Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Gebruikers ervaring - Verbruik 60/85 PK Twin Air
Moderators: Erik 319, michiel van g.
Gebruikers ervaring - Verbruik 60/85 PK Twin Air
Waar ik nu heel benieuwd na ben, is het verbruik van de nieuwe telg.
Niet wat in het boekje staat, maar wat men in de praktijk verbrand.
Er wordt bij ieder onderzoek over geschreven, maar concrete cijfers dat is natuurlijk waar we op staan te wachten.
Met en zonder ECO knop aan, noem maar op...
Wellicht dat hier de eigenaren van de nieuwe 60 en 85 PK Twin Air bolides hun ervaringen met de andere Panda drivers willen delen.
Niet wat in het boekje staat, maar wat men in de praktijk verbrand.
Er wordt bij ieder onderzoek over geschreven, maar concrete cijfers dat is natuurlijk waar we op staan te wachten.
Met en zonder ECO knop aan, noem maar op...
Wellicht dat hier de eigenaren van de nieuwe 60 en 85 PK Twin Air bolides hun ervaringen met de andere Panda drivers willen delen.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 26 mei 2011 17:10
Re: Gebruikers ervaring - Verbruik 60/85 PK Twin Air
1 op 17 dat is 5 dagen per week ongeveer 25 km op een autoweg (100 km p/u) 10 km op een ringweg (70 km p/u) 5 km op een 80 km weg en 5 km in de stad. Ik hou me aan de maximumsnelheden en trek niet ver door in de versnelling.
De vorige Panda uit 2010 reed met deze manier van rijden 1 op 18.5 al met al valt het mij dus tegen aangezien deze Panda zuiniger zou zijn.
De vorige Panda uit 2010 reed met deze manier van rijden 1 op 18.5 al met al valt het mij dus tegen aangezien deze Panda zuiniger zou zijn.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 10 mar 2012 05:57
- 1e Panda-achtige: Panda 0.9 Lounge 2012
- Locatie: Zuid-Beijerland
Re: Gebruikers ervaring - Verbruik 60/85 PK Twin Air
Eerste tank opnieuw gevuld en 1 op 17 gereden. Volgens mij niet slecht voor de eerste km's.
Veel uitproberen en files rijden. Nog niet geprobeerd zo zuinig mogelijk te rijden. Het "opschakelhulpje" komt wel erg snel in beeld.
Het verbruik valt mij dus enorm mee.
Veel uitproberen en files rijden. Nog niet geprobeerd zo zuinig mogelijk te rijden. Het "opschakelhulpje" komt wel erg snel in beeld.
Het verbruik valt mij dus enorm mee.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 31 mar 2012 02:15
- 1e Panda-achtige: 1.2 edizione cool 2006
Re: Gebruikers ervaring - Verbruik 60/85 PK Twin Air
85 PK Twin Air
eerste verbruikscijfers na 533 km (met gebruik van ECO binnen bebouwde kom):
1 op 17,98
5,56 l per 100 km
eerste verbruikscijfers na 533 km (met gebruik van ECO binnen bebouwde kom):
1 op 17,98
5,56 l per 100 km
- peter pan(da)
- Forumgebruiker
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 16 feb 2010 17:24
Re: Gebruikers ervaring - Verbruik 60/85 PK Twin Air
Twinair 85 PK, gemiddeld tussen de 5,8 en 6,2 ltr/100km. Verbruik is sterk afhankelijk van rijstijl: even sportief optrekken bij een verkeerslicht en je verbruik schiet omhoog. ECO-knop wordt nauwelijks gebruikt, moet er aan wennen dat die knop er is. Mijn vrouw heeft exact zo'n zelfde Panda en het verbruik van haar auto ligt meer tegen de 6,2 ltr. Zij rijdt echter meer korte afstanden.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 06 jan 2013 18:45
- 1e Panda-achtige: twin easy 85 pk bouwjaar 2012 juni
Re: Gebruikers ervaring - Verbruik 60/85 PK Twin Air
In september een nieuwe twin air easy gekocht, met name om het aangekondigde verbruik. Het valt mij zwaar tegen! Met een paar maal per maand ritten van 150 km, veel kortere ritten en heel af en toe stadsritten verbruikt hij nu 7,1 op 100 km, wat hetzelfde is als het verbruik van mijn Renault Kangoo uit 2000.
