Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Blokkerende voorremmen
Moderators: michiel van g., Niels9966
- Bagger
- Forumgebruiker
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 01 apr 2012 14:30
- 1e Panda-achtige: 1.1 van 4x4 1998
- Locatie: Arnhem
Blokkerende voorremmen
Dacht maandag even leuk een safaritoertje te maken in de Beekse Bergen. Dat was inderdaad leuk totdat de voorwielen langzaam maar zeker steeds meer gingen blokkeren. Uiteindelijk kreeg ik de 4x4 Panda niet meer met goed fatsoen van z'n plek. Maar omdat uitstappen in een safaripark wordt afgeraden, heb ik de Panda toch maar met geweld en rokende remmen naar de uitgang reden.
De Panda geparkeerd, en na zo,n 10 min. kwamen de remmen met een luidde knak weer vrij. Nu denk ik zelf aan de hoofdremcilinder daar het rempendaal tijdens het blokkeren niet in te trappen was en beide wielen blokkeerde. Of zouden het toch de cilinders in de klauwen het probleem zijn geweest? Op de weg terug naar huis geen problemen meer gehad.
Nu moet ik zeggen dat 4x4 aanzienlijk minder goed remt dan de 4x2. Ook mede daarom verdenk ik de hoofdremcilinder. Wat is jullie mening?
Groet, Gerard.
De Panda geparkeerd, en na zo,n 10 min. kwamen de remmen met een luidde knak weer vrij. Nu denk ik zelf aan de hoofdremcilinder daar het rempendaal tijdens het blokkeren niet in te trappen was en beide wielen blokkeerde. Of zouden het toch de cilinders in de klauwen het probleem zijn geweest? Op de weg terug naar huis geen problemen meer gehad.
Nu moet ik zeggen dat 4x4 aanzienlijk minder goed remt dan de 4x2. Ook mede daarom verdenk ik de hoofdremcilinder. Wat is jullie mening?
Groet, Gerard.
- Bagger
- Forumgebruiker
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 01 apr 2012 14:30
- 1e Panda-achtige: 1.1 van 4x4 1998
- Locatie: Arnhem
Re: Blokkerende voorremmen
Jaar of 2. Begin dit jaar alles weer gangbaar gemaakt, incl. remklauwen. Niet naar de hoofdremcilinder gekeken omdat de remmerij weer naar behoren z'n werk deed.
- aribold
- Forumgebruiker
- Berichten: 4112
- Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
- 1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
- Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
- Skype ID: aribold@hotmail.com
- Locatie: Hilversum
Re: Blokkerende voorremmen
Dat klinkt alsof de hoofdremcilinder niet helemaal terugkomt.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.
- Y10
- Forumgebruiker
- Berichten: 300
- Lid geworden op: 14 feb 2009 20:28
- 1e Panda-achtige: Edizione cool 2011
- 2e Panda-achtige: Lancia Y10, Panda in luxe jasje.
- Facebook: https://www.facebook.com/adriaan.korpershoek
- Locatie: Ede
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 1 time
Re: Blokkerende voorremmen
Misschien moet je de remvloeistof vervangen, het kan zijn dat er vuil of vocht in zit.
De hrc zet ik op een tweede plek, omdat daar een vrij zware veer in zit en die gaat volgens mij niet zomaar vast zitten.
Of er moet, wat ik al zei, vuil in zitten.
De hrc zet ik op een tweede plek, omdat daar een vrij zware veer in zit en die gaat volgens mij niet zomaar vast zitten.
Of er moet, wat ik al zei, vuil in zitten.
Verzameling:
Lancia:
Y10 Fila '89
Fiat:
Panda Edizione cool '11
Lancia:
Y10 Fila '89
Fiat:
Panda Edizione cool '11
Re: Blokkerende voorremmen
Ik denk de remklauwen zelf, ik heb er ook vaak last van. Mijn Panda staat vrij vaak stil, omdat ik veel scooter rij. Ik vervang de remklauw gewoon en hou mij om de 2 jaar remolie vervangschema.
