Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Start stop systeem activeren?

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Gebruikersavatar
jjohn
Forumgebruiker
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 sep 2015 22:04
1e Panda-achtige: 0.9 Twinair 80PK nu 102pk door tuning
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door jjohn »

Dennis023 schreef:Ik heb mij laten vertellen dat het stop/start systeem een besparing geeft van hooguit 7 euro benzine per jaar bij gemiddeld 15.000 km per jaar, dus waar gaat het over...???
Ik weet van diverse merken dat ze het systeem liever kwijt dan rijk zijn. Er is zelfs een dealer die nog liever 21 euro aan zijn klanten terug geeft (voor drie jaar á 7 euro) als hij dan maar niet meer komt reclameren bij de werkplaats want al die onderzoeksuren kosten handen vol geld (en zijn niet altijd te claimen bij de importeur)
Het is niet alleen voor uw beurs maar ook voor bv de mensen welke in de buurt van stoplichten wonen. Een stuk rustiger en gezonder voor hen.
Groet,
John

Tweepitter Panda
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jan 2016 15:31
1e Panda-achtige: TwinAir 65 Edizione Cool 2013

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door Tweepitter Panda »

Alexander schreef:
Timon147 schreef:T is ook niet echt lekker voor de turbo bij de TwinAir motoren als je net 5000 toeren gedraaid hebt en dan plots voor een stoplicht moet stoppen en de motor schakelt uit...
Somige hier kunnen zelfs met 6500 toeren van stoplicht naar stoplicht :twisted:
Maar dan laat ik hem wel in zijn versnelling staan natuurlijk.
Maar om op het start en stop systeem terug te komen.
De garage heeft gisteren onder garantie de accu spanningsensor vervangen ,en ja nu werkt het s&s systeem als een zonnetje (y)
Ik zal de FIAT klantenservice maar weer eens bellen en een afspraak met de dealer maken zodat zij kunnen kijken of dit voor mijn Panda ook de oplossing is. Het forum biedt gelukkig heel veel info, bedankt! (y) (y)

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door Erik 319 »

jjohn schreef:
Dennis023 schreef:Ik heb mij laten vertellen dat het stop/start systeem een besparing geeft van hooguit 7 euro benzine per jaar bij gemiddeld 15.000 km per jaar, dus waar gaat het over...???
Ik weet van diverse merken dat ze het systeem liever kwijt dan rijk zijn. Er is zelfs een dealer die nog liever 21 euro aan zijn klanten terug geeft (voor drie jaar á 7 euro) als hij dan maar niet meer komt reclameren bij de werkplaats want al die onderzoeksuren kosten handen vol geld (en zijn niet altijd te claimen bij de importeur)
Het is niet alleen voor uw beurs maar ook voor bv de mensen welke in de buurt van stoplichten wonen. Een stuk rustiger en gezonder voor hen.
Een stationair draaiende twinair hoor je amper geluid maken en echt vervuilend kun je hem ook niet noemen.
Ik denk dat het geluid van de startmotor meer herrie geeft dan het motortje......
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
jjohn
Forumgebruiker
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 sep 2015 22:04
1e Panda-achtige: 0.9 Twinair 80PK nu 102pk door tuning
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door jjohn »

Dennis023 schreef: Een stationair draaiende twinair hoor je amper geluid maken en echt vervuilend kun je hem ook niet noemen.
Ik denk dat het geluid van de startmotor meer herrie geeft dan het motortje......
Alle (kleine) beetjes helpen. Bovendien bestaat de wereld niet uit die ene Panda......
Maar ik zal u verder niet proberen te overtuigen. :mrgreen:
Groet,
John

Gebruikersavatar
Alexander
Forumgebruiker
Berichten: 143
Lid geworden op: 18 okt 2015 21:19
1e Panda-achtige: Panda 4x4 Climbing Twinair Turbo105 PK
Locatie: Oegstgeest

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door Alexander »

Ik vind de twinair behoorlijk geluid maken stationair,meer als een 4 pitter iig.
Gr,Alex

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door Erik 319 »

jjohn schreef:
Dennis023 schreef: Een stationair draaiende twinair hoor je amper geluid maken en echt vervuilend kun je hem ook niet noemen.
Ik denk dat het geluid van de startmotor meer herrie geeft dan het motortje......
Alle (kleine) beetjes helpen. Bovendien bestaat de wereld niet uit die ene Panda......
Maar ik zal u verder niet proberen te overtuigen. :mrgreen:
Dank daarvoor. :mrgreen:
Gaat ook zeker niet lukken. :no:
312=500 319=Panda.

Pieter Cornelis
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jan 2016 13:28
1e Panda-achtige: TwinAir 65 Lounge 2013

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door Pieter Cornelis »

Ook ik had vragen over het Start/Stop systeem en ik heb wat geprobeerd te rommelen met instellingen...

