Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Project 1.2

Discussie over het tunen en stylen van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Gebruikersavatar
PandaStyle
Forumgebruiker
Berichten: 331
Lid geworden op: 06 nov 2012 20:13
1e Panda-achtige: 1200 Dynamic 2004 VERKOCHT
2e Panda-achtige: 1200 Edizione cool 2007 VERKOCHT
Locatie: Valkenburg

Re: Project 1.2

Bericht door PandaStyle »

Nice!
Fiat Panda 2004 1.2 Dynamic (verkocht)
Fiat Panda 2007 1.2 Edizione Cool (verkocht)

Gebruikersavatar
JustRob
Forumgebruiker
Berichten: 190
Lid geworden op: 05 okt 2012 15:50
1e Panda-achtige: Panda liefhebber
Locatie: Beuningen Gld
Contacteer:

Re: Project 1.2

Bericht door JustRob »

Wegens gezondheids problemen is het een tijdje stil geweest rond de panda..

Begin oktober heb ik voor de tweede keer in anderhalf jaar tijd een "kortsluiting" in mijn
hersenen gehad (CVA/Tia) ....momenteel moet ik me veplaatsen per rolstoel maar ik ga verders langzaam
wel wat vooruit :!:

De verlaging die ik had met de Novitec veren en Koni dempers bevielen wel maar al snel
vond ik het een gemis dat de hoogte niet in stelbaar was en het reed toch best flink "hobbeliger".

Overlegt met de jongens van MCC en al snel besloten dat er een KW-schroefset onder moest komen.

De afspraak was al gemaakt toen mijn lichaam weer eens "raar" ging doen...

Twijfel wat te doen met de Panda,het was echt mijn hobby ,lol om te "klooien "
met de panda.....en alhoewel het nog onzeker is of ik nog aan het lopen /autorijden kom hebben we
toch besloten om de Panda naar Veghel te brengen voor de montage van de KW-set
en nog wat andere werkzaamheden te laten doen.

Vorige week vrijdag was de panda weer klaar en staat ie weer op de oprit.
Ziet er goed uit,heb er nog niet ingezeten maar dat komt nog wel :wink:

Als het even kan zal ik wat foto's maken van hoe hij er nu bij staat.

Doel voor mij is nu om zo snel mogelijk weer achter het stuur te kunnen van de panda,
voorlopig laat ik me maar rijden door mijn vrouw :thumbup:
we've got rid of the kids......the dogs were allergic !!!!


mvg Rob

http://www.BassetsHome.nl

Gebruikersavatar
xxl_liberty
Clublid
Berichten: 1167
Lid geworden op: 21 feb 2009 18:05
1e Panda-achtige: Cabrioni 1990
2e Panda-achtige: Edizione Cool 2010
Has thanked: 11 times
Been thanked: 12 times

Re: Project 1.2

Bericht door xxl_liberty »

Dat is een stuk minder Rob.
Hoop dat snel beter met je gaat.
In het verleden gedane uitspraken geven geen garantie voor de toekomst, zij zijn alleen geschiedenis.

Gebruikersavatar
PandaStyle
Forumgebruiker
Berichten: 331
Lid geworden op: 06 nov 2012 20:13
1e Panda-achtige: 1200 Dynamic 2004 VERKOCHT
2e Panda-achtige: 1200 Edizione cool 2007 VERKOCHT
Locatie: Valkenburg

Re: Project 1.2

Bericht door PandaStyle »

Beterschap Rob!
Fiat Panda 2004 1.2 Dynamic (verkocht)
Fiat Panda 2007 1.2 Edizione Cool (verkocht)

ger64
Forumgebruiker
Berichten: 200
Lid geworden op: 11 aug 2013 15:55
1e Panda-achtige: fiat panda 2014
Locatie: venlo

Re: Project 1.2

Bericht door ger64 »

Rob Beterschap

Gebruikersavatar
Wessel_Panda
Forumgebruiker
Berichten: 256
Lid geworden op: 01 okt 2010 17:40
1e Panda-achtige: Edizione Cool 1.2 69 2010 MY 2011

Re: Project 1.2

Bericht door Wessel_Panda »

Hopelijk kun je snel zelf weer in je panda sturen.
EX: Nuova Panda Edizione Cool Electroclash Grey 69pk
(Chip tuned @80 pk)
15" Enzo velgen op 185-55-15 Continental
K&N luchtfilter
Xenon/LED verlichting @6000K
Kenwood KDC-BT73DAB
Hertz Composiet speakers
Axton Subwoofer
Currently: Fiat 500S

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Project 1.2

Bericht door Robert100HP »

Dit soort problemen wil je niet tegen komen in je leven........ Maar ik begrijp hier uit dat je wel met de computer overweg kunt.
Welke Koni dempers had jij onder je Panda, ze zien er anders uit dan die van mij. Het hobbelen kan ook komen omdat de originele bumpstops zijn blijven zitten. Zie Foto's
Sterkte en een voorspoedig herstel!!!!

