Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
start probleempje seat panda
Moderator: michiel van g.
- alfredo
- Clublid
- Berichten: 675
- Lid geworden op: 19 apr 2004 00:00
- 1e Panda-achtige: seat panda 35 cabriolet 1984
- 2e Panda-achtige: selecta 1100 1991
- Locatie: smilde, 9422
start probleempje seat panda
soms als ik mijn cabrio wil starten gaan de controle lampjes voor olidruk en laadstroom niet aan als ik hem op contackt zet,
als dit gebeurt slaat hij ook niet aan, maar de startmotor draait wel goed rond. ook alle ander stroomverbruikers doen het gewoon.
vaak is het een kwestie van een poosje wachten, en een paar keer starten, aan het contaktslot "rammelen" helpt niet.
is er iemand die weet waar ik dit probleem ergens moet zoeken?
als dit gebeurt slaat hij ook niet aan, maar de startmotor draait wel goed rond. ook alle ander stroomverbruikers doen het gewoon.
vaak is het een kwestie van een poosje wachten, en een paar keer starten, aan het contaktslot "rammelen" helpt niet.
is er iemand die weet waar ik dit probleem ergens moet zoeken?
Ik weet niet alles, maar wel veel. Schopt mijn reactie jou tegen het zere been? Lees er dan gerust overheen...
- Yahoo Serious
- Forumgebruiker
- Berichten: 1113
- Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
- Locatie: Enkhuizen
- Been thanked: 2 times
Re: start probleempje seat panda
Toch zit er ergens een sluiting.
Vervelende storingen zijn dat. Het enige dat je kan doen is toch alles doormeten, met een multimeter, en ik zou toch beginnen bij het contactslot.
Vervelende storingen zijn dat. Het enige dat je kan doen is toch alles doormeten, met een multimeter, en ik zou toch beginnen bij het contactslot.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 20 mar 2010 13:39
- Locatie: vollenhove
Re: start probleempje seat panda
aansluitstekkers achterkant dashboard unit maar eens controleren, misschien een beetje teveel weerstand door slecht contact...
marbella fun 1994
- Yahoo Serious
- Forumgebruiker
- Berichten: 1113
- Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
- Locatie: Enkhuizen
- Been thanked: 2 times
Re: start probleempje seat panda
Ik zou het met je eens zijn Klaas, als hij, wanneer het probleem zich voordeed, gewoon zou starten. Maar omdat hij dat niet doet, verwacht ik toch een probleem dat 'groter' is dan iets in het dashboard.
Ik zou dus echt beginnen bij het contactslot. Al is het misschien nuttig om, als het probleem zich voordoet, even te kijken of er wel spanning staat op de gever van de oliedruk. Ik verwacht namelijk van niet.
Zelf zou ik het contactslot toegankelijk maken, en als het probleem zich voordoet, alle draden één voor één doormeten, om te zien of er spanning op staat. Dit zou ik dan zorgvuldig noteren op kleur. (rood - spanning, roze- spanning, groen- geen spanning, op die manier).
Dit gaat het gemakkelijkst met behulp van een speld. Die prik je even door de isolatie heen, als je hem er dan later weer uit trekt, sluit de isolatiemantel zich vanzelf weer.
Dan even doorrommelen tot je het probleem niet meer hebt en de lampjes weer branden, en dan de hele meetcyclus herhalen.
Ik zou dus echt beginnen bij het contactslot. Al is het misschien nuttig om, als het probleem zich voordoet, even te kijken of er wel spanning staat op de gever van de oliedruk. Ik verwacht namelijk van niet.
Zelf zou ik het contactslot toegankelijk maken, en als het probleem zich voordoet, alle draden één voor één doormeten, om te zien of er spanning op staat. Dit zou ik dan zorgvuldig noteren op kleur. (rood - spanning, roze- spanning, groen- geen spanning, op die manier).
Dit gaat het gemakkelijkst met behulp van een speld. Die prik je even door de isolatie heen, als je hem er dan later weer uit trekt, sluit de isolatiemantel zich vanzelf weer.