- aribold
- Forumgebruiker
- Berichten: 4112
- Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
- 1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
- Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
- Skype ID: aribold@hotmail.com
- Locatie: Hilversum
Re: Blokkerende voorremmen
Als het pedaal hard blijft, dan komt dit volgens mij toch echt doordat de hoofdremcilinder niet meer in het standje terugkomt, waarbij de remvloeistof terug kan stromen in het reservoir. (De ruststand dus).
Verder zou het wel heel erg toevallig zijn, dat beide remklauwen tegelijkertijd gaan vastzitten, of dat aan beide zijden rotzooi in de leidingen komt. Links en rechts zijn namelijk helemaal gescheiden (wat betreft de voorzijde), op de gemeenschappelijke cilinder in de hoofdremcilinder na.
Verder zou het wel heel erg toevallig zijn, dat beide remklauwen tegelijkertijd gaan vastzitten, of dat aan beide zijden rotzooi in de leidingen komt. Links en rechts zijn namelijk helemaal gescheiden (wat betreft de voorzijde), op de gemeenschappelijke cilinder in de hoofdremcilinder na.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.
- alfredo
- Clublid
- Berichten: 675
- Lid geworden op: 19 apr 2004 00:00
- 1e Panda-achtige: seat panda 35 cabriolet 1984
- 2e Panda-achtige: selecta 1100 1991
- Locatie: smilde, 9422
Re: Blokkerende voorremmen
Of een te vol rem olie reservoir in combinatie met water in je rem olie.
Ik weet niet alles, maar wel veel. Schopt mijn reactie jou tegen het zere been? Lees er dan gerust overheen...
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 07 nov 2007 11:45
- Locatie: Lochem
Re: Blokkerende voorremmen
Volgens mij is moet deze vraag eerst worden opgelost: blokkeerden allebei de voorremmen? Dan zou ik denken aan de hoofdremcilinder. Blokkeerde er maar een? Dan daar het probleem zoeken.
Remvloeistof vervangen kan sowieso geen kwaad na lange stilstand... Want dat trekt vocht = roest aan...
Remvloeistof vervangen kan sowieso geen kwaad na lange stilstand... Want dat trekt vocht = roest aan...
* Fiat Uno 45i.e. (1989) overgangsmodel: Uno MK1 met FIRE-injectiemotortje
* Citroën Dyane (1971)
EX: Fiat 128 1971, Uno 45 1987, Panda 1989, Panda 1991
- liberté, toujours
e-mail: jaspersch@yahoo.com
* Citroën Dyane (1971)
EX: Fiat 128 1971, Uno 45 1987, Panda 1989, Panda 1991
- liberté, toujours
e-mail: jaspersch@yahoo.com
- aribold
- Forumgebruiker
- Berichten: 4112
- Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
- 1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
- Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
- Skype ID: aribold@hotmail.com
- Locatie: Hilversum
Re: Blokkerende voorremmen
Bagger schreef: Nu denk ik zelf aan de hoofdremcilinder daar het rempendaal tijdens het blokkeren niet in te trappen was en beide wielen blokkeerde.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.
- Timonio
- Forumgebruiker
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 17 jun 2011 15:40
- 1e Panda-achtige: 1100 Young 2001
- 2e Panda-achtige: 100HP 2007
Re: Blokkerende voorremmen
Het is mogelijk dat door vervuilde remvloeistof de remslangen verstopt raken aan beide kanten. Ik heb dat met een Seicento gehad. In de file (vaak zachtjes remmen) begonnen de remmen voor aan te lopen. Toen bleken de remslangen of leidingen verstopt te raken door oude remvloeistof. Misschien was het niet aan beide kanten even erg, maar beide velgen waren wel degelijk warmer dan normaal.aribold schreef:Als het pedaal hard blijft, dan komt dit volgens mij toch echt doordat de hoofdremcilinder niet meer in het standje terugkomt, waarbij de remvloeistof terug kan stromen in het reservoir. (De ruststand dus).
Verder zou het wel heel erg toevallig zijn, dat beide remklauwen tegelijkertijd gaan vastzitten, of dat aan beide zijden rotzooi in de leidingen komt. Links en rechts zijn namelijk helemaal gescheiden (wat betreft de voorzijde), op de gemeenschappelijke cilinder in de hoofdremcilinder na.
