Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Blokkerende voorremmen

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Bagger
Forumgebruiker
Berichten: 41
Lid geworden op: 01 apr 2012 14:30
1e Panda-achtige: 1.1 van 4x4 1998
Locatie: Arnhem

Blokkerende voorremmen

Bericht door Bagger »

Dacht maandag even leuk een safaritoertje te maken in de Beekse Bergen. Dat was inderdaad leuk totdat de voorwielen langzaam maar zeker steeds meer gingen blokkeren. Uiteindelijk kreeg ik de 4x4 Panda niet meer met goed fatsoen van z'n plek. Maar omdat uitstappen in een safaripark wordt afgeraden, heb ik de Panda toch maar met geweld en rokende remmen naar de uitgang reden.

De Panda geparkeerd, en na zo,n 10 min. kwamen de remmen met een luidde knak weer vrij. Nu denk ik zelf aan de hoofdremcilinder daar het rempendaal tijdens het blokkeren niet in te trappen was en beide wielen blokkeerde. Of zouden het toch de cilinders in de klauwen het probleem zijn geweest? Op de weg terug naar huis geen problemen meer gehad.

Nu moet ik zeggen dat 4x4 aanzienlijk minder goed remt dan de 4x2. Ook mede daarom verdenk ik de hoofdremcilinder. Wat is jullie mening?

Groet, Gerard.

pandafool

Re: Blokkerende voorremmen

Bericht door pandafool »

Heeft de Panda een tijdje stilgestaan?

Gebruikersavatar
Bagger
Forumgebruiker
Berichten: 41
Lid geworden op: 01 apr 2012 14:30
1e Panda-achtige: 1.1 van 4x4 1998
Locatie: Arnhem

Re: Blokkerende voorremmen

Bericht door Bagger »

Jaar of 2. Begin dit jaar alles weer gangbaar gemaakt, incl. remklauwen. Niet naar de hoofdremcilinder gekeken omdat de remmerij weer naar behoren z'n werk deed.

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Blokkerende voorremmen

Bericht door aribold »

Dat klinkt alsof de hoofdremcilinder niet helemaal terugkomt.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
Y10
Forumgebruiker
Berichten: 300
Lid geworden op: 14 feb 2009 20:28
1e Panda-achtige: Edizione cool 2011
2e Panda-achtige: Lancia Y10, Panda in luxe jasje.
Facebook: https://www.facebook.com/adriaan.korpershoek
Locatie: Ede
Has thanked: 8 times
Been thanked: 1 time

Re: Blokkerende voorremmen

Bericht door Y10 »

Misschien moet je de remvloeistof vervangen, het kan zijn dat er vuil of vocht in zit.
De hrc zet ik op een tweede plek, omdat daar een vrij zware veer in zit en die gaat volgens mij niet zomaar vast zitten.
Of er moet, wat ik al zei, vuil in zitten.
Verzameling:
Lancia:
Y10 Fila '89
Fiat:
Panda Edizione cool '11

pandafool

Re: Blokkerende voorremmen

Bericht door pandafool »

Ik denk de remklauwen zelf, ik heb er ook vaak last van. Mijn Panda staat vrij vaak stil, omdat ik veel scooter rij. Ik vervang de remklauw gewoon en hou mij om de 2 jaar remolie vervangschema.

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Blokkerende voorremmen

Bericht door aribold »

Als het pedaal hard blijft, dan komt dit volgens mij toch echt doordat de hoofdremcilinder niet meer in het standje terugkomt, waarbij de remvloeistof terug kan stromen in het reservoir. (De ruststand dus).
Verder zou het wel heel erg toevallig zijn, dat beide remklauwen tegelijkertijd gaan vastzitten, of dat aan beide zijden rotzooi in de leidingen komt. Links en rechts zijn namelijk helemaal gescheiden (wat betreft de voorzijde), op de gemeenschappelijke cilinder in de hoofdremcilinder na.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
alfredo
Clublid
Berichten: 675
Lid geworden op: 19 apr 2004 00:00
1e Panda-achtige: seat panda 35 cabriolet 1984
2e Panda-achtige: selecta 1100 1991
Locatie: smilde, 9422

Re: Blokkerende voorremmen

Bericht door alfredo »

Of een te vol rem olie reservoir in combinatie met water in je rem olie.
Ik weet niet alles, maar wel veel. Schopt mijn reactie jou tegen het zere been? Lees er dan gerust overheen...

jasperschlatmann
Forumgebruiker
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 nov 2007 11:45
Locatie: Lochem

Re: Blokkerende voorremmen

Bericht door jasperschlatmann »

Volgens mij is moet deze vraag eerst worden opgelost: blokkeerden allebei de voorremmen? Dan zou ik denken aan de hoofdremcilinder. Blokkeerde er maar een? Dan daar het probleem zoeken.
Remvloeistof vervangen kan sowieso geen kwaad na lange stilstand... Want dat trekt vocht = roest aan...
* Fiat Uno 45i.e. (1989) overgangsmodel: Uno MK1 met FIRE-injectiemotortje
* Citroën Dyane (1971)