Ik rijd zo zuinig mogelijk, altijd ECO-stand, geen airco aan, vroeg schakelen.
De dealer zegt dat het een kwestie van inrijden is, na 2500 km is er niets veranderd. Kan iemand mij zeggen of dit ergens anders aan kan liggen? Wie weet een goede Fiatdealer in de buurt van De Bilt?
Voor ik terugga naar mijn dealer wil ik graag goed beslagen ten ijs komen. De auto vind ik verder heerlijk!
Ik rijd zo zuinig mogelijk, altijd ECO-stand, geen airco aan, vroeg schakelen.
De dealer zegt dat het een kwestie van inrijden is, na 2500 km is er niets veranderd. Kan iemand mij zeggen of dit ergens anders aan kan liggen? Wie weet een goede Fiatdealer in de buurt van De Bilt?
Voor ik terugga naar mijn dealer wil ik graag goed beslagen ten ijs komen. De auto vind ik verder heerlijk!
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Gebruikers ervaring - Verbruik 60/85 PK Twin Air
De grootste fout die mensen met een twinair maken is extreem vroeg opschakelen.
Ik merkte vooral toen ik gewoon doortrok (zoals je dat altijd doet in een tweecilinder) dat het brandstofverbruik daardoor juist afnam (wel tijdens de proefrit)... als ik opschakelde via die indicator op het dashbord dreunde het blokje enorm, dat kan nooit goed zijn!
Ik merkte vooral toen ik gewoon doortrok (zoals je dat altijd doet in een tweecilinder) dat het brandstofverbruik daardoor juist afnam (wel tijdens de proefrit)... als ik opschakelde via die indicator op het dashbord dreunde het blokje enorm, dat kan nooit goed zijn!
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Gebruikers ervaring - Verbruik 60/85 PK Twin Air
Spijker op de kop!
Toeren maken met dat torretje zal zeker helpen.
Toeren maken met dat torretje zal zeker helpen.
312=500 319=Panda.
Re: Gebruikers ervaring - Verbruik 60/85 PK Twin Air
Hey,
Mijn opa heeft een Fiat Panda Twinair 85 gekocht. Volgens mij is het een easy. Heb er een stukje in gereden en het is echt een wereld autootje. Zit goed in elkaar en als je erin rijdt waan je jezelf in een veel grotere auto uit een paar klasses hoger.
Het zal een kwestie van tijd zijn dat de panda classics het veld moeten ruimen voor een Panda 3.
Wat mijn opa zich nog wel af vraagt is hoe het stop en go systeem van de Panda werkt. Hij heeft nu geen idee wanneer precies de auto afslaat en wanneer die weer aan slaat.
Groet,
Mark
Mijn opa heeft een Fiat Panda Twinair 85 gekocht. Volgens mij is het een easy. Heb er een stukje in gereden en het is echt een wereld autootje. Zit goed in elkaar en als je erin rijdt waan je jezelf in een veel grotere auto uit een paar klasses hoger.
Het zal een kwestie van tijd zijn dat de panda classics het veld moeten ruimen voor een Panda 3.
Wat mijn opa zich nog wel af vraagt is hoe het stop en go systeem van de Panda werkt. Hij heeft nu geen idee wanneer precies de auto afslaat en wanneer die weer aan slaat.
