Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

trekgewicht op kenteken

Alles met betrekking tot de Oerpanda

Moderator: michiel van g.

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

trekgewicht op kenteken

Bericht door zwrtw »

Ik wil de panda 34x4 voorzien van een trekhaak. Nu heb ik een aantal vragen...
Ik lees op het internet verschillende geluiden of het wel/niet nodig is om het max trekgewicht geremd en ongeremd op kenteken te zetten. Hier en daar staat dat het tot 750 kg niet nodig zou zijn. Dus eerste vraag:
Weet iemand of het nodig is om de trekgewichten (tot 750 kg) op kenteken te hebben staan?

Het is zowieso "veiliger" om het wel op kenteken te hebben staan. Ik heb hierover contact gehad met RDW: Ik moet kentekenbewijs deel 1A naar hen opsturen. Als zij officiele gegevens hebben over trekgewichten bij een Panda 34, zetten ze dat erop en krijg ik de boel weer thuis gestuurd. Maarrrrr... het is de vraag of ze die gegevens hebben. Het staat namelijk niet in het kentekenregister vermeld is mij medegedeeld. Een kopie van het handboekje accepteren ze niet. Wel accepteren ze een kenteken nummer van een andere Panda 34 waarbij het trekgewicht wel op het kenteken en in het register is vermeld. Dus...
Is er iemand bij de club of forum die een panda 34 heeft waarbij het trekgewicht op het kenteken is vermeld? (is mogelijk het geval als je een trekhaak hebt). Zou diegene z'n kentekennr. naar mij kunnen mailen? (het gaat erom dat ik dat kenteken aan RDW kan door geven en zeggen "jullie hebben dus de gegevens, kijk maar naar kenteken aa-99-bb"

Als dit niet lukt moet ik via de importeur een verklaring van Fiat regelen. En de importeur heeft me weer naar de lokale dealer verwezen...

Groeten,
Wijnand
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
EzraEzinga
Forumgebruiker
Berichten: 1140
Lid geworden op: 04 jun 2009 13:10
1e Panda-achtige: Panda 1100 Fire Young
Locatie: Apeldoorn

Re: trekgewicht op kenteken

Bericht door EzraEzinga »

Ik heb ook een 34 maar er staat niets op t kenteken.

Zit wel een trekhaak op...
'90er - 1000 - CLX - Bianco (sold)
'92er - 1000 - Skyline - Dark Blue Metallic (sold)
'91er - 1000 - Super - Verde Malta Metallic (dismounted) (sold)
'85er - 34 - 4x4 - Nero (sold)
'94er - 1100 Selecta - Blue Midnight (sold)
'03er - 1100 Young - Blue Lido (sold)

'88er - 750 Eco Jolly - Blue (sold)

Gebruikersavatar
Paolo
Forumgebruiker
Berichten: 218
Lid geworden op: 24 jun 2007 16:01
1e Panda-achtige: Panda Lounge TwinAir turbo
Locatie: De Meern

Re: trekgewicht op kenteken

Bericht door Paolo »

Als je een trekhaak koopt zit er een gedeelte bij dat je bij je kenteken moet bewaren, hierop staan de eisen waar de trekhaak aan voldoet en dat hij is goedgekeurd voor de betreffende auto. De auto is nl. al goedgekeurd voor de max.belasting en deze staat meestal ook al vermeld./. en anders staat het bij de technische specificatie waarmee de auto goedgekeurd is voor de E.U. of voor Nederland specifiek.

Het is niet meer zoals vroeger dat je met je auto naar de RDW moest, of dat je een melding op het kentekenbewijs moest hebben. (inlegvel)


Ik hoop je hiermee op weg gheholpen te hebben,
Panda . . . 365 centimeter plezier voor vier ! !