EX: Fiat 128 1971, Uno 45 1987, Panda 1989, Panda 1991

- liberté, toujours

e-mail: jaspersch@yahoo.com

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Blokkerende voorremmen

Bericht door aribold »

Bagger schreef: Nu denk ik zelf aan de hoofdremcilinder daar het rempendaal tijdens het blokkeren niet in te trappen was en beide wielen blokkeerde.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
Timonio
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 17 jun 2011 15:40
1e Panda-achtige: 1100 Young 2001
2e Panda-achtige: 100HP 2007

Re: Blokkerende voorremmen

Bericht door Timonio »

aribold schreef:Als het pedaal hard blijft, dan komt dit volgens mij toch echt doordat de hoofdremcilinder niet meer in het standje terugkomt, waarbij de remvloeistof terug kan stromen in het reservoir. (De ruststand dus).
Verder zou het wel heel erg toevallig zijn, dat beide remklauwen tegelijkertijd gaan vastzitten, of dat aan beide zijden rotzooi in de leidingen komt. Links en rechts zijn namelijk helemaal gescheiden (wat betreft de voorzijde), op de gemeenschappelijke cilinder in de hoofdremcilinder na.
Het is mogelijk dat door vervuilde remvloeistof de remslangen verstopt raken aan beide kanten. Ik heb dat met een Seicento gehad. In de file (vaak zachtjes remmen) begonnen de remmen voor aan te lopen. Toen bleken de remslangen of leidingen verstopt te raken door oude remvloeistof. Misschien was het niet aan beide kanten even erg, maar beide velgen waren wel degelijk warmer dan normaal.

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Blokkerende voorremmen

Bericht door aribold »

Timonio schreef:
aribold schreef:Als het pedaal hard blijft, dan komt dit volgens mij toch echt doordat de hoofdremcilinder niet meer in het standje terugkomt, waarbij de remvloeistof terug kan stromen in het reservoir. (De ruststand dus).
Verder zou het wel heel erg toevallig zijn, dat beide remklauwen tegelijkertijd gaan vastzitten, of dat aan beide zijden rotzooi in de leidingen komt. Links en rechts zijn namelijk helemaal gescheiden (wat betreft de voorzijde), op de gemeenschappelijke cilinder in de hoofdremcilinder na.
Het is mogelijk dat door vervuilde remvloeistof de remslangen verstopt raken aan beide kanten. Ik heb dat met een Seicento gehad. In de file (vaak zachtjes remmen) begonnen de remmen voor aan te lopen. Toen bleken de remslangen of leidingen verstopt te raken door oude remvloeistof. Misschien was het niet aan beide kanten even erg, maar beide velgen waren wel degelijk warmer dan normaal.
En voelde het rempedaal toen ook hard, en kwamen beide remmen ook weer tegelijk vrij?
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
Timonio
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 17 jun 2011 15:40
1e Panda-achtige: 1100 Young 2001
2e Panda-achtige: 100HP 2007

Re: Blokkerende voorremmen

Bericht door Timonio »

aribold schreef: En voelde het rempedaal toen ook hard, en kwamen beide remmen ook weer tegelijk vrij?
Het is alweer een paar jaar terug, maar als ik me het goed herinner was het pedaal inderdaad hard. Ik heb toen een keer in de file gestaan en toen deze oploste wilde de auto niet harder dan 80 km/h door de aanlopende remmen. Na een kilometertje werd het snel minder en werkte alles weer normaal. Bij de garage gaven ze toen aan dat de remvloeistof zwaar verouderd was en de remslangen verstopt waren.

Gebruikersavatar
Bagger
Forumgebruiker
Berichten: 41
Lid geworden op: 01 apr 2012 14:30
1e Panda-achtige: 1.1 van 4x4 1998
Locatie: Arnhem

Re: Blokkerende voorremmen

Bericht door Bagger »

De klachten komen erg overeen met wat Timonio beschrijft. Alleen kwamen de remmen niet geleidelijk vrij maar ineens.

Nu vermoed ik dat de rembekrachtiger (ook) niet werkt. De 4x4 remt aanzienlijk slechter dan de 4x2. Dat was al het geval voordat de probleem van blokkerende remmen zich voor deed. Als ik het rempendaal een paar keer in trap en vast houd, zonder dat de motor loopt, en daarna start, zakt het pendaal ook niet terug, wat volgens mij wel zou moeten.

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Blokkerende voorremmen

Bericht door aribold »

Dat zou inderdaad wel moeten...
En zonder rembekrachtiger is een 4x4 inderdaad ook wat lastiger te stoppen, omdat er best wel wat extra kilo's ronddraaiende delen afgeremd moeten worden. (Zonder vrijloopnaven draaien het achterdiff en de cardan-as permanent mee.)
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”