Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

startproblemen Twinair 80

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

panda94
Forumgebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jun 2013 16:30
1e Panda-achtige: Twinair turbo 80 lounge 2015

startproblemen Twinair 80

Bericht door panda94 »

Inmiddels 3 keer gehad dat de Panda bij een koude start niet goed wou aanslaan. Na het starten valt de motor na zo'n 3 seconden direct weer stil. Geen waarschuwingslampjes, alleen de melding 'start 'stop systeem niet beschikbaar'. Tevens was er een sterke benzinelucht aanwezig. Fiat assistance gebeld, welke de ANWB stuurde. Bij alle keren starte de Panda weer na ongeveer een uur wachten.
Beide eerste keer was het volgens de dealer de DRL led verlichting welke het probleem veroorzaakte. Op advies led weer vervangen voor gewone lampjes. Week later weer zelfde probleem nu lag het volgens dealer aan een laag oliepeil wat het euvel veroorzaakte. De motor zou uit veiligheidsoverwegingen daarom niet starten. Dealer vulde 1,5 liter olie bij. 2 weken later weer zelfde probleem. Dealer heeft de auto grondig onderzocht, niks kunnen vinden en contact opgenomen met Fiat NL. De auto heeft uiteindelijk een update gehad voor het injectiesysteem. Nu afwachten of dit de definitiefe oplossing is.
Het blijft lachen in een panda

Gebruikersavatar
exprezzo
Forumgebruiker
Berichten: 1456
Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
1e Panda-achtige: panda 100hp
Locatie: apeldoorn
Been thanked: 1 time

Re: startproblemen Twinair 80

Bericht door exprezzo »

niet fijn...
anderhalve liter olie erbij,is ook geen goed nieuws.
hoop dat ze het vinden,en dat je een monteur treft die buiten de laptop om,ook zelf nog meedenkt..
grt exprezzo.

panda94
Forumgebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jun 2013 16:30
1e Panda-achtige: Twinair turbo 80 lounge 2015

Re: startproblemen Twinair 80

Bericht door panda94 »

exprezzo schreef:niet fijn...
anderhalve liter olie erbij,is ook geen goed nieuws.
hoop dat ze het vinden,en dat je een monteur treft die buiten de laptop om,ook zelf nog meedenkt..
grt exprezzo.

1,5 liter olie bijvullen in de eerste 11.000 km kan geen kwaad aldus dealer. Een nieuwe motor verbruikt altijd wat olie zeiden ze. Tevens hoorde ik dat de Twinair wel een slokje olie lust.
Mijn vorige Panda twinair 65 verbruikte ook olie.

Dit staat op de site van de ANWB:

'Het overgrote deel van de Panda’s van dit model heeft de befaamde tweecilinder ‘TwinAir’-motor. Door hun kleine formaat zit er maar een geringe hoeveelheid olie in die motor. Daardoor is deze extra kritisch op het oliepeil, met een beetje olieverbruik zit er al gauw te weinig in en dat kan al snel funest zijn voor heel de motor'.
Het blijft lachen in een panda

Gebruikersavatar
exprezzo
Forumgebruiker
Berichten: 1456
Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
1e Panda-achtige: panda 100hp
Locatie: apeldoorn
Been thanked: 1 time

Re: startproblemen Twinair 80

Bericht door exprezzo »

Dat bedoelde ik eigenlijk ook.
Dan heeft er nog weinig olie ingezeten,mischien heb je nu wel schade?
Brrrr..... :no:
Grt exprezzo.

Gebruikersavatar
jjohn
Forumgebruiker
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 sep 2015 22:04
1e Panda-achtige: 0.9 Twinair 80PK nu 102pk door tuning
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: startproblemen Twinair 80

Bericht door jjohn »

panda94 schreef: Dit staat op de site van de ANWB:

'Het overgrote deel van de Panda’s van dit model heeft de befaamde tweecilinder ‘TwinAir’-motor. Door hun kleine formaat zit er maar een geringe hoeveelheid olie in die motor. Daardoor is deze extra kritisch op het oliepeil, met een beetje olieverbruik zit er al gauw te weinig in en dat kan al snel funest zijn voor heel de motor'.
Zo weinig olie gaat er toch ook weer niet in?(3,2 ltr) Volgens mij meer dan in de 1.2 versie.(2,8 ltr)
Groet,
John

panda94
Forumgebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jun 2013 16:30
1e Panda-achtige: Twinair turbo 80 lounge 2015

Re: startproblemen Twinair 80

Bericht door panda94 »

exprezzo schreef:Dat bedoelde ik eigenlijk ook.
Dan heeft er nog weinig olie ingezeten,mischien heb je nu wel schade?
Brrrr..... :no:
Grt exprezzo.
Er zat nog voldoende olie in om het waarschuwingslampje voor te laag oliepeil niet te laten branden.
Geen idee of de motor schade heeft. Ik merk nog niks. Lage oliepeil staat los van het start probleem .

