotor) dat de kop wat dichter naar het cilinderblok is gekomen. Met andere woorden: de pakking is dunner geworden.
Toen natrekken. Bout 1, 2, 3, 4,... PANG! Ehhhh Déja vu! Waar had ik dat toch eerder gelezen op dit forum... Soms zit het mee, vaak zit het tegen. Maar naast de pech had ik ook ongelofelijke mazzel dat ik het afgeknapte stukje bout vrij makkelijk eruit kon prutsen zonder de kop opnieuw te lichten (dan zou immers mijn peperdure koppakking naar de haaien zijn!).
Ik had de kop met de originele (oude) kopbouten gemonteerd. Ik had met de koppakking ook gelijk een stel nieuwe kopbouten besteld en dat bleken dezelfde als die van Mattijs (althans, als ik het uiterlijk vergelijk en die van mij waren ook van Spaanse makelij).
De gebroken bout toen maar vervangen door zo'n Spaanse rekbout. De aanhaal procedure die Mattijs nog in zijn topic had gezet kwam dus mooi van pas! Bedankt voor het delen van die info, Mattijs Maar één rekbout en de rest origineel vind ik ook geen porem, temeer daar de stijfheid van de originele bouten en rekbouten wel eens verschillend kon zijn. Dus de beslissing genomen om alle bouten te vervangen door de Spaanse rekbouten. Dus netjes in "natrekvolgorde" de bouten vervangen. Ik heb dus nu een koppakking gemonteerd die wél is nagetrokken en toch met rekbouten vast zit.
Het eerste ritje is gemaakt en alles werkt. Subjectief merk ik (nog) niets van de lagere compressieverhouding (ik ben nog niet aan het "trappen" geweest). Wel opvallend was dat het anti-pingel-apparaatje veel eerder vals alarm sloeg bij hele lichte belastingen en afremmen op de motor. Eerder sloeg het apparaatje ook wel eens vals alarm (komt door het kantelen van de zuigers, m.n. als het blok nog koud is), maar zodra de motor was opgewarmd was dat over. Nu moest ik de gevoeligheid iets terug schroeven. Nu maar weer kilometers maken, kijken hoe het gaat!
Toen natrekken. Bout 1, 2, 3, 4,... PANG! Ehhhh Déja vu! Waar had ik dat toch eerder gelezen op dit forum... Soms zit het mee, vaak zit het tegen. Maar naast de pech had ik ook ongelofelijke mazzel dat ik het afgeknapte stukje bout vrij makkelijk eruit kon prutsen zonder de kop opnieuw te lichten (dan zou immers mijn peperdure koppakking naar de haaien zijn!).
Ik had de kop met de originele (oude) kopbouten gemonteerd. Ik had met de koppakking ook gelijk een stel nieuwe kopbouten besteld en dat bleken dezelfde als die van Mattijs (althans, als ik het uiterlijk vergelijk en die van mij waren ook van Spaanse makelij).
De gebroken bout toen maar vervangen door zo'n Spaanse rekbout. De aanhaal procedure die Mattijs nog in zijn topic had gezet kwam dus mooi van pas! Bedankt voor het delen van die info, Mattijs Maar één rekbout en de rest origineel vind ik ook geen porem, temeer daar de stijfheid van de originele bouten en rekbouten wel eens verschillend kon zijn. Dus de beslissing genomen om alle bouten te vervangen door de Spaanse rekbouten. Dus netjes in "natrekvolgorde" de bouten vervangen. Ik heb dus nu een koppakking gemonteerd die wél is nagetrokken en toch met rekbouten vast zit.
Het eerste ritje is gemaakt en alles werkt. Subjectief merk ik (nog) niets van de lagere compressieverhouding (ik ben nog niet aan het "trappen" geweest). Wel opvallend was dat het anti-pingel-apparaatje veel eerder vals alarm sloeg bij hele lichte belastingen en afremmen op de motor. Eerder sloeg het apparaatje ook wel eens vals alarm (komt door het kantelen van de zuigers, m.n. als het blok nog koud is), maar zodra de motor was opgewarmd was dat over. Nu moest ik de gevoeligheid iets terug schroeven. Nu maar weer kilometers maken, kijken hoe het gaat!