- aribold
- Forumgebruiker
- Berichten: 4112
- Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
- 1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
- Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
- Skype ID: aribold@hotmail.com
- Locatie: Hilversum
Re: Blokkerende voorremmen
En voelde het rempedaal toen ook hard, en kwamen beide remmen ook weer tegelijk vrij?Timonio schreef:Het is mogelijk dat door vervuilde remvloeistof de remslangen verstopt raken aan beide kanten. Ik heb dat met een Seicento gehad. In de file (vaak zachtjes remmen) begonnen de remmen voor aan te lopen. Toen bleken de remslangen of leidingen verstopt te raken door oude remvloeistof. Misschien was het niet aan beide kanten even erg, maar beide velgen waren wel degelijk warmer dan normaal.aribold schreef:Als het pedaal hard blijft, dan komt dit volgens mij toch echt doordat de hoofdremcilinder niet meer in het standje terugkomt, waarbij de remvloeistof terug kan stromen in het reservoir. (De ruststand dus).
Verder zou het wel heel erg toevallig zijn, dat beide remklauwen tegelijkertijd gaan vastzitten, of dat aan beide zijden rotzooi in de leidingen komt. Links en rechts zijn namelijk helemaal gescheiden (wat betreft de voorzijde), op de gemeenschappelijke cilinder in de hoofdremcilinder na.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.
- Timonio
- Forumgebruiker
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 17 jun 2011 15:40
- 1e Panda-achtige: 1100 Young 2001
- 2e Panda-achtige: 100HP 2007
Re: Blokkerende voorremmen
Het is alweer een paar jaar terug, maar als ik me het goed herinner was het pedaal inderdaad hard. Ik heb toen een keer in de file gestaan en toen deze oploste wilde de auto niet harder dan 80 km/h door de aanlopende remmen. Na een kilometertje werd het snel minder en werkte alles weer normaal. Bij de garage gaven ze toen aan dat de remvloeistof zwaar verouderd was en de remslangen verstopt waren.aribold schreef: En voelde het rempedaal toen ook hard, en kwamen beide remmen ook weer tegelijk vrij?
- Bagger
- Forumgebruiker
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 01 apr 2012 14:30
- 1e Panda-achtige: 1.1 van 4x4 1998
- Locatie: Arnhem
Re: Blokkerende voorremmen
De klachten komen erg overeen met wat Timonio beschrijft. Alleen kwamen de remmen niet geleidelijk vrij maar ineens.
Nu vermoed ik dat de rembekrachtiger (ook) niet werkt. De 4x4 remt aanzienlijk slechter dan de 4x2. Dat was al het geval voordat de probleem van blokkerende remmen zich voor deed. Als ik het rempendaal een paar keer in trap en vast houd, zonder dat de motor loopt, en daarna start, zakt het pendaal ook niet terug, wat volgens mij wel zou moeten.
Nu vermoed ik dat de rembekrachtiger (ook) niet werkt. De 4x4 remt aanzienlijk slechter dan de 4x2. Dat was al het geval voordat de probleem van blokkerende remmen zich voor deed. Als ik het rempendaal een paar keer in trap en vast houd, zonder dat de motor loopt, en daarna start, zakt het pendaal ook niet terug, wat volgens mij wel zou moeten.
- aribold
- Forumgebruiker
- Berichten: 4112
- Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
- 1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
- Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
- Skype ID: aribold@hotmail.com
- Locatie: Hilversum
Re: Blokkerende voorremmen
Dat zou inderdaad wel moeten...
En zonder rembekrachtiger is een 4x4 inderdaad ook wat lastiger te stoppen, omdat er best wel wat extra kilo's ronddraaiende delen afgeremd moeten worden. (Zonder vrijloopnaven draaien het achterdiff en de cardan-as permanent mee.)
En zonder rembekrachtiger is een 4x4 inderdaad ook wat lastiger te stoppen, omdat er best wel wat extra kilo's ronddraaiende delen afgeremd moeten worden. (Zonder vrijloopnaven draaien het achterdiff en de cardan-as permanent mee.)
A conclusion is the place where you get tired of thinking.