Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

remblokken voorzijde vervangen?

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Ron67
Forumgebruiker
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 mei 2012 21:05
1e Panda-achtige: guacamole 2004

remblokken voorzijde vervangen?

Bericht door Ron67 »

Kan iemand mij vertellen of deze redelijk handige sleutelaar de remblokken van een panda uit 2004 simpel kan vervangen?
Lees er redelijk wat er over maar heb er geen beeld bij , een link is ook goed.


Thanxx Ron,Spijkenisse

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: remblokken voorzijde vervangen?

Bericht door Robert100HP »

Het makkelijkst gaat het met een hydraulische krik onder de draagarm. Draai als het wiel nog op grond staat de wielbouten los (niet eruit). Kijk eerst naar het niveau van de remvloeistof. Krik de auto op en verwijder het wiel, aan de achterzijde van de rem zitten 2 boutjes (dacht dop 13). Draai deze los en maak wat ruimte door met een schroevendraaier de zuiger iets in te drukken. Druk de remklauw iets naar beneden en haal hem naar voren los, maak nu eerst de rubbermanchet die om de zuiger zit schoon (remreiniger). Monteer de remklauw even terug en druk de zuiger nu geheel in, de nieuwe blokken passen dan in een keer.
Verwijder de remklauw, de oude remblokken en de veren, maak de veren en de plek waar de remblokken in vast zitten schoon (remreiniger, staalborstel of schuurpapier. De nieuwe remblokken moeten losjes op hun plek zitten en "vrij" kunnen bewegen. Monteer nu de schone of nieuwe veren, de nieuwe remblokken, de remklauw en zet deze vast.
Kijk nu voor je aan de andere zijde begint weer naar het niveau van het rem reservoir haal er zo nodig wat remvloeistof uit. Kijk vooraf of de remschijven niet te dun, gegroefd of gescheurd zijn, de minimale dikte is ingeslagen op de schijf (anders APK afkeur)

Wanneer de remblokken een ongelijke dikte t.o.v. hebben kan het zijn dat de zuiger door roest niet verder terug kan.
Of vast zit ,revisie of vernieuwen is dan de enige oplossing
Roest ontstaat door vocht in het remsysteem, remolie is hygroscopisch remolie is ook zelf (met hulp) te vervangen
Rem na het vervangen van remblokken/schijven de eerst 200 km rustig, anders kunnen ze verbranden/verglazen.

Grtz Rob

pandafool

Re: remblokken voorzijde vervangen?

Bericht door pandafool »

Idd eerst de bouten los draaien en niet eruit. Ik zou de auto laten rusten op bokjes voordat je gaat sleutelen eraan. Opkrikken via een draagarm is ook nieuw voor mij. In de garage gaat de auto omhoog via de zijkanten.

Je kunt de bijgeleverde krik gebruiken en dan bokjes eronder en dan weer laten zakken. Staat het stevig en kan er niks gebeuren. Remklauwen kunnen vast zitten. Als je dan gaat rossen op zo'n hydraulische krik en het gaat rollen............700kg hou je niet in je eentje ;) .

Remcil. idd terugdrukken mbv een lijmklem. De (nieuwe) remblokjes aan de boven- en onderkant (wat in de houder zit v/d remklauw) wat van kopervet voorzien.
En heel belangrijk monteer de veiligheidsveertjes, voordat het wiel er weer op gaat.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: remblokken voorzijde vervangen?

Bericht door Robert100HP »

Nooit gedaan een krik onder de draagarm? Neem een hydraulische krik van 1/2 ton plaats hier een rond rubberen of pvc plaatje op van 10 mm dik. Plaats de krik onder de draagarm zo dicht mogelijk tegen het wiel en til het wiel een centimeter of 2 op. Dit kan zowel voor als achter, het bespaart beschadigingen door standaard krik aan de fels rand van de onderdorpel. De kunststof plaat laat geen beschadigingen achter op de draagarm en is antislip.
Deze methode is ideaal voor werkzaamheden aan de remmen of voor wisselen zomer/winterband. Of om de velgen even aan de binnenzijde te reinigen.

Grtz Rob

Ron67
Forumgebruiker
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 mei 2012 21:05
1e Panda-achtige: guacamole 2004

Re: remblokken voorzijde vervangen?

Bericht door Ron67 »

Allen bedankt maar het was best easy.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: remblokken voorzijde vervangen?

Bericht door michiel van g. »

precies, (garage)krik onder de draagarm doe ik zelf ook altijd. Voordeel is dat de krik maar een klein stukje omhoog hoeft en je inderdaad de bodem niet beschadigd.

Ik ben er mee begonnen bij mijn Dyane, omdat als je een 2cv-achtige opkrikken wilt je een half uur aan het zwengelen bent vanwege de lange veerweg :mrgreen: Alleen kan het daar bij het achterwiel niet...
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: remblokken voorzijde vervangen?

Bericht door Robert100HP »

Het veercomfort van de 2cv achtigen maakt dat vele slingeren achteraf weer goed. Jammer alleen dat er geen auto's met dit soort veersysteem meer worden gemaakt. Maar ik denk dat nu ook niet meer zou kunnen, deze auto's zijn een beeld van hun tijd. Zij zijn echter ideaal voor het huidige straatbeeld met zijn overdaad aan verkeersdrempels. Maar heden ten dagen zouden ze veel zwaarder zijn door alle veiligheid beperkende maatregelen. Het blijft jammer!!!

Grtz Rob

rp-panda
Forumgebruiker
Berichten: 166
Lid geworden op: 10 jun 2010 21:19

Re: remblokken voorzijde vervangen?

Bericht door rp-panda »

Heb mijn draagarmen al moeten vervangen, dus ben benauwd om daar iets onder te zetten. Ik weet dat het in de branche gebruikelijk is om de auto zo op te krikken, maar er waren bepaalde Opel's waar de draagarmen knikten nadat er een krik onder gezet was.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: remblokken voorzijde vervangen?

Bericht door Robert100HP »

Vandaar dat ik een HP rijd die kan tegen een stootje. Met de huidige staat van de wegen heb ik af en toe wel eens het idee dat de wielophanging het niet lang meer overleeft.

Grtz Rob

rp-panda
Forumgebruiker
Berichten: 166
Lid geworden op: 10 jun 2010 21:19

Re: remblokken voorzijde vervangen?

Bericht door rp-panda »

Tja ik vind het nog steeds jammer dat ik al een andere auto gekocht had toen de 100HP uit kwam, Fiat heeft ook wel erg lang gewacht met die uitvoering. Zijn draagarmen, reactiestangetjes, fusees e.d. echt robuuster bij de 100HP, of is het enige verschil de verlaagde vering en hardere dempers?

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”