Dan even doorrommelen tot je het probleem niet meer hebt en de lampjes weer branden, en dan de hele meetcyclus herhalen.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 20 mar 2010 13:39
- Locatie: vollenhove
Re: start probleempje seat panda
je hebt gelijk, waarschijnlijk vanaf slot geen voeding naar de rest, soms, soms niet, aboluut gelijk.
marbella fun 1994
- alfredo
- Clublid
- Berichten: 675
- Lid geworden op: 19 apr 2004 00:00
- 1e Panda-achtige: seat panda 35 cabriolet 1984
- 2e Panda-achtige: selecta 1100 1991
- Locatie: smilde, 9422
Re: start probleempje seat panda
denk dat het probleem opgelost is, vanmiddag deed het zich namelijk weer voor en na het verdraaien van alle zekeringen wat het probleem weg,
volgende vraag: is er iemand die weet welke zekering waar voor is
(wordt toch nog eens een vraagbraakje kopen van de eerste type's panda)
volgende vraag: is er iemand die weet welke zekering waar voor is
(wordt toch nog eens een vraagbraakje kopen van de eerste type's panda)
Ik weet niet alles, maar wel veel. Schopt mijn reactie jou tegen het zere been? Lees er dan gerust overheen...
- alfredo
- Clublid
- Berichten: 675
- Lid geworden op: 19 apr 2004 00:00
- 1e Panda-achtige: seat panda 35 cabriolet 1984
- 2e Panda-achtige: selecta 1100 1991
- Locatie: smilde, 9422
Re: start probleempje seat panda
probleem niet opgelost, dus vanavond verder gaan zoeken, en wat gevonden.
achter de "kachel behuizing' een muizen woning gevonden, dus bak eruit en kabelboom aangevreten
nu lopen er 2 dikkere rode kabels, 1 van de 2 is de bekleding van kapot gevreten maar niet door, wel helemaal geoxideerd.
wie weet welke kabel wat voed, want ik kan het nu niet testen omdat de accu eruit is en wil als het kan het dashbord laten zitten.
Alfredo
achter de "kachel behuizing' een muizen woning gevonden, dus bak eruit en kabelboom aangevreten
nu lopen er 2 dikkere rode kabels, 1 van de 2 is de bekleding van kapot gevreten maar niet door, wel helemaal geoxideerd.
wie weet welke kabel wat voed, want ik kan het nu niet testen omdat de accu eruit is en wil als het kan het dashbord laten zitten.
Alfredo
Ik weet niet alles, maar wel veel. Schopt mijn reactie jou tegen het zere been? Lees er dan gerust overheen...
- Yahoo Serious
- Forumgebruiker
- Berichten: 1113
- Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
- Locatie: Enkhuizen
- Been thanked: 2 times
Re: start probleempje seat panda
Dat hoef je toch helemaal niet te weten? Je moet die aangevreten kabels toch vervangen, het rotte stukje ertussenuit knippen, nieuwe kabel ertussen van de goede dikte, want dikke kabels betekent dat er veel stroom door loopt en 12 volt kan een draadje dat te dun is goed opwarmen, en dan moet het voorbij zijn!
- RubenJ
- Forum-admin
- Berichten: 2895
- Lid geworden op: 20 okt 2007 17:49
- 1e Panda-achtige: Momenteel geen
- Locatie: Arnhem
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Re: start probleempje seat panda
Als het even kan zou ik de hele kabel vervangen, dunne kabels warmen inderdaad op omdat ze meer weerstand bieden.
Vooral bij dit soort kabels waar veel stroom doorheen loopt is het belangrijk de weerstand van de kabel zo laag mogelijk te houden, dat is dan ook de reden dat ze dikker zijn, minimaal 4 kwadraat dacht ik maar kan best 5 zijn. ik heb al 1,5 naar alleen m'n verstralers lopen
Vooral bij dit soort kabels waar veel stroom doorheen loopt is het belangrijk de weerstand van de kabel zo laag mogelijk te houden, dat is dan ook de reden dat ze dikker zijn, minimaal 4 kwadraat dacht ik maar kan best 5 zijn. ik heb al 1,5 naar alleen m'n verstralers lopen
I'm here when I am, usually I'm not
- Yahoo Serious
- Forumgebruiker
- Berichten: 1113
- Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
- Locatie: Enkhuizen
- Been thanked: 2 times
Re: start probleempje seat panda
Inderdaad is het een misverstand te denken dat lager voltage ook minder warmte zou geven. Met die conclusie zou je gemakkelijk een stukje huishoudsnoer kunnen pakken waar normaal 230 volt door gaat, en het idee hebben dat 'als het voor 230 volt goed genoeg is, moet het voor 12 volt volt zeker voldoende zijn.
Het is net andersom.
De hoeveelheid weerstand is bij 12 volt vele malen groter dan bij 230 volt. Dit is trouwens de reden dat het elektriciteitsnet zeer hoge voltages transporteert, die later worden teruggebracht naar 230 volt. Anders zouden de kabels in de masten een doorsnee van een meter moeten hebben... Warmte is per slot van rekening energie, en om zo min mogelijk energie te verliezen kunnen de spanningen in hoogspanningskabels wel tot 765.000 volt bedragen.