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda 34x4 project
oeii bekende verhalen! toch een goeie beslissing geweest om die bouten mee te bestellen!
ben ergens toch wel benieuwd naar het vermogen wat je nu zal hebben met die nieuwe pakking maargoed, zolang je er niet veel van merkt is het snel opgelost!
ben ergens toch wel benieuwd naar het vermogen wat je nu zal hebben met die nieuwe pakking maargoed, zolang je er niet veel van merkt is het snel opgelost!
- zwrtw
- Forumgebruiker
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
- Locatie: omgeving Apeldoorn
- Been thanked: 9 times
Re: Panda 34x4 project
De dikkere koppakking bevalt erg goed. We hebben de nodige vakantie kilometers (o.a. Frankrijk) achter de rug. Ik, mijn vrouw, dochter, kampeerspullen en een motortrailer waar ik dit maal drie fietsen op had gesnoerd. Er is geen pingel te bekennen en zelfs op euro 95 benzine kan je nu goed rijden. Met euro 95 moet je geen vol gas 80 km/h in de 5e versnelling rijden, dan begint 'ie iets te "rinkelen". Maar dat is eigenlijk wel logisch. Een dergelijk hoogtoerig Abarth blokje moet in de 4e of zelfs 3e (met de "korte"4x4 bak) als 'ie écht moet trekken bij die snelheid (b.v. helling of optrekken). Wel fijn dat euro 95 nu goed kan want super 98 benzine is soms best moeilijk verkrijgbaar.
Afgelopen week de verzekering van de Panda 34x4 aangepast: de wagen stond op een oldtimer verzekering met maximaal 5000 km per jaar. Daar gaan we dit jaar flink overheen. Het is immers onze "lange afstands auto", de Elettra wordt doorgaans voor de kortere stukken gebruikt.
Afgelopen week de verzekering van de Panda 34x4 aangepast: de wagen stond op een oldtimer verzekering met maximaal 5000 km per jaar. Daar gaan we dit jaar flink overheen. Het is immers onze "lange afstands auto", de Elettra wordt doorgaans voor de kortere stukken gebruikt.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda 34x4 project
Dat is wel een meevaller dat je nu 95 kan tanken! scheelt een hoop geld en uitzoekwerk! maar geen last meer van verdwijnend koelvloeistof en een expansievat dat vol blijft?? merk je er nog wat van in vermogen?
- zwrtw
- Forumgebruiker
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
- Locatie: omgeving Apeldoorn
- Been thanked: 9 times
Re: Panda 34x4 project
Ik tank meestal nog wel 98 uit voorzorg, maar het is handig dat 95 nu ook kan. Het koelvloeistof blijft nu weer netjes op niveau. Qua vermogen merk ik subjectief niets, maar strikt genomen zou 'ie minder moeten hebben. Pas met een vòòr/ná meting op een rollenbank kan je daar wat zinnigs over zeggen. Maar aangezien ik de wagen nog nooit op een rollenbank heb gezet is er nooit meer wat zinnigs over te zeggen...
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda 34x4 project
Wijnand,
ik lees dat je veel vakantie-km's hebt gedaan, o.a. in Frankrijk.
ook daar Euro-95 getankt? wel of geen E-10 in de Euro-95?
ik heb dat ooit 1x getankt, en sindsdien liep die wagen niet meer fijn.
benzineslangen moeten recent zijn, anders lossen ze langzaam op.
acceleratiepompmembraam in de carburateur, kan die er tegen?
memraam of kleppen in de brandstofpomp......
ik lees dat je veel vakantie-km's hebt gedaan, o.a. in Frankrijk.
ook daar Euro-95 getankt? wel of geen E-10 in de Euro-95?
ik heb dat ooit 1x getankt, en sindsdien liep die wagen niet meer fijn.
benzineslangen moeten recent zijn, anders lossen ze langzaam op.
acceleratiepompmembraam in de carburateur, kan die er tegen?
memraam of kleppen in de brandstofpomp......
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda 34x4 project
Oeps...! Ik hoorde recent op de radio dat binnenkort in België ook alleen nog de E10-95 beschikbaar zal zijn, naast de super-98, die ik trouwens nu al tank...