Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Oplossing uitvallen dimlicht panda

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Robbert Jan
Forumgebruiker
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 aug 2014 13:53
1e Panda-achtige: Panda 1.2 Emotion
Locatie: IJsselstein

Re: Oplossing uitvallen dimlicht panda

Bericht door Robbert Jan »

Dank voor duidelijke en zinvolle info, Rob!

Start overigens altijd met voet op mijn rem.. heb geen koppeling maar Dualogic.. :lol:

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Oplossing uitvallen dimlicht panda

Bericht door Robert100HP »

Wintertips zijn altijd handig, je zal het gros nog te eten moeten geven die bij strenge vorst braaf hun handrem aantrekken.
Om er vervolgens de volgende dag achter te komen dat het openbaar vervoer de enige manier is om op de plaats van bestemming te komen. Al maken moderne auto's je het soms wel moeilijk. Vooral als de achterwisser bij het in zijn achteruit schakelen direct mee gaat wissen als de voorste ingeschakeld staan. Ik heb zo al twee wissers in de duisternis zien verdwijnen bij het smelten van het ijs. :rofl: :rofl: :rofl:

Grtz Rob

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Oplossing uitvallen dimlicht panda

Bericht door Pinda1000 »

Een collega van mij had op wintersport ook zijn handrem aangetrokken van zijn splinternieuwe Alfa 156. Toen hij de volgende morgen netjes de handrem weer had losgezeten en wegreed van het besneeuwde parkeerterrein gleden de nog vast zittende achterwielen netjes mee totdat hij op een weg aankwam waar geen sneeuw meer lag. Resultaat: twee afgebroken achterremklauwen en in een huurauto naar huis :rofl:

Gebruikersavatar
alfredo
Clublid
Berichten: 675
Lid geworden op: 19 apr 2004 00:00
1e Panda-achtige: seat panda 35 cabriolet 1984
2e Panda-achtige: selecta 1100 1991
Locatie: smilde, 9422

Re: Oplossing uitvallen dimlicht panda

Bericht door alfredo »

Ook mijn stekker heeft het bijna begeven, licht brand nog wel maar stekker is in verre staat van ontbinding.

Nu heb ik een (hopelijk) simpele maar ideale manier bedacht om de stekker te omzeilen zonder extra relais .

Daarvoor hoop ik dat er iemand is de weet welke kleur kabel waar naar toe gaat.

In mijn stekker zitten de volgende kabels:

Zwart ca 2,5 mm2
Roze ca 1.5 mm2
Groen ca 1.5 mm2
paars-wit ca 1.5 mm2
2 keer geel-grijs ca 1 mm2
Wit ca 1 mm2
oranje ca 1,5 mm2
Rood-wit ca 2.5 mm2
Blauw ca 2.5 mm2

Ik hoop dat iemand dit weet of kan achterhalen, dan zal ik als het lukt een topic plaatsen met de oplossing.

Alfredo
Ik weet niet alles, maar wel veel. Schopt mijn reactie jou tegen het zere been? Lees er dan gerust overheen...

Gebruikersavatar
alfredo
Clublid
Berichten: 675
Lid geworden op: 19 apr 2004 00:00
1e Panda-achtige: seat panda 35 cabriolet 1984
2e Panda-achtige: selecta 1100 1991
Locatie: smilde, 9422

Re: Oplossing uitvallen dimlicht panda

Bericht door alfredo »

Mijn simpele oplossing vind je hier:

http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 38&t=15660" onclick="window.open(this.href);return false;


Alfredo
Ik weet niet alles, maar wel veel. Schopt mijn reactie jou tegen het zere been? Lees er dan gerust overheen...

wessel99
Forumgebruiker
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 feb 2015 23:31
1e Panda-achtige: 1.3 jtd edizione cool 2005
Locatie: Amsterdam

Re: Oplossing uitvallen dimlicht panda

Bericht door wessel99 »

Mijn panda blijkt dus hetzelfde probleem te hebben.

Weet er iemand waar ik deze week nog zo'n nieuwe stekker zou kunnen verkrijgen? En is het lastig om de (nog goede) pootjes uit de oude stekker te krijgen?

Gisteren viel mijn verlichting uit, na even de stekker aan te raken schoot hij aan. Ik merkte echter dat de stekker (waarschijnlijk naar gelang hoe goed hij contact maakt) werkelijk bloedheet word! Ik was zelfs bang voor brand. Na hem goed aangedrukt te hebben voelde hij koel aan, maar het is nog een keer uitgevallen. Wat ik ook niet begrijp waarom de stroomsterkte zo hoog is; ik hoor duidelijk een relais klikken als ik dimlicht aan zet?

Ben ook benieuwd of en hoe jullie de contactjes aan de kant van de auto goed schoon hebben gemaakt; kun je de hele zekeringhouder bijvoorbeeld even verwijderen?

Ik ga volgende week op vakantie en dan zou het wel prettig zijn om dit goed gefixt te hebben, ben echter bang voor meer problemen!
panda 1.3 jtd: Afbeelding

Timon147
Forumgebruiker
Berichten: 197
Lid geworden op: 08 nov 2013 19:45
1e Panda-achtige: Panda Lounge 85pk 2012
2e Panda-achtige: Alfa Romeo Brera 1750 tbi

Re: Oplossing uitvallen dimlicht panda

Bericht door Timon147 »

Een nieuwe stekker is slechts een tijdelijke oplossing. In dit topic zijn twee oplossingen beschreven die ook op de lange termijn blijven werken.

wessel99
Forumgebruiker
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 feb 2015 23:31
1e Panda-achtige: 1.3 jtd edizione cool 2005
Locatie: Amsterdam

Re: Oplossing uitvallen dimlicht panda

Bericht door wessel99 »

Inmiddels onderstaande stekker binnen via Ebay inclusief de oplossing hierboven genoemd als een pakket. In de beschrijving wordt de stekker echter nog steeds vervangen, maar daarnaast over de huidige zekeringen heengezet (dus dubbel gebrugd) lijkt het....

