Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

puntobak in panda 34 ?

Alles met betrekking tot de Oerpanda

Moderator: michiel van g.

Plaats reactie
GuyTDi
Forumgebruiker
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 dec 2009 01:40
1e Panda-achtige: Terra 1990

puntobak in panda 34 ?

Bericht door GuyTDi »

Beste mensen ,

Na een tijdje uit de pandascene weg te zijn geweest (heb een citroen DS gekocht) ben ik nu weer helemaal terug. Na de 4x4 heb ik een mooie '85 panda 34 kunnen kaufen die een tijdje prima reed. Na een ritje ardennen heb ik de koppakking kapot gereden en haar op stal gezet. Nu gaat m'n vriendin de 34 gebruiken en wilde we samen de koppakking vervangen. De motor eenmaal open schrok ik toch wel ff , cilinder 1 zat gewoon compleet vast geroest , cilinderwand aardig beschadigt , in en uitlaatkleppen van cilinder 1 en 2 zeer hard geroest ...

Nu is dit natuurlijk herstelbaar , maar zou het niet meer zin hebben denk ik dan zo om weer een punto 1200 60pk in te bouwen ? Dat werkt natuurlijk net iets beter dan het oude tractormotortje. Ik zou deze graag willen koppelen aan een 5bak , MAAR , is het mogelijk om die van een punto te gebruiken ? Want dan kan ik beters een oude punto 60 kopen , dan kan ik gelijk alles overbouwen en moet ik niet op zoek naar een FIRE 5-bak .. ?

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: puntobak in panda 34 ?

Bericht door michiel van g. »

Hoi,
dit gaat in een 34 niet werken. Een 34 is geen firemotor, dus zul je veel moeten verlassen om het passend te krijgen. Dat gaan ze bij de keuring ook niet leuk vinden.

Beter zet je er een motor + bak uit een Seat Marbella in (45 pk zonder de katalysator en 5 versnellingen) want die passen zonder problemen, en zijn qua uiterlijk praktisch gelijk aan de oorspronkelijke motor.

Eventueel zou je dan als je wilt er ook nog een injectiesysteem op kunnen zetten om geen gedoe te hebben met de carburateur (zie het topic over de lambdasonde in het Marbella deel op dit forum)
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

GuyTDi
Forumgebruiker
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 dec 2009 01:40
1e Panda-achtige: Terra 1990

Re: puntobak in panda 34 ?

Bericht door GuyTDi »

Michiel ,

ik had al een panda (4x4) waar een punto 60 FIRE in lag , dat kàn weldegelijk , maar de vraag is of een punto 5bak in een panda kan , anders moet ik op zoek naar een FIRE 5bak uit de panda 1000 IE ofzo ...

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: puntobak in panda 34 ?

Bericht door michiel van g. »

maar dat was toch een fire 4x4, en geen oer 4x4 met onderliggende nokkenas?
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

GuyTDi
Forumgebruiker
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 dec 2009 01:40
1e Panda-achtige: Terra 1990

Re: puntobak in panda 34 ?

Bericht door GuyTDi »

klopt ja maar das niet de kwestie , dat 60pk FIRE blokje krijg ik er wel in zonder teveel moeite zelfs , ik moet alleen weten of een puntobak in ene panda kan , anders moet ik een FIRE 5-bak zoeken en dan wordt het in pandatermen te duur .

Keuring is geen zorg ;)

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: puntobak in panda 34 ?

Bericht door aribold »

Da's wel een beetje de kwestie.

Bij een panda die een origineel een fire-blok heeft, kun je vrij makkelijk egaal welk fire blok hangen.
Heb je een MK1 of een 900, dan moet je best wel wat verbouwen om de bevestigingspunten voor de motorsteunen te creëren. Een donorpanda met fire-blok is dan op zijn minst erg handig.

De versnellingsbak van een punto zal best in een Panda passen, maar dan moet je wel rekening houden met veel aanpaswerk aan ophanging (2x), schakelmechaniek en vooral inkorten van de Punto-aandrijfassen. (deze hebben de tripoide buiten de bak in tegenstelling tot de pandabak, waar ze in het diff vallen).
De Panda MK1 bak zal niet op een fireblok passen.