Gebruikersavatar
WelshWitch
Moderator
Berichten: 2528
Lid geworden op: 16 feb 2004 19:36
1e Panda-achtige: Panda 4x4 Sisley 1987
2e Panda-achtige: Panda 1.2 2004
Locatie: Deventer
Has thanked: 2 times
Contacteer:

Re: trekgewicht op kenteken

Bericht door WelshWitch »

Trekgewicht op je kenteken is verplicht als je een trekhaak hebt!

Als de trekgewichten bij de RDW niet bekend zijn is het een hele klus om die er wel op te krijgen, is me bij de cabrio tot nu toe nog niet gelukt.
Bij de importeur en de dealer hoef je niet te zijn, die kunnen je niet helpen.
Een eventuele oplossing zou kunnen zijn om de auto met trekhaak te laten keuren bij de RDW. Als ik me niet vergis heeft Aribold daar ervaring mee.
Dimphy

Ik rem voor dieren, maar ik rijd als een beest.

Sis Panda 1000 4x4, 1987, Groen
Woofmobiel Panda 1.2 2004, Babyblauw
Bigfoot Skoda Yeti 1.4 TSI, 2011, Zwart
De Brandweerauto Opel Vivaro, 2016, Rood

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: trekgewicht op kenteken

Bericht door Erik 319 »

Zolang je niets trekt maakt het volgens mij geen bal uit wat er op je kenteken staat.
Zou me er niet al te druk om maken.
Is er iemand ooit gecontroleerd hierop of problemen bij de apk gehad ?
(Ik niet in ieder geval).
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
alfredo
Clublid
Berichten: 675
Lid geworden op: 19 apr 2004 00:00
1e Panda-achtige: seat panda 35 cabriolet 1984
2e Panda-achtige: selecta 1100 1991
Locatie: smilde, 9422

Re: trekgewicht op kenteken

Bericht door alfredo »

aanhanger geremd 750 kg
aanhanger ongeremd 334 kg
Ik weet niet alles, maar wel veel. Schopt mijn reactie jou tegen het zere been? Lees er dan gerust overheen...

Gebruikersavatar
nico
Forumgebruiker
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 sep 2007 11:06
Locatie: Blauwhuis

Re: trekgewicht op kenteken

Bericht door nico »

Ik heb twee Panda's die (af garage, bij aflevering dus) een trekhaak eronder hebben.
Alle twee hebben NIETS op de kentekenpapieren staan en het losse inlegvel is er ook niet bij.

Mijn Jetta uit 1986 heeft ook een originele trekhaak (af garage).
Staat ook niets op de kentekenpapieren.

Het enige dat ik heb moeten doen is er een beugel op zetten,
om de ketting of kabel die aan de aanhanger zit (meestal bij geremde aanhangers, maar voor verlies ook bij veel ongeremde aanhangers) aan of in vast te klemmen.

Als je NU een trekhaak onder je Panda wilt zetten, heeft Paolo mijns inziens gelijk.
Wished it ..... Dreamed it ..... Did it .....

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: trekgewicht op kenteken

Bericht door Romeo »

Ik weet niet of hij nog actief is op het forum maar Steffen had destijds een 34 met trekhaak. is toen met die auto en een caravan naar een kampeerweekend gekomen maar waar en wanneer dat was weet ik niet meer.

Misschien dat je hem een Pb kunt sturen?

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: trekgewicht op kenteken

Bericht door zwrtw »

Volgens mijn speurtochten op internet moet het maximum trekgewicht op het kenteken staan als je een aanhanger trekt. Er mag best een trekhaak gemonteerd zijn zonder dat er trekgewichten vermeldt zijn ophet kenteken maar dan mag je dus domweg niks aan de haak hangen! Fietsendragere mag dan wel... Een trekhaak hoeft niet goedgekeurd te zijn (E-keur) als het maximum trekgewicht onder de 750 kg blijft. Het moet dus sowieso op kenteken staan lijkt het.
@ Milan, Bedankt voor de tip, ik ga het proberen!

