Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
ashoezen bakzijde
Moderator: michiel van g.
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
ashoezen bakzijde
een vraagje voor de kenners:
hoe kan het dat er drupsgewijs aan twee kanten bakolie 'langs' de aandrijfashoezen bakzijde loopt?
Ik kan de hoes heen en weer schuiven over de as, met als resultaat dat er meer olie uit komt. Zit daar normaal gesproken een soort o-ring oid tussen?
't gaat hier om een oerpanda.
hoe kan het dat er drupsgewijs aan twee kanten bakolie 'langs' de aandrijfashoezen bakzijde loopt?
Ik kan de hoes heen en weer schuiven over de as, met als resultaat dat er meer olie uit komt. Zit daar normaal gesproken een soort o-ring oid tussen?
't gaat hier om een oerpanda.
- aribold
- Forumgebruiker
- Berichten: 4112
- Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
- 1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
- Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
- Skype ID: aribold@hotmail.com
- Locatie: Hilversum
Re: ashoezen bakzijde
Als het dezelfde constructie is als bij de classic Panda, dan heb je waarschijnlijk lagers die voor de 2e keer gebruikt zijn. normaal gesproken zitten die behoorlijk strak om de as en kunnen ze niet met de hand geschoven worden. Daar zit geen O/ring tussen. De lagers zitten met een perspassing metaal op metaal, en lekken normaal gesproken hooguit een beetje langs de ingebouwde keerring.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: ashoezen bakzijde
ah, dat geeft meer duidelijkheid. Zover ik kan zien is de hoes zelf niet lek namelijk, en het er hangt echt een druppel aan.
De hoes zelf duwde ik zo richting de bak.
overigens,
op Hbase.nl zie ik niets staan over een hoes met een naafbus erin (want dat is het principe toch?)
De hoes zelf duwde ik zo richting de bak.
overigens,
op Hbase.nl zie ik niets staan over een hoes met een naafbus erin (want dat is het principe toch?)
- alfredo
- Clublid
- Berichten: 675
- Lid geworden op: 19 apr 2004 00:00
- 1e Panda-achtige: seat panda 35 cabriolet 1984
- 2e Panda-achtige: selecta 1100 1991
- Locatie: smilde, 9422
Re: ashoezen bakzijde
dat lager is een apart deel en zit niet aan de hoes vast, bestellen bij fiat of van Andel
Ik weet niet alles, maar wel veel. Schopt mijn reactie jou tegen het zere been? Lees er dan gerust overheen...
- alfredo
- Clublid
- Berichten: 675
- Lid geworden op: 19 apr 2004 00:00
- 1e Panda-achtige: seat panda 35 cabriolet 1984
- 2e Panda-achtige: selecta 1100 1991
- Locatie: smilde, 9422
Re: ashoezen bakzijde
http://eper.fiatforum.com/eper/navi?COU ... GUI_LANG=7" onclick="window.open(this.href);return false;
zie nummer 15
zie nummer 15
Ik weet niet alles, maar wel veel. Schopt mijn reactie jou tegen het zere been? Lees er dan gerust overheen...
- aribold
- Forumgebruiker
- Berichten: 4112
- Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
- 1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
- Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
- Skype ID: aribold@hotmail.com
- Locatie: Hilversum
Re: ashoezen bakzijde
Er begint me ineens een lampje te branden.
De vroege modellen Fire, hadden andere ashoezen. Deze ashoezen hadden geen lager op het eind, maar een nylon bus. Daar zat geeneens een echte keerring in. De keerring werd gevormd door het randje van de hoes, dat over de as sleepte. Deze hoezen zagen eruit als nr.7 en nr.10 op het eper-plaatje van hierboven.
De hoezen konden inderdaad schuiven over de as, in tegenstelling tot het latere model (nr.4 en 14) met het metalen lager.
De asse waren glad geslepen op de plek waar het uiteinde van de hoes schuift. Gebruik van het oude model hoes in combinatie met het nieuwe model as, leid tot lekkage, omdat die as grof gedraaid is en groeven heeft op die plek.
Nogmaals: Hoe dit bij de oerpanda zat, weet ik niet.
De vroege modellen Fire, hadden andere ashoezen. Deze ashoezen hadden geen lager op het eind, maar een nylon bus. Daar zat geeneens een echte keerring in. De keerring werd gevormd door het randje van de hoes, dat over de as sleepte. Deze hoezen zagen eruit als nr.7 en nr.10 op het eper-plaatje van hierboven.
De hoezen konden inderdaad schuiven over de as, in tegenstelling tot het latere model (nr.4 en 14) met het metalen lager.
De asse waren glad geslepen op de plek waar het uiteinde van de hoes schuift. Gebruik van het oude model hoes in combinatie met het nieuwe model as, leid tot lekkage, omdat die as grof gedraaid is en groeven heeft op die plek.
Nogmaals: Hoe dit bij de oerpanda zat, weet ik niet.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.
Re: ashoezen bakzijde
Bij de oer-Panda zit wel een keerring in de hoes. Als die dingen een paar jaar dienst hadden gedaan, dan sleten ze (door straatvuil) 2 mooie groefjes in de aandrijfas en gingen lekken. De as zo glad mogelijk maken en een nieuwe keerring er in, dan kon je weer een tijdje vooruit, maar het bleef een aandachtspunt tijdens beurten.
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: ashoezen bakzijde
ik zat er al aan te denken of het niet mogelijk is er een ashoes overheen te zetten die met zo'n bandje vast zit aan de aandrijfas. Net als bij moderne ashoezen. Volgensmij moet je dan de olie een heel eind binnen kunnen houden.