Als vervangendvervoer een nieuwe Panda met de 1.2 4 cilinder meegekregen. Vergeleken met de Twinair rijdt deze zeer soepel en schakellui. Bij flink doorgereden te hebben een praktijk verbruik gehaald van 1op17.5. Bij zelfde rijstijl is de 1.2 zuiniger.
Het blijft lachen in een panda

panda94
Forumgebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jun 2013 16:30
1e Panda-achtige: Twinair turbo 80 lounge 2015

Re: startproblemen Twinair 80

Bericht door panda94 »

Inmiddels de Panda weer niet starten . Auto staat nu bij de dealer. Krijg de auto pas terug als men 100% zeker weet wat het is, zodat het opgelost kan worden .
Dealer weet ook niet meer waar ze moeten zoeken en legt 'de bal' bij de importeur, Fiat Nederland neer .
Het vertrouwen in deze auto heeft een behoorlijke deuk opgelopen .
Het blijft lachen in een panda

Gebruikersavatar
jjohn
Forumgebruiker
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 sep 2015 22:04
1e Panda-achtige: 0.9 Twinair 80PK nu 102pk door tuning
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: startproblemen Twinair 80

Bericht door jjohn »

Vreemd dat ze dit niet kunnen uitlezen.
Succes! Ik hoop dat het snel opgelost wordt en dat ze kunnen vertellen wat het was zodat het vertrouwen terug komt.
Groet,
John

Gebruikersavatar
jjohn
Forumgebruiker
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 sep 2015 22:04
1e Panda-achtige: 0.9 Twinair 80PK nu 102pk door tuning
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: startproblemen Twinair 80

Bericht door jjohn »

Ik heb er nog even op gegoogeld en kwam deze vergelijkbare situaties bij de Fiat 500 tegen:
1e "Opvallend was dat na het vervangen van de koelradiateur het startprobleem ook ineens was opgelost"! Deze had een startprobleem en verloor koelvloeistof.
2e "Iemand had last van een bobine welke niet goed was. Dit was nergens uit te halen en werd bij toeval gevonden". De tip van de bobine kwam van een ander welke er blijkbaar kijk op had.
3e " Fault was found on a leaking oil switch that was buried deep, deep, deep within the engine. This apparently was causing the car to think that the pressure was dropping and therefore cause the cut out.. "

Kortom, het kan door iets veroorzaakt worden wat totaal niets met het probleem te maken heeft. In alle gevallen niet uit te lezen.
Groet,
John

Gebruikersavatar
ImcoPoelman
Forumgebruiker
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 mei 2012 10:56
1e Panda-achtige: Fiat Panda Lounge Turbo Automaat 2017
Locatie: Nieuw-Vennep
Been thanked: 1 time

Re: startproblemen Twinair 80

Bericht door ImcoPoelman »

Dit zelfde probleem had in met mijn 100HP, nadat ik V-Power ben gaan tanken was het probleem helemaal weg !

Nu tank ik altijd V-Power ook met mijn Twinair
Afbeelding

Gebruikersavatar
jjohn
Forumgebruiker
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 sep 2015 22:04
1e Panda-achtige: 0.9 Twinair 80PK nu 102pk door tuning
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: startproblemen Twinair 80

Bericht door jjohn »

ImcoPoelman schreef:Dit zelfde probleem had in met mijn 100HP, nadat ik V-Power ben gaan tanken was het probleem helemaal weg !

Nu tank ik altijd V-Power ook met mijn Twinair

Hij zal er ook vlotter op rijden lijkt mij?
Groet,
John

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: startproblemen Twinair 80

Bericht door Erik 319 »

Tuurlijk.
Gooi er Vpower in en alle problemen lossen op als sneeuw voor de zon.....
:rofl: :rofl:
312=500 319=Panda.

panda94
Forumgebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jun 2013 16:30
1e Panda-achtige: Twinair turbo 80 lounge 2015

Re: startproblemen Twinair 80

Bericht door panda94 »

Heb de auto weer terug. De software update die de auto eerder heeft gehad is niet goed. De software moet in Italie opnieuw 'herschreven' worden. Fiat gaat hier nu snel mee aan de slag. Tot die tijd extra gas geven bij het starten zodat de motor niet 'verzuipt'.
Het blijft lachen in een panda

Gebruikersavatar
jjohn
Forumgebruiker
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 sep 2015 22:04
1e Panda-achtige: 0.9 Twinair 80PK nu 102pk door tuning
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: startproblemen Twinair 80

Bericht door jjohn »

panda94 schreef:Heb de auto weer terug. De software update die de auto eerder heeft gehad is niet goed. De software moet in Italie opnieuw 'herschreven' worden. Fiat gaat hier nu snel mee aan de slag. Tot die tijd extra gas geven bij het starten zodat de motor niet 'verzuipt'.
Vreemd? Het lijkt mij dat alle updates van dit type auto hetzelfde zijn en er dan meer problemen moeten zijn.
Groet,
John

panda94
Forumgebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jun 2013 16:30
1e Panda-achtige: Twinair turbo 80 lounge 2015

Re: startproblemen Twinair 80

Bericht door panda94 »

jjohn schreef:
panda94 schreef:Heb de auto weer terug. De software update die de auto eerder heeft gehad is niet goed. De software moet in Italie opnieuw 'herschreven' worden. Fiat gaat hier nu snel mee aan de slag. Tot die tijd extra gas geven bij het starten zodat de motor niet 'verzuipt'.
Vreemd? Het lijkt mij dat alle updates van dit type auto hetzelfde zijn en er dan meer problemen moeten zijn.
Klopt. Dealer gaf aan dat er meer auto's bekend zijn met dit probleem binnen de Fiat group. Mijn dealer was er nog niet mee bekend. De software is niet goed. Dit geldt niet alleen voor mijn auto.
Het blijft lachen in een panda

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”