Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

vermogen kwijt

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

panda94
Forumgebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jun 2013 16:30
1e Panda-achtige: Twinair turbo 80 lounge 2015

vermogen kwijt

Bericht door panda94 »

Beste mede panda rijders,

Vanmiddag reed ik op de snelweg, wou inhalen, en er gebeurde niks en geen vermogen meer. Terugschakelen naar een lagere versnelling hielp ook niet, er branden geen controlelampjes en er was niets vreemds te horen. Het geheel duurde ongeveer 15 seconden en daarna was alles weer normaal.
Aangezien ik onderweg was naar de dealer om een software update te halen voor de achterklep schakelaar, hebben ze direct de auto nagekeken en uitgelezen. Er werd niets gevonden. De dealer gaf aan dat de twinair 65 een geheel nieuwe motor is die nog maar kort op de markt is. Van dit probleem hebben ze nog niet eerder gehoord. Als het probleem zich op nieuw voordoet moet ik langskomen. De auto heeft slechts 12000 km gelopen.

Iemand een idee wat het is??
Het blijft lachen in een panda

Sirano

Re: vermogen kwijt

Bericht door Sirano »

Dit heb ik ook nog niet eerder gehoord.

Je zou denken aan de software of inspuiting.

rp-panda
Forumgebruiker
Berichten: 166
Lid geworden op: 10 jun 2010 21:19

Re: vermogen kwijt

Bericht door rp-panda »

Geen vermogen doet denken aan noodloopprogramma, maar dan had je waarschijnlijk lampjes gezien en misschien ook een melding in het geheugen. Mogelijk heb je te maken gehad met foute sensorwaarden die niet gedetecteerd zijn. Sensoren, daar heb je er een hoop van, denk aan nokkenas- gasklep-, gaspedaal- of luchtmassasensor. In het geval van een Twinair zit de gasklepsensor ergens anders neem ik aan. Ik zou de accu eens laten controleren en anders doorrijden en hopen dat het niet nog eens gebeurt. Als er een sensor aan het vervuilen of afsterven is, krijg je de volgende keer mogelijk wel een boordcomputermelding.

panda94
Forumgebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jun 2013 16:30
1e Panda-achtige: Twinair turbo 80 lounge 2015

Re: vermogen kwijt

Bericht door panda94 »

@ rp-panda,

Bedankt voor je reactie.

Dit probleem heeft zich sinds de aanschaf bijna 6 maanden geleden, al drie keer voorgedaan. Had er de eerste twee keer geen aandacht aanbesteed. Het gebeurt dus heel af en toe met maanden er tussen. Vindt het heel vreemd.

Ps. De achterklep schakelaar die een software update heeft gehad, heeft het weer begeven. Voor de rest is de panda een fijne auto, waar ik steeds met plezier instap.

Ik blijf de ontwikkelingen posten.
Het blijft lachen in een panda

Gebruikersavatar
exprezzo
Forumgebruiker
Berichten: 1456
Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
1e Panda-achtige: panda 100hp
Locatie: apeldoorn
Been thanked: 1 time

Re: vermogen kwijt

Bericht door exprezzo »

hoe rijdt deze auto eigenlijk?
ik heb alleen in de twinair 85 pk gereden.
die vond ik behoorlijk snel,maar zonder turbo,is het mischien een ander verhaal.
staat me trouwens iets van bij ,over de bobines van de twinair`s.
zijn er al heel wat preventief vervangen.
grt exprezzo.

panda94
Forumgebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jun 2013 16:30
1e Panda-achtige: Twinair turbo 80 lounge 2015

Re: vermogen kwijt

Bericht door panda94 »

@exprezzo,

De 65 pk versie rijd goed. De auto is niet snel, maar je komt goed mee in het verkeer. Vaak is het wel ff terugschakelen om de auto op toeren te houden. Je waant je in een klasse hoger.
De auto is wel zuinig, ja een twinair kan zuinig zijn. Bij veel korte ritten en stadsverkeer 1op18 en bij rustig rijden boven de 1op20 met uitschieters naar de 1op25. Alles uitgerekend bij de pomp. Een prima verbruik voor een auto van bijna 950 kg.
Het blijft lachen in een panda

Gebruikersavatar
exprezzo
Forumgebruiker
Berichten: 1456
Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
1e Panda-achtige: panda 100hp
Locatie: apeldoorn
Been thanked: 1 time

Re: vermogen kwijt

Bericht door exprezzo »

Leuk om te horen!
Fijn dat het verbruik van de 65 pk versie, een beetje in de buurt komt
Van de waarde's die je zou mogen verwachten in een a klasse auto.
Succes met de oplossing van de storing.
Grt exprezzo.

panda94
Forumgebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jun 2013 16:30
1e Panda-achtige: Twinair turbo 80 lounge 2015

Re: vermogen kwijt

Bericht door panda94 »

Vandaag wederom bij dealer geweest voor vervanging van de achterklep schakelaar. Tevens hebben ze de auto wederom uitgelezen en hebben ze er mee gereden, omtrent het vermogenverlies. Want vanmorgen deed de auto het weer 2 keer en viel de snelheid voor ongeveer 5 seconden weg, zag de naald van de snelheidsmeter steeds verder zakken ondanks dat ik het gaspedaal tot de bodem in trapte en terugschakelde. Het is alleen nog maar op de snelweg gebeurt. Uit beide kwam weer niets naar voren. Dealer gaf aan om ook op de snelweg terug te schakelen, dit hielp bij mij niet.

