Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Fiat Panda 45 vs Trabant, Fiabant :)

Alles met betrekking tot de Oerpanda

Moderator: michiel van g.

Plaats reactie
SeatPanda
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 22 feb 2010 13:46

Fiat Panda 45 vs Trabant, Fiabant :)

Bericht door SeatPanda »

Wisten jullie dat in Hongarije vaak motoren van de Fiat Panda 45 in de 2-takt Trabant gebouwd worden? Met een adapterplaat past die op de originele versnellingsbak van de Trabant. Ik heb er eens in gereden, een vreemde gewaarwording om het 45 motortje te horen naast het originele gehuil van de Trabi versnellingsbak. Top= 140 km/h. Nog niet snel maar het lijkt al ergens op. Een Marbella motor past ook maar die is minder geliefd aangezien die maar 40 PK heeft, zo vertelde de voorzitter van de Hongaarse Trabant club mij.

Gebruikersavatar
Yahoo Serious
Forumgebruiker
Berichten: 1113
Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
Locatie: Enkhuizen
Been thanked: 2 times

Re: Fiat Panda 45 vs Trabant, Fiabant :)

Bericht door Yahoo Serious »

Dat wist ik niet. Wat ik wel weet is dat ik een paar keer ben ingehaald daar door een Trabant die een bovennatuurlijke snelheid had!

Heel veel fiat Panda's zie je er trouwens niet.
En Trabant is inmiddels een klassieker (Hongaars: Veterán) geworden. Je ziet er (gelukkig) steeds meer die echt helemaal opgeknapt zijn en zeer goed worden bijgehouden.

jasperschlatmann
Forumgebruiker
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 nov 2007 11:45
Locatie: Lochem

Re: Fiat Panda 45 vs Trabant, Fiabant :)

Bericht door jasperschlatmann »

Dat geloof ik wel, haha. Vlak na de val van de muur werden de oude tweetaktmotoren namelijk vervangen door 1.1-blokjes uit de polo (er bestond trouwens al veel langer samenwerking met vw).
Voortaan heette de trabi niet meer trabi 601 maar Trabant 1.1. Je herkent ze behalve aan de snelheid ook aan een ander grilletje.
Ze werden zo ongelooflijk slecht verkocht dat jaren na de sluiting van de fabriek nog 500 nieuwe (!) trabantjes werden verkocht als een soort verlate 'last-edition':).

Maar goed, deze gebakjes kon je dus ook importeren naar Nederland. Dat wordt lastiger met een tweecilinder die is omgebouwd naar viercilinder... Zelf doen in NL kan natuurlijk, maar dan moet je wel langs de rdw.
* Fiat Uno 45i.e. (1989) overgangsmodel: Uno MK1 met FIRE-injectiemotortje
* Citroën Dyane (1971)

EX: Fiat 128 1971, Uno 45 1987, Panda 1989, Panda 1991

- liberté, toujours

e-mail: jaspersch@yahoo.com

Gebruikersavatar
Yahoo Serious
Forumgebruiker
Berichten: 1113
Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
Locatie: Enkhuizen
Been thanked: 2 times

Re: Fiat Panda 45 vs Trabant, Fiabant :)

Bericht door Yahoo Serious »

Er zijn trouwens geruchten over een doorstart van Trabant. Ze willen de looks houden, maar wel overstappen op elektramotoren geloof ik. Maar dat is allemaal te ver off topic voor een Fiat Panda forum vrees ik. (toch gauw stiekem even een fotootje gezocht, haha)

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Oerpanda”