Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Oplossing uitvallen dimlicht panda

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Gebruikersavatar
ratz2671
Forumgebruiker
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 apr 2015 06:57
1e Panda-achtige: 1.3 JTD Dynamic 2005
Locatie: Friesland

Re: Oplossing uitvallen dimlicht panda

Bericht door ratz2671 »

Patrick met ck schreef:Toevallig mijn dimlicht ook weer uitgevallen.
Nieuwe stekker ook gesmolten krijg hem er niet uit. Ik kijk een deze dagen even.

Drama kwaal dit! Ik ga die andere oplossing doen van de zwevende zekering aleen het staat er zo onduidelijk in.

_O_ greets
Mja dat vond ik ook, maar de logica er achter(af) van klopt weer wel.
Ik zat alleen even met dat de zekeringhouder er verkeerd in zat :oops:

Gebruikersavatar
alfredo
Clublid
Berichten: 675
Lid geworden op: 19 apr 2004 00:00
1e Panda-achtige: seat panda 35 cabriolet 1984
2e Panda-achtige: selecta 1100 1991
Locatie: smilde, 9422

Re: Oplossing uitvallen dimlicht panda

Bericht door alfredo »

Of je komt even naar Smilde om het te maken. (y)
Zal ik het je live vertellen.

Alfredo
Ik weet niet alles, maar wel veel. Schopt mijn reactie jou tegen het zere been? Lees er dan gerust overheen...

Patrick met ck
Forumgebruiker
Berichten: 204
Lid geworden op: 08 feb 2015 12:43
1e Panda-achtige: 100hp
Locatie: drenthe/overijssel

Re: Oplossing uitvallen dimlicht panda

Bericht door Patrick met ck »

alfredo schreef:Of je komt even naar Smilde om het te maken. (y)
Zal ik het je live vertellen.

Alfredo
Super aanbod! Maaaaar: ;) volgens mij is het simpeler dan het lijkt in mijn gedachten.

Heb 2 bypasses en 1 zwevende even aansluiten en het moet goed zijn.
:yes: (y) hoop ik ;)

Greets!


Update:

Wooohooooooo
_O_ _O_
Alfredo (y) yes ik heb weer "gewone" verlichting pff.

Geweldige oplossing. Stelt niks voor maar ik moest het gewoon even snappen!!

Bedankt en groetjes
Patrick

Gebruikersavatar
ratz2671
Forumgebruiker
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 apr 2015 06:57
1e Panda-achtige: 1.3 JTD Dynamic 2005
Locatie: Friesland

Re: Oplossing uitvallen dimlicht panda

Bericht door ratz2671 »

(y)

Gebruikersavatar
daen
Forumgebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 apr 2015 16:23
1e Panda-achtige: 1.2 Dynamic 2004
Locatie: Maasbree

Re: Oplossing uitvallen dimlicht panda

Bericht door daen »

Kan iemand mij het uitleggen, ben de draad even helemaal kwijt.

Wat ik tot nu toe gedaan heb:

1) Pinnetjes die doorgebrand zijn uit de connector gehaald.
2) 1 van de 2 draden verbonden met een zwevende zekering
3) Zwevende zekering verbonden met 1 aftap zekering
4) De andere draad verbonden direct aan de aftap zekering
5) Zekeringen erin gedaan
6) Aftak zekering met zwevende zekering in F12 - Rechter lamp is aan, linker is uit
7) Aftak zekering zonder zwevende zekering in F13 - Linker lamp is aan, rechter is uit

Dus als ik de aftak zekering omdraai werkt of de linker of de rechter lamp.

Zie ik wat over het hoofd?

Alvast bedankt,

Daan

Patrick met ck
Forumgebruiker
Berichten: 204
Lid geworden op: 08 feb 2015 12:43
1e Panda-achtige: 100hp
Locatie: drenthe/overijssel

Re: Oplossing uitvallen dimlicht panda

Bericht door Patrick met ck »

daen schreef:Kan iemand mij het uitleggen, ben de draad even helemaal kwijt.

Wat ik tot nu toe gedaan heb:

1) Pinnetjes die doorgebrand zijn uit de connector gehaald.
2) 1 van de 2 draden verbonden met een zwevende zekering
3) Zwevende zekering verbonden met 1 aftap zekering
4) De andere draad verbonden direct aan de aftap zekering
5) Zekeringen erin gedaan
6) Aftak zekering met zwevende zekering in F12 - Rechter lamp is aan, linker is uit
7) Aftak zekering zonder zwevende zekering in F13 - Linker lamp is aan, rechter is uit

Dus als ik de aftak zekering omdraai werkt of de linker of de rechter lamp.

