Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Michiel's Panda Topic.

Alles met betrekking tot de Oerpanda

Moderator: michiel van g.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Michiel's Panda Topic.

Bericht door Pinda1000 »

Die bus met segerring kan je er in principe uittikken. Hij zit op de ankerplaat over een pen geschoven, als die verroest is, is gepast geweld nodig.

Voor de remveren kan je zoiets het beste gebruiken:

https://www.vdhtools.nl/9475307/force-r ... men-9b0101

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Michiel's Panda Topic.

Bericht door Micha D. »

Mooi tangetje, ook maar eens aanschaffen :D.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Michiel's Panda Topic.

Bericht door Panda 500 »

@Michiel: Ik denk dat je de remschoenen met de wrijvings-regeling niet kunt vervangen door de nieuwere types. Je kunt toevallig even goed op een foto kijken hoe die eruit zien, op op mijn recente post over de "KIK"-steekassen, in de rubriek van de oude 4x4.
Op jou "oud" type ankerplaat zit de dikke pen in de weg, en de "nieuw" type remschoenen hebben geen gat waar die pen doorheen zou moeten kunnen. Allicht zijn er ook andere vormverschillen.
Ik weet dat de (oude) Fiat 500's ook die wrijvings-regeling hebben, de mijne dus ook, en daarvoor zijn remschoenen vlot te verkrijgen, maar ik veronderstel dat die diameter kleiner is...

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Michiel's Panda Topic.

Bericht door Panda 500 »

Oeps! Ik opnieuw nog even...
Je zegt dat het zelfstelmechanisme defect is... Wat kan daar aan stukgaan? Wat ik al enkele malen van 500-eigenaars gehoord (en gezien) heb is dat die wrijvingsplaatjes gaan vastkleven aan het metaal van de remschoen. Vooral bij wagens die weinig rijden, en dus weinig remmen ;-). Dan volstaat het ze gewoon even "geforceerd" te doen verschuiven, met een stevige schroevendraaier bvb. of even losmaken wanneer dat mogelijk is. Bij jou kan dat blijkbaar, bij andere zijn ze niet gemonteerd met een Seegerring maar ondemonteerbaar op de remschoen "geklonken", maar dus wél verschuifbaar binnen een beperkte afstand.
Als ze gedemonteerd zijn kun je het metaal van de remschoen ontroesten en/of schoonschuren, maar natuurlijk geen vet of iets anders aan smeren! Ze moeten kunnen verschuiven, maar erg stroef.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Michiel's Panda Topic.

Bericht door Panda 500 »

En ja, driemaal is scheepsrecht...
Veiligheidshalve wil ik toch nog even dit toevoegen: op die veren staat redelijk hoge kracht! Druk ze dus een beetje in, je moet zelf maar uitdokteren hoe, bankschroef of zo, vooraleer die Seegerringen los te maken! En je moet ze nadien uiteraard ook kunnen ingedrukt houden terwijl je de Seegerringen weer aanbrengt...!

Ik begrijp niet goed wat Pinda bedoelt met de bus "er uit tikken"... :?: Ik veronderstel de remschoen van de ankerplaat lostrekken? Dan zou er al een dik pak roest rond die pen moeten zitten... 't Zou kunnen, maar ik heb het (bij 500's) nooit meegemaakt.

In principe moet je remschoen met de regelbus enkele (1 à 2) mm LOS rond die pin van de ankerplaat kunnen bewegen! Dat is de nodige beweging van de remschoen telkens wanneer je remt en de rem loslaat: dan moet de schoen dus enkele mm heen en weer kunnen bewegen ten opzichte van die dikke pen op de ankerplaat. Wanneer je remvoering afslijt zal de remschoen logischerwijze verder naar buiten moeten kunnen dan die speling. De kracht van de remcylinder is groot genoeg (als je hard genoeg op je pedaal drukt natuurlijk) om in dat geval de remschoen verder opzij te duwen waar bij de hard op de remschoen-kernplaat klemmende wrijvingsplaatjes iets verschuiven, zodat bij volgende rembeurten de remschoen weer voldoende "vrije" beweging heen en weer heeft. Dàt is juist het principe van dat soort automatische regeling.
Wat ik in mijn vorige post probeerde duidelijk te maken is dat de wrijvingsplaatjes zich dus om één of andere reden (vastgekoekt) tóch niet door de pedaaldruk "vanzelf" wat willen laten verstellen.
Als de remvoering té ver is afgesleten, te dun geworden dus, dan zit dat wrijvingsblok ten einde zijn bereik en kàn niet verder opzij schuiven. Dan moet je uiteraard de remschoenen vervangen.
Je begrijpt dat ik me dus vragen stelde bij een "defect" regelsysteem, zoals je hoger vermeldde... Hier kan weinig aan defect raken...

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Michiel's Panda Topic.

Bericht door michiel van g. »

toen ik de Trans kocht lag het -asbesten- frictieplaatje gebroken onderin de trommel. Alles zat vast na 22 jaar stilstand. Stad en land afgezocht naar die remschoenen maar niet gevonden. Toen ik de remschoen demonteerde om de handremhevel los te krijgen kreeg ik een nieuw frictieplaatje er niet meer tussen...
dus heb ik de remmen handmatig afgesteld, voldoende voor de APK. Maar ik wil het gewoon goed hebben nu.