Groet,
Mark
Fiat Panda 1.1 young 2002, Fiat 126 town 2000, Panda Cabrioni project
- lanser54
- Forumgebruiker
- Berichten: 3493
- Lid geworden op: 27 aug 2010 00:50
- 1e Panda-achtige: Rudolpf FiatPanda 45 1.4Diesel Rood 1984
- Locatie: Noord-Beveland
- Been thanked: 1 time
Re: Gebruikers ervaring - Verbruik 60/85 PK Twin Air
Panda 3 Gewicht 950 kg is niet weinig , als je in 2014 weer wegenbelasting moet gaan betalen
Is wel 3 classe hoger als je 1 op 17 haalt is dat nog redelijk , voor dat gewicht
Het is afwachten maar , wegenbelasting vrij , denk niet dat dat voor lang is , als ze 22 miljard willen bezuinigen in 2014
Was vroeger ook , een kleine Van kopen , en op grijs kenteken rijden , tja 1980 toen was het crisis , moest er op den duur een badkuip op om aan het volume te komen
Nu mag je de volle pot betalen , als je een auto particulier op grijs kenteken wil rijden
Ze geven met de ene hand wat , en pakken het met de andere hand even hard weer weg
Dus ga er maar niet van uit dat , de Panda 3 belasting vrij blijft
Geef mij dan de classic maar
Is wel 3 classe hoger als je 1 op 17 haalt is dat nog redelijk , voor dat gewicht
Het is afwachten maar , wegenbelasting vrij , denk niet dat dat voor lang is , als ze 22 miljard willen bezuinigen in 2014
Was vroeger ook , een kleine Van kopen , en op grijs kenteken rijden , tja 1980 toen was het crisis , moest er op den duur een badkuip op om aan het volume te komen
Nu mag je de volle pot betalen , als je een auto particulier op grijs kenteken wil rijden
Ze geven met de ene hand wat , en pakken het met de andere hand even hard weer weg
Dus ga er maar niet van uit dat , de Panda 3 belasting vrij blijft
Geef mij dan de classic maar
Fiat Panda 45 D Rood 26-11-1984 Belasting Vrij PVDA Bedankt 40 jaar/ Diesel verbruik gemiddeld 1 op 26,25
Re: Gebruikers ervaring - Verbruik 60/85 PK Twin Air
Het 'stop & go' werkt wanneer je de auto in zijn vrij zet en de rem ingedrukt houdt.
Na even wachten stopt de moter dan met draaien.
Raak je koppeling weer aan.... begint het motertje weer te brommen.
Wat betreft de Panda 3 zwaarder en meer wegenbelasting.... we zijn vroeger begonnen met een nieuwe Panda classic.... net getrouwd en weinig te makken..... een beetje ouder en wat meer te makken, toen kwam de Panda Nuova, net als ons een stuk volwassener geworden..... nu weer wat ouder en met een tiener, groeit de Panda 3 weer met ons mee..... Dus als ik heb voor ons bekijk is de Panda voor ons "The way of live"...... we worden samen steeds ouder en 'volwassener'....
Na even wachten stopt de moter dan met draaien.
Raak je koppeling weer aan.... begint het motertje weer te brommen.
Wat betreft de Panda 3 zwaarder en meer wegenbelasting.... we zijn vroeger begonnen met een nieuwe Panda classic.... net getrouwd en weinig te makken..... een beetje ouder en wat meer te makken, toen kwam de Panda Nuova, net als ons een stuk volwassener geworden..... nu weer wat ouder en met een tiener, groeit de Panda 3 weer met ons mee..... Dus als ik heb voor ons bekijk is de Panda voor ons "The way of live"...... we worden samen steeds ouder en 'volwassener'....
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 06 jan 2013 18:45
- 1e Panda-achtige: twin easy 85 pk bouwjaar 2012 juni
Re: Gebruikers ervaring - Verbruik 60/85 PK Twin Air
Ik vind de Panda Twin air easy 85 pk (nieuwe aanschaf september 2012) geweldig, maar het verbruik valt erg tegen tegen:
Na 3000km gevarieerd gebruik staat de meter op 7,2 liter per 100 km. Al die tijd is zo zuinig mogelijk gereden met de ecostand aan en tijdig schakelen. Bij de garage was er niets aan de hand en moet ik het resultaat van een nieuwe bobine (terughaalactie van Fiat) en minder koud weer afwachten. Ben nu op zonder de ecostand gaan rijden, en wat minder traag (toerenteller niet verder dan 4). Meteen staat de verbruiksmeter op 8,2 liter per 100 km.
Het verbruik is ongunstiger dan in de boekjes (1 op 20/25). Haal daar 20% vanaf, dan is het 1 op 16-20. Mijn auto: 1 op 12-14.
Mijn nieuwe Panda rijdt dus net zo zuinig als mijn vorige auto, een MPV uit 2000. Heeft iemand een tip voor mij? (behalve eindeloos de garage inschakelen of verkopen?)