Grtz Rob
Bijlagen
Achterdemper gemonteerd.jpg
Achterdemper gemonteerd.jpg (35.16 KiB) 1820 keer bekeken
Foto550-GECGWOOZ.jpg
Foto550-GECGWOOZ.jpg (109.11 KiB) 1820 keer bekeken
Links de lange en rechts de korte bumstop..jpg
Links de lange en rechts de korte bumstop..jpg (28.84 KiB) 1820 keer bekeken

Gebruikersavatar
JustRob
Forumgebruiker
Berichten: 190
Lid geworden op: 05 okt 2012 15:50
1e Panda-achtige: Panda liefhebber
Locatie: Beuningen Gld
Contacteer:

Re: Project 1.2

Bericht door JustRob »

Dank je wel allemaal , bij mij is het glas altijd halfvol en ik denk in oplossingen voor
problemen die op je pad komen :idea:
Dus geef ik vol gas voor mijn herstel en blijf positief !!

@Robert 100 HP; ik kan wel weer wat doen achter de pc gelukkig,kost me wel veel energie maar
zo heb ik ook weer wat te doen :wink:

Ik weet zo niet meer welk type koni eronder zat ?
De bumpsstop waren volgens mij wel vervangen...

Vanmorgen op controle in ZKH geweest en voor het eerst weer meegereden met de Panda.
Veert een stuk beter dan voorheen,wel stug maar niet zo "bonkerig" ,weet niet goed
hoe ik het moet omschrijven ?
we've got rid of the kids......the dogs were allergic !!!!


mvg Rob

http://www.BassetsHome.nl

Gebruikersavatar
Wessel_Panda
Forumgebruiker
Berichten: 256
Lid geworden op: 01 okt 2010 17:40
1e Panda-achtige: Edizione Cool 1.2 69 2010 MY 2011

Re: Project 1.2

Bericht door Wessel_Panda »

Even een waarschijnlijk onbenullige vraag tussendoor:

Heeft het ook nut en een meerwaarde om alleen de standaard schokdempers te vervangen door Koni exemplaren? Of moeten dan meteen de veren ook vervangen worden?
Ik was namelijk van plan om de auto te verlagen met Eibach veren. Heb daar uiteindelijk van afgezien, omdat men niet kon garanderen dat het zou passen met mijn huidige velgen. Bovendien was ik niet overtuigd dat ik dat straf geveerde wel zou willen op de langere termijn.
Vandaar de vraag dus: hebben andere schokdempers, en dan welke, nut?
EX: Nuova Panda Edizione Cool Electroclash Grey 69pk
(Chip tuned @80 pk)
15" Enzo velgen op 185-55-15 Continental
K&N luchtfilter
Xenon/LED verlichting @6000K
Kenwood KDC-BT73DAB
Hertz Composiet speakers
Axton Subwoofer
Currently: Fiat 500S

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Project 1.2

Bericht door Robert100HP »

Autofabrikanten zetten graag een model in de markt, zo ook Fiat dat goed verkoopt. Maar in het markt segment waar de Panda zich in beweegt telt ook het kostenplaatje mee. Dit uit zich in een compromis, rijeigenschappen, gebruikte materialen en uitstraling. Kortom een product waar (bijna) iedereen zich in thuis voelt en de fabrikant ook nog winst op maakt. Op materialen zoals banden, schokbrekers, verlichting ,e.d. dus bijna alles wat van toeleveranciers komt kan bespaart worden. Vaak is het een dubbeltje, stuiver, centen kwestie maar op grote aantallen is dit serieus geld.

In feite heb je hier je antwoord al, after market merk schokbrekers verbeteren de wegligging en prestaties van de auto
net zoals (bredere) merk banden.
De verschillen tussen schroefsets en variabele dempers met verlagingsveren zijn als volgt.

