Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Start stop systeem activeren?

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

PA312
Forumgebruiker
Berichten: 113
Lid geworden op: 18 jan 2014 19:42
1e Panda-achtige: Twinair 65pk

Start stop systeem activeren?

Bericht door PA312 »

Heb nu bijna 2000 km op de teller. Het boekje heeft het over een inleerperiode waarin het start stop systeem nog niet zou werken maar doet nu nog niks,,,

Meer mensen die dit hebben gehad of hebben?

zigster123
Forumgebruiker
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 mei 2011 17:10

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door zigster123 »

PA312 schreef:Heb nu bijna 2000 km op de teller. Het boekje heeft het over een inleerperiode waarin het start stop systeem nog niet zou werken maar doet nu nog niks,,,

Meer mensen die dit hebben gehad of hebben?
Bij mij werkte het ook niet, de garage heeft het moeten activeren. Ik heb het weer uitgezet na een tijdje proberen. Beviel me toch niet.

Sirano

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door Sirano »

Wordt een beetje eentonig, ook hier heb ik geen last van gehad.
Stop & Start werkte meteen goed. Na een aantal minuten gaat hij natuurlijk wel altijd weer terug aan.

reggieb
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:23
1e Panda-achtige: Lounge 2012
Locatie: Landgraaf

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door reggieb »

Werkt bij mij goed. Motor moet wel op temperatuur zijn als je start stop systeem wilt gebruiken.
Panda Lounge, turquiose, cool en style pakket.

Remcoo
Forumgebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 10 feb 2014 15:51
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 Actual
Locatie: Apeldoorn

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door Remcoo »

Mijn vader had hetzelfde probleem: verkoper had het verkeerd uitgelegd. Als het lampje op het knopje ervoor brandt, staat het systeem uit, niet aan...

PA312
Forumgebruiker
Berichten: 113
Lid geworden op: 18 jan 2014 19:42
1e Panda-achtige: Twinair 65pk

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door PA312 »

Vanochtend bij de garage geweest. Alles na laten kijken komen ze met de mededeling dat de accu te leeg is... Tsja.. Toch gek dat die dan niet genoeg bij zou laden in de afgelopen 3500km? Mm echt niet allemaal kleine stukjes. Meestal 20-25km en soms idd kleinere stukjes. Kreeg geen andere accu. Eerst wilden ze de accu een uur of vijf op de lader zetten en dan kijken of het systeem wel zou werken. Tsja. Dan maar eerst thuis zelf proberen.. Als de accu net onder dat peil komt en blijkbaar niet verder oplaad.. Ben benieuwd. Accu nu 100% vol en straks een stuk rijden! :X

velvitan
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2014 18:05
1e Panda-achtige: Panda Selecta 1998

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door velvitan »

Ik ga vrijdag naar de dealer met o.a. als klacht dat het start stop systeem niet werkt.
Inmiddels 3800 km op de teller, maar ook na 50 km snelweg werkt het systeem niet.
Kan bij mij niet aan de accu liggen, dis is splinternieuw.
Zal jullie op de hoogte houden.

PA312
Forumgebruiker
Berichten: 113
Lid geworden op: 18 jan 2014 19:42
1e Panda-achtige: Twinair 65pk

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door PA312 »

Ik heb net gereden na de accu een kleine 7 uur op de lader te hebben gehad en uiteraard werkt het nog steeds niet... ):

Leek me ookal een onzin verhaal. Zeker aangezien ik ook een keer meer dan 120k. Heb gereden zonder te stoppen en nog steeds geen start stop. Accu zou dan echt wel voldoende bijgeladen moeten zijn.

Velvitan, waarom heb je een nieuwe accu?

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door Robert100HP »

De enige overeenkomst die ik zo zie is 65 hp, Sirano rijdt een 85 hp en heeft nergens last van. Is de accu van de 65 hp lichter dan de accu in de 85 hp. Ook nieuwe accu's kunnen defect zijn, misschien een slechte partij van een leverancier.???

Grtz Rob

PA312
Forumgebruiker
Berichten: 113
Lid geworden op: 18 jan 2014 19:42
1e Panda-achtige: Twinair 65pk

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door PA312 »

Bij mij verdenk ik ook de accu of de dynamo. Vannacht op de lader gehad en vanochtend met airco, lampen en radio uit werkte de start stop. Tenminste de auto ging netjes uit, lampje op dash beeft aan dat de start stop in werking is. Maar na 15-20 seconde gaat de motor weer aan. Met de radio en verlichting aan is dit al na 10 seconden. Met de airco aan werkt het systeem gewoonweg niet.

Dat de motor weer aangaat is om te voorkomen dat de accu te leeg zou raken om de auto weer te kunnen starten maar dat geeft alleen maar aan dat de accu niet op z'n benodigde capaciteit komt. Dus of accu niet goed genoeg, of dynamo of ergens een grote stroomverbruiker..

Sirano

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door Sirano »

Mijn auto gaat pas na ongeveer 2 minuten weer automatisch aan, met radio aan.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door Robert100HP »

Dat het start stop systeem niet werkt bij koude motor is begrijpelijk het zou de motor schaden. Bij ingeschakelde airco werkt start/stop ook niet, de aircocompressor wordt immers rechtstreeks aangedreven door de motor. Bij veel duurdere auto's kiest men om die redenen voor een separate elektrische aircopomp, met de airco uit moet start/stop gewoon werken Om een lang verhaal kort te maken en het start stop probleem op te lossen is het misschien nuttig om te weten wat de accu capaciteit is. Vergelijk het verschil in accu's eens Sirano kennende is voor hem geen probleem om de gegevens van de accu van de 85 pk uitvoering op te zoeken. Zijn de verschillen te groot over leg dan met de dealer dat ze er bij wijze van proef een zwaardere accu inzetten. De onaardige kant van de zaak, jij hebt een auto gekocht die niet aan de beloofde voorwaarden voldoet. Functies werken niet terwijl er wel voor is betaald. De dealer is jou eerste aanspreek punt niet Fiat Nederland, hij dient ook voor de definitieve oplossing te zorgen. Zonder zich te verschuilen achter de importeur, stel de dealer schriftelijk op de hoogte van de klacht (aangetekende brief) bewaar een kopie. Stel in de brief een uiterste termijn ( b.v. binnen 2weken) waarbinnen het probleem op gelost dient te worden. Reageert de dealer niet leg de klacht dan neer bij de geschillen commissie van de Bovag of schakel je eigen rechtsbijstand in ( neem dit ook mee in de brief). Als consument sta je sterker dan je denkt. :yes: :yes:

Grtz Rob

Sirano

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door Sirano »

Bij deze de accu van een Twin Air 85:

Afbeelding

PA312
Forumgebruiker
Berichten: 113
Lid geworden op: 18 jan 2014 19:42
1e Panda-achtige: Twinair 65pk

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door PA312 »

Zelfde als de mijne...

Maar als de motor na drie tot tien seconden weer aangaat heeft het natuurlijk totaal geen zin. Als de airco moet aan zou mogen staan idem.

Wat is jullie ervaring hiermee?

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door Robert100HP »

Tsja ik zou deze vraag meer bij Sirano neerleggen, hij heeft de meeste rijders ervaring met model 312. :yes: :yes: Een Nuova HP zuipt alleen benzine en heeft geen start/stop. :no: :no: Ik probeer alleen maar mee te denken. :mrgreen:

Grtz Rob

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”