De makkelijkste pittige motorwissel zonder laswerk en met de originele bak is volgens mij een 1050cc uit een autobianchi A112.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

GuyTDi
Forumgebruiker
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 dec 2009 01:40
1e Panda-achtige: Terra 1990

Re: puntobak in panda 34 ?

Bericht door GuyTDi »

ik wéét dat het chassis anders is mensen en ik wéét dat dat niet plug & play is :D

Maar het antwoord op m'n vraag is dus dat het kan maar met veel werk , en das niet de bedoeling ...

Zo'n autobianchi 1050cc is sowiezo een zeldzame motor , laat staan goedkoop. Nee , de enige oplossing is dus een 5bak die normaal op een FIRE motor zit , moet ik ff uitkijken of zoiets betaalbaar is ... De 1200 60pk FIRE die in m'n 4x4 zat was gewoon overpowered tov de super korte bak , met een normale FIRE 5bak gekoppelt aan zo'n blokje denk ik dat ik een aardig potige panda zal hebben , gezien het een oerpanda is met als enige luxe optie een afsluitbare benzinedop :D

Gebruikersavatar
minichel
Clublid
Berichten: 39
Lid geworden op: 24 feb 2007 21:45
1e Panda-achtige: 34 1985
2e Panda-achtige: Terra 1990
Locatie: Roosendaal

Re: puntobak in panda 34 ?

Bericht door minichel »

Leuk dat ik dit topic tegenkom. Diezelfde panda staat nu bij mij... plan is om van 2 34's één goeie te maken. En ja, ik wil alles origineel maken... Tenminste, als mijn fiat 133 klaar is.
things will always work out fine, if you act without worrying about the consequences...

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: puntobak in panda 34 ?

Bericht door bero »

Ik kon me deze topic niet eens herinneren.
Ik heb toen de 4x4 met 1200cc overgenomen. Was inderdaad overpower op de korte bak, in zn 1 kon ik alleen makkelijk wegrijden met flink piepende banden.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: puntobak in panda 34 ?

Bericht door michiel van g. »

Minichel,
plaats eens wat foto's? Ik ben wel benieuwd naar de motor.
Overigens zou ik als ik jou was er gewoon een 900 blokje inleggen. In een, in mijn ogen, toch wel zeldzame oerpanda hoort geen fireblok thuis...
En, met zo'n 900 injectieblokje hoef je ook niet naar de RDW.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Sjon77
Forumgebruiker
Berichten: 149
Lid geworden op: 07 jan 2014 13:50

Re: puntobak in panda 34 ?

Bericht door Sjon77 »

michiel van g. schreef:En, met zo'n 900 injectieblokje hoef je ook niet naar de RDW.
Zijn de regels recentelijk alweer aangepast dan?

Gebruikersavatar
minichel
Clublid
Berichten: 39
Lid geworden op: 24 feb 2007 21:45
1e Panda-achtige: 34 1985
2e Panda-achtige: Terra 1990
Locatie: Roosendaal

Re: puntobak in panda 34 ?

Bericht door minichel »

Ik heb geen foto van de motor, maar er ligt nog wel een originele 34 motor in. (inclusief rotte kleppen.) Ik ben ook niet van plan om er een fire motor in te leggen. het "pruttel"geluidje van zo' n oud blokje vind ik helemaal geweldig. In mijn andere 34 heb ik een motorblok van een 127 gehangen. Die klinkt ook net iets anders. Een beetje zwaarder, en dat vind ik jammer.

Als mijn fiat 133 klaar is ga ik mijn 34 helemaal opknappen. Die moet dan helemaal origineel blijven!
panda34_3.JPG
things will always work out fine, if you act without worrying about the consequences...

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: puntobak in panda 34 ?

Bericht door michiel van g. »

@ sjon

die blokjes hebben dezelfde typeaanduiding, 100GL. Vandaar.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Plaats reactie

Terug naar “Oerpanda”