Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

start probleempje seat panda

Alles met betrekking tot de Oerpanda

Moderator: michiel van g.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
alfredo
Clublid
Berichten: 675
Lid geworden op: 19 apr 2004 00:00
1e Panda-achtige: seat panda 35 cabriolet 1984
2e Panda-achtige: selecta 1100 1991
Locatie: smilde, 9422

start probleempje seat panda

Bericht door alfredo »

soms als ik mijn cabrio wil starten gaan de controle lampjes voor olidruk en laadstroom niet aan als ik hem op contackt zet,
als dit gebeurt slaat hij ook niet aan, maar de startmotor draait wel goed rond. ook alle ander stroomverbruikers doen het gewoon.

vaak is het een kwestie van een poosje wachten, en een paar keer starten, aan het contaktslot "rammelen" helpt niet.

is er iemand die weet waar ik dit probleem ergens moet zoeken?
Ik weet niet alles, maar wel veel. Schopt mijn reactie jou tegen het zere been? Lees er dan gerust overheen...

Gebruikersavatar
Yahoo Serious
Forumgebruiker
Berichten: 1113
Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
Locatie: Enkhuizen
Been thanked: 2 times

Re: start probleempje seat panda

Bericht door Yahoo Serious »

Toch zit er ergens een sluiting.
Vervelende storingen zijn dat. Het enige dat je kan doen is toch alles doormeten, met een multimeter, en ik zou toch beginnen bij het contactslot.

klaasqatar
Forumgebruiker
Berichten: 171
Lid geworden op: 20 mar 2010 13:39
Locatie: vollenhove

Re: start probleempje seat panda

Bericht door klaasqatar »

aansluitstekkers achterkant dashboard unit maar eens controleren, misschien een beetje teveel weerstand door slecht contact...
marbella fun 1994

Gebruikersavatar
Yahoo Serious
Forumgebruiker
Berichten: 1113
Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
Locatie: Enkhuizen
Been thanked: 2 times

Re: start probleempje seat panda

Bericht door Yahoo Serious »

Ik zou het met je eens zijn Klaas, als hij, wanneer het probleem zich voordeed, gewoon zou starten. Maar omdat hij dat niet doet, verwacht ik toch een probleem dat 'groter' is dan iets in het dashboard.

Ik zou dus echt beginnen bij het contactslot. Al is het misschien nuttig om, als het probleem zich voordoet, even te kijken of er wel spanning staat op de gever van de oliedruk. Ik verwacht namelijk van niet.

Zelf zou ik het contactslot toegankelijk maken, en als het probleem zich voordoet, alle draden één voor één doormeten, om te zien of er spanning op staat. Dit zou ik dan zorgvuldig noteren op kleur. (rood - spanning, roze- spanning, groen- geen spanning, op die manier).
Dit gaat het gemakkelijkst met behulp van een speld. Die prik je even door de isolatie heen, als je hem er dan later weer uit trekt, sluit de isolatiemantel zich vanzelf weer.

Dan even doorrommelen tot je het probleem niet meer hebt en de lampjes weer branden, en dan de hele meetcyclus herhalen.

klaasqatar
Forumgebruiker
Berichten: 171
Lid geworden op: 20 mar 2010 13:39
Locatie: vollenhove

Re: start probleempje seat panda

Bericht door klaasqatar »

je hebt gelijk, waarschijnlijk vanaf slot geen voeding naar de rest, soms, soms niet, aboluut gelijk.
marbella fun 1994

Gebruikersavatar
alfredo
Clublid
Berichten: 675
Lid geworden op: 19 apr 2004 00:00
1e Panda-achtige: seat panda 35 cabriolet 1984
2e Panda-achtige: selecta 1100 1991
Locatie: smilde, 9422

Re: start probleempje seat panda

Bericht door alfredo »

denk dat het probleem opgelost is, vanmiddag deed het zich namelijk weer voor en na het verdraaien van alle zekeringen wat het probleem weg,

volgende vraag: is er iemand die weet welke zekering waar voor is :?:

(wordt toch nog eens een vraagbraakje kopen van de eerste type's panda)
Ik weet niet alles, maar wel veel. Schopt mijn reactie jou tegen het zere been? Lees er dan gerust overheen...

Gebruikersavatar
alfredo
Clublid
Berichten: 675
Lid geworden op: 19 apr 2004 00:00
1e Panda-achtige: seat panda 35 cabriolet 1984
2e Panda-achtige: selecta 1100 1991
Locatie: smilde, 9422

Re: start probleempje seat panda

Bericht door alfredo »

probleem niet opgelost, dus vanavond verder gaan zoeken, en wat gevonden.

achter de "kachel behuizing' een muizen woning gevonden, dus bak eruit en kabelboom aangevreten :evil:

nu lopen er 2 dikkere rode kabels, 1 van de 2 is de bekleding van kapot gevreten maar niet door, wel helemaal geoxideerd.
wie weet welke kabel wat voed, want ik kan het nu niet testen omdat de accu eruit is en wil als het kan het dashbord laten zitten.


Alfredo
Ik weet niet alles, maar wel veel. Schopt mijn reactie jou tegen het zere been? Lees er dan gerust overheen...