Het is net andersom.
De hoeveelheid weerstand is bij 12 volt vele malen groter dan bij 230 volt. Dit is trouwens de reden dat het elektriciteitsnet zeer hoge voltages transporteert, die later worden teruggebracht naar 230 volt. Anders zouden de kabels in de masten een doorsnee van een meter moeten hebben... Warmte is per slot van rekening energie, en om zo min mogelijk energie te verliezen kunnen de spanningen in hoogspanningskabels wel tot 765.000 volt bedragen.
- aribold
- Forumgebruiker
- Berichten: 4112
- Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
- 1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
- Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
- Skype ID: aribold@hotmail.com
- Locatie: Hilversum
Re: start probleempje seat panda
De weerstand van de draad blijft gelijk, onafhankelijk van het voltage. De clou zit erin dat je bij een lager voltage hogere stroom nodig hebt om hetzelfde vermogen te gebruiken. En omdat de warmteontwikkeling in een kabel bepaalt wordt door de weerstand maal de stroomsterkte, zal bij een laagspanningsinstallatie kabel nodig zijn met een lagere weerstand en dus een grotere diameter.
Als je delen van de kabelboom vervangt, moet je gewoon altijd minimaal dezelfde diameter gebruiken. Dikker kan geen kwaad. Het gebruik van kroonsteentjes of stekkertjes leidt tot overgangsweerstanden. Er ontwikkeld zich dan warmte op de plek van de kroonsteen of stekker. (Goed) solderen met een ruime overlap van beide uiteindes geeft de minste overgangsweerstand.
Als je delen van de kabelboom vervangt, moet je gewoon altijd minimaal dezelfde diameter gebruiken. Dikker kan geen kwaad. Het gebruik van kroonsteentjes of stekkertjes leidt tot overgangsweerstanden. Er ontwikkeld zich dan warmte op de plek van de kroonsteen of stekker. (Goed) solderen met een ruime overlap van beide uiteindes geeft de minste overgangsweerstand.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.
- Yahoo Serious
- Forumgebruiker
- Berichten: 1113
- Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
- Locatie: Enkhuizen
- Been thanked: 2 times
Re: start probleempje seat panda
Klopt, ik had het geschreven en dacht eigenlijk gelijk 'daar zal wel iemand op reageren omdat ik niet echt volledig ben geweest.
Als je ziet dat in je huis een groep vaak 16 ampère is gezekerd, en dat daar de wasmachine, de koelkast en de magnetron op aangesloten zijn zonder problemen, en dat je in de auto vaak al 15 ampère of meer als zekering voor alleen al de radio nodig hebt...
Ook de lengte van de gebruikte draad speelt een belangrijke rol.
draaddoorsnede (mm2) =
2 x lengte (meters) x stroom (ampère) x 0,0175
——————————————————————
acceptabel spanningsverlies (Volt)
Dat is geloof ik de formule. Maar erg moeilijk zou ik er niet over doen: lekker dik is altijd goed!
Als je ziet dat in je huis een groep vaak 16 ampère is gezekerd, en dat daar de wasmachine, de koelkast en de magnetron op aangesloten zijn zonder problemen, en dat je in de auto vaak al 15 ampère of meer als zekering voor alleen al de radio nodig hebt...
Ook de lengte van de gebruikte draad speelt een belangrijke rol.
draaddoorsnede (mm2) =
2 x lengte (meters) x stroom (ampère) x 0,0175
——————————————————————
acceptabel spanningsverlies (Volt)
Dat is geloof ik de formule. Maar erg moeilijk zou ik er niet over doen: lekker dik is altijd goed!
- alfredo
- Clublid
- Berichten: 675
- Lid geworden op: 19 apr 2004 00:00
- 1e Panda-achtige: seat panda 35 cabriolet 1984
- 2e Panda-achtige: selecta 1100 1991
- Locatie: smilde, 9422
Re: start probleempje seat panda
ik hoop dat het probleem nu verhoplen is, kabel en contact slot vernieuwd, en hij krijgt ook gelijk een kleine beurt (motor olie+ filter, lucht en brandstof filter) en een nieuwe brandstof pomp omdat de oude de benzine terug liet lopen dus denk dat het membraam lek is
en versnellingsbak krijgt nog een scheutje zc 90 dan moet hij de ardennen toch overleven zou ik zeggen.
en versnellingsbak krijgt nog een scheutje zc 90 dan moet hij de ardennen toch overleven zou ik zeggen.
Ik weet niet alles, maar wel veel. Schopt mijn reactie jou tegen het zere been? Lees er dan gerust overheen...