Dealer gaf aan dat terugschakelen moet helpen en dat het een kleine motor is die tijd nodig heeft om op snelheid te komen. Het terugschakelen doe ik altijd al, maar niet bij 120 km/u. Vreemd verhaal en vind het ook gevaarlijk, zeker als je op de snelweg moet inhalen. Als het zich weer voordoet gaat de auto een paar dagen naar de dealer.
Het blijft lachen in een panda

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: vermogen kwijt

Bericht door michiel van g. »

je zou eerder verwachten dat de oorzaak in een massaprobleem of een slecht kabeltje bij het gaspedaal.
Volgensmij heeft de Twinair drive by wire, ofwel geen gaskabel meer maar een mechanisme dat via een signaal de gasklep beweegt. Als daar een contactje zo nu en dan niet wil (door vocht, koude etc) dan zou het natuurlijk te verklaren zijn dat je zoveel gas kunt geven als je wilt, maar er niets gebeurt.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Sirano

Re: vermogen kwijt

Bericht door Sirano »

Het terug schakelen heb ik met de Toyota Aygo ook. Wil ik inhalen op de snelweg vanuit een 90 km/u dan moet ik echt terug naar de 3de versnelling. Anders is dat ding niet vooruit te krijgen. Zelfs bij 110 km/u gaat hij nog terug in de 3.

Dit is dan ook niet te vergelijken met de TwinAir 85. Maar ik kan mij indenken dat de TwinAir 65 ook zijn toeren nodig heeft, gelijk aan de Aygo.
Maar het wegvallen van vermogen kan dit toch echt niet verklaren.

panda94
Forumgebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jun 2013 16:30
1e Panda-achtige: Twinair turbo 80 lounge 2015

Re: vermogen kwijt

Bericht door panda94 »

Update:

Vanmiddag ging het motorcontrolle lampje branden en na een tijdje weer geen vermogen. Direct naar de dealer gereden. Heeft de auto uitgelezen, maar kwam niets bijzonders uit. De dealer weet ook niet waar ze het moeten zoeken. Mocht het zich weer voordoen houden ze de auto een paar dagen om er mee te rijden. Heb ook het idee dat de auto adem te kort komt. Hoop dat het snel wordt opgelost, maar heb er een hard hoofd in.
Het blijft lachen in een panda

rp-panda
Forumgebruiker
Berichten: 166
Lid geworden op: 10 jun 2010 21:19

Re: vermogen kwijt

Bericht door rp-panda »

Dat je een storing hebt zal de garage nu wel snappen hoop ik. Als het gebeurt en je trapt de koppeling in, blijft die dan lopen, of slaat die af? En als die wel blijft lopen, kun je ontkoppeld wel toeren maken? Onderzoekjes om uit te vinden of je gaspedaal werkt en er brandstof/ontsteking is. Voorlopig houd ik het op noodloopprogramma, waardoor je boven een bepaald toerental geen vermogen meer hebt. Je kunt dan wel thuis komen, maar inhalen is er niet meer bij.

panda94
Forumgebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jun 2013 16:30
1e Panda-achtige: Twinair turbo 80 lounge 2015

Re: vermogen kwijt

Bericht door panda94 »

@rp-panda,

Hij blijft wel lopen maar maakt geen toeren, toeren lopen terug even als snelheid. Het gebeurt alleen op de snelweg tussen de 90 en 120 km/uur. Terug schakelen helpt ook niet. Het hele voorval duurt telkens maar ongeveer tussen de 5 en 15 seconden en daarna is alles weer normaal.
Het blijft lachen in een panda

rp-panda
Forumgebruiker
Berichten: 166
Lid geworden op: 10 jun 2010 21:19

Re: vermogen kwijt

Bericht door rp-panda »

Dus ontsteking, brandstofpomp en injectie functioneren dan. De motor krijgt te weinig lucht en/of te weinig brandstof. De oorzaak vinden is zo erg lastig. Laaghangend fruit zou zijn om een paar keer premium benzine te tanken, injectiereiniger toe te voegen, de accu te controleren en alle stekkerverbindingen schoon te maken of in te spuiten. Daarna komen denk ik defecte sensoren of het motormanagement zelf. Tenslotte, en dat hoop ik niet, zou Fiat's veelgeprezen Multi-air kunnen falen. Hierbij is de gasklep uit normale motoren vervangen door een hydraulische lichthoogteverstelling van de inlaatkleppen. Als hierin een klepje niet goed sluit komt er onvoldoende druk op de klepstoters en krijgt de motor geen lucht meer en verlies je vermogen. Ik heb nooit gehoord dat dit gebeurd is, maar jij bent sowieso de eerste waarvan ik problemen met een Twinair motor hoor. Ik hoop dat dit voldoende informatie is om de dealer te activeren. Hou ons op de hoogte, want ik ben erg nieuwsgierig.
PS ik ben geen monteur, dus luister niet alleen naar mij

panda94
Forumgebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jun 2013 16:30
1e Panda-achtige: Twinair turbo 80 lounge 2015

Re: vermogen kwijt

Bericht door panda94 »

Van het weekend was het opnieuw raak. Volgende week dinsdag gaat de auto een dag naar de dealer. Vind de dealer niks, dan wordt de technische dienst van Fiat NL ingeschakeld.
Het blijft lachen in een panda

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”