We gaan het zien!

Afbeelding
panda 1.3 jtd: Afbeelding

Timon147
Forumgebruiker
Berichten: 197
Lid geworden op: 08 nov 2013 19:45
1e Panda-achtige: Panda Lounge 85pk 2012
2e Panda-achtige: Alfa Romeo Brera 1750 tbi

Re: Oplossing uitvallen dimlicht panda

Bericht door Timon147 »

Dat zou wel moeten werken idd. Maar gewoonweg dezelfde stekker plaatsen is een tijdelijke oplossing.

wessel99
Forumgebruiker
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 feb 2015 23:31
1e Panda-achtige: 1.3 jtd edizione cool 2005
Locatie: Amsterdam

Re: Oplossing uitvallen dimlicht panda

Bericht door wessel99 »

Timon147 schreef:Dat zou wel moeten werken idd. Maar gewoonweg dezelfde stekker plaatsen is een tijdelijke oplossing.
Ga de stekker vervangen, hem bruggen zoals in de handleiding beschreven (dus niet onderbreken) en daarnaast H4 led lampen plaatsen van 20W ipv 55; hopelijk scheelt ook dat iets.
panda 1.3 jtd: Afbeelding

Hangover
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 feb 2011 19:31
1e Panda-achtige: 169 1.2 Editione Cool 2010
Locatie: Driebergen

Re: Oplossing uitvallen dimlicht panda

Bericht door Hangover »

Loop nu ook tegen dit probleem aan, connector zit vast in de boordcomputer.

Heeft het zin om dit door een dealer te laten vervangen? Ik bedoel mijn Panda is 5 jaar oud en geen garantie meer, maar dit zou toch niet mogen gebeuren, lijkt me meer een ontwerpfout.

Iemand ervaring met hoe fiat dit oplost?

panda-LWD
Forumgebruiker
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 apr 2009 20:43
Locatie: Leeuwarden

Re: Oplossing uitvallen dimlicht panda

Bericht door panda-LWD »

Zoals fiat dit soort zaken vaker oplost, namelijk niet;)

Heb het ooit opgelost door een stukje paperclip in de stekker te prikken om het contact te herstellen, natuurlijk niet zo mooi als hierboven beschreven maar de auto moest voor de APK en kwam er op deze manier wel mooi doorheen. :D heeft daarna iig nog een jaar gewerkt

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Oplossing uitvallen dimlicht panda

Bericht door bero »

Mijn stekker begon ook kuren te vertonen.
Eerst mijn dimlicht rechts. En inderdaad. Stekker was ergens gesmolten.
Deze met een kabeltje verbonden en werkte weer..
Totdat..
Linker dimlicht uitviel.. Daar deed mijn ruitenwisserpomp het niet meer, en mijn ruitenwisser wou in de hoogste stand niet meer
(dat is lekker als je in het pikkedonker rijd, met 1 dimlicht en keiharde regen op een stuk waar je op dat moment 130 mag..).
Daarna kwam ik er na veel seinen van mensen achter mij achter, dat mijn remlichten het ook niet meer deden..
Ik heb hem afgelopen maandag naar de garage gebracht (Fiat dealer) en daar hebben zij een nieuwe stekker gemonteerd.
kosten: 97,50 inclusief.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
ratz2671
Forumgebruiker
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 apr 2015 06:57
1e Panda-achtige: 1.3 JTD Dynamic 2005
Locatie: Friesland

Re: Oplossing uitvallen dimlicht panda

Bericht door ratz2671 »

bero schreef:Mijn stekker begon ook kuren te vertonen.
Eerst mijn dimlicht rechts. En inderdaad. Stekker was ergens gesmolten.
Deze met een kabeltje verbonden en werkte weer..
Totdat..
Linker dimlicht uitviel.. Daar deed mijn ruitenwisserpomp het niet meer, en mijn ruitenwisser wou in de hoogste stand niet meer
(dat is lekker als je in het pikkedonker rijd, met 1 dimlicht en keiharde regen op een stuk waar je op dat moment 130 mag..).
Daarna kwam ik er na veel seinen van mensen achter mij achter, dat mijn remlichten het ook niet meer deden..

Ik heb hem afgelopen maandag naar de garage gebracht (Fiat dealer) en daar hebben zij een nieuwe stekker gemonteerd.
kosten: 97,50 inclusief.
:shock:

Patrick met ck
Forumgebruiker
Berichten: 204
Lid geworden op: 08 feb 2015 12:43
1e Panda-achtige: 100hp
Locatie: drenthe/overijssel

Re: Oplossing uitvallen dimlicht panda

Bericht door Patrick met ck »

Toevallig mijn dimlicht ook weer uitgevallen.
Nieuwe stekker ook gesmolten krijg hem er niet uit. Ik kijk een deze dagen even.

Drama kwaal dit! Ik ga die andere oplossing doen van de zwevende zekering aleen het staat er zo onduidelijk in.

_O_ greets

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”