Zie ik wat over het hoofd?

Alvast bedankt,

Daan
Mijn zekeringhouder had plaats voor 2 zekeringen dus heb er nu in totaal 4.? Is dit bij jou ook het geval?

Niet toevallig de draatjes verkeerd om gedaan?

En maak even een foto hoe je het nu heb zitten.

Gebruikersavatar
ratz2671
Forumgebruiker
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 apr 2015 06:57
1e Panda-achtige: 1.3 JTD Dynamic 2005
Locatie: Friesland

Re: Oplossing uitvallen dimlicht panda

Bericht door ratz2671 »

Bij mij was het simpele geval dat ik de zekering er andersom in had zitten :mrgreen:

http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 60#p152024" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Gerrit F
Forumgebruiker
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 aug 2010 12:43
1e Panda-achtige: 169 2004 Emotion Panorama roof
2e Panda-achtige: 312 2013 Easy Pop

Re: Oplossing uitvallen dimlicht panda

Bericht door Gerrit F »

Ik was in december 2014 aan de beurt en heb toen door een garage de stekker laten vervangen. (Ik was er ook via dit forum achter gekomen wat het was, maar had even voor de makkelijke eigenwijze optie gekozen...) Ik geloof dat driekwart jaar later het alweer smolt en slechter werd, maar sindsdien heb ik keer op keer wat gemorreld, beetje schoonmaken, beetje buigen etc. Afgelopen half jaar werd het steeds moeilijker om hem goed te krijgen en dacht ik hetzelfde: maar weer vervangen en weer max 2 jaar rekken... Nu hoorde mijn broer dit, die is wat technischer, en riep gelijk: solderen. Ik zei ok, en stuurde hem dit forum artikel. Toen schrok hij een beetje want hij wist niet dat het om de ECU ging, hij dacht alleen stekker en weer contrastekker en dus even simpel twee draden eromheen leggen.
Maar al lezende koos hij voor de botte maar degelijke manier van indy31, 12 november 2014, 3:13.
Dankjewel voor de uitleg, we zijn inderdaad iets minder dan anderhalf uur bezig geweest, maar het is goed verlopen. Je bent wat tijd kwijt aan het eruit halen van de ECU en het open maken ervan, maar het voordeel is dat de zekeringen zichtbaar en overzichtelijk blijven.
Panda Easy Pop 2013
"Het is de monteur helaas niet gelukt uw remmen te repareren ...
vandaar dat hij uw claxon heeft vervangen door een luider exemplaar ..."

Gebruikersavatar
eejee
Forumgebruiker
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 dec 2016 17:44
1e Panda-achtige: pand 1.2 2004

Re: Oplossing uitvallen dimlicht panda

Bericht door eejee »

na een aantal dagen aandachtig het forum door te lezen, op zoek naar een oplossing, kom ik veelvuldig het vervangen van de stekker of de bypass tegen.

Nu kwam ik toevallig afgelopen zaterdag een garage tegen op Facebook die de bedrading vast soldeert op de printplaat. Dit ben ik 1x vluchtig tegengekomen op het forum. Zijn er mensen die dit hebben laten doen, of weten of dit een goede oplossing is? Ben zeeer benieuwd. Ik ga iedere dag rond 05.00 uur de deur uit, da's donker hahaha

Gebruikersavatar
Gerrit F
Forumgebruiker
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 aug 2010 12:43
1e Panda-achtige: 169 2004 Emotion Panorama roof
2e Panda-achtige: 312 2013 Easy Pop

Re: Oplossing uitvallen dimlicht panda

Bericht door Gerrit F »

Zoals je in mijn antwoord kan lezen heb ik (na al een keer de stekker vervangen) dat dus gedaan in oktober. Mijn broer soldeerde de draden rechtstreeks op de achterzijde van de printplaat. En het werkt echt goed.
Panda Easy Pop 2013
"Het is de monteur helaas niet gelukt uw remmen te repareren ...
vandaar dat hij uw claxon heeft vervangen door een luider exemplaar ..."

Gebruikersavatar
eejee
Forumgebruiker
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 dec 2016 17:44
1e Panda-achtige: pand 1.2 2004

Re: Oplossing uitvallen dimlicht panda

Bericht door eejee »

zojuist de stekker vervangen met reparatieset. Verlichting doet het weer, waar ik heel blij om ben. :D

Heb de draden 1 op 1 overgezet van oude naar nieuwe stekker. Nu ook een aftakking naar F12 en F13. alleen 1 vraag heb ik hierover, in eerste instantie zat er op zowel f12 en f13 een zekering van 10. Nu heb ik per aansluiting 2x 7,5. Kan dit voor problemen zorgen?

