Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Foutcodes uitlezen + storingslampje resetten met OBD Bluetooth scanner

Eerste hulp bij reparaties.

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
ThinkPad
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 sep 2014 12:06
1e Panda-achtige: [Nuova 169] 1.1 2008

Foutcodes uitlezen + storingslampje resetten met OBD Bluetooth scanner

Bericht door ThinkPad »

Voor de wat gevorderde hobbyist die zelf de foutcodes uit de ECU wil uitlezen, of de reden wil weten waarom het motorstoringslampje in het dashboard brandt kan ik onderstaande aanraden.
  • Je koopt een ELM327 Bluetooth dongle (Ik heb de 'ELM327 Super Mini' )
  • Download het programma Multiecuscan: http://www.multiecuscan.net" onclick="window.open(this.href);return false; en installeer dit op je laptop (die een Bluetooth adapter/dongle moet hebben).
  • Steek de dongle in je auto (linksonderin bestuurderskant achter zekeringklepje)
  • Verbind met de dongle (meestal pincode 0000 of 1234) en kies je auto in de software.
  • Als het goed is kun je nu de ECU uitlezen en ook het storingslampje resetten
Standaard kun je met de ELM327 alleen de motor ECU uitlezen. Als je bijv. ook de ABS computer uit wilt lezen zul je de ELM327 adapter moeten aanpassen (weerstandje weghalen).
Hoe je dat doet kun je voor vele OBD dongles hier vinden: http://forum.multiecuscan.net/viewtopic.php?f=5&t=1493" onclick="window.open(this.href);return false;
Daarna moet je nog even kijken welke verloopkabel je voor auto/ABS computer nodig hebt. Zoek in deze lijst: http://www.multiecuscan.net/SupportedVehiclesList.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; je auto op, en kijk welke adapter je nodig hebt. De schema's van de adapters vind je aan de rechterkant. Ik moest voor 'adapter 1' bij m'n dongle de pinnen 1, 9, 12 met pin 7 verbinden.

Je kunt overigens op je Android telefoon de app 'Torque' (gratis versie of betaalde Pro versie (€3,55) installeren, daarmee kun je ook een groot aantal sensoren uitlezen, foutcodes opvragen + motorlampje resetten. Deze leest zviw alleen de motor ECU uit.

Let er op dat die adapters/doorverbonden pennen auto specifiek zijn, en je daarna eerst de adapter weer terug naar normaal bouwt voor je hem in een ander (merk?) auto prikt.

Ik heb met bovenstaande succesvol een motorstoring kunnen uitlezen + resetten (na reparatie uiteraard) en een ABS foutmelding kunnen uitlezen + lampje resetten.

Dit alles geheel op eigen risico, ik ben niet verantwoordelijk voor als je je ECU sloopt door kortsluiting o.i.d.! Weet wat je doet, en doe voorzichtig met de software e.d.
Bijlagen
elm327.jpg
elm327.jpg (17.56 KiB) 5646 keer bekeken

Gebruikersavatar
stg74
Forumgebruiker
Berichten: 75
Lid geworden op: 25 sep 2010 21:02

Re: Foutcodes uitlezen + storingslampje resetten met OBD Bluetooth scann

Bericht door stg74 »

sinds vandaag heb ik ook een OBD zender (zoals op de foto hierboven). Torque gedownload en geïnstalleerd ... steek ik de zender in de OBD poort van mn panda (2010), gaat mn dashboard verlichting aan, benzinemeter naar nul en het "reserve" lampje aan ... ik krijg geen data en kan geen codes uitlezen. Mijn codescannertjes krijgen wel contact en kan ik wel het e.e.a. uitlezen. Iemand een idee waar het aan kan liggen dat mijn bluetooth zendertje niet correct werkt?
2010 Fiat Panda 1,2 69 Emotion

ThinkPad
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 sep 2014 12:06
1e Panda-achtige: [Nuova 169] 1.1 2008

Re: Foutcodes uitlezen + storingslampje resetten met OBD Bluetooth scann

Bericht door ThinkPad »

Heb je de aanpassing zoals ik beschreef ook gemaakt? Anders kun je volgens mij maar een beperkt aantal gegevens uitlezen. Ik moest de aanpassing sowieso maken omdat ik de ABS-unit anders niet kon uitlezen.

Het resetten van de storingscode in de ABS-unit heb ik met Multiecuscan gedaan (op de laptop).

Wel vreemd dat je auto zo gaat flippen. Heb je ook zo'n blauwe mini ELM327 module gekocht? Anders misschien nog eentje kopen, kan zijn dat deze gewoon defect is. De symptomen die jij noemt komen mij iig niet bekend voor.

Gebruikersavatar
stg74
Forumgebruiker
Berichten: 75
Lid geworden op: 25 sep 2010 21:02

Re: Foutcodes uitlezen + storingslampje resetten met OBD Bluetooth scann

Bericht door stg74 »

Ik heb geen aanpassingen gedaan, wilde eerst alleen maar testen of het ding zou werken. Heb ook geen verloop voor ABS of dergelijke. Maar er werd niets uitgelezen ... geen codes, geen toerental of dergelijke, helemaal niets. Dashboardverlichting ging aan, benzine meter naar nul en als ik met een koude motor even een beetje gas gaf, ging de auto al over op LPG. Dat hoort pas te gebeuren bij een koelvloeistoftemperatuur van 35 graden of hoger.
Het insteken van de sensor heeft dus wel effect op de auto, maar de app zegt dat er geen contact gemaakt wordt met de ECU als ik iets wil uitlezen.
Het is een zelfde zender als op de foto ... misschien wat spelen met andere apps of instellingen. Wellicht dat dat iets uit kan maken.
2010 Fiat Panda 1,2 69 Emotion

Plaats reactie

Terug naar “Technische artikelen Nuova Panda 2003-2012”