Gebruikersavatar
Yahoo Serious
Forumgebruiker
Berichten: 1113
Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
Locatie: Enkhuizen
Been thanked: 2 times

Re: start probleempje seat panda

Bericht door Yahoo Serious »

Dat hoef je toch helemaal niet te weten? Je moet die aangevreten kabels toch vervangen, het rotte stukje ertussenuit knippen, nieuwe kabel ertussen van de goede dikte, want dikke kabels betekent dat er veel stroom door loopt en 12 volt kan een draadje dat te dun is goed opwarmen, en dan moet het voorbij zijn!

Gebruikersavatar
RubenJ
Forum-admin
Berichten: 2895
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:49
1e Panda-achtige: Momenteel geen
Locatie: Arnhem
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: start probleempje seat panda

Bericht door RubenJ »

Als het even kan zou ik de hele kabel vervangen, dunne kabels warmen inderdaad op omdat ze meer weerstand bieden.
Vooral bij dit soort kabels waar veel stroom doorheen loopt is het belangrijk de weerstand van de kabel zo laag mogelijk te houden, dat is dan ook de reden dat ze dikker zijn, minimaal 4 kwadraat dacht ik maar kan best 5 zijn. ik heb al 1,5 naar alleen m'n verstralers lopen :mrgreen:
I'm here when I am, usually I'm not

Gebruikersavatar
Yahoo Serious
Forumgebruiker
Berichten: 1113
Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
Locatie: Enkhuizen
Been thanked: 2 times

Re: start probleempje seat panda

Bericht door Yahoo Serious »

Inderdaad is het een misverstand te denken dat lager voltage ook minder warmte zou geven. Met die conclusie zou je gemakkelijk een stukje huishoudsnoer kunnen pakken waar normaal 230 volt door gaat, en het idee hebben dat 'als het voor 230 volt goed genoeg is, moet het voor 12 volt volt zeker voldoende zijn.
Het is net andersom.
De hoeveelheid weerstand is bij 12 volt vele malen groter dan bij 230 volt. Dit is trouwens de reden dat het elektriciteitsnet zeer hoge voltages transporteert, die later worden teruggebracht naar 230 volt. Anders zouden de kabels in de masten een doorsnee van een meter moeten hebben... Warmte is per slot van rekening energie, en om zo min mogelijk energie te verliezen kunnen de spanningen in hoogspanningskabels wel tot 765.000 volt bedragen.

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: start probleempje seat panda

Bericht door aribold »

De weerstand van de draad blijft gelijk, onafhankelijk van het voltage. De clou zit erin dat je bij een lager voltage hogere stroom nodig hebt om hetzelfde vermogen te gebruiken. En omdat de warmteontwikkeling in een kabel bepaalt wordt door de weerstand maal de stroomsterkte, zal bij een laagspanningsinstallatie kabel nodig zijn met een lagere weerstand en dus een grotere diameter.

Als je delen van de kabelboom vervangt, moet je gewoon altijd minimaal dezelfde diameter gebruiken. Dikker kan geen kwaad. Het gebruik van kroonsteentjes of stekkertjes leidt tot overgangsweerstanden. Er ontwikkeld zich dan warmte op de plek van de kroonsteen of stekker. (Goed) solderen met een ruime overlap van beide uiteindes geeft de minste overgangsweerstand.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
Yahoo Serious
Forumgebruiker
Berichten: 1113
Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
Locatie: Enkhuizen
Been thanked: 2 times

Re: start probleempje seat panda

Bericht door Yahoo Serious »

Klopt, ik had het geschreven en dacht eigenlijk gelijk 'daar zal wel iemand op reageren omdat ik niet echt volledig ben geweest. :lol:
Als je ziet dat in je huis een groep vaak 16 ampère is gezekerd, en dat daar de wasmachine, de koelkast en de magnetron op aangesloten zijn zonder problemen, en dat je in de auto vaak al 15 ampère of meer als zekering voor alleen al de radio nodig hebt...

Ook de lengte van de gebruikte draad speelt een belangrijke rol.

draaddoorsnede (mm2) =
2 x lengte (meters) x stroom (ampère) x 0,0175
——————————————————————
acceptabel spanningsverlies (Volt)

Dat is geloof ik de formule. Maar erg moeilijk zou ik er niet over doen: lekker dik is altijd goed!
:mrgreen:

Gebruikersavatar
alfredo
Clublid
Berichten: 675
Lid geworden op: 19 apr 2004 00:00
1e Panda-achtige: seat panda 35 cabriolet 1984
2e Panda-achtige: selecta 1100 1991
Locatie: smilde, 9422

Re: start probleempje seat panda

Bericht door alfredo »

ik hoop dat het probleem nu verhoplen is, kabel en contact slot vernieuwd, en hij krijgt ook gelijk een kleine beurt (motor olie+ filter, lucht en brandstof filter) en een nieuwe brandstof pomp omdat de oude de benzine terug liet lopen dus denk dat het membraam lek is
en versnellingsbak krijgt nog een scheutje zc 90 dan moet hij de ardennen toch overleven zou ik zeggen.
Ik weet niet alles, maar wel veel. Schopt mijn reactie jou tegen het zere been? Lees er dan gerust overheen...

Plaats reactie

Terug naar “Oerpanda”