Bij schroefsets kun door een ring te verdraaien de wagenhoogte variëren hierbij veranderd er bijna niets aan de demping. Bij instelbare dempers heb je altijd de zelfde wagenhoogte, alleen kun je door middel van een verstelling in of op demper de hardheid in stellen. Je beïnvloed dus de in en uitgaande slag van de schokdemper, voor mij de reden om de sportkit te monteren. Je kunt zo de auto zelf eenvoudig "afstellen" naar wens Koni's kunnen samen met de standaard
veren gebruikt worden. Bij de sportkit worden H&R veren meegeleverd, deze zijn echt goed te noemen.

Grtz Rob

http://www.efkaimport.nl/Koni_assortiment/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Wessel_Panda
Forumgebruiker
Berichten: 256
Lid geworden op: 01 okt 2010 17:40
1e Panda-achtige: Edizione Cool 1.2 69 2010 MY 2011

Re: Project 1.2

Bericht door Wessel_Panda »

Bedankt voor je uitleg en link.

Ik hoef niks ingewikkelds en instelbaar, want teveel gedoe. Het zal beter zijn om te fine tunen, maar dat is voor mij een stap te ver.
Welk type zou dan goed zijn? Die rode voor en achter van respectievelijk 102 en 70 euri?

Moet ik dan nog ergens anders aan denken dat erbij komt, of is dit het?

Alvast bedankt voor de reacties! :thumbup:
EX: Nuova Panda Edizione Cool Electroclash Grey 69pk
(Chip tuned @80 pk)
15" Enzo velgen op 185-55-15 Continental
K&N luchtfilter
Xenon/LED verlichting @6000K
Kenwood KDC-BT73DAB
Hertz Composiet speakers
Axton Subwoofer
Currently: Fiat 500S

Gebruikersavatar
ArjanB
Forumgebruiker
Berichten: 137
Lid geworden op: 07 nov 2011 09:30
1e Panda-achtige: 100HP 2007
Locatie: Best

Re: Project 1.2 (veerpoot-brug gemonteerd pag 3)

Bericht door ArjanB »

JustRob schreef:Vandaag de OMP - veerpoot-brug gemonteerd.

Om het op zijn plek te krijgen moest eerst de zekeringskast los,
zodat je die wat omhoog kan houden .
Afbeelding

Afbeelding
Andere kant zit niets in de weg.

Afbeelding

Afbeelding

en klaar is Kees...uh Rob :mrgreen:
Allereerst Rob: hopelijk alles weer beter met je gezondheid?
Mijn vraag: montage ljikt eenvoudig te doen, meen mij te herinneren dat het lastig was bij een Panda (bijboren schroefgaten enz)??
Of geldt dat alleen voor de 100HP: http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 93#p124393" onclick="window.open(this.href);return false;
dit verhaal heeft mij tot nu toe weerhouden er een te monteren, hoe mooi ook...
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Gebruikersavatar
JustRob
Forumgebruiker
Berichten: 190
Lid geworden op: 05 okt 2012 15:50
1e Panda-achtige: Panda liefhebber
Locatie: Beuningen Gld
Contacteer:

Re: Project 1.2

Bericht door JustRob »

Arjan ,inderdaad moet je twee gaten bij boren , en die kan je het makkelijkst via de wielkast boren.
Volgens mij moet de veerpoot ook los ??

Omdat alles toch los moest ivm montage andere veren / dempers heb
ik dat laten doen bij de garage ( boren van de achterste gaten).
we've got rid of the kids......the dogs were allergic !!!!


mvg Rob

http://www.BassetsHome.nl

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Project 1.2

Bericht door Robert100HP »

Veerpoten moeten er inderdaad onder vandaan, anders kun je de achterste gaten niet boren. Overigens is mijn veerpootbrug van Sparco hier moet je alle gaten zelf voor boren. Zekeringkast behoefde niet los, alleen wat ruimte geven op de kabelboom.

Grtz Rob
Bijlagen
Bevestigingsbouten.jpg
Bevestigingsbouten.jpg (39.72 KiB) 1623 keer bekeken

Gebruikersavatar
ekstazie
Forumgebruiker
Berichten: 41
Lid geworden op: 01 mei 2013 10:20
1e Panda-achtige: 1.2 emotion 2007
Locatie: wolvega
Contacteer:

Re: Project 1.2

Bericht door ekstazie »

leuk om dit verhaal te lezen!!

Leuk om te lezen dat iemand de zelfde modlijst uitvoert als die ik in me hoofd had.
heb je toevallig een lijst van de gemaakte mods en kosten eventueel?

P.s beterschap
keep on rolling
1:19 behaald :)

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”