Gebruikersavatar
Misty
Forumgebruiker
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 okt 2011 17:50
1e Panda-achtige: 1.2 2004
Locatie: Betuwe

Re: Oplossing uitvallen dimlicht panda

Bericht door Misty »

Helaas ook hier hetzelfde probleem, de welbekende grijze stekker doorgebrand.
Iemand die me het art nummer kan vertellen of waar je deze online kunt bestellen?

Is het te doen om de draden van de oude stekker over te zetten naar de nieuwe en hij gaat dat in zijn werk?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Misty
Forumgebruiker
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 okt 2011 17:50
1e Panda-achtige: 1.2 2004
Locatie: Betuwe

Re: Oplossing uitvallen dimlicht panda

Bericht door Misty »

Misty schreef:Helaas ook hier hetzelfde probleem, de welbekende grijze stekker doorgebrand.
Iemand die me het art nummer kan vertellen of waar je deze online kunt bestellen?

Is het te doen om de draden van de oude stekker over te zetten naar de nieuwe en hij gaat dat in zijn werk?
Zou iemand hier antwoord op kunnen geven? Waar kan ik het beste deze stekker bestellen en hoe zet je de draden om?
Afbeelding

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Oplossing uitvallen dimlicht panda

Bericht door sjirafje »

Het nummer van de stekker is 71745167. Op ebay kosten ze vanaf 20-25 euro ex verzenden. Bij de dealer zou je hem ook moeten kunnen bestellen, vermoedelijk is hij daar een stuk duurder.

Je kunt de stekker open klikken
Afbeelding
En dan kun je een voor een de pennen aan de achterkant er uit halen en in de nieuwe stekker in steken. Let er goed op dat je de juiste volgorde aanhoud! De pen van de lamp die het niet meer doet zal voor een deel onder de aanslag zitten, dit kun je schoonmaken met een tandenstoker en een beetje spiritus.
Mocht een van de metalen pennen dusdanig verbrand zijn dat ze niet meer te gebruiken zijn dan zul je een stekker moeten kopen waar vervangende pinnen bij zitten. Deze vervangende pinnen zijn voorzien van draad. Knip de originele verbrande pin er af en soldeer de nieuwe er aan.

Lees ook de eerdere berichten in dit topic! Kom je er nog niet uit of durf je het niet aan, ga dan naar de dealer. Dat kost misschien wat, maar als je niet weet wat je aan het doen bent maak je misschien meer stuk.

!Tip!
Haal de negatieve/zwarte/min pool van de accu lus voor je de stekker er uit haalt. Doe je dat niet dan gebeuren er allerlei vreemde dingen. De knop om je raam te openen laat bijvoorbeeld je achter ruitenwisser bewegen, de centrale vergrendeling slaat op hol etc. En dat is niet de bedoeling
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
goliath
Forumgebruiker
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 feb 2017 05:17
1e Panda-achtige: 1.2 Dynamic 2003 Mambo Yellow

Re: Oplossing uitvallen dimlicht panda

Bericht door goliath »

Ook ik was gisteren helaas aan de beurt om dit *piep* te klaren... ):

Wat heb ik gedaan;

Eerst bij de Fiat dealer het revisiesetje opgehaald wat bestaat uit een nieuwe kunststof stekker en de twee draadjes, grijs en zwartgrijs en bijbehorende krimpkousjes.
Kreeg daar al gelijk de opmerking om niet klakkeloos de draden over te steken maar rechtstreeks op de print te solderen als ik niet binnen een jaar weer hetzelfde probleem wilde hebben. :D
Dus: frutsel de stekker uit de ecu, knip beide draadje voor dimlicht door en zet de overige pennetjes opnieuw aan de nieuwe stekker.
bouw de ecu uit en maak hem open.
Soldeer alle eilandjes van de stekker opnieuw door ( voor de zekerheid )en soldeer de twee nieuwe draadjes op de print.
Boor een gaatje door het deksel van de ecu en voer beide draadjes door naar buiten.
Bouw de ecu weer in en verbind je beide nieuwe draadjes met de bestaande afgeknipte.
Probleem opgelost.
Je ontlast nu de crappy stekker met het inschakelen van Dim.
And I looked, and behold a pale horse

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”