Dus wat ik wil: oude remschoenen eraf, inclusief het zelfstelmechanisme, en dan het geheel zoals op de foto in mijn post van gisteren er weer op schuiven. Ik neem toch aan dat die remschoen zo als op de foto in z'n geheel over een pen geschoven moet worden oid? Of moet die seegerring er sowieso af? Want dan kan ik het maar beter door een specialist laten doen. :no:
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Michiel's Panda Topic.

Bericht door michiel van g. »

dit is de achterzijde van een geklonken remschoen:

Afbeelding

en deze de achterzijde van 'mijn' type remschoen
Afbeelding

dat lijkt toch heel veel op elkaar?
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Michiel's Panda Topic.

Bericht door Pinda1000 »

Ja dat zijn vergelijkbare remschoenen. Wat Frans zegt klopt inderdaad, de bus met frictieplaatjes heeft wat speling op de pen op de ankerplaat.

Heb je wel al de juiste remschoenen kunnen vinden Michiel of niet?

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Michiel's Panda Topic.

Bericht door michiel van g. »

Ik heb via bogijn.nl de ATE schoenen gevonden, die afgebeeld worden met de seegerringen.
Ik hoop dus dat dat de goede zijn - maar niets is zeker.
Maar: in principe moet ik dus de hele schoen, incl. het zelfstelmechanisme gewoon kunnen demonteren en de nieuwe erop schuiven?
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Michiel's Panda Topic.

Bericht door Micha D. »

Bogijn heeft een hele fijne service, ik zou gewoon even een berichtje sturen :yes:.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Michiel's Panda Topic.

Bericht door michiel van g. »

ja, inderdaad. Ik heb heel goede ervaring met ze.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Michiel's Panda Topic.

Bericht door Panda 500 »

Ja Michiel, het gaat hier dus steeds om het "oude" systeem, met de frictieplaatjes, waarvan bij jouw originele er blijkbaar dus eentje gebroken was. Middels die Seegerring los te maken zou dat dus herstelbaar zijn. Bij de (sommige merken ?) nieuwere kan dat niet meer, want aan beide kanten "geklonken".
De nieuwere versie van toch nog het "oude" systeem zijn dus meestal niet meer "herstelbaar" middels de Seegerring, maar voor de rest dus eigenlijk hetzelfde, en dus "gewoon" op de (schoongemaakte!) pen te steken, natuurlijk ook onderaan achter het plaatje en bovenaan tegen de remzuiger. (Als die een gleuf heeft, moet je remschoen uiteraard in die gleuf terechtkomen.)
Je "beveiligt" best de remzuigers tegen "uit elkaar floepen" door er tijdelijk een op maat geplooid stuk stevige ijzerdraad over te steken (ook zichtbaar om één van mijn "KIK"-foto's) vooraleer de oude remschoenen eraf te halen.
Je moet vóór je de nieuwe gaat monteren controleren of het frictieplaatje zo ver mogelijk richting rembekleding "geschoven" zit, wat dus betekent dat de "automatische regeling" op minimum staat. Bij nieuwe zou dat eigenlijk zo moeten zitten, maar je weet nooit... :wink:
Dàn zou ik ze al op hun plaats houden met de kleinere klemveren en de pennetjes die je langs achteren doorheen een gaatje in de remankerplaat steekt. ("bajonet"-systeem)
Dàn met de 2 sterke trekveren de beide remschoenen naar elkaar toe laten spannen (en dus tegen de remzuiger).
Die speciale tang waarvan Pinda sprak (en foto toonde) is hiervoor handig, maar ik doe het "gewoon" met een échte "Vise Grip"-tang.
Die moet echt wel van goede kwaliteit zijn zodat je met net de allervoorste mm van de bek het rechte stukje van zo'n veer héél stevig kunt vastklemmen, het haakje van de andere kant van de veer in het juiste gat van de ene remschoen steken, en dan hard trekken om de andere kant (haakje van de veer) in het juiste gat van de andere remschoen te manoevreren. Een beetje moeilijk juist te omschrijven, maar ik vorm met mijn andere hand dan de nijpkracht uit wat die speciale tang zou doen.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Michiel's Panda Topic.

Bericht door Panda 500 »

Om volledig te zijn: die Seegerring moet normaal dus nooit los. Dus ook niet om de schoenen te wisselen. Dat hele frictie-stuk blijft gewoon op de remschoen zitten en maakt er een "vast" deel van uit, maar dus onder hoge (rem-)druk wél een beetje verschuifbaar. Het "nijpt" dus krachtig langs voor en achter op het centrale platte stuk van de remschoen, met telkens een wrijvingsplaatje tussen.
Maar zoals het met vele dingen gaat: vroeger kon zelfs dat frictie-deel op zich nog hersteld worden, maar nu (meestal) niet meer, tenzij je er nog vindt die toch nog demonteerbaar zijn met zo'n Seegerring)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Michiel's Panda Topic.

Bericht door Pinda1000 »


Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Michiel's Panda Topic.

Bericht door michiel van g. »

top!
Dan ga ik het meteen maar goed doen. Ook meteen de handremhevels even demonteren en schoon maken, kopervet toepassen, alles netjes in elkaar zetten. Dan moet dat gedeelte weer helemaal 100% werken, hoop ik...
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Plaats reactie

Terug naar “Oerpanda”