Eerste keer gelijk een gelukstreffer bij mijn Panda: Overdag de verlichting uitschakelen en het met de stadsverlichting doen, het systeem werkt na 2 of 3 minuten. En na bedrijfstemperatuur en 15 tot 20 kilometer werkt het systeem ook goed met de verlichting aan. Maar als ik eerlijk ben, het is geen fijn systeem. Het iedere keer weer starten geeft een gevoel van slijtage en kan voor mijn gevoel gewoon niet goed zijn. Het is de spanning van doet ie het of doet ie het niet meer, wanneer de motor afslaat. En het veel moeten schakelen naar vrij bij stilstand en weer snel naar één bij groen geeft ook druk. Ik moet er misschien nog wat meer aan wennen maar wie weet heeft iemand wat aan deze ervaring.

(Start/Stop i.c.m. Stads/Dag/Dim verlichting.)

Sirano

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door Sirano »

Het systeem werkt schijnbaar bij de meeste niet.
Op mijn auto, werkt het wel goed. Zelfs met verlichting, airco en radio aan.
Maar inderdaad maximaal 3 minuten en dan start hij weer automatisch.

Daarna gaat hij het eerste half uur ook niet meer uit. Na het half uur gaat het spelletje weer opnieuw.
Ik gebruik het alleen bij een open brug of spoorweg overgang.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door Erik 319 »

Het is toch bezopen dat je met stadslicht moet rijden om het systeem te laten werken.
Ik ben ook benieuwd wat de gevolgen voor je startmotor zijn na een paar jaar.
Ik zou gewoon vergeten dat de functie bestaat, geeft het ook geen ergernis en kun je lekker de auto in de versnelling laten staan bij het stoplicht.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Alexander
Forumgebruiker
Berichten: 143
Lid geworden op: 18 okt 2015 21:19
1e Panda-achtige: Panda 4x4 Climbing Twinair Turbo105 PK
Locatie: Oegstgeest

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door Alexander »

Inderdaad werkt het bij mij nu ook weer niet........licht aan kachel aan pffffff.
Echt een flop systeem,ik ga het ook maar vergeten denk ik :no:
Gr,Alex

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door aribold »

Dat systeem is natuurlijk ook alleen bedacht om aan emissie-eisen op een rollerbanktest tegemoet te komen.
In de praktijk is een erg korte stop waar bijvoorbeeld 2 seconden na het afslaan weer gestart moet worden, juist slechter voor het milieu dan stationair doordraaien. (maakt ook meer geluid dan stationair lopen). Maar zo'n stop zit niet in de test.
Bij een langere stop voor een brug of overweg lijkt het me net zo makkelijk om de sleutel om te draaien als om te schakelen.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Sirano

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door Sirano »

Is voor de brug goed om vermoeid te voorkomen van het omdraaien van de sleutel :lol:

Ben benieuwd hoe het systeem bij de Punto werkt.

Patrick met ck
Forumgebruiker
Berichten: 204
Lid geworden op: 08 feb 2015 12:43
1e Panda-achtige: 100hp
Locatie: drenthe/overijssel

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door Patrick met ck »

Hier ook een met het start stop drama.
Na een half jaar vanuit de dealer werkte het niet meer,uiteinderlijk een nieuwe accu op gekomen.
Nu jaar later en met het start stop systeem uit weer accu rot.
Savonds prima doen. Ook 10 keer starten en smorgens niet meer willen starten.
Half uurtje accu lader erop en hoppa starten lopen.

Wordt er niet goed van moet door dat *piep* systeem toch niet zo zijn dan er elk jaar een nieuwe accu in moet. Als mijn accu al net onder 12v is start hij niet meer. Zal wel een *piep* beveiliging zijn.
En het schijnt dat je er geen reguliere accu in kunt zetten.

Ben chagarijnig omdat er weer een wereldwonder zoeen leuk systeem heeft bedacht.

Haai :yes:

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door Dennis023 »

Het schijnt dat er pas een besparing plaats vind als de motor langer dan 12 seconde uit is. Maar ja kom jij voor het stoplicht dan weet je niet hoe lang je rood licht hebt.

Overigens zit het systeem niet meer op mijn 2016 1.2 motor.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Gebruikersavatar
Floridian68
Forumgebruiker
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jul 2011 09:53
1e Panda-achtige: Panda twinair 65 edizione cool
Locatie: Amersfoort

Re: Start stop systeem activeren?

Bericht door Floridian68 »

Mijn Start/Stop doet het sinds een week niet meer. Geen storingslampje. Dus maar even de accu nakijken (ik rij voornamelijk stad).

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”