Groeten,
Wijnand
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Paolo
Forumgebruiker
Berichten: 218
Lid geworden op: 24 jun 2007 16:01
1e Panda-achtige: Panda Lounge TwinAir turbo
Locatie: De Meern

Re: trekgewicht op kenteken

Bericht door Paolo »

Volgens de Rijksdienst Wegverkeer:
Letterlijk overgenomen van de website.......

Trekgewicht vermeld op Voertuigbewijs


Trekgewicht wettelijk verplicht
Als u met uw voertuig (personenauto of lichte bedrijfsauto) een ongeremde of geremde caravan/aanhangwagen gaat trekken, is het wettelijk verplicht dat u een vermelding van de trekgegevens (trekgewichten) op uw Voertuigbewijs of aanvullingsblad heeft staan.

Vermelding trekgegevens op voertuigbewijs
Vanaf afgiftedatum 06-04-1998 staan de trekgegevens standaard op het Voertuigbewijs van een personenauto vermeld. Vanaf 01-02-1999 staan de trekgegevens op het Voertuigbewijs van een bedrijfsauto vermeld. Voorwaarde hierbij is wel, dat de trekgegevens bij de RDW bekend zijn.

Als er dus op het Voertuigbewijs bij het item "max massa ongeremd" of "max massa geremd" niets, een nul of een streepje staat, mag u met het motorrijtuig geen aanhangwagen trekken.

Aanvullingsblad
Voordat de trekgegevens standaard op het Voertuigbewijs werden vemeld, gaf de RDW een aanvullingsblad/inlegvel bij het kentekenbewijs af, waarop de trekgegevens van de trekhaak staan vermeld. Het is daarom mogelijk dat er geen trekgegevens op uw Voertuigbewijs staan, maar dat u wel een aanvullingsblad bij uw kentekenbewijs heeft. Het aanvullingsblad is in dit geval nog steeds geldig.

Trekhaak verwijderen
Als u een trekhaak verwijderd van een personenauto of een lichte bedrijfswagen, dan hoeft u dit niet aan de RDW te melden
Panda . . . 365 centimeter plezier voor vier ! !

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: trekgewicht op kenteken

Bericht door Erik 319 »

Dus zolang je de trekhaak niet gebruikt hoeft er niets op kenteken te staan. :lol:
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: trekgewicht op kenteken

Bericht door zwrtw »

Ik heb het onderwerp even laten rusten omdat ik m'n kentekenbewijs niet vlak voor de APK keuring op wilde sturen naar RDW. Ik heb RDW gebeld en zij vertelden mij dat ze geen gegevens hadden qua trekgewicht van mijn panda 34. Maar ik moest het kenteken opsturen en zouden zij kijken wat ze er mee konden.

Dit vertelden ze me vorig jaar ook bij de DKW munga, en dat liep op een bijzonder langdurige procedure uit: RDW verlangde een verklaring van de importeur. Tja, die bestaat niet meer voor DKW. Toen nam RDW genoegen met een verklaring van de Fehac. Maar de Fehac zat midden in een verhuizing waardoor dat ook nogal moeizaam verliep. (via de DKW club was ik wel lid van de Fehac)

Maar goed, vorige week heb ik het kentekenbewijs van de 34x4 naar RDW opgestuurd met een begeleidend briefje dat ik graag de maximale trekgewichten op kenteken wilde hebben. Kijk ik vandaag op de RDW website waarop je de voertuiggegevens kan opzoeken en daar staan nu ineens de maximale trekgewichten vermeld! Nu heb ik dus goede hoop dat ik het kenteken binnenkort weer in de bus krijg met trekgewichten erop!
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: trekgewicht op kenteken

Bericht door zwrtw »

Het kenteken is weer binnen! 750 kg geremd en 334 kg ongeremd. Nu mag ik dus ook legaal met karretjes spelen.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: trekgewicht op kenteken

Bericht door bero »

Netjes, hebben ze nog snel gedaan :)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: trekgewicht op kenteken

Bericht door Romeo »

Staat je auto nu ook als 4x4 op kenteken of 34 of 45?

Plaats reactie

Terug naar “Oerpanda”