Na 3000km gevarieerd gebruik staat de meter op 7,2 liter per 100 km. Al die tijd is zo zuinig mogelijk gereden met de ecostand aan en tijdig schakelen. Bij de garage was er niets aan de hand en moet ik het resultaat van een nieuwe bobine (terughaalactie van Fiat) en minder koud weer afwachten. Ben nu op zonder de ecostand gaan rijden, en wat minder traag (toerenteller niet verder dan 4). Meteen staat de verbruiksmeter op 8,2 liter per 100 km.
Het verbruik is ongunstiger dan in de boekjes (1 op 20/25). Haal daar 20% vanaf, dan is het 1 op 16-20. Mijn auto: 1 op 12-14.
Mijn nieuwe Panda rijdt dus net zo zuinig als mijn vorige auto, een MPV uit 2000. Heeft iemand een tip voor mij? (behalve eindeloos de garage inschakelen of verkopen?)
Re: Gebruikers ervaring - Verbruik 60/85 PK Twin Air
Rij je puur stadskilometers?
Ik kan me nog wel voorstellen dat je niet zo laag mogelijk moet schakelen, maar zo rond de 2500 toeren. En nog wel het meest belangrijk om zo zuinig mogelijk te rijden is weinig remmen en veel op de motor af te remmen als het kan.
Ik kan me nog wel voorstellen dat je niet zo laag mogelijk moet schakelen, maar zo rond de 2500 toeren. En nog wel het meest belangrijk om zo zuinig mogelijk te rijden is weinig remmen en veel op de motor af te remmen als het kan.
Fiat Panda 1.1 young 2002, Fiat 126 town 2000, Panda Cabrioni project
- lanser54
- Forumgebruiker
- Berichten: 3493
- Lid geworden op: 27 aug 2010 00:50
- 1e Panda-achtige: Rudolpf FiatPanda 45 1.4Diesel Rood 1984
- Locatie: Noord-Beveland
- Been thanked: 1 time
Re: Gebruikers ervaring - Verbruik 60/85 PK Twin Air
Ok Sirano , als je met de Panda 3 tevreden ben , is dat toch prima , wat je zegt hij groeit met je meeSirano schreef: Wat betreft de Panda 3 zwaarder en meer wegenbelasting.... we zijn vroeger begonnen met een nieuwe Panda classic.... net getrouwd en weinig te makken..... een beetje ouder en wat meer te makken, toen kwam de Panda Nuova, net als ons een stuk volwassener geworden..... nu weer wat ouder en met een tiener, groeit de Panda 3 weer met ons mee..... Dus als ik heb voor ons bekijk is de Panda voor ons "The way of live"...... we worden samen steeds ouder en 'volwassener'....
Ben zelf al wat ouder , en hou er niet van , als ze een Fiat Panda bouwen , die maar steeds zwaarder word , dan is het voor mij geen Panda meer
Van 670 Kg naar 970 Kg , zeg maar even voor het gemak
Dan rij je met een volle bak alleen , jezelf en 3 zwaare personen a 100 Kg die er niet in zitten
Kom aan zeg 300 Kg zwaarder , en dan ook nog veel zuiniger rijden dan een classic , Maak dat de kat wijs
De motor is nog nieuw , vraag mij stellig af als hij 70000 Km heeft gelopen , hoe het verbruik plaatje er dan uit ziet
Denk als iedereen eerlijk is , je in je handjes mag klappen , bij een gemiddeld gebruik van 1 op 15 met de Panda 3
Maar ieder zijn meug
Mijn stelling hoe lichter de auto , hoe zuiniger hij te maken is , bij 700 Kg zou de auto nog veel zuiniger zijn
Fiat Panda 45 D Rood 26-11-1984 Belasting Vrij PVDA Bedankt 40 jaar/ Diesel verbruik gemiddeld 1 op 26,25
Re: Gebruikers ervaring - Verbruik 60/85 PK Twin Air
ik zit er heel hard aan te denken om de twinair 85 aan te schaffen uit 2012. het betreft de lounche uitvoering.
waar ik me zorgen om maak is als ik op vakantie ga richting het zuiden dat ik de 5% heuvels niet opkom. wat is jullie ervaring met bergen oprijden met deze redelijk lichte motor.
Wilco
waar ik me zorgen om maak is als ik op vakantie ga richting het zuiden dat ik de 5% heuvels niet opkom. wat is jullie ervaring met bergen oprijden met deze redelijk lichte motor.
Wilco